XXL Nutrition

Waarom geen brood?

In de bulk at ik ook na 12uur geen brood/aardappelen meer. Dit op aanraden van een instructeur die ook dieetschema's maakt voor BB'ers. Zodat je je lichaam dwingt de kh te gebruiken die in je vet zitten.

Die mensen sporen niet en nemen zichzelf veel te serieus (vaak wegen ze nog geen 80kg).

In de bulk at ik ook na 12uur geen brood/aardappelen meer. Dit op aanraden van een instructeur die ook dieetschema's maakt voor BB'ers. Zodat je je lichaam dwingt de kh te gebruiken die in je vet zitten.

http://dutchbodybuilding.com/gallery/showgallery.php?cat=500&ppuser=42127

Kijk ook even naar de datum van die foto's dat was ver daarvoor en die zijn niet meer relevant ;)

Nee ben hier heel lang niet meer geweest en moet nog nieuwe foto's posten. Dat zal ik ook zeker doen als ik goed opweg ben met me nieuwe schema ;)

Die keuze is gewoon persoonlijk. En wat het belangrijkste is bereik jij je resultaat met brood in de cut, who cares wat de rest zegt het gaat om het resultaat.

Ik heb als ik in de cut brood eet continu honger omdat ik brood niet zou gauw combineer met groente dat doe ik wel met rijst en daardoor dus meer voedsel voor het zelfde aantal Kcal binnen krijg. Daardoor heb ik minder snel weer trek en is het makkelijker voor me om het vol te houden. Dit is het echter in het begin van de cut want ik moet steeds lager in de KH gaan zitten om te blijven afvallen. Is met rijst ook makkelijker omdat je de portie's makkelijker aanpast.
Daarnaast wissel ik af met quinoa (inca-rijst) wat weer een gunstigere verhouding eiwitten KH heeft.

Bulken daar en tegen eet ik smorgens brood bij me eieren omdat ik dat gewoon lekkerder vind ook eet ik veel broodjes tussen door omdat ik dan merk dat ik meer trek heb dan na een bak met rijst groente en tonijn.

Het gaat om het resultaat en niet om hoe je het resultaat bereikt. Kijk wat voor jou persoonlijk werkt en wat voor jou persoonlijk het makkelijkst is om dat doel te bereiken (dus wat is je doel extreem laag in vetpercentage en er super ript uit zien zal je op een gegeven moment je zout inname moeten veranderen en wordt het dus allemaal lastiger met brood. wil je naar de 10 a 8 % en er gewoon sportief en krachtig uit zien lijkt brood mij totaal geen probleem)

Heb je of wil je zo min mogelijk tijd maken om maaltijden te bereiden kan je beter voor brood dan rijst kiezen wederom iets persoonlijks.

Je stoelgang is een ander argument wat werkt er beter voor je of is het totaal geen issue.

Niet echt wetenschappelijk maar ik denk dan ook dat er geen wetenschappelijke onderzoeken zijn over deze minor issue. Het gaat er om dat je zelf onderzoekt wat voor jou werkt dat is in feiten bodybuilding, daarbij mag je natuurlijk wel gebruik maken van adviezen van mensen die je voor gegaan zijn in deze strijd maar het is nooit een garantie dat het voor jou ook werkt.

en dan ga ik me nu even te goed doen aan een heerlijk stuk appeltaart met slagroom en een grote kop warme chocolademelk. gewoon omdat het kan.:D

nog een fijne tweede kerstdag

Ik zie hier regelmatig mensen zeggen dat je (vooral in de cut) geen brood zou moeten eten.

Kan iemand me wetenschappelijk onderbouwd uitleggen waarom dit zo is?

Er zijn aanwijzingen dat je mogelijk meer gewicht/vetmassa zou verliezen tijdens de cut wanneer je in verhouding iets minder koolhydraten gaat eten tijdens de cut.
Of je aan de hand hiervan kunt concluderen dat het verstandig is om deze informatie over koolhydraten te projecteren op alle verschillende koolhydraatbronnen - waaronder brood - is niet duidelijk.

Waarom wel zilvervliesrijst als KH-bron en geen volkoren brood bijvoorbeeld?

Ik betwijfel of je een onderbouwd antwoord kunt krijgen op deze probleemstelling. (wel goede vraag overigens).

verwerkte producten zijn altijd ongezonder dan onverwerkte producten.

