BC: Wat is naar jou mening de beste train. methode voor kracht & Massa (met een lichte voorkeur naar kracht) ?
momenteel ben ik bezig met Stronglifts. maar hoe kijk jij aan tegen de 5x5 / 5x3 / 5/3/1 / madcow programma's?
Of vind je het onzin en kan je beter een oldschool splitschema pakken?
Wat mij ook opvalt is dat bij stronglifts geen assistance oefeningen gepakt worden.
maar alleen maar squats/DL/Benchpress/OH-Press/BB-ROW En toch word er beweerd dat met die oefeningen assistance oefeningen niet nodig zijn. ook niet voor massa...?
Wat is jou visie hierop?
Dat ik nog de eerste powerlifter moet tegenkomen die eruit ziet als een bodybuilder

Maar die mening heerst al lang hoor in het powerliften. Hoorde dat al toen ik nog aan de unief zat. Kerels trainden nooit armen, omdat hij zei dat zen biceps al genoeg trainden door zen powerlifts. Maar kerel zag er dan ook uit als een aftandse bebaarde marginaal en niet bepaald het soort fysiek waar we naar streven.
Maar goed, voor massa zit je echt beter met Time Under Tension, waardoor je een ondergrens van een 6-tal reps en meestal meer (8-12) gaat aanhouden. Terwijl je voor kracht toch regelmatig die lagere reps en hogere gewichten, en de 1RMs wil en moet gaan opzoeken. Dat is zoals een oude vraag die ik kreeg "wat vind je de beste vechtsport om te leren vechten". Antwoorde ik altijd op, als je wil leren lopen, ga dan lopen. Als je wil leren vechten, ga dan vechten. Theorie kan je veel leren, maar het is maar de praktijk die de resultaten oplevert op het niveau dat telt. Als de mooie roundhouse kicks en grepen gaan je niet helpen als je in een chokehold onder een vetz*k van 160 kg ligt. Zo ook met krachtsport. De hogere reps, de build-up en zo, die helpen, want je onderhoud techniek, je zet ook beetje massa aan, wat kracht verhoogt natuurlijk, maar uiteindelijk draait het om die 1RMs, en als je ze nooit doet gaat dat toch altijd wat haperen.
---------- Toegevoegd om 13:45 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:40 ----------
oh dit is wel goed om te horen haha, was meer bang voor de achterdochtigheid ( ivm relatie) maar daar heb ik gelukkig geen last van.
Van de rest ( aggresie enz) weet ik zeker dat ik het zou kunnen handelen.
De agressie specifiek met tren is toch iets unieks vind ik. Ik ben de hele dag door immens kalm, maar dan kan een stomme opmerking, voor ik er erg in heb, me volledig door de rooie doen gaan. Het vergt wat zelfbeheersing om het zo op de seconde in toom te houden omdat het sporadisch is, het is niet constant.
Ivm relaties heeft tren zen eigen voor en nadelen. Tren lijkt de refractaire periode na coïtus te verminderen (na het klaarkomen, wat voorspel ertussen en ben al klaar voor de tweede keer), en ook de duur te verlengen (vroeger nog sessies van 8-9 uur gehad zo, met heel wat zweten

) maar kan je dan plots in het midden van alles in de steek laten en wordt je halfzacht

Goed, los je meestal op door je tong en vingers wat meer te leren gebruiken tot je weer zover bent (of haar tong

), maar ook zo van die eigenaardige dingen die echt wel uniek zijn.