XXL Nutrition

Waarom is een refeed-dag nodig?

Thegymm

Novice
Waardering
0
Lengte
1m86
Massa
79kg
Vetpercentage
11%
Ik heb een tijdje rond gekeken op internet, maar ik werd er niet veel wijzer van.
Waarom heb je in de cut wekelijks een refeed-dag nodig? Gaat je vp% dan sneller naar beneden? Ik zou denken dat je vp% juist minder snel naar beneden gaat. Met een refeed-dag heb je wekelijks ook een minder hoog kcal tekort dan zonder refeed-dag, dus zou je denken langzamere daling vp%. Hoe zit dit nou precies?

Na lang in een kcal deficit gezeten te hebben zullen de koolhydraten die je op zo'n refeed dag eet voor het overgrote deel als glycogeenvoorraad eindigen, niet als vet. Op die manier ga je dus de verminderde prestatie in de gym tgv het tekort aan calorieën tegen, voor de prijs van een ietsje langzamere cut. Betere prestatie in de gym betekent betere groei/behoud van spieren. Een refeed dag moet daarom ook zo veel mogelijk carbs en weinig mogelijk vet bevatten.

Simpel gezegd.

• Topic Starter Topic Starter
Na lang in een kcal deficit gezeten te hebben zullen de koolhydraten die je op zo'n refeed dag eet voor het overgrote deel als glycogeenvoorraad eindigen, niet als vet. Op die manier ga je dus de verminderde prestatie in de gym tgv het tekort aan calorieën tegen, voor de prijs van een ietsje langzamere cut. Betere prestatie in de gym betekent betere groei/behoud van spieren. Een refeed dag moet daarom ook zo veel mogelijk carbs en weinig mogelijk vet bevatten.

Simpel gezegd.

Nu wordt het me wel duidelijker. Dus als ik het goed begrijp is een refeed-dag eigenlijk meer om spiermassa zo veel mogelijk te behouden en niet om sneller vet te verliezen?

Precies. Je cut loopt een klein beetje vertraging op maar de extra energie die je dan in je trainingen kunt stoppen zal je helpen meer te behouden en is het zeker waard.

Bedankt, ik heb nu wat meer duidelijkheid.

een refeed kan ook je leptine aanmaak verhogen, wat helpt bij vetverbranding.
Maw, als je lang ik een tekort hebt gezeten kan je hormonale balans enigzins verstoord zijn. Met (regelmatige) refeeds behoud je die balans hopelijk en helpt dat bij vetverbranding.

een refeed kan ook je leptine aanmaak verhogen, wat helpt bij vetverbranding.
Maw, als je lang ik een tekort hebt gezeten kan je hormonale balans enigzins verstoord zijn. Met (regelmatige) refeeds behoud je die balans hopelijk en helpt dat bij vetverbranding.

Het kan dus ook helpen van ververbranding, oke.
Heb je refeed-dagen meteen al nodig aan het begin van je cut, of pas als je cut wat stagneert?

Zou des te lager je zit in BF%, meer refeeddagen inplannen. Ik zit op ~10 en plan 1x per week een in

Vooral om plateaus te doorbreken. Merkte dat als ik dit niet deed dat mn gewicht en bf% constant bleef. Na refeeden ging het weer omlaag :)

Vooral om plateaus te doorbreken. Merkte dat als ik dit niet deed dat mn gewicht en bf% constant bleef. Na refeeden ging het weer omlaag :)

Haha ik snapte er geen bal van toen ik voor het eerst las dat refeed-dagen in de cut voordelen hebben.
Maar toch leuk dat je 1 dag per week in de cut flink kan eten.

Refeed-dagen kan je beter pas doen zodra je cut stagneert? En niet gelijk aan het begin van je cut?

Haha ik snapte er geen bal van toen ik voor het eerst las dat refeed-dagen in de cut voordelen hebben.
Maar toch leuk dat je 1 dag per week in de cut flink kan eten.

Refeed-dagen kan je beter pas doen zodra je cut stagneert? En niet gelijk aan het begin van je cut?

Flink kan eten valt mee. Ik eet dan tot onderhoudsniveau.

Ja het kan het extra zetje geven. Ik heb de eerste maanden wel gered zonder refeed, maar je merkt gewoon dat je energieloos wordt. Trainen gaat kut etc. Na een refeed is dit vaak wel tijdelijk opgelost!

Flink kan eten valt mee. Ik eet dan tot onderhoudsniveau.

Ja het kan het extra zetje geven. Ik heb de eerste maanden wel gered zonder refeed, maar je merkt gewoon dat je energieloos wordt. Trainen gaat kut etc. Na een refeed is dit vaak wel tijdelijk opgelost!

Ik dacht dat het juist de bedoeling was om boven je onderhoud te eten op een refeed-dag?
Voor iemand die op onderhoud eet, en door cardio het tekort aan kcal maakt, is het wel handig om boven onderhoud te eten op een refeed-dag toch? +- 500 kcal

Op welk vet% begon je? En hoelang heb je er over gedaan? Aan jou stats te zien, ben je een beest ;)

Terug
Naar boven