AndroidHealthClinic

Volkoren wraps

Bezoekers in dit topic

Ballie90

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
7 mrt 2010
Berichten
456
Waardering
98
Lengte
1m83
Massa
85kg
Aangezien ik niet echt een broodeter ben, is het soms lastig om een fatsoenlijke maaltijd te vinden die ik makkelijk mee kan nemen, en lekker kan zijn zonder op te warmen in de magnetron.
Persoonlijk vind ik wraps een ideaal product om mee te nemen, flinke hoeveelheid maken met lekkere vulling en per stuk in alu-folie wikkelen, prima in te vriezen... (let wel op als je dingen als sla, tauge en mais toevoegt, deze worden slap na invriezen en ontdooien, en kan je dus beter enkel in koelkast bewaren)
Afhankelijk van wat erop zit prima koud te eten (wel dag van tevoren uit vriezer in koelkast leggen, koud is niet bevroren), maar ook goed op te warmen in tosti-ijzer (met alu-folie eromheen) of in magnetron (zonder folie ofc, tenzij je van mooie lichtjes in je magnetron houd:P)

Helaas zijn er in de super meestal alleen meergranen-wraps te krijgen (of je moet naar reform, en betaald je scheel) Het nadeel van meergranen is dat het helemaal niks zegt... Net als bij brood is er geen eis aan meergranen producten die een bepaalde verhouding afdwingt, waardoor je nog steeds niet zeker bent van vezels etc... Zie hier artikeltje over meergranen vs volkoren:Klik!

Daarom wilde ik eens proberen zelf volkoren wraps te maken:D en bij deze het recept (kinderlijk makkelijk) met voedingswaarde en foto's:

Ingrediënten:

250g volkoren tarwemeel
3g olijfolie (mini scheutje)
150ml water
snufje zout

Bereidingswijze
1
Gooi alle ingrediënten bij elkaar en meng deze
makkelijkste is om te beginnen met bloem en zout in een schaal
de olie bij het water gooien
en dan het vocht al roerende (garde/lepel) in de schaal toe te voegen
goed kneden tot het een mooie brei is (wordt vrij droog, en als het goed gekneed is nog maar amper plakkerig)

zie foto 1

2 deel je deeg op in 4 porties (ik wilde oorspronkelijk er 5 van maken zoals je op foto ziet, maar dan werden de wraps te klein)
makkelijkste is het deeg in je handen heen en weer rollen tot het een cilindervorm krijg, en dan snijden

zie foto 2

3 rol van een portie een egale deegbal tussen je handen (dus zonder scheuren)
plat deze op het aanrecht, in een semi-ronde vorm
* pak een deegroller en rol vanuit het midden naar de zijkanten (in het begin niet te hard drukken, dan zit het rondom je roller, of krijg je een ovale wrap ipv een ronde)
zodra je het gevoel hebt dat je met harder drukken de wrap niet groter krijgt, draai m om, en herhaal vanaf * (anders krijg je ze niet mooi dun)

zie foto 3

4 gooi de wrap in een droge koekenpan met anti-aanbak laag, en zet op LAAG vuur aan
draai om de minuut, en na ca 4 minuten heb je een prima wrap:)

zie foto 4

de wrap heeft een diameter van 20cm (plus onregelmatige uitsteeksels:P) en een voedingswaarde van:
207,5Kcal
8,1 Eiwitten
38,1 Koolhydraten
2,5 Vetten

zie foto 5 (ps, ze liggen op grill omdat aanrecht vol lag, niet om te bakken)


vandaag voor t eerst gemaakt, eerste twee niet omgedraaid met uitrollen, scheelt behoorlijk, ben nu ff in excel wat voedingswaardes aan t uitrekenen voor vullingen; doel E/K/V is ca 30/50/20, evt later ook enkele met 40/40/20

Een van de vullingen wordt een koude wrap met zalm/knoflook-roomkaas(light) en wat ui/andere groenten, recept is af en dicht genoeg bij 30/50/20, maar bereid ik waarschijnlijk morgen pas en zal ik hetzelfde uitwerken met foto's
Andere vullingen wordt iets alla chili con carne en een kip-sate variant...
als er nog suggesties voor vullingen/andere wensen zijn hoor ik het graag, en ga ik de uitdaging wellicht aan;)

1.jpg


2.jpg


3.jpg


4.jpg


5.jpg
 
Volkoren wraps met Zalm

Kon me toch niet inhouden:P Ben dus aan de slag gegaan om een vulling te maken voor de zelfgemaakte volkoren wraps; hier volgt het recept en resultaat, zoals beloofd met foto's

Ingrediënten:

