XXL Nutrition

Voedingschema cutten, vandaag begonnen.

Bezoekers in dit topic

Hoi Ertan. Je bent in de laatste periode al 13 kg afgevallen (van 108 naar 95 kilo). Uitgaande van ongeveer een kilo gewichtsverlies per week, zul je dus al ongeveer 13 weken cutten achter de rug hebben. Als je in die periode gemiddeld een kilo per week bent afgevallen. zul je een kcal deficiet van ongeveer 7000 per week hebben gehad en dus 1000 per dag. Dit betekent dat jouw dagelijks verbruikt ongeveer 1000 kcal hoger ligt, dan de hoeveelheid die je at in je periode van afvallen.

Op basis van de gegevens die ik heb kunnen vinden, zou ik je dagelijkse verbruik ongeveer inschatten op 2800-2900 kcal per dag. Ik vermoed dan ook dat jij de laatste aantal maanden rond de 1800-2000 kcal genuttigd hebt. Dat is een vrij pittig kcal deficiet voor een aardige periode.

Ik heb twee verschillende adviezen:

1. Ga rond de 2000 kcal eten. E175, K150, V77. Doe dit een maandje. Houd bij wat er met je gewicht gebeurt tijdens deze maand, Wat gebeurt er met je buikomtrek / tailleomtrek? Behoud je kracht tijdens je trainingen? Val je 2-3 kilo af in deze maand? Dan is dat prima. Kun je niet je kracht behouden en val je sneller af? verhoog je kcal met 200 (50g koolhydraten).

2. Ga 1 week rond de 2400 kcal eten. E175, K250, V77. Daarna een week rond de 2600 kcal eten. E175, K275, V88. Daarna een week rond de 2800 kcal eten. E200, K300, V88. Daarna een week 3000 kcal. E200, K350, V88. Na deze vier weken hebben zullen de meeste van de negatieve effecten van een langdurig calorietekort ongedaan gemaakt zijn. Je zult merken dat je sterker wordt, meer energie hebt, je actiever wordt, harder kan trainen. Gewicht zal ongeveer gelijk blijven. Na deze 4 weken ga je doen wat bij advies 1 beschreven staat.

Met optie 1 verleng je wel de duur van je calorie deficiet. Hoe langer deze duurt, hoe meer nadelige effecten en hoe lastiger het wordt om kracht en energie te behouden. Maar als je zo snel mogelijk verder vet wilt verliezen, of je wilt perse in bepaalde kleding passen, is dit de beste keus. Optie 2 is de betere keus als je kijkt naar de middellange en langere termijn. Deze zou mijn voorkeur hebben. In dat maandje geleidelijk meer eten, zit je nog steeds in een deficiet dus zult nog wel wat vet verliezen. Maar de extra kcal en koolhydraten gaan je wel een boost in energie, kracht en trainingsintensiteit geven. Stofwisseling wordt gemaximaliseerd. Daar pluk je later de vruchten van als de kcal weer omlaag gaan.


Succes iig

optie 1 lijkt me een goeie..
ik vind het alleen moelijk om aan hoeveelheden te komen. dus E175, K150, V77
eiwitten lukt me wel, maar met de rest niet.. of wel, maar dan zit ik weer boven de 2000 kcal.

zou iemand misschien voor mij een voedingsschema willen maken met het onderstaande wat ik allemaal eet?
en dan dus 2000kcal, E175, K150, V77

-whey isolate
-kipfile (beleg)
-rookvlees (beleg)
-magere vlees
-kip
-havermout
-quinoa
-zilvervliesrijst
-tonijn in water
-zalm uit de oven
-spinazie met ei
-zoete aardappelen
-gekookt ei
-volkorenbrood (pindakaas)
-magere kwark
-skyr yoghurt
-ongezouten amandelen
-banaan
-appel (pink lady)
 
Je vet% staat op nul (wat natuurlijk niet kloppen kan). Daardoor wordt uitgegaan van een veel te hoge VVM. Hierdoor lijkt je behoefte veel hoger dan deze daadwerkelijk is. Ten tweede heb je een activiteitsfactor van 1,2 ingevuld. Deze is alleen correct als je niet traint. Jij traint wel dus dan klopt deze activiteitsfactor niet.

