Fitness Seller

Voorstellen + wat hulp nodig

Juneau

Novice
Waardering
3
Lengte
1m70
Massa
67kg
Hallo allemaal :D

Ik ben een 19 jarige dame die sindskort (paar weken) serieus bezig is met om m'n lichaam aanzienlijk te verbeteren en van luieren + m'n lichaam volproppen met troep/suikers naar gezonde voeding en sporten te gaan. Ik merk echter dat ik hier een beetje sturing in nodig heb en zodoende dit topic.

Ik ben circa 1.70m en weeg 67kg. Ik zou graag m'n vetpercentage (alhoewel ik niet precies weet hoeveel deze is) willen verlagen en een mooi gespierd doch vrouwelijk lijf te creëren (zoals veel andere vrouwen hier hebben), dus niet alleen "afvallen". Ik train 6x per week en dat is 5x cardio + kracht en 1 dag alleen cardio. Mijn trainingsschema ziet er ongeveer als volgt uit:

- 15/20 minuten elliptical trainer of crosstrainer

Benen:
- hip abductor (3x15)
- hip abductor (naar binnen toe) (3x15)
- seated leg press (3x15)
- seated leg curl (3x15)
- leg extension (3x15)
- recumbent leg press (3x15)

Buik
- Abdominal machine (3x15)
- Rotary torso (3x15)

-Vervolgens doe ik een oefening waarbij ik de naam niet meer weet, maar ik sta met een been voor en de ander achter en duw de gewichten met m'n armen van boven naar beneden. 3x15

- 10 minuten roeien
- 10 minuten fietsen

En mijn eetschema ong:

Ontbijt: 4 sneetjes volkoren brood met roomboter en kipfilet/kaas + stuk fruit

Tussendoor: stuk fruit

Lunch: 2 sneetjes volkoren brood met roomboter en kipfilet/kaas/worst + stuk fruit + eitje

Tussendoor: magere yoghurt met wat fruit

Avondmaal: verschilt heel erg. Bevat in ieder geval wel altijd groente, volkoren pasta/zilvervliesrijst, vis of kip of een vleesvervanger (tofu), nooit aardappelen + soms een salade erbij.

Tussendoor: stuk fruit

En door de hele dag door drink ik veel water (1,5/2 liter) en thee (groene thee).

Zoals jullie zien ligt de focus erg veel bij de benen en dit kwam omdat ik vooral bij mijn benen alles steviger wil maken en daar het vet wil verminderen. Maar naarmate ik meer kennis opdoe hierover, des te meer ik ga twijfelen over mijn schema en des te meer ik erachter kom dat ik ook veel meer andere oefeningen moet doen. Moet ik overstappen op een full body workout? Welke oefeningen/apparaten raden jullie aan (gezien mijn doelstelling)? En wellicht doe ik het wel totaal verkeerd, dan hoor ik dat ook graag.

En wat betreft m'n voedingsschema: ik zou ook graag willen weten of het een redelijke is, zeker omdat ik ook train. Ik probeer voldoende fruit en groente te eten en ook genoeg eiwitten/koolhydraten binnen te krijgen. Misschien dat jullie daar ook verbeterpunten op hebben? En ik heb her en der wat opgevangen over bepaalde (eiwit)shakes, raden jullie deze (gezien mijn situatie) aan?

Oh god, ik ben echt een noob. In ieder geval heel erg bedankt voor de moeite. :D

Je trainingsschema is inderdaad niet optimaal, lokaal vet verbranden is niet mogelijk dus prima dat je benen en buik traint maar vetvermindering zal moeten komen uit een verschil tussen kcal in en kcal verbruikt. Ik zou inderdaad fullbody gaan doen en dan wel wat meer rust tussen het trainen, doe bijvoorbeeld 3 keer per week fullbody. Cardio kan wel zoveel je wilt. Maar wel liever ná de krachttraining zodat je bij de krachttraining wel alles kan geven.

Als je het leuk vindt dan kan je eens high interval training gaan doen in plaats van langzame cardio, ben je wat sneller klaar :) misschien wel op de dagen dat je geen krachttraining doet dan.