4 Zelfgemaakte volkoren wraps (zie eerste post)
200g Gerookte zalm
225g Magere milde kwark (half bakje, tip voor luie mensen, verdubbel alles;)
125g Paturain Light
1 rode Ui
beetje peper

Bereidingswijze
1
meng de kwark en de paturain in een schaal (ja, het is beter om zelf de saus helemaal te maken, hiervoor komt nog een update, maar niet altijd zin/tijd om het uitgebreider te maken)

zie foto 1

2
besmeer de wraps met de saus, dit wordt een vrij dikke laag, maar vrees niet, het past als je goed rolt;)

zie foto 2

3
versnipper de ui, leg de zalm op de saus, kruid naar smaak met wat peper, en top met de ui. (aanrader: probeer diverse groenten zoals rucola, komkommer of net wat je aan andere rauwkost hebt liggen;))

zie foto's 3 en 4

4
Vouw de wrap en rol deze in alu-folie, moeilijk om fatsoenlijk uit te leggen... Hint: loop een dagje stage bij een lokale kebab kraam en schroom niet tijdens het vouwen alles met een lepeltje aan te duwen:P (zie foto 6)

zie foto's 5-8
(pro-tip: rol het alu-folie op aan de kant waar de wrap gevouwen is, en vouw het een keertje dubbel aan de open kant, zo pleurt niet alles eruit als je m opent zie foto 8)

Het eindresultaat heeft een voedingswaarde van:
364,0 Kcals
27,3 Eiwitten 29,9%
40,8 Koolhydraten 44,8%
10,2 Vetten 25,2%

zie foto 9

Ik ben van plan om op een later tijdstip een variant te maken zonder paturain, om net wat minder vet te krijgen, en het nog net wat "schoner" te krijgen... voor nu, smakelijk!

voor suggesties/verzoekjes van andere vullingen houd ik me aanbevolen, mocht ik kleine tweaks vinden voor reeds geüploade recepten zal ik deze uiteraard editten

1.jpg


2.jpg


3.jpg


4.jpg


5.jpg


6.jpg


7.jpg


8.jpg


9.jpg
 
Super.

Ik maak ook geregeld volkoren wraps.

groenten (rode kool,bietenslaatje etc.)
Munt-looksausje(van kwark)
vleesvervangers als shoarma gekruid.
 
Nice.

Wel veel werk voor iets wat ik ook gewoon in de winkel kan kopen. Maar leuk voor een keertje misschien.
 
Wel veel werk voor iets wat ik ook gewoon in de winkel kan kopen. Maar leuk voor een keertje misschien.

veel werk?:roflol: van ingrediënten uit kast pakken en afwegen tot de wraps uitrollen was nog geen 10 mins werk (incl steeds handen wassen en foto maken:P)... kan nog veel sneller met wat handigheid, t is echt gewoon bij elkaar pleuren, kneden, pletten en ff opbakken...
alleen het opbakken kost even tijd, maar dit kan je met twee of meer pannen tegelijk doen, maar in die tijd kan je mooi vast de voorbereidingen voor je vulling doen, zoals snijden/ingrediënten klaarzetten/afwegen/eerste zooi mixen

en voor de mensen die genoegen nemen met wraps uit de winkel...
probeer er eens een heerlijke romige zalm wrap van te maken, was goed vullend, en proefde alsof ik een aan t cheaten was... er is altijd ruimte voor verbetering, maar t is al echt een aanrader:P
 
veel werk?:roflol: van ingrediënten uit kast pakken en afwegen tot de wraps uitrollen was nog geen 10 mins werk (incl steeds handen wassen en foto maken:P)... kan nog veel sneller met wat handigheid, t is echt gewoon bij elkaar pleuren, kneden, pletten en ff opbakken...
alleen het opbakken kost even tijd, maar dit kan je met twee of meer pannen tegelijk doen, maar in die tijd kan je mooi vast de voorbereidingen voor je vulling doen, zoals snijden/ingrediënten klaarzetten/afwegen/eerste zooi mixen

en voor de mensen die genoegen nemen met wraps uit de winkel...
probeer er eens een heerlijke romige zalm wrap van te maken, was goed vullend, en proefde alsof ik een aan t cheaten was... er is altijd ruimte voor verbetering, maar t is al echt een aanrader:P

Onderschat niet hoe lui ik ben :D
 
Ga deze morgen eens maken, ziet er zeker goed uit.

Voor de opvulling was ik aan het denken aan kipfilet met wat ananas. ik mis alleen nog een sausje.

Bedankt alvast voor het recept.
 
Misschien een domme vraag, maar waar koop je volkorenmeel? En zit er (kwaliteits)verschil tussen verschillende volkorenmeel?

