AndroidHealthClinic

vrije gewichten of apparaten?

Waardering
0
Heey, ik ben gister voor het eerst naar de sportschool gegaan. Het beviel me wel, ik heb een beetje rondgekeken en een aantal dingen uitgeprobeert (met laag gewicht, omdat ik net begin en nog pas 16 ben). Maar nou wou ik even weten, wat is nou beter? de vrije gewichten of de apparaten? of zijn ze beide gewoon even goed?

dankjee ;)

Vrije gewichten. Geen geforceerde rom, je krijgt een betere core-strength etc. Sowieso zul je de meeste belangrijke oefeningen zowat alleen maar met vrije gewichten kunnen doen.

Research has shown us that free weights promote quicker strength gains and they require more balance and coordination than do the weight machines. Free weights recruit more muscle groups than variable resistance machines, which tend to only isolate specific muscles.

Beide gewoon afwisselen.

Heey, ik ben gister voor het eerst naar de sportschool gegaan. Het beviel me wel, ik heb een beetje rondgekeken en een aantal dingen uitgeprobeert (met laag gewicht, omdat ik net begin en nog pas 16 ben). Maar nou wou ik even weten, wat is nou beter? de vrije gewichten of de apparaten? of zijn ze beide gewoon even goed?

dankjee ;)

Vooral als beginner is het belangrijk bij de vrije compound bewegingen te blijven (squat, deadlift. OH press, bankdrukken, enz)

Op deze manier worden alle spieren evenredig getraind en blijft alles in ballans.

Als je op machines begint loop je een grote kans dat de kleine stabiliserende spieren (kleiner maar niet minder belangrijk) achterblijven bij de grotere groepen, wat waneer je aan losse oefeningen begint, blessures kan opleveren.

Maar in hoeverre kun je met apparaten een mooi fysiek opbouwen?

Mijn doelstelling is het lichaam van een fotomodel. Dus niet zozeer van een wedstrijdbodybuilder. Kan ik gewoon apparaten gebruiken in dat geval (bankdrukken en dumbbell curls daargelaten in mijn geval, maar goed.)

Maar in hoeverre kun je met apparaten een mooi fysiek opbouwen?

Mijn doelstelling is het lichaam van een fotomodel. Dus niet zozeer van een wedstrijdbodybuilder. Kan ik gewoon apparaten gebruiken in dat geval (bankdrukken en dumbbell curls daargelaten in mijn geval, maar goed.)

Alles kan, maar waarom zou je dat zo doen? Het lichaam van een wedstrijdbodybuilder krijg je niet zo maar. Als je op een Men's Health model wilt lijken, zal je toch echt flink aan het ijzer moeten.

Alles kan, maar waarom zou je dat zo doen? Het lichaam van een wedstrijdbodybuilder krijg je niet zo maar. Als je op een Men's Health model wilt lijken, zal je toch echt flink aan het ijzer moeten.

Of in mijn geval liever in het ijzer van de apparaten + bankdrukken en dumbbells :). Ik heb namelijk behoorlijk blessures opgelopen van vrije gewichten etc. Dus vandaar. Ik wilde kijken of ik hier wel progressie mee haal en mijn doel kan behalen. Thanks!

losse halters oftewel vrije gewichten, machines zijn voor watjes.

Of in mijn geval liever in het ijzer van de apparaten + bankdrukken en dumbbells :). Ik heb namelijk behoorlijk blessures opgelopen van vrije gewichten etc. Dus vandaar. Ik wilde kijken of ik hier wel progressie mee haal en mijn doel kan behalen. Thanks!

Wat voor blessures heb je gehad dan? Blessures zijn vaak te wijten aan verkeerde techniek. Met losse gewichten heb je nog een vrije bewegingsbaan, en met apparaten zit je vast aan een bepaalde beweging. En hoe wil je gaan squatten, deadliften, rowen etc. zonder losse gewichten?

Als je goede begeleiding hebt zijn apparaten in principe overbodig.

losse gewichten zijn echt voor de grote spiergroepen en zorgen voor de echte kracht. De apparaten zijn voor de kleinere spieren, maar wel de onderbouwende spieren! Beiden zijn dus belangrijk!!! Let wel goed op de rust die je neemt...

Over welke kleinere spieren heb je het?

Terug
Naar boven