MuscleMeat

Voorstellen/Oude voedings schema

Bezoekers in dit topic

msomsen

Novice
15 jaar lid
Lid geworden
14 aug 2003
Berichten
6
Waardering
0
Beste Forummers!

Ik ben net nieuw op dit forum! (ik wist niet eens dat dit forum bestond kwam er per toeval op). Ik vind het heel leuk dat er zoiets is, kan ik eindelijk wat goed verdiepen in het walhalla dat bodybuilding heet!

Ik bodybuild nu 1,5 jaar.. maar van wege een virus aan mijn lever heb ik 7 a 8 maanden niet kunnen sporten... maar nu sport ik weer sinds 2 maanden.

Ik heb bij mijn oude sportschool toen een voedingsschema laten maken dat er zo uitzag:

ONTBIJT
2 Volkoren boterhammen (1 met pindakaas/1 met appelstroop)
1 Glas Magere Melk

TUSSENDOOR
2 Volkoren boterhammen met mager vleesbeleg
1 Glas Magere Melk

MIDDAGETEN
2 Volkoren boterhammen met pindakaas
1 Glas Magere Melk
1 Appel

TUSSENDOOR
2 Krentelbollen met Banaan
1 Glas Magere Melk

AVONDETEN
3 gekookte aardappelen
Groente naar keuze
Mager Vlees

NA SPORTEN
Magere melk met muisli en iets van fruit (ik nam altijd banaan of appel)

De discipline voor training is nooit een probleem geweest omdat ik het meer als een hobby zie die ik heel graag doe dan iets waar ik mezelf steeds toe moet zetten.

Wat vinden jullie van dit voedingsschema om mee te beginnen?
Hebben jullie verder nog tips?

Alvast heel erg bedankt!

Mike
 
ten eerste, welkom! mooi dat je het weer opgepakt hebt!
Wat zijn je stats, en wat is je doel?
Hoeveel eiwitten zitten er in je voedingsschema, lijken me er namelijk wat weinig!! Ook aan de onverzadigde vetten schort het lijkt me!
 
D. zei:
ten eerste, welkom! mooi dat je het weer opgepakt hebt!
Wat zijn je stats, en wat is je doel?
Hoeveel eiwitten zitten er in je voedingsschema, lijken me er namelijk wat weinig!! Ook aan de onverzadigde vetten schort het lijkt me!

Dank je!
Stats: 1m91
Gewicht: 93 kilo
Vetpercentage: moet ik nog op laten meten..

Mijn doel is ten eerste om massa te kweken en daarna wat droger te worden. (is toch de doelstelling van iedere bodybuilder!?)
Het aantal eiwitten dat bij het schema staat is 120 (kan dat kloppen?) Ik zie er niks bijstaan over onverzadigde vetten...
 
Laatst bewerkt:
ok dan. kon zijn natuurlijk dat je nu droog wilde worden...
Anyway, als je wilt groeien heb je meer eiwitten nodig! voor iem met jouw gewicht op zn minst 200gram op een dag... kijk flink rond in de rest van de voedingssectie en schema's van anderen. Je zou bijvoorbeeld meer melk kunnen drinken, 2liter per dag ofzo. dit is dan al wat extra eiwit. Zorg dat je voor het slapen gaat ook voldoende binnenkrijgt, je kunt denken aan een bak kwark of een blik tonijn. Bij je ontbijt zou je ook meer eiwitten moeten nemen. Bijvoorbeeld direct na het opstaan een eiwitshake.
De onverzadigde vetten heb je ook nodig voor je spieropbouw en het niet te vet worden. Onverzadigd vet vind je veel in vette vis (tonijn) en olie (lijnzaad). Maar, zoals ik zei kijk eens wat rond in de voedingssectie daar zul je een heel eind komen. succes er iig mee!
 