En wat is verder het verschil tussen deze wraps en volkorenbrood, qua voedingswaarde/GI?
 
Ga deze morgen eens maken, ziet er zeker goed uit.

Voor de opvulling was ik aan het denken aan kipfilet met wat ananas. ik mis alleen nog een sausje.

Bedankt alvast voor het recept.

geen slecht idee... erg goed zelfs:P ik zet het om mn to-do lijstje, zit te denken aan kip-kerrie met ananas/appel (zelf geen fan van ananas, maar wat met appel kan, kan vast ook met ananas;))

Misschien een domme vraag, maar waar koop je volkorenmeel? En zit er (kwaliteits)verschil tussen verschillende volkorenmeel?

En wat is verder het verschil tussen deze wraps en volkorenbrood, qua voedingswaarde/GI?

supermarkt;) ik verwacht niet dat er veel verschil in de merken zal zitten... het is in essentie gemalen graan, waar niks uitgezeefd is, zolang er geen rare toevoegingen op de ingrediëntenlijst (of eigenlijk, bij het ingrediënt) staan zit je goed...
verschil met volkorenbrood:
1 wrap 100g brood 1snee brood
eiwit 8.1 8,4 2.5
koolhydraten 31.1 43.5 13.1
vetten 2.5 2.6 0.8

de wraps had ik na bereiding niet gewogen, vandaar dat ik daar enkel de vervangingswaarde p/stuk heb...
overige verschillen, wraps zijn zoutarm (afhankelijk van hoe groot je snufje is), en kan je bereiden zonder zout indien gewenst, verder zouden mineralen en vitaminen vergelijkbaar moeten zijn.... aangezien het beiden voornamelijk volkoren meel is, en bij brood enkel wat gist en anderen carb-bronnen zijn toegevoegd...
alleen het vergelijken is lastig, aangezien een wrap een groter oppervlak heeft, en brood luchtiger is... denk dat je met een wrap iets onder de 100g zal zitten iets van 90g ofzo (afhankelijk van hoe lang je ze in de pan laat liggen)
komt dus neer op hoeveel je per keer eet (1 zalm wrap was al redelijk machtig door de dikke laag saus welke een volle en vettige smaak had) in tegenstelling tot brood (wat voor mij niet echt snel vult)


edit: bijna vergeten om het idee van become op mn lijstje te zetten, zal soort van shoarma/gyros achtig gekruide kip/kalkoen (ben niet zo'n fan van vleesvervangers, eet ik liever dagje bonen ofzo:P) worden met een sausje wat ergens in het midden komt van tzatziki en gewone knoflooksaus
 
Laatst bewerkt:
de voedingswaarde gelden per wrap neem ik aan?
Leuk idee en kun je ook nog heel veel mee variëren qua vulling!
 
jep;) voedingswaarde per wrap
 
Heb ze vandaag zitten te maken, zijn erg lekker en gaan snel op :)

Kan je de deeg trouwens in de vriezer bewaren?
 
Heb ze vandaag zitten te maken, zijn erg lekker en gaan snel op :)
Thanks!;)
Kan je de deeg trouwens in de vriezer bewaren?
ik zou het deeg gewoon opbakken tot wraps, en deze in de vriezer gooien...
wordt lastig om het deeg te verwerken als je het eenmaal ingevroren en ontdooit hebt...
 
Heb ze vandaag zitten te maken, zijn erg lekker en gaan snel op :)

Kan je de deeg trouwens in de vriezer bewaren?

Ik denk het wel, er zit tenslotte geen gist in. Maar probeer het gewoon eens.
 
heb ze net gemaakt,

heb ze ingesmeerd met kwark om als soort van boter te gebruiken
heb er daarna gevuld met tonijnmoot en forelfilet

smaken goed, wel beetje droog, beter op letten volgende keer:)
 
heb ze net gemaakt,

heb ze ingesmeerd met kwark om als soort van boter te gebruiken
heb er daarna gevuld met tonijnmoot en forelfilet

smaken goed, wel beetje droog, beter op letten volgende keer:)

kan zijn dat je ze te kort hebt gebakken... wraps zijn sowieso redelijk droog, maar als ze semi-rauw zijn, lijkt het 10x erger:P
 
Heb er ook net proberen te maken, en is redelijk goed gelukt!
 
Doet me beetje denken aan zo'n omelet met philadelphia en ham, lekker! :D
 
Wauw, dit had ik net nodig nu ik op zoek ben naar variatie in mijn eten. Super!
 
Heeft iemand ook al eentje gemaakt met saté vulling , ben namelijk erg benieuwd naar het recept^^
 
Back
Naar boven