AndroidHealthClinic

Warming up of cooling down als vetverbranding?

Kooos

Cool Novice
Waardering
0
Lengte
1m80
Massa
73kg
Hallo,

Ik ga sinds een tijd weer naar de gym, en mijn hoofddoel is gespierder worden. Ik hoef niet zozeer veel massa aan te komen maar gewoon wat gespierder zijn.
Daarnaast wil ik mijn beginnend opkomende bierbuikje (student) verminderen, dan wel niet uitbreiden. (ik weet voedsel en minder bier is daarbij van belang, dat probeer ik ook in de gaten te houden)

Maar ik train nu dus om wat gespierder te worden, een warmingup is daarbij wel belangrijk.
De afgelopen tijd heb ik als warming-up steeds roeien gedaan. (2km, wat ik afwerk in ong. 8.15-8.45min) Als ik dit heb gedaan ben ik erg buiten adem, is vrij intensief. Ik vraag me nu af of dit ten goede komt van mijn oefeningen die ik daarna ga doen, of dat dit al veel energie heeft gekost.
En in hoeverre dit buikvet verbrand?

Daarom vraag ik me af wat jullie als prettigste warming-up ervaren?
Ik denk er nu zelf aan iets met push-ups te doen, met daarbij meteen wat buikspier oefeningen en evt een cardio/conditie oefening voor minuut of 2a 3.

Ik heb graag advies wat jullie aanbevelen of wat voor jullie goed werkt.

En dan de cooling down. Na het sporten heb ik vaak weinig energie om nog wat cardio oid te doen als cooling down. Ik moet 10 minuten fietsen van gym naar huis dus dat vind ik vaak genoeg.
Is dat ook zo of raden jullie een specifieke ? oefening aan?

Ik hoor het graag, alvast bedankt

Roeien is dé perfecte warming up, ik zou gwn ff anderhalve KM doen en niet al te intensief, dus rond de 700 kc per uur houden, en niet heel snel willen doen tot 1100 kc per uur b.v

Roeien is dé perfecte warming up, ik zou gwn ff anderhalve KM doen en niet al te intensief, dus rond de 700 kc per uur houden, en niet heel snel willen doen tot 1100 kc per uur b.v

Goede 2e post

OT:
Ik zou helemaal geen cardio warming up doen, gebruik al je kracht voor kracht training.
Als je wel cardio wilt doen doe het dan na de kracht training.

Je kan een warming up ook doen met alleen een stang of lager gewicht.

Als warming up ga ik meestal op de crosstrainer met een normale hartslag, of warmlopen op 8/9 kmpu. Gewoon 5 minuten is meer als zat. Na de KT cardio 25/30 minuten waarvan de laatste 5 minuten op een rustiger hartslag.
Voo mij werkt dit als perfecte warming up en cooling down.

Even wat info:

de warming up kun je in twee delen opsplitsen
- algemene warming up
hierin creëer je een verhoogde hartslag waardoor er meer zuurstof door de bloedbaan wordt vervoerd en je lichaam zich opwarmt

-taakspecifieke warming up
hierin bereid je het lichaam en geest voor op het geen wat komen gaat lees: kracht oefeningen
dit kun je dus doen door bijvoorbeeld voor een borst training push ups te maken of een aantal herhalingen op de bench press te doen

uiteindelijk zul je zelf moeten doen wat je fijn vindt, de een doet alleen een warming up setje voor de betreffende oefening en de ander doet een x aantal minuten cardio

• Topic Starter Topic Starter
Oke dan is een stukje roeien op lager tempo, en wellicht ook korter de beste warmingup.
Wellicht daarna nog wat buikspier oefeningen met evt push-ups om de spieren op te warmen.

En dan nadien nog cardio - hardlopen ofzo

Wat is een normale hartslag voor warming up?
En wat moet ik als maximale hartslag aanhouden? Ik ben 22jaar, heb wel is gehoord leeftijd x10 x70% dat zou voor mij 154, lijkt me wat weinig..

Klinkt goed echter ik zou er na de algemene w-up direct een volwaardige buikspiertraining van maken
wat ik nu doe is: 4 oefeningen een x aantal herhalingen uitvoeren -> 1 min rust en dit vervolgens 3 keer uitvoeren

De gewenste hartslag hangt af van wat je wilt trainen en op welke intensiteit, is dit krachtsport dan zul je niet hoog moeten gaan want dan richt jouw energie/zuurstof systeem zich voornamelijk op duur prestaties.

de maximale hartslag is 220 - je leeftijd

warming up

Terug
Naar boven