D. zei:
ok dan. kon zijn natuurlijk dat je nu droog wilde worden...
Anyway, als je wilt groeien heb je meer eiwitten nodig! voor iem met jouw gewicht op zn minst 200gram op een dag... kijk flink rond in de rest van de voedingssectie en schema's van anderen. Je zou bijvoorbeeld meer melk kunnen drinken, 2liter per dag ofzo. dit is dan al wat extra eiwit. Zorg dat je voor het slapen gaat ook voldoende binnenkrijgt, je kunt denken aan een bak kwark of een blik tonijn. Bij je ontbijt zou je ook meer eiwitten moeten nemen. Bijvoorbeeld direct na het opstaan een eiwitshake.
De onverzadigde vetten heb je ook nodig voor je spieropbouw en het niet te vet worden. Onverzadigd vet vind je veel in vette vis (tonijn) en olie (lijnzaad). Maar, zoals ik zei kijk eens wat rond in de voedingssectie daar zul je een heel eind komen. succes er iig mee!

thnx voor je snelle reply! Ja ik heb al veel rond zitten neuzen op dit forum. Ik zie dat veel mensen `s ochtends brinta nemen... misschien moet ik dat is gaan proberen :D

Maar wat vind je verder van het schema wat de sportschool gaf?
 
ONTBIJT
2 Volkoren boterhammen (1 met pindakaas/1 met appelstroop)
1 Glas Magere Melk brood zou ik beleggen met eiwitrijk beleg en vetarm beleg. Zoals kipfilet.

TUSSENDOOR
2 Volkoren boterhammen met mager vleesbeleg
1 Glas Magere Melk

MIDDAGETEN
2 Volkoren boterhammen met pindakaas
1 Glas Magere Melk
1 Appel

TUSSENDOOR
2 Krentelbollen met Banaan elke maaltijd moet genoeg eiwitten bevatten. +- 30 gram

1 Glas Magere Melk

AVONDETEN
3 gekookte aardappelen
Groente naar keuze
Mager Vlees

NA SPORTEN
Magere melk met muisli en iets van fruit (ik nam altijd banaan of appel)
direct na het sporten whey met dextrose nemen. Als je geen whey wilt of kan kopen dan voldoet enkel dextrose ook. Een uur na je drankje weer voldoende kh en eiwit nemen. Wat ik zou doen is, voor het trainen 50 gram havermout + 250 gram kwark. En een uurtje na het trainen, je avondeten consumeren
 
ja maar dan heeft hij nog steeds niet genoeg onverzadigde vetten! Lees de links in Deze thread maar eens door. Maar ik moet zeggen dat het schema van je sportschool zuigt. Het aantal eiwitten is veels te weinig voor iemand van 90kg. Hiermee zul je geen gram aan spieren winnen! Het is idd aan te raden om een bus whey-eiwit te kopen voor na de training en vóór je ontbijt. Brinta als ontbijt is goed maar Havermout is beter ;). Dextrose zou ik ook aanschaffen. Kost tussen de 1 en 2 euro voor een halve kilo. neem daarvan 0,8gram per kilo lichaamsgewicht diréct na je training. (om maar ff te benadrukken wat aapie zei).

Als je ondertussen je schema hebt aangepast is het verstandig om te berekenen hoeveel kcal je op een dag binnenkrijgt. met de link die ik hierboven gaf kun je je verbruik berekenen. Om te groeien moet je meer binnenkrijgen dan je verbruikt. maar j schema is op de goede weg, op hoeveel eiwit zit je inmiddels?
 
D. zei:
ja maar dan heeft hij nog steeds niet genoeg onverzadigde vetten! Lees de links in Deze thread maar eens door. Maar ik moet zeggen dat het schema van je sportschool zuigt. Het aantal eiwitten is veels te weinig voor iemand van 90kg. Hiermee zul je geen gram aan spieren winnen! Het is idd aan te raden om een bus whey-eiwit te kopen voor na de training en vóór je ontbijt. Brinta als ontbijt is goed maar Havermout is beter ;). Dextrose zou ik ook aanschaffen. Kost tussen de 1 en 2 euro voor een halve kilo. neem daarvan 0,8gram per kilo lichaamsgewicht diréct na je training. (om maar ff te benadrukken wat aapie zei).