Eten ziet er prima uit maar wát je eet zegt niet zoveel over de hoeveelheden dus dat moet ook nog wel kloppen. Eiwitshakes hoeft in principe niet en je eet nu ook al kip, ander vlees, ei, kaas, yoghurt en tofu. Maar wederom hangt dat af van de hoeveelheden. Je zou wel wat meer vetten mogen eten. Koolhydraten heeft je lichaam niet nodig en zijn alleen handig voor goedkope opvulling van je energiebehoefte, maar goede vetten zijn essentieel. Eet anders wat meer noten, vette vis of avocado's.

Als het zo niet lukt dan zal je toch kcal moeten gaan tellen, maar dat kan je ook nog wel uitstellen en kijken of het zo ook gaat. Zo niet dan staan hier: http://www.giantpt.com/voeding/voeding-algemeen/bereken-jouw-caloriebehoefte wel wat manieren om je behoefte te berekenen. Gebruik bij voorkeur Katch-McArdle voor de nauwkeurigheid.

Laatst bewerkt:
Reken eerst je onderhoud uit

Roomboter weg
Kwark in de avond

Ga je hele licha trainen ipv alleen benen en buik.

Hoeveel kilo doe je je oefeningen?
Aardappelen kan best (tenzij je het niet list)

Ontbijt kan je ipv brood havermout nemen?

Fulbody kan je doen maar dan moet je maar 3x pw trainen. Ik zou na je training minimaal 45min cardio doen.

Probeer het eerst zonder shakes en reken je behoefte enzo uit en ga daarna puzzelen met eten als je dan niet aan genoeg eiwitten komt kan je altijd nog shakes gaan pakken

Heel veel succes en als je vragen heb let my know :)

• Topic Starter Topic Starter
Je trainingsschema is inderdaad niet optimaal, lokaal vet verbranden is niet mogelijk dus prima dat je benen en buik traint maar vetvermindering zal moeten komen uit een verschil tussen kcal in en kcal verbruikt. Ik zou inderdaad fullbody gaan doen en dan wel wat meer rust tussen het trainen, doe bijvoorbeeld 3 keer per week fullbody. Cardio kan wel zoveel je wilt. Maar wel liever ná de krachttraining zodat je bij de krachttraining wel alles kan geven.

Als je het leuk vindt dan kan je eens high interval training gaan doen in plaats van langzame cardio, ben je wat sneller klaar :) misschien wel op de dagen dat je geen krachttraining doet dan.

Eten ziet er prima uit maar wát je eet zegt niet zoveel over de hoeveelheden dus dat moet ook nog wel kloppen. Eiwitshakes hoeft in principe niet en je eet nu ook al kip, ander vlees, ei, kaas, yoghurt en tofu. Maar wederom hangt dat af van de hoeveelheden. Je zou wel wat meer vetten mogen eten. Koolhydraten heeft je lichaam niet nodig en zijn alleen handig voor goedkope opvulling van je energiebehoefte, maar goede vetten zijn essentieel. Eet anders wat meer noten, vette vis of avocado's.

Als het zo niet lukt dan zal je toch kcal moeten gaan tellen, maar dat kan je ook nog wel uitstellen en kijken of het zo ook gaat. Zo niet dan staan hier: http://www.giantpt.com/voeding/voeding-algemeen/bereken-jouw-caloriebehoefte wel wat manieren om je behoefte te berekenen. Gebruik bij voorkeur Katch-McArdle voor de nauwkeurigheid.

Ik ga dan maar 's kijken naar een goede fullbody workout en me daar 's aan wagen. Ik ben wel van plan om 5 of 6x per week te blijven sporten, maar dan vul ik de andere dagen wel gewoon met cardio!

Bedankt voor de tips. Avocado is inderdaad een goed idee, vind ik zelf erg lekker en het is echt een veelzijdig product. Noten zijn ook een goede optie. Vandaag maar weer 's naar de markt gaan. Ben wel blij om te horen dat mijn voedingsschema wel redelijk aan de goede kant zit.