Heel misschien kun je dit stellen zolang je dit vergelijkt bij een identiek product. Verwerking in de vorm van verwarming kan echter ook zorgen voor betere opname van bepaalde stoffen als carotenoïden. Of dit gezonder of ongezonder is, is nog niet bekend.

Bovendien zitten aan brood toevoegingen en is het kankerverwekkend.

Welke vormen van kanker denk je aan?

Ook zijn brood geen hele KH meer. Waar het oorspronkelijk complexe KH waren zijn het nu veel meer eenvoudige KH geworden door de verwerking, Juist in de kh wil je complexe voedingsstoffen omdat je daar langer op kunt teren en je minder zorgen hoeft te maken dat je lichaam verhongerd en spier afbreekt of dat je vetter word. vetter worden doe je namelijk vooral door overmaat of door voedingsbronnen te nemen die heel snel worden opgenomen en dan in een aardig grootte mate die niet direct gebruikt word. Vermageren kan gebeuren door kleine hoeveelheden snelle energiebronnen te nemen en dan 3 uur er tussen te laten ook de bron die je neemt is dus erg belangrijk naast de hoeveelheid en de hoeveelheid kcal.

Een hele hoop aaneengekoppelde theoriën. Klinkt allemaal plausibel, maar met verstand van kennis kun je ook informatie vinden die om theoriën te onderbouwen die het tegenovergestelde beweren.

---------- Toegevoegd om 20:54 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:49 ----------

Brood is ongezond vanwege de tarwe die erin zit en het effect dat het heeft op insuline. Ik snap niet dat mensen zo tegen vetten zijn.

Veel leesvoer: http://heartscanblog.blogspot.com/search/label/Wheat

Een hele hoop informatie op één pagina. Kun je in eigen woorden vertellen op welke gezondheidseffecten tarwe een negatieve invloed heeft. En kun je hier de referenties bij noemen die volgens jou overtuigend genoeg zijn om deze mening te onderbouwen?

---------- Toegevoegd om 06:58 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 06:52 ----------

De meeste informatie heb ik uit het BFFM. Burn the Fat Feed the muscle. Staat hier ergens tussen op de site aangeprezen door de admins. Een boekwerk door tom venuto. Veel gedachtegangen zijn op zijn ideeen gebaseerd hier op de site. Ik hou van voedingsstoffen die rauw en puur zijn. Onbewerkt dus. Ook iets wat in zijn boek word aanbevolen. Brood is een B of C product.

Volkorenproducten verlagen mogelijk de kans op hart (- en vaat)ziekten, diabetes en overgewicht. Welke van de zgn. "A" producten kunnen dat volgens mijnheer Venuto ook?

ik bedoelde gewoon puur voedsel eigenlijk. Natuurlijk voedsel is ALTIJD beter :D
bij natuurproducten is het zo dat als je het tot een bepaalde temperatuur opwarmt er bepaalde goede stoffen vrijkomen maar de meeste doen dit veel te warm. Zo word voor brocolli bijv. 60 graden aangeraden. producten zoals brood zijn veel te warm verhit en bevatten daarom carcinogene stoffen. Ook groenten die te warm verhit worden bevatten carcinogene stoffen. Alles rauw is dus niet beter maar de bereidingswijze bepaalt wel heel erg of iets gezond of ongezond is. je moet gewoon terugdenken aan de oertijd. Wat konden mensen toen eten? daar is je hele genetica op gebouwd.

Volledig ononderbouwd verhaal!!!

Er is totaal geen onderzoek gedaan naar het effect van de bereidingstemperatuur op de relatie tussen voedingsmiddelen en ziekten.

Er is ook geen bewijs dat rauwe groenten beter zijn voor de gezondheid dan bereide groenten.
Bron: Hung HC, Joshipura KJ, Willet WC. RESPONSE: Re: Fruit and Vegetable Intake and Risk of Major Chronic Disease. J Natl Cancer Inst. 2005 97(8):608-609. Link: http://jnci.oxfordjournals.org/cgi/content/full/97/8/608-a

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb al een tijdje niet meer gereageerd hier. Ik lees echter zeker nog wel mee en ik waardeer de serieuze en nette discussie die hier gaande is.

Iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe!

Heel misschien kun je dit stellen zolang je dit vergelijkt bij een identiek product. Verwerking in de vorm van verwarming kan echter ook zorgen voor betere opname van bepaalde stoffen als carotenoïden. Of dit gezonder of ongezonder is, is nog niet bekend.