Als je ondertussen je schema hebt aangepast is het verstandig om te berekenen hoeveel kcal je op een dag binnenkrijgt. met de link die ik hierboven gaf kun je je verbruik berekenen. Om te groeien moet je meer binnenkrijgen dan je verbruikt. maar j schema is op de goede weg, op hoeveel eiwit zit je inmiddels?

Waar zitten dan veel eiwitten in en weinig vet?
Ik heb op de link geklikt... maar ik kan niet vinden waar je kan berekenen hoeveel kcal/eiwitten ik op een dag zou moeten hebben..

Whey-eiwit kan je dat gewoon bij de drogist halen? dextrose kan toch ook in de vorm van dextro energie tabletten?
 
Step #1: Resting Metabolic Rate
Resting metabolic rate (RMR) is the energy it costs the body to basically keep alive. This doesn't include the costs of getting your butt out of bed and moving around; those numbers are calculated in later. Although you might not guess it, about 50 to 70 percent of your entire day's calorie expenditure is a result of the RMR. So, let's figure out your RMR right now.

Determining RMR:
To start off with, you need to take your body weight in pounds and convert it to kilograms. (International readers, please bear with us silly non-metric Americans for a moment.) This is a simple conversion. Just divide your body weight by 2.2.
Next you take your percent of fat and multiply it by your body weight (which is now in kilograms). This will give you your fat mass (FM) in kilograms. Next simply subtract this number from your total weight in kilograms and you'll have your fat free mass (FFM) in kilograms.
Before we go on, why don't we try this out on me. Since I'm an athlete with a body weight of 200lbs at 5% body fat, I'd take my total body mass and divide it by 2.2:
Total body mass in kilograms = 200lbs / 2.2 = 91 kg
Next I'd multiply this kilogram number (91 kg) by my percent of body fat. Remember, percents are really decimals so 5% equals 0.05, 12% bodyfat will be .12 etc.
Fat Mass = 91kg x 0.05 = 4.55kg FM
Next I subtract this fat mass number (4.55 kg) from my total body mass (91kg):
Fat Free Mass = 91kg - 4.55kg = 86.45kg
Therefore my fat free mass is 86.45 kilograms. From that I can determine my RMR. The formula for RMR is as follows:
Resting Metabolic Rate for Athletes (in calories per day) = 500 + 22 x fat free mass (in kilograms).
Again, for me, I'd multiply 22 times my fat free mass and add 500 to that number as shown below:
RMR= 22 x 86.45 + 500 = 2402
Therefore my resting metabolic rate is about 2400 calories per day. Everyone have their RMR figured out? Good, let's move on.

Step #2: Cost of Activity
The Cost of Activity represents how many calories are required to move your butt around during the day. This includes the cost of walking out to your car, scraping the ice off the damn thing, driving to work, pinching the secretary's ass, going to lunch with the boys, and of course, training after work. These factors make up about 20 to 40% of your daily caloric intake based on your activity level. So let's figure out your costs of activity. I'll use myself as an example again.

Determining Activity Costs:
Cost of Daily Activity is equal to the RMR you calculated above multiplied by an activity factor that fits your daily routine. I've listed some common activity factors below.
Activity Factors:
1.2-1.3 for Very Light (bed rest)
1.5-1.6 for Light (office work/watching TV)
1.6-1.7 for Moderate (some activity during day)
1.9-2.1 for Heavy (labor type work)

Note: Don't consider your daily workout when choosing a number. We'll do that later.
With this information we can get back to determining my calorie needs. Since I work at a university, most of my day is pretty sedentary. Even though I run back and forth between the lab and classes, I've selected 1.6 as my activity factor. Therefore the amount of calories it takes to breathe and move around during the day is about 3800 calories as shown below:
RMR x Activity Factor = 2400 calories x 1.6 = 3800 calories

