Fitness Seller

Vraagje over cutten

Kymbox

Cool Novice
Waardering
0
Lengte
1m76
Massa
75kg
Vetpercentage
12%
Hallo iedereen,

Normaal zou je bij de cut een tekort op je caloriebehoefte moeten creëren van max. 500 kcal door middel van cardio. Nu heb ik de laatste dagen door mijn school en werk erg weinig tijd om vaak te gaan finessen. Ik ga vanaf nu nog (maar) drie keer per week. Het is niet weinig, maar drie keer per week is niet voldoende om 4/5/6 keer cardio te doen.

Ik wilde dus een 500kcal creëren door gewoon 500kcal onder mijn behoefte te eten. Ik wil gewoon rond een vet percentage van 10%(nu 18%) uitkomen.

Mijn vraag is nu:

Als ik nu cut met alleen de voeding, gaat dat echt een wereld van verschil maken vergeleken met de cut met cardio? Ik accepteer wel een beetje spierverlies, maar wil natuurlijk wel mijn postuur houden. Is het echt zo dat je superveel spier verlies als je cut met alleen de voeding en zonder cardio, of valt dat wel allemaal mee?

Indien ik wel teveel spier verlies, wat zijn dan jullie tips voor mij? Moet ik dan die drie dagen wat ik ga cardio doen en naar behoefte eten en die andere 4 dagen, 500kcal onder behoefte eten? Of elke dag naar behoefte en alleen de drie dagen dat ik ga fitnessen 500kcal eraf sporten met cardio?

Hoe je voor een tekort zorgt maakt niet uit. Spierverlies tegengaan doe je door serieuze krachttraining en 2g/KG lichaamsgewicht eiwitten binnen te krijgen. Carbs zo hoog mogelijk houden (na eiwit inname en een minimum aan vet).

Trouwens nooit berekeningen of toestellen vertrouwen voor kcal verbruik tijdens cardio. Koop een simpele hartslagmeter.

Ook zonder cardio kun je prima afvallen. Zolang jij een calorie-tekort hebt zul je afvallen. Cardio is slechts een manier om een calorie-tekort te creëren.
Spierverlies ga je ongetwijfeld krijgen. Om dit te beperken kun je krachttraining doen, voldoende eiwitten nemen, voeding goed timen..

EDIT: zie net dat de superdude boven me precies dezelfde tips geeft.

En zorg voor een goed trainingsschema. Bij 3x in de week, moet je geen splitschema pakken maar een goed fullbody schema. Daar heb je veel meer aan wanneer je aan het cutten bent. Je kan dan heel gemakkelijk kiezen voor zware trainingen, supersets etc etc waardoor je jouw vetverbranding ook optimaal kan stimuleren door te spelen met de intensiteit van je workout.

Hoezo indirect slecht? Is niks slechts aan.
Flauwekul dat meer dan 2 gram slecht zou zijn bij gezonde krachtsporters.

Meer dan 2g/KG heeft geen effect op lichaamssamenstelling, waarom zou je dan meer eten? Kan beter in extra carbs worden gestoken gezien die wel een verschil maken qua prestatie & massabehoud.

Dit dus. Meer is zelfs indirect slecht voor een cut omdat het kcals zijn die aan carbs konden worden gegeven.
Achterhaalde bullshit. 2,5 - 3 gram per kilo is bij gezonde atleten zelfs meer de regel dan uitzondering. Enne, zei je nou per ongeluk dat eiwitten geen verschil maken in massabehoud?

Achterhaalde bullshit. 2,5 - 3 gram per kilo is bij gezonde atleten zelfs meer de regel dan uitzondering. Enne, zei je nou per ongeluk dat eiwitten geen verschil maken in massabehoud?

En sinds wanneer is de regel optimaal? En nee dat was niet per ongeluk, beter lezen. Van zodra je minimum aan eiwit en vet binnen is worden carbs de belangrijkste macro. Kcals die in overbodig eiwit zitten kunnen niet in carbs zitten, basis wiskunde.

• Topic Starter Topic Starter
Ik was eigenlijk van plan om een 40/40/20 EKV te doen. Krijg dus denk ik wel voldoende eiwitten en carbs binnen.
Even voor duidelijkheid:

Gewicht: 84
Lengte 1,78
Caloriebehoefte: 2230
234g carbs
234g eiwitten
52g vetten

Dit zit denk ik dus wel goed?

Ik ga nu dus maar 3 dagen nog per week, is dit dan een goed schema:

1. Borst/biceps/schouders
2. Rug/biceps/nek
3. Benen

Buik doe ik 3/4 keer per week thuis( om de dag)

Ik was eigenlijk van plan om een 40/40/20 EKV te doen. Krijg dus denk ik wel voldoende eiwitten en carbs binnen.
Even voor duidelijkheid:

Gewicht: 84
Lengte 1,78
Caloriebehoefte: 2230
234g carbs
234g eiwitten
52g vetten

Dit zit denk ik dus wel goed?

Ik ga nu dus maar 3 dagen nog per week, is dit dan een goed schema:

1. Borst/biceps/schouders
2. Rug/biceps/nek
3. Benen

Buik doe ik 3/4 keer per week thuis( om de dag)

Je hebt eigenlijk wat meer vetten nodig. Ik denk ook dat je meer nodig hebt dan 2230 caloriën,
Je schema klopt niet. Het kan wel met een 3 daags schema maar het is niet optimaal. De trainingsfrequentie is net ff te laag voor optimaal resultaat.

Borst, triceps, schouders
Rug, biceps, achterkant schouders
Benen, buik.
zo klopt ie weer.

Wellicht kan je beter een UB-LB of een push-pull split pakken of een fullbody 3x per week doen.

Dit dus. Meer is zelfs indirect slecht voor een cut omdat het kcals zijn die aan carbs konden worden gegeven.
Te veel proteine wordt toch omgezet naar glucose en meer proteine kan helpen dieet vol te houden omdat het goed vult en hongergevoel helpt voorkomen.

Dat is dus doorgaans 2gr per kg lichaamsgewicht incl. vetmassa
Scheelt nogal hoor bijvoorbeeld 2x90=180 vs 3x81=243 bij 90kg @ 10% Misschien x2 met volle buik en kleren aan. ;)

Meer dan 2g/KG heeft geen effect op lichaamssamenstelling, waarom zou je dan meer eten? Kan beter in extra carbs worden gestoken gezien die wel een verschil maken qua prestatie & massabehoud.
Niet bij aankomen wel bij afvallen, zie http://www.jissn.com/content/11/1/20

3.1gr/kg lbm zelfs.

Maar, is een detail.

Laatst bewerkt:
Persoonlijk denk ik dat je geen grammetje spier kwijt gaat raken :)

Te veel proteine wordt toch omgezet naar glucose en meer proteine kan helpen dieet vol te houden omdat het goed vult en hongergevoel helpt voorkomen.

Betekent niet dat het efficiënt is.

Komt van 6 studies, waar er eigenlijk maar 1 een verschil zag. Een 2de ging bij de high protein groep van 14% naar 12% en in de low protein van 11% naar 9%, logisch dat je FFM verlies dan groter is. De overige 4 gingen eerder over snel/traag vet verliezen dan over eiwit. Los daarvan zijn het vaak extremen, bv 1,4g/KG vs 2,8g/KG, niet de realistische 2 vs 2,5.

Als je onder de 7-8% komt dan wordt het interessant richting 2,5/3 te gaan, anders nutteloos imo.

Terug
Naar boven