Als je je vet% niet exact weet, maak dan in ieder geval een schatting. Op basis van buikomtrek en nekomtrek zijn er wat formules die goed genoeg zijn voor een benadering van het vet%.
 
je hebt gelijk, dan ziet het er zo uit
aaa.jpg
aaa.jpg
 
optie 1 lijkt me een goeie..
ik vind het alleen moelijk om aan hoeveelheden te komen. dus E175, K150, V77
eiwitten lukt me wel, maar met de rest niet.. of wel, maar dan zit ik weer boven de 2000 kcal.

zou iemand misschien voor mij een voedingsschema willen maken met het onderstaande wat ik allemaal eet?
en dan dus 2000kcal, E175, K150, V77

-whey isolate
-kipfile (beleg)
-rookvlees (beleg)
-magere vlees
-kip
-havermout
-quinoa
-zilvervliesrijst
-tonijn in water
-zalm uit de oven
-spinazie met ei
-zoete aardappelen
-gekookt ei
-volkorenbrood (pindakaas)
-magere kwark
-skyr yoghurt
-ongezouten amandelen
-banaan
-appel (pink lady)

Het is beter om dit zelf te leren. Dat is namelijk een les voor het leven. Tevens kan ik me voorstellen dat mensen wat beters te doen hebben, dan een uur van hun tijd te investeren om voor jou een compleet voorgekauwd schema te maken. Als je er echt niet uitkomt, kun je ook iemand inschakelen die dit tegen betaling voor jou doet.
 
het is toch niet zo dat ik de hele voedingsschema aan iemand anders laat doen?
ik heb zelf al een schema (zie post 1), alleen kom ik niet uit qua hoeveelheden waarbij ik dus om hulp vroeg. maar goed..
 
Ik zal je wat feedback geven op je schema:

Het bevat geen groenten. whey isolaat voor het slapen is minder optimaal als eiwitbron ivm kortdurende afgifte aminozuren. Dagelijks tonijn zou ik afraden met hoge gehaltes kwik in tonijn. Enkele keren per week is dan weer geen probleem.

Vul onderstaande producten eens in je schema in de aangegeven hoeveelheden (grammen). Dan weet ik bijna zeker dat je ongeveer uitkomt op hetgeen ik aangaf.

Na opstaan:
Whey Isolate 20
Magere kwark, Jumbo 250
Banaan 120

Ontbijt: 3x gekookt ei 180
1x volkorenbrood 35

Lunch: Kipfilet LIDL 100
2x volkorenbrood 70

Tussendoortje: Kipfilet LIDL 100
2x volkorenbrood 70

Avondeten: kipfilet 100
Olijfolie 12
Zilvervliesrijst 150
wokgroenten 250

Voor slapen: Magere kwark, Jumbo 250
Ongezouten amandelen 50

--------------------

Ga met dat schema enkele weken aan de slag. Stuur daarna bij op basis van resultaat.
 
Bedankt. Qua eiwitten en vetten wel, maar niet qua koolhydraten. Calorieën zijn ook meer dan 2000kcal.

asa.jpg
 
Op basis van je 2de berekening van je onderhoud zou je ook op 2900 kcals moeten kunnen cutten.
Je kan beter wat hoger beginnen en dan naarmate je niet meer afvalt verlagen (of meer cardio toevoegen).

Voorbeeld:
Ik ben 1 maart begonnen met cutten, 1.90m 95kg 18% vet. Ik begon op 3000 kcals met cutten en nu na iets meer dan 6 weken zit ik nog steeds op 2600 calorieen per dag
en val nog steeds 500 gram per week af. Weeg nu na 6 weken tussen de 90.5 en 91 kg en t is prima vol te houden.

Als je op 2200 begint eindig je nog een stuk lager en is het moeilijker vol te houden waarschijnlijk, of je gaat bingen etc.
 
Heb je bij je avondeten echt 150 ongekookt afgewogen rijst? dan is namelijk 300-350 gram gekookt....
Je hebt nu de waarde voor ongekookte rijst ingevuld als kcal.
Gekookte rijst bevat ca. 100-110 kcal per 100 gram (alhoewel je het beste ongekookt af kan wegen... ).
 
Bedankt. Qua eiwitten en vetten wel, maar niet qua koolhydraten. Calorieën zijn ook meer dan 2000kcal.

Bekijk bijlage 423422

In je oude schema stond 150 rijst met de waarden van gekookte rijst: 150g 215 5,6 42,5 1,5.
In je nieuwe schema heb je opeens de waarden van ongekookte rijst.

Pas dit aan en het zal wel degelijk uitkomen.
 
Back
Naar boven