Heel erg bedankt, hier heb ik echt veel aan! :D

Reken eerst je onderhoud uit

Roomboter weg
Kwark in de avond

Ga je hele licha trainen ipv alleen benen en buik.

Hoeveel kilo doe je je oefeningen?
Aardappelen kan best (tenzij je het niet list)

Ontbijt kan je ipv brood havermout nemen?

Fulbody kan je doen maar dan moet je maar 3x pw trainen. Ik zou na je training minimaal 45min cardio doen.

Probeer het eerst zonder shakes en reken je behoefte enzo uit en ga daarna puzzelen met eten als je dan niet aan genoeg eiwitten komt kan je altijd nog shakes gaan pakken

Heel veel succes en als je vragen heb let my know :)

Ik heb inderdaad bewust de overstap van margarine gemaakt naar de roomboter om de redenen die in de link van Anthem staan.

Waarom kwark in de avond? En "moet" dit ook magere kwark zijn of maakt dit niet uit?

Ik lees inderdaad superveel positieve verhalen over havermout. Ga ik ook maar 's proberen! :D

Ik weet eerlijk gezegd niet hoeveel kg mijn oefeningen zijn.. De gewichten zijn aangeduid met cijfers 1 t/m 15 ongeveer, maar ik weet niet met hoeveel kg 1 zo'n gewicht overeenkomt. Ik steek het stokje meestal in nummer 5, m.u.v. de rotary torso, daar is het in 3. 1 zo'n gewichtje zal toch niet gelijkstaan aan 1 kg? Dat zou toch echt te weinig zijn? ??? Ik zal het wel even navragen aan een fitnessinstructeur daar.

Ook jij heel erg bedankt! :D

Ik heb inderdaad bewust de overstap van margarine gemaakt naar de roomboter om de redenen die in de link van Anthem staan.

Waarom kwark in de avond? En "moet" dit ook magere kwark zijn of maakt dit niet uit?

Ik lees inderdaad superveel positieve verhalen over havermout. Ga ik ook maar 's proberen! :D

Ik weet eerlijk gezegd niet hoeveel kg mijn oefeningen zijn.. De gewichten zijn aangeduid met cijfers 1 t/m 15 ongeveer, maar ik weet niet met hoeveel kg 1 zo'n gewicht overeenkomt. Ik steek het stokje meestal in nummer 5, m.u.v. de rotary torso, daar is het in 3. 1 zo'n gewichtje zal toch niet gelijkstaan aan 1 kg? Dat zou toch echt te weinig zijn? ??? Ik zal het wel even navragen aan een fitnessinstructeur daar.

Ook jij heel erg bedankt! :D

Oké dan moet je lekker je roomboter blijven gebruiken ik heb niks gezegt :)

Kwark in de avond ivm langzame eiwitten die kun je tijdens je slaap verwerken.
Ik ben begonnen met optimel kwark en magere kwark mixen en nu enkel magere kwark zit geen suiker enzo in vandaag wel veel eiwitten :)

Idd vraag even na hoeveel kilo je alles doet want dan kan je ook een beetje bijhouden. Denk niet dat 1 zo'n gewichtje gelijk staat aan 1 kilo zou een beetje heel weinig zijn haha

Laat me maar fve wten :)

Groetjess

Er is echt helemaal niks mis met roomboter. Enige wat ik eigenlijk weg zou doen is de worst.
Zie ook http://forum.dutchbodybuilding.com/f9/just-eat-freaking-butter-309349/

Boter = pure vet kcals. Ze wil vet verliezen. Die extra kcals zijn tegenstrijdig met haar doel. Ze kan beter die worst erin laten want hoewel daar veel vet inzit zitten daar ook eiwitten in die wel nodig zijn om spierverlies tegen te gaan.

En meer vet en minder KHs slaat ook nergens op. Kcals zijn kcals. Als je alle KH vervangt door vet gaat het vetverlies nog precies even snel. Verder bevatten noten en avocado vrijwel enkel niet-essentiële vetten, en Omega 6 is vrijwel onmogelijk om een tekort van te krijgen dus daar hoef je je hoe dan ook niet druk om te maken. De enige vetten die daadwerkelijk essentieel zijn zijn die uit vis zoals DHA/EPA en daar hoor ik niemand over.

