AndroidHealthClinic

Voedingscentrum bestrijdt dieetfabels

Robke78 zei:
Enkele ook nog?

[Link niet meer beschikbaar]

References @ the bottom of the page.

Google het gewoon Je komt vanzelf op studies terecht
Als je zegt dat er zat onderzoeken over te vinden zijn is dat volgens mij niet teveel gevraagd :)

Ik begrijp dat je uitgaat van grapefruit (voor mij een kruising van de sinaasppel en de pompelmoes). Maar dat terzijde.
Bij de referenties zie ik geen onderzoek staan waaruit blijkt dat grapefruit de vetverbranding verhoogd...
Wel staan er artikelen uit "The New York Times", "The Gazet", "The Sun" en van "Mayoclinic.com"...

Wel vind ik een onderzoek dat laat zien dat grapefruit eten voor een maaltijd wel effectief is, maar geen verschil laat zien in energiebalans, gewichtsverlies en lichaamssamenstelling vergeleken grapfruitsap en water (1).
Een ander onderzoek dat ik vluchtig vond met vier verschillende groepen liet na 12 weken zien (2):

- 3x daags placebocapsules met 207 ml appelsap. -0,3 kg
- 3x daags grapefruitcapsules met 207 ml appelsap. -1,1 kg
- 3x daags placebocapsules met 237 ml grapefruitsap. -1,5 kg
- 3x daags placebocapsules met een halve grapefruit. -1,6 kg

Niet bijzonder veel onderzoek en ook niet overtuigend vind ik.
Over het effect van grapefruit op de vetverbranding heb ik niets gevonden. Mocht je onderzoek daarover hebben vermeen ik dat graag.

Referenties
1. Silver HJ, Dietrich MS, Niswender KD. Effects of grapefruit, grapefruit juice and water preloads on energy balance, weight loss, body composition, and cardiometabolic risk in free-living obese adults. Nutr Metab (Lond). 2011 Feb 2;8(1):8.
2. Fujioka K, Greenway F, Sheard J, Ying Y. The effects of grapefruit on weight and insulin resistance: relationship to the metabolic syndrome. J Med Food. 2006 Spring;9(1):49-54.

En verder, eentje die ik net vond na 10 seconden zoeken

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22304836
""This study suggests that consumption of grapefruit daily for 6 weeks does not significantly decrease body weight, lipids, or blood pressure as compared with the control condition."

Zal wel weer een groene thee verhaal zijn. Wellicht dat het een heeeel klein beetje bijdraagt, maar je hoeft je dieet er niet bepaald op te bouwen.

"4 op de 10 Nederlanders denken dat je van te weinig eten dik kan worden."

Zit hier niet een kern van waarheid in? Door te weinig te eten kan je lichaam toch in "spaarstand" gaan waardoor je heel makkelijk bijkomt, zelfs al eet je relatief weinig kcal?

Nee dat kan niet, zoiets bestaat niet
Als je heel weinig eet zul je spiermassa verliezen en daarmee zal je metabolisme omlaag gaan, waardoor je minder zult afvallen met dezelfde hoeveelheid voeding
Dan lijkt het alsof het lichaam in een spaarstand gaat, maar dat is onzin.

"4 op de 10 Nederlanders denken dat je van te weinig eten dik kan worden."

Zit hier niet een kern van waarheid in? Door te weinig te eten kan je lichaam toch in "spaarstand" gaan waardoor je heel makkelijk bijkomt, zelfs al eet je relatief weinig kcal?

kijk maar naar landen waar ze weining eten hebben .zijn allemaal.mager minder kcal dan.je behoefte meer verlies in gewicht

Als je heel weinig eet zul je spiermassa verliezen en daarmee zal je metabolisme omlaag gaan, waardoor je minder zult afvallen met dezelfde hoeveelheid voeding

Hoe weet je dat zo zeker? Het lijkt mij toch plausibel dat het lichaam, als overlevingsmechanisme, efficiënter gaat omspringen met energie en je metabolisme dus verlaagt.

kijk maar naar landen waar ze weining eten hebben .zijn allemaal.mager minder kcal dan.je behoefte meer verlies in gewicht

Ja als je chronisch te weinig eet ga je niet bijkomen, maar ik heb het over het fenomeen "spaarstand". Bestaat dit?

Hoe weet je dat zo zeker? Het lijkt mij toch plausibel dat het lichaam, als overlevingsmechanisme, efficiënter gaat omspringen met energie en je metabolisme dus verlaagt.
Het overlevingsmechanisme van je lichaam is dat het extra energie opslaat als lichaamsvet en lichaamsvet gaat gebruiken als het te weinig energie uit voeding kan gebruiken.

Ja als je chronisch te weinig eet ga je niet bijkomen, maar ik heb het over het fenomeen "spaarstand". Bestaat dit?
Bestaat dus niet.

Het moet niet gekker worden, what's next? McDonald's gaat mensen helpen afvallen? :roflol:

Het moet niet gekker worden, what's next? McDonald's gaat mensen helpen afvallen? :roflol:

Het zit eraan te komen, ze zeggen nu al als je in de rij staat: Sorry for your wait.
Maar wat ze eigenlijk bedoelen: Sorry for your weight

moet zeggen dat ik zelf hier ook heel lang heb in geloofd, impliceert dit dan ook dat zaken als KH cycling geen enkel nut meer hebben?

moet zeggen dat ik zelf hier ook heel lang heb in geloofd, impliceert dit dan ook dat zaken als KH cycling geen enkel nut meer hebben?
Elk calorietekort zal je laten afvallen, of je nou low carb gaat, carb zoals je altijd doet of carb cyclen doet.

