AndroidHealthClinic

Vraag over trainen, medicatie en blessure

Doix

Dutch Bodybuilder
Waardering
13
Lengte
1m79
Massa
99kg
Vetpercentage
24%
Medeforummers,

Als bijna 38-jarige heb ik in de afgelopen 20 jaar geregeld met halters gestoeid. In 1998 ben ik helaas overtraind geraakt en sindsdien vele pogingen gedaan om het trainen weer lekker en structureel op te pakken. Dit is eind vorig jaar behoorlijk gelukt, maar ik kamp vaak met hoofdpijn klachten circa 36 uur na een training. Op dit moment loop ik bij de fysiotherapeut die flinke knopen en pijnpunten in schouders en nek constateert en deze worden nu twee keer per week eruit gemasseerd.
Nu heb ik vorige week een antibioticakuur van 28 dagen 800mg (Norfloxacine) per dag afgerond en heb ik als tractatie een lekkere zware training gedaan, althans voor mijn doen dan. Sinds exact 36 uur na de training (enkel als er borst of schouderoefeningen gedaan zijn) kamp ik met permanente hoofdpijn, nek- en schouderpijn en heb ik bijverschijnselen die bij die kuur horen, maar allang verdwenen had moeten zijn.
Iemand bekend met antibiotica en wisselwerking tussen trainen met gewichten. En iemand tips om schouderoefeningen zo correct uit te voeren dat er geen nek- en hoofdpijn ontstaat?

Thanks voor reactie en grtz,

Aad ~ Doix

hmmm lastig verhaal.
heb je ooit al eens geprobeerd een pressoefening pas na een pulloefening te doen?
dus bijv starten met bent over row en daarna pas benchpress
chinups of pulldowns en daarna pas overhead press

Hoi,
Ik heb een oude schouderblessure die om de zoveel tijd weer eens op komt zetten. Ook heb ik regelmatig last van kaakontstekingen. Wat mij op een gegeven moment opviel, was dat dit meestal samen viel. Voor m'n kaakontsteking kreeg ik dan meestal antibiotica.
Ben dit toen eens gaan overleggen met de arts en die zei dat deze 2 plekken waarschijnlijk de zwakke plekken in m'n lichaam zijn en dat als het en opspeelt, m'n lichaam dan moet werken om het weer goed te krijgen, waardoor het ander dan weer opspeelt. Klinkt vrij logisch, maar later las ik ergens een artikel over de nawerking van antibiotica. Hierin stond (weet het niet meer precies) dat antibiotica de pezen verzwakt en dat dit nog 3 maanden kan aanhouden na afloop van de kuur. Zelf denk ik, dat m'n schouderblessure (wat om een pees gaat) telkens precies dan weer opspeelt, omdat ik aan de antibiotica zat. Weet het dus niet zeker, maar dit zou voor mij ook een logische verklaring zijn dat de klachten elke keer samen vielen. Wat de hoofdpijn betreft heb ik geen idee, krijg soms wel eens hoofdpijn tijdens het trainen als ik me zwaar inspan, maar is niet hindelijk ofzo en staat bij mij niet in verband met hierboven.

• Topic Starter Topic Starter
Dank voor jullie reacties .... zelf kan ik vrijwel niets terugvinden over nawerkingen van antibiotica, in principe zou het in circa 48 tot 72 uur uit mijn lichaam moeten zijn, volgens officiele bronnen en de huisarts. Die irritatie van pezen herken ik trouwens wel .... dat kan dus een bijwerking zijn van de antibiotica .... Ik had trouwens in mijn openingspost volledig moeten zijn, ik slik ook seroxat sinds een aantal jaar en deze week, de eerste week na het stoppen van de antibiotica lijkt het net of ik weer de bijverschijnselen heb van het beginnen met die antidepressiva: spierpijn, emotioneel, vastzittende nek uitstralend naar de schouders, trapezius en rug, heel veel hoofdpijn, soms angst en absoluut geen fut en zin om te trainen .... dat had ik tot een anderhalve week geleden nog wel ondanks dat ik toen nog gewoon in de kuur zat ..... ik hoop dat dit gauw over is.

Misschien dus dat die antidepressiva bijdraagt aan dat vele hoofdpijn en dat die antibiotica dat nog eens versterkt... feit blijft wel dat ik na zwaar bankdrukken, flies en schouderoefeningen altijd flink hoofdpijn krijg ..... ik doe dus iets verkeerd met die bewegingen ben ik bang? Ik ga eens dit forum verder afstruinen naar tips en filmpjes over perfecte performance van die oefeningen.

Grtz,

Aad ~ Doix

Hey Aad,

Adem je wel goed uit bij de push-fase?

Vraag je eens af waarom je zo nodig moet bb als je er alleen maar problemen mee krijgt.

Ik zie het trainen wat ik doe niet als bb-en .... mijn lijf is ook niet afgetraind. Ik vind het gewoon leuk om met halters te stoeien en wat sterker te worden. Daarnaast vind ik krachttraining een ontzettend mooie sport die meer inhoudt dan enkel zwaar tillen en jezelf afbeulen .... Nu ik de gewichten gehalveerd heb zijn de problemen al aanzienlijker minder ... ws moet ik rustiger opbouwen, maar mijn nek en schouders blijven een zwak punt.

Grtz,

Aad ~ Doix

Weet niet wat voor werk je doet? Is je houding wel goed? Doe je veel zittend werk? Heb je veel stress? Zijn je ogen nog goed(leesbril)? Dit kan ook hoofdpijn, nek- en schouderklachten veroorzaken...

Een veel te late reactie mijnerzijds, excuus. Ik ben inderdaad brildragend en ik doe veel zittend werk. Er zijn op dit moment een tweetal zaken waarvan ik denk dat ze mogelijk de oorzaak kunnen zijn van het vele hoofdpijn. Ik heb voorgaande twee weken extreem licht getraind en nog heb ik bijna altijd (!) hoofdpijn in de 24 tot 48 uur erna:

Oorzaak één zou inderdaad mijn houding kunnen zijn, zoals Karona hierboven terecht stelt. Afgelopen maandagochtend ben ik door mijn rug gegaan en ik voelde dit al een tijdje aankomen omdat mijn buikspieren (core) ronduit zwak is. Een verkeerde houding kan dus mogelijk leiden tot verkeerde belasting bij schouderoefeningen en zo hoofdpijn veroorzaken?

Oorzaak twee en daar zou ik ook zeker graag jullie mening over willen horen: ik doe wel roeibewegingen voor mijn rug maar ik kan thuis geen lat pull down trainen (ik overweeg de aanschaf van zo'n apparaat). Wel probeerde ik altijd zo zwaar mogelijk schouder te duwen. Ik merk dat ik heel veel met mijn schouders naar mijn oren trek (zeker als ik probeer te ontspannen). Zou het kunnen zijn dat mijn schoudergordel sterker geworden is dan mijn rug en dat daardoor ik continu mijn schouders omhoog trek met periodieke hoofdpijn als gevolg?

Thanx en grtz,

Aad ~ Doix

Terug
Naar boven