- Waardering
- 145
- Lengte
- 1m78
- Massa
- 100kg
- Vetpercentage
- 10%
Over welke het efficientst zal zijn kan ik me niet absoluut uitspreken, ook omdat het deels van de persoon afgangt (zeker wat betreft BF%), maar ze zullen inderdaad allebei het risico op gyno verminderen.
Ten eerste is er geen enkel bewijs om aan te nemen dat masteron of primo zouden estro verminderen of noemenswaardige binding hebben met aromatase. Dat is zo voor DHT, en in beperkte mate is er bewijs voor lichte anti-aromatase activiteit van mesterolone, maar geen enkele reden of bewijs om dat aan te nemen van drostanolone of methenolone. Dus dat speelt niet mee.
Als je nu X test neemt en hebt daar Y hoeveelheid estro voor dan heb je A:E ratio van X:Y. Wanneer je daarbij masteron of primo neemt dan gaat je X waarde omhoog, maar de E waarde niet, omdat ze niet aromatiseren, bijgevolg als A:E ratio stijgen. Tot daar neem ik aan dat je mee bent.
Stel dat je nu 2X test neemt, dan zal de toename in estrogeen echter niet 2Y zijn maar lager, omdat de omzetting niet lineair is, en zeker naarmate dosis vordert er minder aromatase beschikbaar is (zeker als BF laag is). Bijgevolg zal de A waarde sterker stijgen dan de E waarde en A:E waarde dus hoger liggen, ondanks het feit dat de absolute E waarde hoger zal zijn dan de oorspronkelijke Y.
Dat is dus wat ik ook wou aantonen, dat niet de absolute waarde van E belangrijk is (die kan hoger liggen en minder kans op gyno hebben, of lager liggen en meer kans op gyno hebben), maar de relatieve A:E waarde, of de verhouding van A op E, ongeacht hun absolute waarden.
Een comeback is het helaas nog niet, is wat lastig geweest laatste maanden en probeer al wat meer te doen, maar merk dat ik me nog steeds niet voor langere perioden me kan concentreren, of mezelf de discipline opleggen om aan een stuk een aantal mails of PBs te beantwoorden (haal er momenteel meestal eerst de interessantste uit, voor mij dan), en feit dat ik nu op dieet ben en men vrouw elk moment kan bevallen zal daar niet veel aan helpen
Maar ik doe men best om er wat meer te zijn
![]()
Bedankt voor je antwoord, erg helder!
Fijn dat iemand zoals jij "self proclaimed experts" zoals Cools regelmatig corrigeert. Op welke wijze zorgen androgenen er dan voor dat je borst wordt beschermd voor oestrogeen sides? Want het hele forum neemt zowat nog aan dat mast-en primo een affiniteit hebben voor het aromatase enzym, waardoor de toetale hoeveelheid oestrogeen die uit aromatiserende middelen beperkt wordt.

), en feit dat ik nu op dieet ben en men vrouw elk moment kan bevallen zal daar niet veel aan helpen 
) en direct post workout zetten.
beter te laag beginnen lijkt Me zo