Ik zou fruit vervangen door lage kcals alternatieven (watermeloen/aardbeien/groenten met weinig kcals). Brood of havermout boeit niet, allebei extra kcals en brood bevat vrij veel sodium wat nogal handig kan zijn om vermoeidheid tegen te gaan als je weinig kcals binnen krijgt. Eiwitshakes zijn niet aan te raden omdat je kan veel beter iets kan eten omdat dat beter honger tegengaat.

Voor je onderlichaam kan je beter squatten/deadliften. Al die funky adductor/abductor onzin krijg je alleen ongebalanceerde benen van omdat die alleen bepaalde spieren isoleren.

Boter = pure vet kcals. Ze wil vet verliezen. Die extra kcals zijn tegenstrijdig met haar doel. Ze kan beter die worst erin laten want hoewel daar veel vet inzit zitten daar ook eiwitten in die wel nodig zijn om spierverlies tegen te gaan.

En meer vet en minder KHs slaat ook nergens op. Kcals zijn kcals. Als je alle KH vervangt door vet gaat het vetverlies nog precies even snel. Verder bevatten noten en avocado vrijwel enkel niet-essentiële vetten, en Omega 6 is vrijwel onmogelijk om een tekort van te krijgen dus daar hoef je je hoe dan ook niet druk om te maken. De enige vetten die daadwerkelijk essentieel zijn zijn die uit vis zoals DHA/EPA en daar hoor ik niemand over.

Kcals zijn kcals ja, dus dan kan ze beter iets eten waar ze te weinig van binnenkrijgt (vet) dan zinloze energie (koolhydraten)
En wat wil je nou, je zegt kcals zijn kcals, maar vlak daarvoor zeg je dat het tegenstrijdig is met haar doel. Ja je moet geen kilo extra boter gaan eten natuurlijk maar zolang zij niet over haar kcals heengaat kan ze beter zorgen dat ze genoeg vet binnenkrijgt dan koolhydraten die niet nuttig zijn en eerder dan vet een hongergevoel zullen triggeren. En zolang zij onder haar behoefte zit wordt dat vet gewoon verbrandt en niet opgeslagen.

Daarnaast raadde ik haar al aan om vette vis te eten.

Over dat van die vis heb ik dan per ongeluk overheen gelezen.

Extra kcals zijn extra kcals. 100 kcal KH vervangen door 100 kcal vet en je komt niks vooruit. Zolang zij onder behoefte eet worden die KHs ook verbrand en niet als vet opgeslagen. Die boter is nutteloos en voegt niks toe behalve extra kcals, verder denk ik niet dat het een gigantisch probleem is om gewoon kaas of kipfilet zo op het brood te gooien. Het is geen hagelslag ofzo.

"Genoeg" vet is 3g DHA/EPA uit vis, verder zitten er kleine hoeveelheden vet in magere kwark, behoorlijk wat in kaas en ook in kipfilet. Dus ze krijgt echt zat vet afkomstig uit melkproducten binnen. Zelfs al zou ze vrijwel vetvrij eten dan krijgt ze nog al alle vetten binnen uit een stuk vette vis op een dag aangezien dat meer vetten bevat dan alleen DHA/EPA.

Het enige waar ze zich druk om hoeft te maken is genoeg eiwit, kcal tekort en genoeg DHA/EPA. Onzin zoals "boter is geweldig" en "alle KHs vervangen door vet" is bijgeloof waar ze niks aan heeft. Dat is advies die je iemand geeft die alles totaal moet en wil perfectioneren met een cyclical ketogenic diet.

