MuscleMeat

Waarom zijn supplementen emmers/potjes rond?

Omdat de deksel die erop zit dan ook rond is, de diameter van die deksel is net iets groter en zo kan de deksel nooit in je pot/emmer/beker vallen. Bij een vierkante vorm kan je je deksel in de pot laten vallen. Dit is tenminste de rede dat riooldeksels rond zijn:p.

Splinter, ben jij dat?

geen kanten waar restanten in kunnen blijven.

+ makkelijker te produceren denkik?

Wouw, nooit gedacht zoveel serieuze antwoorden hier terug te vinden =D

Ik denk idd ook dat rond sterker is.

En goedkoper weet ik zo nog niet, meestal zitten die potten maar halfvol dus ze zouden in principe veel kunnen besparen moesten ze die wat kleiner maken...

Ja inderdaad , ik wordt gek van die kringen op me tafel :mad:
DUS..

Omdat de deksel die erop zit dan ook rond is, de diameter van die deksel is net iets groter en zo kan de deksel nooit in je pot/emmer/beker vallen. Bij een vierkante vorm kan je je deksel in de pot laten vallen. Dit is tenminste de rede dat riooldeksels rond zijn:p.

Slim antwoord !

Ik heb wel eens vierkante emmers gehad. Kan dus wel.

Koop zelfs dan vierkante emmers

Dezelfde reden zeker dat blikjes en conserven ook rond zijn.

Soms is rond beter’, schrijft Bas Kwee, mechanical engineer bij Twister (Rijswijk). ‘Vooral productietechnisch. Als je een vierkante vorm maakt uit een vlakke plaat, heb je meer kans op plooivorming of scheuren. Een ronde vorm gaat veel beter. Ook bij het afsluiten van het blik is dat handiger. De meeste blikken worden afgesloten door middel van een felsbewerking, waarbij de randen worden omgevouwen om elkaar heen. Dit gebeurt met felsrollen, en deze doen het ook weer het beste met ronde deksels. In de hoeken van een vierkante vorm kunnen de rollen niet komen, de randen zouden gaan plooien of scheuren.
‘De efficiëntiewinst van vierkante blikken valt trouwens erg tegen, de dichtste theoretische cilinderstapeling bedraagt 91 procent; er kan dus maar 9 procent aan ruimte gewonnen worden. Daar tegenover staat het extra materiaal dat je nodig hebt voor een vierkant blik. Dat is een belangrijke factor.’
Sabine de Vos (Amstelveen) deed een simpel proefje om de efficiëntie van materiaalgebruik aan te tonen. ‘Neem twee A4’tjes. Tweemaal precies evenveel materiaal. Vouw een in een ronde koker, de ander in een rechthoekige. Vul ze allebei met rijst. De ronde kan veel meer rijst herbergen. Een ronde vorm gaat dus zuiniger met verpakkingsmateriaal om.’
Maar een ronde vorm is ook sterker, schrijft Wilko Emmens uit Castricum, senior researcher bij Corus. ‘Een rond blik verdraagt makkelijker een grote druk. Bij frisdranken en bier levert de overdruk een aanzienlijke bijdrage aan de vormvastheid. Daardoor kan de wand bijzonder dun worden, minder dan 0,1 mm.’ Bij conserven gelden heel andere eisen, aldus Emmens. ‘Het blik wordt verhit om het te steriliseren. De verpakking moet die overdruk kunnen weerstaan. En in de winkel moet de verpakking normaal gebruik, inclusief vallen, kunnen overleven. De traditionele ronde “bus” met ribbels is vanuit dat oogpunt ontstaan.’

Een ronde vorm kan meer volume omsluiten dan een vierkante (mits je de hoeveelheid verpakkingsmateriaal constant houdt).

Het oppervlak van een cirkel = pi * r^2
Het oppervlak van een vierkant = lengte * breedte = breedte^2 (het is een vierkant)

voorbeeld: oppervlakte = 10
cirkel
10 = pi * r^2
√(10/pi) = r = ongeveer 1.74
omtrek = 2*pi*r = 2*pi*1.74 = ongeveer 10.9

vierkant
10 = breedte^2
breedte = √10 = ongeveer 3.16
omtrek vierkant = breedte * 4 = 3.16 * 4 = 12.64

Een vierkant heeft bij hetzelfde oppervlak een grotere omtrek, dit kost je dus meer verpakkingsmateriaal.

Als je die ekte empirische tatta bent kun je het relatief makkelijk zelf zien door een vierkante koker te vouwen van papier en deze met rijst te vullen. Als je de hoeken van de koker indrukt (de vorm gaat richting die van een cirkel) daalt het rijstpeil (het woord van 2014?) omdat het volume is toegenomen.

edit:

Nog een voordeel van ronde verpakkingen met ronde deksels idd.

Laatst bewerkt:
Een ronde vorm kan meer volume omsluiten dan een vierkante (mits je de hoeveelheid verpakkingsmateriaal constant houdt).

Het oppervlak van een cirkel = pi * r*
Het oppervlak van een vierkant = lengte * breedte = breedte* (het is een vierkant)

voorbeeld: oppervlakte = 10
cirkel
10 = pi * r*
√(10/pi) = r = ongeveer 1.74
omtrek = 2*pi*r = 2*pi*1.74 = ongeveer 10.9

vierkant
10 = breedte
breedte = √10 = ongeveer 3.16
omtrek vierkant = breedte * 4 = 3.16 * 4 = 12.64

Een vierkant heeft bij hetzelfde oppervlak een grotere omtrek, dit kost je dus meer verpakkingsmateriaal.

In België zijn ze natuurlijk niet zo slim. Vandaar de vierkante emmers.

Omdat je dan met je scoop overal komt doordat er geen hoeken zijn ;)

makkelijker op een lopende band... scheelt weer een variabele

Okee ik ben overtuigd. Pi dit pi dat drink zelf je pi's maar.
Ik ga vierkante supplementen maken. Voor vierkante mensen wordt de slogan.

• Topic Starter Topic Starter
het is srs goedkoper voor iederee als er vierkante emmers zouden komen.
in andere sectoren. wordt transport geoptimaliseerd door andere verpakkingen. nu heb je echt veel waste in de vorm van lucht.

Terug
Naar boven