Tomaten bijvoorbeeld zijn als tomatenpuree beter voor je dan onbewerkte tomaten (lycopeen).

Welke vormen van kanker denk je aan?

Donker brood bevat vaak verbrande mout, wat op zich niet je brood gezonder maakt.

Ik denk dat het idee van "geen brood" een beetje te ver is gegaan. Wat blijkt is dat we cultureel wel heel erg hangen op de brood en aardappelen.

De eeuwige wijsheid is en blijft: afwisselen.

Voor het hele koolhydraatverhaal, tja in de cut of als je keto gaat, is het om die rede niet handig. Met name dan bij Keto.
Wat betreft de zoutgehalte. Het is simpelweg meer dan nodig. Zout houd vocht vast, zorgt voor eventuele hogere bloeddruk en je krijgt als het goed is al genoeg binnen op een andere manier.
GI. Tja, als iets een hoge GI heeft is het met name witte rijst. Als je niet teveel wilt schommelen met je glucosespiegel en je insulineproductie is het simpelweg verstandig om je hele koolhydratenintake te bekijken, niet alleen focussen op brood.

Vroegah, ja pardon, vroeger werd brood ambachtelijker en naar mijns inziens natuurlijker gemaakt en leek het nog ergens op. Tegenwoordig kan het niet sponziger en zachter. Volgens mij zit er allang niet meer de hoeveelheid vezel in die je vroeger had. Maar dan nog. Je kan ook je eigen brood maken, of kwaliteitsbrood halen. Wissel desnoods ook af met speltbroord en zuurdesembrood.

Verder zijn er genoeg alternatieven. Rijst, pasta, aardappelen, havermout, brinta, (haver)zemelen.... Verder zijn er ook vezelrijke groenten.

Dus geniet, maar eet met mate aan brood. Zelf eet ik hooguit 1x per week brood. Ik associeer brood ook met beleg en dan vind ik het ook moeilijk om het bij 3 of 4 sneeen te houden. Ieder zo zijn ding wat dat betreft.

Volledig ononderbouwd verhaal!!!

Er is totaal geen onderzoek gedaan naar het effect van de bereidingstemperatuur op de relatie tussen voedingsmiddelen en ziekten.

Er is ook geen bewijs dat rauwe groenten beter zijn voor de gezondheid dan bereide groenten.
Bron: Hung HC, Joshipura KJ, Willet WC. RESPONSE: Re: Fruit and Vegetable Intake and Risk of Major Chronic Disease. J Natl Cancer Inst. 2005 97(8):608-609. Link: http://jnci.oxfordjournals.org/cgi/content/full/97/8/608-a

http://www.vannature.nl/index.php?objectID=482 ik zeg de manier van bereiden is belangrijk

---------- Toegevoegd om 08:12 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 08:11 ----------

Tomaten bijvoorbeeld zijn als tomatenpuree beter voor je dan onbewerkte tomaten (lycopeen).

Donker brood bevat vaak verbrande mout, wat op zich niet je brood gezonder maakt.

Er zijn altijd uitzonderingen, geen regel is absoluut en ja klopt

---------- Toegevoegd om 08:13 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 08:12 ----------

Volkorenproducten verlagen mogelijk de kans op hart (- en vaat)ziekten, diabetes en overgewicht. Welke van de zgn. "A" producten kunnen dat volgens mijnheer Venuto ook?

bron?

---------- Toegevoegd om 08:15 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 08:13 ----------

Een hele hoop aaneengekoppelde theoriën. Klinkt allemaal plausibel, maar met verstand van kennis kun je ook informatie vinden die om theoriën te onderbouwen die het tegenovergestelde beweren.

lijkt me sterk als dat zo is zou ik ze graag zien

Laatst bewerkt:
Er zijn altijd uitzonderingen,

oh, nog een voorbeeld.. vitamine-A uit worteltjes zijn beter opneembaar hoe meer je wortels bewerkt. Rauw neem je misschien 10% op terwijl als je ze pureert en kookt je 90% op neemt. *berhaupt trouwens met veel groentes. Rauwe groente verteren zijn we niet zo goed in (te kort darmstelsel en te weinig magen gok ik). Anyways, dat is iets hee anders dan stelselmatig elementen uit voeding verwijderen en het zo verarmen. Sinaasappels blijven beter dan gezeefd sinaasappelsap enzo.(al was het alleen maar vanwege de vezels).

Terug
Naar boven