Oké dan moet je lekker je roomboter blijven gebruiken ik heb niks gezegt :)

Kwark in de avond ivm langzame eiwitten die kun je tijdens je slaap verwerken.
Ik ben begonnen met optimel kwark en magere kwark mixen en nu enkel magere kwark zit geen suiker enzo in vandaag wel veel eiwitten :)

Idd vraag even na hoeveel kilo je alles doet want dan kan je ook een beetje bijhouden. Denk niet dat 1 zo'n gewichtje gelijk staat aan 1 kilo zou een beetje heel weinig zijn haha

Laat me maar fve wten :)

Groetjess

Heb net gesport (alleen cardio) en even nagevraagd mbt de gewichten en een gewicht is gelijk aan 10 kg. Dus ik oefen 50 kg, m.u.v. de rotary torso waarbij ik dus 30 kg oefen.

---------- Post toegevoegd Tue 7 Aug 2012 om 14:00 ----------

Extra kcals zijn extra kcals. 100 kcal KH vervangen door 100 kcal vet en je komt niks vooruit. Zolang zij onder behoefte eet worden die KHs ook verbrand en niet als vet opgeslagen. Die boter is nutteloos en voegt niks toe behalve extra kcals, verder denk ik niet dat het een gigantisch probleem is om gewoon kaas of kipfilet zo op het brood te gooien. Het is geen hagelslag ofzo.

"Genoeg" vet is 3g DHA/EPA uit vis, verder zitten er kleine hoeveelheden vet in magere kwark, behoorlijk wat in kaas en ook in kipfilet. Dus ze krijgt echt zat vet afkomstig uit melkproducten binnen. Zelfs al zou ze vrijwel vetvrij eten dan krijgt ze nog al alle vetten binnen uit een stuk vette vis op een dag aangezien dat meer vetten bevat dan alleen DHA/EPA.

Het enige waar ze zich druk om hoeft te maken is genoeg eiwit, kcal tekort en genoeg DHA/EPA. Onzin zoals "boter is geweldig" en "alle KHs vervangen door vet" is bijgeloof waar ze niks aan heeft. Dat is advies die je iemand geeft die alles totaal moet en wil perfectioneren met een cyclical ketogenic diet.

Dus eigenlijk gaat het jou ook niet zozeer om dat je margarine boven roomboter prefereert, maar dat roomboter gewoon compleet overbodig is in mijn schema?

Maar is het ook een ramp als ik iedere dag wat boter op m'n brood smeer? Ik vind het echt aanzienlijk lekkerder met (zal wel ook deels uit gewenning voortkomen), maar als het echt wat zou uitmaken als ik boter wegschrap ben ik wel bereid om dat op te geven.

Bedankt in ieder geval voor beiden, voor jullie input. :)

Kaylee heeft nergens neergezet dat je het moest vervangen door margarine. Margarine is gewoon rotzooi en er is geen enkele reden om dat ooit op je brood te smeren.

En er is zelden één ding, één enkel iets wat je dieet totaal verpest. Het ligt eraan hoeveel van die boter je gebruikt. Maar stel je smeert 7g boter (50 kcal) per boterham, met 6 boterhammen per dag is dat 300 kcals. Dat is 300g vet per week wat je minder verliest. Je moet kijken wat het effect is, als jij zegt dat die 300g minder vet kwijtraken per week je niet zoveel boeit, of dat je misschien maar 3-4g boter per boterham smeert en dat die 150g vet per week je niet zoveel boeit dat moet je er mee doorgaan.

Het is alleen wel handig om te weten wat het effect van die boter precies is, ipv loos te roepen dat het gezond is en dat de KHs eruit moeten. Die boter lijkt me echt een ez change met mogelijk een behoorlijk effect.

In magere kwark zit vrijwel 0 vet. Verder zeg ik ook niet dat boter geweldig is, maar ze at al boter en toen werd haar aangeraden om dat eruit te gooien wat nergens voor nodig is als zij boter gewoon lekker vindt en het met mate eet. Meestal zijn mensen juist hartstikke bang om vet te eten en dat werk je alleen maar in de hand zo, terwijl er niks mis mee is, het is alleen een vrij compacte vorm van energie.