Ik zelf doe wel aan carb cyclen overigens maar dat is eigen voorkeur, en het heeft eerder goed voor me gewerkt.

Carbs besparen wel eiwitten. Als je te weinig carbs eet en je zit niet in ketose dan gaat je lichaam eiwitten omzetten in glucose, als je te weinig eiwitten eet dan zal je spiermassa afgebroken worden om dezelfde reden. Iets om rekening mee te houden.

Elk calorietekort zal je laten afvallen, of je nou low carb gaat, carb zoals je altijd doet of carb cyclen doet.

Ik zelf doe wel aan carb cyclen overigens maar dat is eigen voorkeur, en het heeft eerder goed voor me gewerkt.

Carbs besparen wel eiwitten. Als je te weinig carbs eet en je zit niet in ketose dan gaat je lichaam eiwitten omzetten in glucose, als je te weinig eiwitten eet dan zal je spiermassa afgebroken worden om dezelfde reden. Iets om rekening mee te houden.

Dus met lager in carbs en hoger in eiwit (3,0+g/kg) kun je lager in kcals zitten met minimaal spierverlies?

Ik zie geen reden om carbs uberhaupt erg te verlagen eigenlijk. Uiteindelijk gaat het toch om een kcal te kort, hoe je dat doet moet je zelf weten.
Carbs ondersteunen je training, en als je training er onder lijdt omdat je te weinig carbs eet zul je ook spiermassa kunnen verliezen.

Ik zou zelf zeggen, ga lekker hoog in eiwit (2,5+ g/kg), ga wat lager in vet zitten (0,8-1 g/kg) en rest carbs.
Probeer een halve kilo per week af te vallen en dan zit je imo goed.

Ik zie geen reden om carbs uberhaupt erg te verlagen eigenlijk. Uiteindelijk gaat het toch om een kcal te kort, hoe je dat doet moet je zelf weten.
Carbs ondersteunen je training, en als je training er onder lijdt omdat je te weinig carbs eet zul je ook spiermassa kunnen verliezen.

Ik zou zelf zeggen, ga lekker hoog in eiwit (2,5+ g/kg), ga wat lager in vet zitten (0,8-1 g/kg) en rest carbs.
Probeer een halve kilo per week af te vallen en dan zit je imo goed.

Ga ik zeker onthouden.
Hield normaal mn macro's hetzelfde, maar ging wat lager in carbs en dus kcals

---------- Post toegevoegd Sun 3 Feb 2013 om 15:58 ----------

Wat geef je voor reden om laag in vet te zitten eigenlijk?

Eiwitten --> leveren uberhaupt weinig kcal, + spierbehoud
Carbs --> ondersteunen van training en aanvullen glycogeen voorraden
Vetten --> vooral energie en gezondheid en hormoonproductie, maar als je niet al te laag gaat zal dat niet voor problemen zorgen

Dit is wat ik denk dat een prima methode voor spierbehoud en cutten is maar al met al denk ik dat je op eigen voorkeur af moet gaan, zolang je zwaar traint en genoeg eiwit binnenkrijgt + niet al te snel afvalt (0,4-0,5kg per week oid) dan kom je er ook wel

Er is nog een reden om niet te pleiten voor te weinig koolhydraatinname en dat is om cortisolniveaus binnen de perken te houden. Een hoge test/cortisol-ratio is namelijk anabool van aard en derhalve eiwitsparend. Het blijft een heikel punt om koolhydraten goed te doseren omdat een overmaat zich vrijwel direct uit in een toename van vetmassa. Daarnaast is dit natuurlijk een anekdotisch bewijs waarom mensen in een koolhydraatrijke bulk meer spiermassa aanzetten dan in een cleanbulk als we er verder vanuit gaan dat de eiwitconsumptie gelijk blijft.

Referentie:

Lane AR, et al. Influence of dietary carbohydrate intake on the free testosterone: cortisol ratio responses to short-term intensive exercise training. European Journal of Applied Physiology, 2010; 108: 1125–1131

Het overlevingsmechanisme van je lichaam is dat het extra energie opslaat als lichaamsvet en lichaamsvet gaat gebruiken als het te weinig energie uit voeding kan gebruiken.

Bestaat dus niet.

Ja maar ik vraag: hoe weet je dat zo zeker? :p Bestaan er studies/onderzoeken die dit bewijzen? Ik ben nogal moeilijk te overtuigen zonder harde bewijzen.

Ja maar ik vraag: hoe weet je dat zo zeker? :p Bestaan er studies/onderzoeken die dit bewijzen? Ik ben nogal moeilijk te overtuigen zonder harde bewijzen.
Gebruik je common sense.

Probeer maar is bewijs te zoeken voor starvation mode.

http://examine.com/faq/how-do-i-stay-out-of-starvation-mode.html
Metabolisme is grotendeels afhankelijk van je hoeveelheid spiermassa. Als je aan het afvallen bent, is de kans er dat je wat massa verliest. Dan zal je metabolisme vertragen/omlaag gaan. Niet vanwege het afvallen zelf.

Terug
Naar boven