MuscleMeat

Vraagje:Massa/krachtverlies beperken cut

Pazdaran

Novice
Waardering
0
Lengte
1m80
Massa
90kg
Beste Leden,

Ik ben 2 jaar geleden begonnen met bodybuilding/fitness en heb altijd "gecleanbulkt". Dit heeft me wat overtollig vet bezorgd waar ik nu aan probeer te werken door te cutten.

Stats VOOR het cutten (ongeveer 45 dagen geleden):
Lengte 1,80 m
Gewicht:94 kg
Vetpercentage: meer dan 20%

Krachtstats VOOR het cutten:

bp:4x110
dl: 1x170
Legpress : 6x250

Stats na 45 dagen cut:
Gewicht: 85 kg
Vetpercentage: 16-18%

Het probleem dat ik nu heb is dat men kracht en VVM achteruit zijn gegaan . Dit is hoofdzakelijk het geval bij mijn borstspieren.Het is raar want mijn rug is zelfs versterkt,Benen zijn stabiel gebleven en schouders ook.
Nu vroeg ik me af zou het nuttig zijn om op mijn wekelijkse refeed borst te trainen en zou dit mijn massa/krachtverlies beperken dat ik momenteel ondervindt?(wat enkel het geval is met mijn borst)

Als het alleen borst is zou ik idd de refeed op de borst-dag plannen.
Helpt ook mentaal..;)

Mensen moeten niet zomaar gaan cutten.
Beter is zorgen voor de juiste hoeveelheid caloriën en verhoudingen, dan iets boven het dagelijks gebruik te gaan zitten en harder gaan trainen.

De meeste mensen gaan zomaar even cutten door calorie-inname drastisch te verlagen, komen in katabole toestand en gaan trainen.
Begin lijkt dan goed te gaan, maar later blijkt dan altijd dat ze meer spierverlies hebben geleden dan vetverlies. Immers je geeft te weinig voeding aan de spieren die dan niet herstellen maar opgeconsumeerd worden, spiereiwit is immers de makkelijkste energiebron en direct beschikbaar.

Beste manier van cutten is intensiteit te verhogen en niet te laag gaan in calorie opname. Soms is zelfs een kleine verhoging al beter werkend om vet extra te verbranden, omdat je de stofwisseling verhoogt, maar tegelijk meer intensiteit in de trainingen legt, dus meer vet verbrand.

even doorleren.

het lichaam heeft de grootste moeite met vet afbreken ook eigen vet, daarom gaat eerst het eiwit er aan.
Bovendien is in noodsituaties vet belangrijker voor het lichaam dan spieren die meer energie vragen in rust dan vet. Misschien dat daarom eiwit makkelijker afgebroken kan worden?

Pas als carbs en eiwitten niet meer voorradig zijn gaat je lichaam over op vet afbreken.
Dus als de snelle energie op is.

even doorleren.

het lichaam heeft de grootste moeite met vet afbreken ook eigen vet, daarom gaat eerst het eiwit er aan.
Bovendien is in noodsituaties vet belangrijker voor het lichaam dan spieren die meer energie vragen in rust dan vet. Misschien dat daarom eiwit makkelijker afgebroken kan worden?

Pas als carbs en eiwitten niet meer voorradig zijn gaat je lichaam over op vet afbreken.
Dus als de snelle energie op is.

Waarom ben je dan niet 100 kilo, zonder spiermassa maar met een 50% verpercentage? Want je spieren gaan het eerst verbrand worden, toch?

• Topic Starter Topic Starter
Beter is zorgen voor de juiste hoeveelheid caloriën en verhoudingen, dan iets boven het dagelijks gebruik te gaan zitten en harder gaan trainen.

De meeste mensen gaan zomaar even cutten door calorie-inname drastisch te verlagen, komen in katabole toestand en gaan trainen.
Begin lijkt dan goed te gaan, maar later blijkt dan altijd dat ze meer spierverlies hebben geleden dan vetverlies. Immers je geeft te weinig voeding aan de spieren die dan niet herstellen maar opgeconsumeerd worden, spiereiwit is immers de makkelijkste energiebron en direct beschikbaar.

