AndroidHealthClinic

Voorstellen en wat hulp nodig

Suzanne93

Novice
Waardering
0
Lengte
1m60
Massa
46kg
Hey allemaal :D,

Ik ben 19 jaar en sinds kort bezig met krachttraining en gezond eten.
Ik ben 1.60m en weeg 46kg. Ik train 3 per week.

Ik wil graag een meer gespierd lichaam hebben en doch vrouwelijk, dus dat m'n armen beter gevormd zijn (geen kipfilets meer, haha) en m'n benen beter gevormd zijn (niet zo'n vetlaag, maar dat je de spieren ziet), maar nou vraag ik mij af, na wat te hebben gelezen op dit forum, of ik daarvoor juist méér moet eten of minder vet moet hebben? Afvallen is voor mij niet echt een optie gezien mijn gewicht.
Ik heb niet zoveel vet op mijn lichaam, maar wel een klein laagje (je zult bv niet mijn buikspieren kunnen zien en ik heb uitgerekend dat mijn vetpercentage 12,1% is).

Ik train mijn spiergroepen apart: armen en buik / benen en kuiten / rug, borst en schouders, vaak doe ik hier nog extra buik bij. Ik doe o.a. aan squatten (30kg), deadliften (40kg) en dumbbell chestpress (7kg). Ik train niet veel op machines en zoveel mogelijk met dumbbells/barbells. Ik doe 12 herhalingen. Ik doe meestal niet aan cardio (vind het statisch en saai).
Ik ben ongeveer één uur en 15 minuten in de sportschool. Ik heb ook niet super veel tijd om te sporten, omdat ik een erg zware studie heb.
Oh en nog dit er nog eventjes bij: ik ben twee keer mee geweest met een bodybuilder die me oefeningen heeft gegeven en heeft uitgelegd e.d. :)

Ontbijt: 70-80 gr brinta of cornflakes met halfvolle melk en een appel

Tussendoor: volkoren boterham met kalkoenfilet/sandwichspread, soms eet ik er een bagel bij

Lunch: 2 volkoren boterhammen met kalkoenfilet, soms met fruit erbij (ik moet bijna elke dag college volgen, dus een wat uitgebreidere maaltijd is vrij lastig)

Tussendoor: wortels/stukjes kalkoenfilet/augurken en een boterham

Avondeten: wat de pot schaft (meestal groente, aardappelen en mager vlees of pasta met salade) en vaak nog wat fruit achteraf

Na 20.00: wortels/stukjes kalkoenfilet/augurken

Verder probeer ik 2x per week haring/zalm/makreel te eten.
Na het sporten eet ik altijd een ontbijtkoekje of een appel (suikers die je snel kunt opnemen is mij verteld) en als ik thuis kom nog een klein beetje pap of een boterham.

Ik heb uitgerekend dat mijn BMR 1243 kcal is, mijn onderhoudsniveau 1926 kcal is (wat houdt onderhoudsniveau eigenlijk precies in?), voor cutten 1733 kcal en voor bulken 2119 kcal (Katch-McArdle methode).

Ik weet niet precies wat ik met deze getallen moet en welke ik dus moet gebruiken om meer gespierd te worden? (dus aankomen of vet verliezen?)
Waarschijnlijk is mijn voedingsschema niet optimaal, dus tips zijn welkom :D

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! Alvast enorm bedankt voor de moeite :D

Te weinig (eiwitten) en te eenzijdige voeding. Maak een voedingsschema, lees daarvoor de stickies en kijk naar voorbeelden. Dit is gewoon een lijstje met producten.

Het is overigens goed om te lezen dat je squat en deadlift.

Ook met betrekking tot het cutten en bulken zul je echt even de stickies moeten lezen. Veel staat hierin prima uitgelegd.

Neem even de tijd om je in te lezen in de verschillende subfora, pas de nieuwe informatie toe op jezelf. Heb je daarna nog vragen, kun je beter dan een topic openen. Succes.

Zou op of net boven onderhoud eten, gewoon zoveel als je nodig hebt om goed te kunnen trainen en herstellen.

En dan wat kracht en spiermassa opbouwen. Daarvoor kun je ook wat minder herhalingen doen als je de oefeningen eenmaal onder de knie hebt.