Costs of Exercise Activity:
Next, we need to determine how many calories your exercise activity burns so that we can factor this into the totals. Exercise activity can be calculated simply by multiplying your total body mass in kilograms (as calculated above) by the duration of your exercise (in hours). Then you'd multiply that number by the MET value of exercise as listed below. (MET or metabolic equivalent, is simply a way of expressing the rate of energy expenditure from a given physical activity.)
MET values for common activities:
high impact aerobics... 7
low impact aerobics... 5
high intensity cycling... 12
low intensity cycling... 3
high intensity walking - 6.5
low intensity walking - 2.5
high intensity running... 18
low intensity running... 7
circuit-type training... 8
intense free weight lifting... 6
moderate machine training... 3
So here's the formula:
Cost of Exercise Activity = Body Mass (in kg) x Duration (in hours) x MET value
And here's how I calculate it for myself:
Exercise Expenditure for weights = 6 METS X 91kg x 1.5 hours = 819 calories
Exercise Expenditure for cardio = 3 METS X 91 kg x .5 hours = 137 calories
Add these two together and I burn 956 total calories during one of my training sessions.
Since my training includes about 90 minutes of intense free weight training and 30 minutes of low intensity bicycling (four times per week), my exercise energy expenditure might be as high as 1000 calories per training day!
The next step is to add this exercise number to the number you generated when multiplying your RMR by your activity factor (3800 calories per day in my case).
So 3800 calories + about 1000 calories = a whopping 4800 calories per day! And we're not done yet! (Note: I rounded 956 up to 1000 for the sake of simplicity. If you're a thin guy trying to gain muscle, it's better to round up anyway than to round down.)

Step #3: Thermic Effect of Food
TEF is the amount of calories that it takes your body to digest, absorb, and metabolize your ingested food intake. This makes up about 5 to 15% of your total daily calorie expenditure. Since the metabolic rate is elevated via this mechanism 10 to 15% for one to four hours after a meal, the more meals you eat per day, the faster your metabolic rate will be. This is a good thing, though. It's far better to keep the metabolism high and eat above that level, than to allow the metabolism to slow down by eating infrequently. Protein tends to increase TEF to a rate double that of carbs and almost triple that of fats so that's one of the reasons why I'm a big fan of protein meals.

Determining the Thermic Effect of Food:
To determine the TEF, you need to multiply your original RMR value (2400 in my case) by 0.10 for a moderate protein diet or 0.15 for a high protein diet. So this is what the formula looks like:
TEF = RMR x 0.10 for moderate protein diet (1 gram per pound of bodyweight)
TEF = RMR x 0.15 for high protein diet (more than 1 gram per pound of bodyweight)
Since I eat a very high protein diet (about 350 to 400 grams per day), I use the 0.15 factor and my TEF is about 360 calories per day as displayed by the calculation below:
Thermic Effect of Food = 2400 calories x 0.15 = 360 calories per day
Now add that to your calorie total.

dextrose kun je kopen in de supermarkt, whey kun je online kopen.

www.perfectbody.nl zijn vele internetshops die het aanbieden.

elke maaltijd moet +- 30 gram eiwitten bevatten, en dat heb je met dit schema niet.
Vetten over de gehele dag is te weining, kijk is bij mijn voedingschema.
 
aapie80 zei:
dextrose kun je kopen in de supermarkt, whey kun je online kopen.

www.perfectbody.nl zijn vele internetshops die het aanbieden.

elke maaltijd moet +- 30 gram eiwitten bevatten, en dat heb je met dit schema niet.
Vetten over de gehele dag is te weining, kijk is bij mijn voedingschema.

Ik heb even naar je schema gekeken, maar zag in het topic dat je nog niet echt een bevestiging had van mensen of het goed was..

en wat is TRI PRO (ik las dat het eiwitten waren) maar zijn dat pillen ofzow?
 
tri pro zijn 3 soorten eiwitten. In poedervorm.

Kun je op het board bestellen.

Ja idd, ik w8 nog op reacties, maar ik denk het wel goed zit. Toch leuk om het bevestigd te horen toch??
 
Back
Naar boven