Beste manier van cutten is intensiteit te verhogen en niet te laag gaan in calorie opname. Soms is zelfs een kleine verhoging al beter werkend om vet extra te verbranden, omdat je de stofwisseling verhoogt, maar tegelijk meer intensiteit in de trainingen legt, dus meer vet verbrand.
Ok dan, hoeveel kcal per dag zit je dan tijdens de cut?

200 kcal onder je onderhoud ongeveer

200 kcal onder je onderhoud ongeveer

Nope, je moet daar ver boven zitten.
ca.300/400 boven je dagelijkse behoefte.

---------- Toegevoegd om 16:03 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:55 ----------

Waarom ben je dan niet 100 kilo, zonder spiermassa maar met een 50% verpercentage? Want je spieren gaan het eerst verbrand worden, toch?

Die mensen zijn er wel hoor, zelfs met vetpercentages van 80%

Hier niet, maar ze bestaan.
Hier binnen het forum heb je zelfs ecto's van 1,90m lang, 65/70 kilo zwaar en een vetpercentage van 20%. Dus geen spieren wel vet.

Veel mesnen gaan afvallen, aan de lijn, liefst met crash dieten zo snel mogelijk veel gewicht kwijt raken.
Die mensen beginnen vanaf dag 1 met hun jo-jo effect. Er wordt 5kilo vet kwijtgeraakt en 10 kilo spiermassa. Hoera hoera, we zijn 15 kilo kwijt, jaja, maar het bf is hoger geworden en jo-jo de 6 tot 12 maanden er na weer naar een nog hoger bf dan er voor.

na 3 of 4 x lijnen een ecto gewicht met een vetpercentage van 30/40%

Om vet kwijt te raken moet je vet verbranden. Om vet te verbranden heb je energie nodig en een verhoogde stofwisseling.
Groeiende spieren zorgen ook voor extra vetverlies.
Om spieren te laten groeien en de stofwisseling tegelijk te verhogen zal je dus een stuk boven je onderhoud moeten zitten, zelfs een eind boven je dagelijkse behoefte.
Doe je dat niet dan raak je spiermassa kwijt, het is niet anders.

Nope, je moet daar ver boven zitten.
ca.300/400 boven je dagelijkse behoefte.

---------- Toegevoegd om 16:03 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:55 ----------

Agree met alles wat je zegt. Maar even over dit eerste wat meer duidelijkheid graag. Wat versta je boven onderhoud? Is dat zoals ik het hier heb berekend voor mij of tel je de energie verbruikt tijdens de KT er niet bij of de cardio?

BMR: 1597
Activiteitsfactor: 1,4
Onderhoud: 2235,8
Clean bulk kcal (+5%): 2347,59
KT toeslag: 397,8
Cardio toeslag op KT dagen: 70kcal
Cardio toeslag op rust dagen: 255kcal
=> kcal op trainingsdagen: 2815,39
=> kcal op rustdagen: 2602,59

Agree met alles wat je zegt. Maar even over dit eerste wat meer duidelijkheid graag. Wat versta je boven onderhoud? Is dat zoals ik het hier heb berekend voor mij of tel je de energie verbruikt tijdens de KT er niet bij of de cardio?