Als je bij zo'n laag vetpercentage nog geen zichtbare spieren hebt, zou ik daar eerst eens aan werken.

12%?
Hoe is dat gemeten dan?

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb de Sticky's gelezen en wat posts van mensen, maar dan word ik nog niet heel erg wijs of ik nou beter wat meer kan eten om meer spieren te krijgen (en daarna cutten), of juist beter kan gaan cutten en dan dus het vetlaagje weghalen.

12% heb ik uitgerekend dmv van omtrekken en ik ga het donderdag nog eens in de sportschool doen. Aangezien ik best dun en klein ben, lijkt me die 12% niet erg afwijkend. Tuurlijk zijn die berekeningen niet super nauwkeurig

Je bepaalt zelf je doelen, niemand kan dat voor jou bepalen.
We kunnen hoogstens adviseren en zeggen: met 46 KG --> BULKEN!

12% is zo'n beetje het vetpercentage dat voor vrouwen essentieel is om te blijven leven (misschien ligt het iets lager). Met 12% moet je (als vrouw zijnde) echt al behoorlijk droog zijn. Ik vermoed eerder dat je relatief weinig spier hebt en een dun vetlaagje. Je kunt ook altijd een foto maken, dan kunnen mensen schatten wat je vet percentage is. In de toekomst kun je het beter meten met een huidplooimeter.

Ik begrijp overigens niet dat je niet wijs wordt van de stickies. De meeste vragen en onzekerheden worden al weg genomen door de stickies. Als je ze al gelezen had, hoefde je dat ook niet meer te vragen.

hard trainen en op of iets boven onderhoud eten. Eerst spieren opbouwen, gaat daarna het vetverlies ook makkelijker, zeggen ze ;)
Ben ook nog niet super zeker van deze dingen

Ik denk toch maar, na nog wat meer te hebben gelezen en jullie antwoorden, dat ik in ieder geval op onderhoudsniveau moet gaan eten, aangezien ik nu nooit aan 1900-2000 kcal kom.

Ja, waarschijnlijk heb ik inderdaad relatief weinig spier en ik heb ook een dun vetlaagje. Dat betekent dus nog lekker keihard gaan trainen :)

Het is niet dat ik er niet wijs van word, want ik heb er veel van geleerd, maar misschien zoek ik te veel concrete antwoorden, terwijl ik natuurlijk ook veel zelf moet uitvinden.

In ieder geval erg bedankt voor jullie antwoorden! :)

wordt je wel ongesteld dan?

Lol? En waarom zou ik dat niet worden volgens jou?

vrouwen met laag VP hebben daar last van.

Ja, maar ik zit niet onder de 8% of zo. Ik ben echt niet extreem dun hoor :) 46kg en 12% doet misschien wat 'ernstige' vermoedens hebben, maar mijn lichaam functioneert, ook wat dat betreft, gelukkig helemaal prima

ik kan je pics laten zien van vrouwen die op 12% staan;)
Kijk maar in het meisjes wat is je voorbeeldlichaam topic :)

Ja, maar ik zit niet onder de 8% of zo. Ik ben echt niet extreem dun hoor :) 46kg en 12% doet misschien wat 'ernstige' vermoedens hebben, maar mijn lichaam functioneert, ook wat dat betreft, gelukkig helemaal prima
Zijn er uberhaupt ooit vrouwen geweest die op 8% stonden? Volgens mij ben je dan dood als vrouw zijnde. Ik dacht dat vrouwen een vetpercentage van 10-12% nodig hebben om te overleven. Meet je eigen vetpercentage maar eens met een huidplooimeter. Als je dit op 3 punten doet kun je de som van de meetpunten (in milimeters) opzoeken in de tabel op deze website: www.huidplooimeter.nl

idd een groot risico.toen ik op 14a15vp zat ,werd ik niet ongesteld.
en ik ben ook maar een kleintje.
ook al is je gewicht 46kg .veel vrouwen met zo'n gewicht hebben soms een vp hoger dan 24;

TS je staat niet op 12%

Bf klopt naar alle waarschijnlijkheid idd niet maar dat is mosterd. Gewoon lekker trainen, cardio even achterwege laten en goed & voldoende eten. Over een week of 4 even evalueren.

Succes!

Terug
Naar boven