MuscleMeat

voedingsschema

jeweethet22

Novice
Waardering
0
Lengte
1m77
Massa
58kg
Hallo ik ben sinds kort bezig om een voedingsschema te maken, en d.m.v onderzoek op het internet en dit forum ben ik er wel achter gekomen wat er ongeveer in moet zitten.

7.00/7.30: brinta, melk, ei,1 eetlepel olijfolie
10,30: 3 brood kip,banaan, half liter water
12,30: 4 brood kip, half liter water
15,30: 4 brood honing,half liter water
17,30: avondeten, kwark, appel
19,30: 3 brood kaas, melk
21,30: pinda ongezouten, choco melk

Ben 17 jaar en weeg 58kg maar ik wil naar de 65kg gaan
ik heb uitgerekend dat ik op ong. 3000 cal moet zitten om aan te komen.
Dan was mijn vraag of dit dus een goed schema is en of ik wel aan die 3000 cal zit? Was ook wel benieuwd wat voor voeding ik het beste na de training kan eten zodat mijn lichaam het snelste hersteld.
advies is welkom:D

b.v.d

Probeer het nog wat gedetailleerder in kaart te brengen. Ik kan zo niet zien hoeveel eiwitten, koolhydraten en vetten jij op een dag binnen krijgt en wat het totaal aan Kcal is. Maak het schema bijvoorbeeld in excel en noteer ook de hoeveelheden (in grammen, mililiter enz). Op de etiketten van je voedingsmiddelen zie je de voedingswaarden dus dat kun je zo omrekenen. Mocht dit niet altijd lukken dan kun je ook www.caloriewijzer.nl raadplegen of een andere dergelijke website.
Verder zou ik voor het slapen gaan voeding met langzame eiwitten innemen zoals kwark.
Het is ook belangrijk om na de training koolhydraten en eiwitten te nemen, zodat je de spieren weer voorziet van energie en bouwstoffen. Je kan dus een drankje nemen met veel koolhydraten en een whey shake. Of een whey shake en een banaan. Zo zijn er nog wel meer mogelijkheden.

Succes verder

• Topic Starter Topic Starter
ik vind nogal lastig om dat te bereken allemaal weet nie goed hoe ik moet beginnen....
misschien kan iemand me helpen ofzo om dat te bereken, en te vertellen hoe ik moet beginnen
b.v.d

heb hier mijn voedingsschema in een excel bestand ingevuld, maar ik weet dus niet precies of de verhoudingen en aantallen goed zijn die ik heb ingevuld en of het precentage van eiwitten, koolhydraten, en vetten goed in verhouding zijn.
graag commentaar:D!

Bijlagen

Ik zou honing zowiezo weglaten en vervangen door pindakaas. De ontbijtkoek zou ik ook weglaten. Om 17.30 eet je enkel een appel. Dit is echter geen maaltijd te noemen. Neem ipv de appel een blik tonijn eventueel met brood. Kaas kun je ook wel vervangen door tonijn/pindakaas/kipfilet. Verder zou ik om 19.30 uur de pinda's toevoegen. En dan om 21.30 alleen 500 gram kwark (eventueel mager voor toch wat "cleaner" te bulken.)
Succes.;)

17.30 heb ik ook nog mijn avond eten, maar omdat het nooit vast staat wat dat is heb ik dat er ook niet bij gezet,, maar voor na mijn avondeten heb ik een appel verder bedankt voor de tips:D

• olijfolie: 15mL lijkt me nogal veel, ik heb zo'n handige spuitbus voor olijfolie waar ongeveer 1kcal per spuit uit komt dus als ik zie dat jij 123kcal erin doet... Ik veronderstel ook dat het is om je ei te bakken ofzo, je kan dat dus perfect vermijden door ze te koken ofzo.
  • ontbijtkoek idd weglaten, of proberen niet elke dag te eten. Let wel op je moet hier en daar wat pleziertjes in je voedingsschematoelaten, anders hou je dat niet vol. Wat ik doe is een "zonde"-dag inbouwen een dag waar ik me wel te verstaan niet volledig laat gaan, maar waar er al eens iets ongezonder genre koffiekoek bij mag zijn. Zie dat je geen zaken eet die je eigenlijk niet lekker vind, anders hou je dat niet vol!
  • melk kan je eventueel vervange door magere melk, eiwitten blijft hetzelfde, maar vet gaat dus goed naar beneden

Voor de rest vind ik het een eetschema dat veel enthousiasme uitstraalt, dus dat ik zeer positief. Weet wel dat je in zulk een "bulk" periode wel zult bijkomen, als je goed traint in spieren, maar onvermijdelijk ook in vet%. Geen paniek dat is dus normaal. Maar dat vang je op door na een paar maanden een "cut"-periode in te lassen.
Dus laat je niet ontmoedigen door aan te komen en toch niet goed het resultaat te zien, want het resultaat zal er zeker zijn, maar meestal ook wel wat gepaard met wat vet.

edit: dit was dus op je eerste eetschema. Ik veronderstel dat er niet te veel verander is.

zou juist mooi zijn als ik aan zou komen want ik wil dus naar minimaal 65kg terwijl ik nu op 57kg zit.
Maar voor de rest bedankt, ik ga denk ik binnekort met dit schema beginnen en dan zullen we zien hoe snel ik aankom(A)
jah dit is mijn eerste schema wat steeds beetje bij beetje word veranderd doordat ik nieuwe informatie krijg.

da's normaal, je moet dat idd wat aanpassen naargelang je er meer over leert.
Trouwens het heeft ook geen zin om zomaar in in het wilde weg veel te gaan eten, dus let zeker op je vetten, maar er zijn ook formules om te weten hoeveel g eiwitten en g koolhydraten je nodig hebt om bij te komen. Want je moet je lichaam een beetje zien als een glas water wat voeding betreft, als je teveel water in het glas doet loopt het over en heb je dus niets aan dat overgelopen water. Zelfde met voeding, je moet proberen zo efficiënt mogelijk te eten.

Allereerst reken je energiebehoefte eens uit zeer grof moet je dat doen. Dat zal ergens rond de 2500 kcal liggen. Maar neem me hier dus niet op m'n woord en reken het ergens uit. Voeg dan bij die behoefte ongeveer 500kcal toe.
Om zowat te weten hoeveel eiwitten g eiwitten je nodig hebt doe je je gewicht x 1.6 of een beetje meer, maar ik had gevonden dat 1.6 geen slechte standaard is om mee te beginnen. en voor koolhydraten je gewicht x 5. En dat is dan het aantal (in gram!) dat je nodig hebt en dat je met je schema moet bereiken.

! Het heeft wel totaal geen nut dit te doen zonder ook te trainen!

neej ik train ook 3 tot 4 x per week, en ik zal is uitrekenen of mijn hoeveelheden eiwitten en koolhydraten die ik nodig heb overheen komen met mijn schema.

Terug
Naar boven