Ook zeg ik nergens dat ze alle KH moet vervangen door vet dus leg me geen woorden in de mond. Er wordt wel aangeraden om genoeg vetten te eten en in haar oorspronkelijke schema zat daar bijna niks van als ze ook de boter zou laten staan. In kipfilet zit maar ongeveer 2 gram vet per 100 gram, inderdaad in de kaas wel meer maar met dat en af en toe wat worst en ei kom je niet op heel veel uit.

Ik ben helemaal niet bezig met haar een ketogeen dieet aan te praten dus ik snap je hele probleem en felheid niet. En zo complex is het tot nu toe allemaal niet hoor, doe niet alsof mensen nergens wat van snappen. Dit is niet het margrietforum en als je hier komt dan ben je wel serieus geïnteresseerd lijkt mij.

Maar goed, zij mag de conclusies trekken.

Laatst bewerkt:
Wel interessant zo hoor, jullie visies, want zo kan ik de zaak vanuit twee posities bekijken. Ik ga het denk ik eerst verminderen, want volgens mij ben ik wel nogal kwistig als het gaat om het smeren van boter en wie weet kan ik het op die manier wel afbouwen.

Ik ga zometeen kijken welke fullbody work out ik geschikt vind (voor 3x in de week). Raden jullie aan om iedere dag een andere spiergroep te trainen of gewoon alle spiergroepen in 1 dag?

Bij Fullbody alles in 1x :)

Ik heb na uren een rommelig schemaatje weten te samenstellen, op basis van wat mijn sportschool beschikbaar heeft en op wat ik her en der op het internet heb opgevangen. Nondeju, dit is nog lastiger dan ik dacht.

Afijn, dit zijn heel veel oefeningen (heb geprobeerd om van zo veel mogelijk spiergroepen oefeningen neer te zetten), maar ik weet niet welke ik er nou in kan laten en welke ik weg kan halen? Zou iemand met kennis hier even naar kunnen kijken a.u.b.? Misschien zijn er wel essentiële oefeningen die ontbreken? En is het goed om verschillende oefeningen te doen, of moeten deze iedere keer hetzelfde zijn?

Ik had hier op het forum opgevangen om compounds te doen en daarmee heb ik ook rekening gehouden, maar er zitten volgens mij nog te veel apparaten in, of niet soms? Poeh, ik vind dit echt lastig. :rolleyes: Ik heb wel ontzettend veel zin om aan de slag te gaan. :D

Dag 1:
- Leg press (benen)
- Calf raises (kuiten)
- Back extension (rug)
- Seated row (rug)
- Seated bicep curl dumbbell (biceps)
- Dumbbell push (triceps)
- Dumbbell shoulder press (schouders)
- Chest press (borst)
- Abdominal machine (buik)
- Deadlift

Dag 3:
- Seated leg curl (benen)
- Pull back (rug)
- Dumbbell side raise (schouders)
- Bicep curl (biceps)
- Triceps press (triceps)
- Dumbbell chest press (borst)
- Rotary torso (buik)
- Squat

Dag 5:
- Leg extension (benen)
- Pull down (rug)
- Shoulder press C-curve (schouders)
- Biceps pull (biceps)
- One arm push (triceps)
- Dumbbell chest press (borst)
- Abdominal machine (buik)
- Bench press
- Military press

---------- Post toegevoegd Tue 7 Aug 2012 om 21:08 ----------

Dank je. :D

Gewoon Rippetoe doen. Dat is 3 oefeningen per dag 3 keer per week.

@Anthem het werd aangeraden om het eruit te gooien omdat het veel kcals zijn. Nergens werd het argument gebruikt dat boter slecht is of dat vet slecht is. Veel kcals, niet handig als je vet wil verliezen. That's it.

En KHs zijn dus wel nodig als ze gaat trainen. Met een beetje trainen kom je dan al gauw op 200g per dag, dus of je gaat refeeds houden of je houdt die hoeveelheid KHs erin.

Je kan veel beter een discussie starten over de hoeveelheid eiwit dan deze boterkruistocht. Ik denk niet dat ze in de buurt komt van de minimale hoeveelheid eiwit die nodig is op een dieet.

Terug
Naar boven