BMR: 1597
Activiteitsfactor: 1,4
Onderhoud: 2235,8
Clean bulk kcal (+5%): 2347,59
KT toeslag: 397,8
Cardio toeslag op KT dagen: 70kcal
Cardio toeslag op rust dagen: 255kcal
=> kcal op trainingsdagen: 2815,39
=> kcal op rustdagen: 2602,59

Eerst even dit jongens, ik ben geen dieet en voedingsgoeroe, ik weet er wel wat van en weet zin en onzin te onderscheiden, Ik help graag, maar ik kan er hier en daar wat naast zitten.
Volgens mij is BIG T de betere deskundige binnen het forum. Wellicht kan hij ook nog vragen beantwoorden.

mbt de vraag/berekening;
Deze berekening kan je wel aanhouden dacht ik ja.
Alleen zou ik als je bulkt gewoon ook op de rustdagen iets hoger gaan zitten, iig met jouw gewicht. (als je stats kloppen)
Voor cutting moet het toch weer anders berekend worden, dan vallen er een paar toeslagen uit jouw berekening af. Anders zit je weer net even te hoog om goed vet te verbranden. Weer uitgaande van jouw gewicht/stats.

Dan zou je onderhoud, KT toeslag kunnen aanhouden als dagelijkse behoefte. Die 110 cal die je in bulk toeslag hebt mogen er evt nog bij.

Ik hou hierin geen rekening met cardiotoeslag, omdat die toeslag laag moet zijn of helemaal niet aanwezig. Het teveel aan energie maakt het anders weer moeilijker vet te verbranden.
In principe is het de bedoeling dat je extra intensiteit in de KT gebruikt om extra vet te verbranden, met eventueel als aanvulling na de KT nog wat cardio.
Je moet dus extra zwaar aan de gewichten trekken, zwaardere gewichten gebruiken om te cutten en te groeien. Tempo mag omhoog, intensiteit mag omhoog, volume hoeft niet persee omhoog. Omdat dan meestal de gewichten weer omlaag moeten en dan weer geen nut heeft voor groei en zelf tegen kan werken. Tenzij eerst zwaar en daarna lichter met hoger volume. Dan eerst tot bijna fail en extra geforceerde reps en daarna leeg pompen met lager gewicht tot fail.
Als je teveel cardio gaat doen (op rust/herstel-dagen) raak je toch weer VVM kwijt en dat wil niemand, of liever niet iig.

Ik denk dat iedereen hiermee wel wat kan, het komt iig erg dicht in de buurt van wat de beste manier zou zijn om te cutten zonder VVM verlies.

Ik raak op dit moment nog steeds vet kwijt en groei ook nog steeds, dus het werkt. Al gaat het steeds langzamer, hoe minder vet je hebt, hoe moeilijker het wordt om te groeien.

succes.

Ik raak op dit moment nog steeds vet kwijt en groei ook nog steeds, dus het werkt. Al gaat het steeds langzamer, hoe minder vet je hebt, hoe moeilijker het wordt om te groeien.

succes.

Wat je hierboven beschrijft doe ik ook precies. Ik probeer nog wat vet kwijt te spelen en toch wat massa bij te pakken. Ik reken niet zoals hierboven de volledige cardio erbij, maar wel de helft.
Ik zit trouwens nu op 9,3% BF. Was niet zo slim om na lange tijd de KH tot 50-55% te brengen. Nu doe ik maar weer op 45-40%, gaat wel lekker.
Of het BF% volledig klopt weet ik niet, ik denk dat het toch iets hoger ligt, 11-12% fzo. Waar ik mij vooral aan stoor momenteel is het vet op mijn borst en bijna zeker de gyno; want in T-shirt of trui lijk ik totaal niet zo droog, maar met een teveel vooruitstekende borst. En met dunne armpjes en kleine schouders komt dit niet echt zo goed over; het lijkt uit proportie :(

Over de cardio bij deze aanpak van wat massa pakken en wat in BF% dalen heb ik wel nog een vraag. Wanneer doe ik die cardio best om het opbouwen van massa zo weinig mogelijk in de weg te zitten?
Want momenteel doe ik 45min voor het ontbijt (wel BCAA ingenomen). Op KT dagen, gewoon 12min de spieren voor het ontbijt wat losrijden.

+1

Merk het zelf.

Eet 20% boven onderhoud en ben harder en intensiever gaan trainen. Zie het vet eraf glijden. Voel me verder prima, geen flauw gevoel en geen hongergevoel.

Terug
Naar boven