AndroidHealthClinic

vraagje over cutten en droog worden

ForestElder

Dutch Bodybuilder
Waardering
3
Hey peeps,

ik ben een man van 33 jaar 1,86m en 90 kg. Uitgerekend is mijn onderhoudt 3100. Nu ben ik gaan zitten op 2500 kcal en de rest van het energie tekort wil ik halen uit KT en cardio.

Ik doe 4x per week KT en 6x per week cardio. Op de dagen dat ik KT+ cardio doe verbrand ik 1400 kcal en op de cardio dagen 1000 kcal.

Mijn BMR is 2000 dus mijn totale verbranding met KT + cardio is 3400. Ik eet 2500 kcal - 3400 = -900 kcal energie tekort.

Doe ik het zo beetje goed? Mijn eten hou ik zo schoon mogelijk.

mijn verhoudingen zijn 50/30/20

ik zit hoger in de koolhydraten om spierverlies te voorkomen, deze ratio's heb ik ook uit het boek BFFM. Mocht het niet werken ga ik 40/40/20 doen

Ik ruik tijdens de cardio soms een zoete lucht geen ammoniak lucht. Is dat een teken dat vet aan het verbranden is?

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Nog iemand suggesties? Meer eten misschien? Ik zelf denk dat 2500 kcal wel goed is. Ik zigzag ook de kcal 3 dagen 2400 1 dag 3100

Als ik niks hoor zal het wel aardig goed zijn denk ik :-)

Laatst bewerkt:
Hey peeps,

ik ben een man van 33 jaar 1,86m en 90 kg. Uitgerekend is mijn onderhoudt 3100. Nu ben ik gaan zitten op 2500 kcal en de rest van het energie tekort wil ik halen uit KT en cardio.

Ik doe 4x per week KT en 6x per week cardio. Op de dagen dat ik KT+ cardio doe verbrand ik 1400 kcal en op de cardio dagen 1000 kcal.

Mijn BMR is 2000 dus mijn totale verbranding met KT + cardio is 3400. Ik eet 2500 kcal - 3400 = -900 kcal energie tekort.

Doe ik het zo beetje goed? Mijn eten hou ik zo schoon mogelijk.

mijn verhoudingen zijn 50/30/20

ik zit hoger in de koolhydraten om spierverlies te voorkomen, deze ratio's heb ik ook uit het boek BFFM. Mocht het niet werken ga ik 40/40/20 doen

Ik ruik tijdens de cardio soms een zoete lucht geen ammoniak lucht. Is dat een teken dat vet aan het verbranden is?

is het niet wat vreemd om hoger in de koolhydraten te zitten tijdens cutten?
Ik verlaag ze tijdens cutten. Tenzij je erg laag wilt gaan in vet% zal er echt niet zo snel spierverlies optreden

is het niet wat vreemd om hoger in de koolhydraten te zitten tijdens cutten?
Ik verlaag ze tijdens cutten. Tenzij je erg laag wilt gaan in vet% zal er echt niet zo snel spierverlies optreden

Nou ik las het in het boek BFFM dat dit een goede start beginsel is als het vet er traag af gaat kan ik altijd lager zitten. Veel van die koolhydraten verbrand ik denk ik wel met 2 uur sporten en heb dan nog genoeg ernergie.

hier een citaat uit het boek: " If fat loss is your number one goal and you want to achieve it the healthy way
without losing muscle or energy, then you can't go wrong with 50-55% carbohydrates,
30% protein and 15-20% fat as your starting point".

Laatst bewerkt:
ik zag het helemaal voor me.. nieuw schema, goed kilos pakken en eens afstand nemen van die meisjes gewichten waarmee ik train

nu door fysio is dat hele plan weg en heb ik maar besloten om ook te gaan cutten

jij gaat cutten op 55%kh, imo wat veel
maar ga je heel lang/diep cutten? en dan dus gewoon steeds stapje kh minder/cardio ophogen?

zit zelf te twijfelen wat ik beste kan doen, in 1x laag kh, of stapsgewijs afbouwen..

ik zag het helemaal voor me.. nieuw schema, goed kilos pakken en eens afstand nemen van die meisjes gewichten waarmee ik train

nu door fysio is dat hele plan weg en heb ik maar besloten om ook te gaan cutten

jij gaat cutten op 55%kh, imo wat veel
maar ga je heel lang/diep cutten? en dan dus gewoon steeds stapje kh minder/cardio ophogen?

zit zelf te twijfelen wat ik beste kan doen, in 1x laag kh, of stapsgewijs afbouwen..

Ik heb van Big-T vernomen dat je beter pas kan beginnen met low carb als je onder de 6% bf wil komen. Ik ga net zo lang cutten totdat ik rond de 10 % zit. Me conditie is goed dus ga gelijk 6x in de week cardio doen. De ratio 50/30/20 hou ik voorlopig aan. Boek ik er weinig resulaat mee dan ga ik de carbs verlagen naar 40%

Ik vind het wel belangrijk dat ik veel energie heb voor de training dus wil ook niet te laag gaan in carbs.

Bij verbranding van eiwitten ontstaan ook andere afvalprodukten. Het kenmerkende van eiwitverbranding is het ontstaan van een negatieve stikstofbalans. Stikstof komt namelijk vrij uit het afgebroken eiwit en dat wordt waargenomen door een verhoogd ureum in de urine en door een ammoniakgeur! Ammoniak komt naar buiten via de uitademingslucht en het lichaamszweet!

Om een overmaat aan onnodige eiwitafbraak te voorkomen zijn de volgende tips van belang:

* Een rustige trainingsopbouw, waarbij laag intensief getraind wordt. Omdat een individu dat niet altijd zelf kan bepalen en doseren, is een deskundige begeleiding, zoals bij een atletiekvereniging gebeurt, aan te raden.

* Altijd schone sportkleding dragen.

* Douchen/afspoelen van een bezweet lichaam na afloop van een langdurige sportinspanning voorkomt blijvende onaangename lichaamsgeurtjes, zoals een ammoniaklucht.

* Toepassen van een dieet ter handhaving van een goed energie-evenwicht en lichaamsgewicht!! Dit betekent vaak een KH-rijke voeding en wellicht extra eiwit-intake. Richtsnoer hierbij: 1,5-2,0 gram eiwit per kg lichaamsgewicht per dag. Het beste kan hierbij een sportdietist geraadpleegd worden.

* Bij extra eiwit-inname verdienen dierlijke eiwitten de voorkeur, omdat ze meer essentiele aminozuren bevatten dan plantaardige eiwitten, waardoor ze beter verteerbaar en in mindere hoeveelheden nodig zijn.

*edit* te snel gelezen, dacht dat je juist last had van een ammoniaklucht... my bad

hehe nee jusit niet ik ruik meer een zoete lucht geen ammoniak lucht. Heb dit alleen als ik na me KT cardio ga doen.

een vraagje:

hoe zit met je setjes en herhalingen tijdens cutten.
met een Fullbody schema van 3x in de week.

4 setjes tussen 8-15 herh ...is dat ok .. om droger te worden?

Terug
Naar boven