AndroidHealthClinic

wat is er nou zo erg aan een beetje zout?

Bezoekers in dit topic

Buitenwipper

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
4 sep 2008
Berichten
10
Waardering
0
ik heb ergens gelezen dat als je 5 sneetjes witbrood eet al je dagelijks aanbevolen hoeveelheid overschreden hebt. ik denk dat ik persoonlijk wel 5 keer die hoeveelheid aan zout eet op een dag. ik lust niks zonder zout. ik heb begrepen dat zout het vocht in je lichaam vasthoud, maar waarom is dat een probleem?
 
Ga je om de 5 minuten een basic-ik-lees-geen-stickies topic aanmaken???
 
staat dit in de stickies dan? sorry, de meeste stickies had ik al gelezen, dit begreep ik alleen nog niet helemaal. veel zout eten lijkt mij persoonlijk helemaal niet gezond. ik voel me juist lekker als ik veel zout en suiker eet.
 
ga nou niet zout en suiker met elkaar vergelijken....

je kan ook googlen, teveel zout is niet goed nee, maar je hebt wel zout nodig.
 
Doe zelf je research ipv topics aan maken.

aparte nickname trouwens.
 
Krijg je een hoge bloeddruk van
 
als je gewoon weer meer zou drinken is dit geen probleem toch
 
De reden dat zout erg is voor je, is fysiologisch gezien volgens mij dat het de osmotische waarde in je bloed veranderd. Kort gezegd zitten er meer deeltjes opgelost in je bloed en daardoor wordt er water aangetrokken. Dat water zorgt weer voor een normale osm. waarde. Stel dat je dit aanvult met water is het geen probleem, doe je dat niet dan zuig je uiteindelijk water aan uit je cellen.

To answer the first question, the MSDS for sodium chloride shows an oral LDLO of 1000 mg/kg in humans. In other words, the lowest reported lethal dose of salt is 1 gram of salt per kilogram of body weight. For a 70 kg human (about 150 lbs), that's 70 grams of salt...about two or three table spoons taken all at once. On the other hand, that's very much a lower limit. Most people would just find that highly unpleasant, but not fatal. In animal tests, the oral LD50 (the dose required to kill 50% of exposed animals) is up around 3 or 4 grams per kilogram: half a pound of salt. It would be rather difficult to ingest that much salt at once; you'd probably vomit most of it right back up

Verder verhoogd een zoutoverschot natuurlijk de kans op nierziekten, hart en vaatziekten, maagirritatie, maagkanker en je hebt hogere toename van het calciumverlies via de nieren
 
Zout is vooral erg ongezond. Het heeft een nefaste invloed op je bloeddruk en juist daar krijgen de meeste mensen daar (later) problemen mee.
 
Zout heeft bij 33% van de hypertensie patienten een effect op de bloeddruk. Het is dus niet zo dat je zonder meer kan zeggen dat zout eten bloeddrukverhogend is.

Het heeft wel andere gevolgen voor je lichaam, de chloride in zout zorgt voor een acid load op je lichaam.
 
Zout krijg je een softe look van.

Mijn gedachte erachter is altijd dat je nooit zout moet toevoegen (aan tafel bij je aardappels bijvoorbeeld) en ook matig met soep,tomatensausjes voor je pasta's etc etc en in brood zit inderdaad erg veel.
Dus je komt dagelijks echt wel aan je portie zout.

Van te veel zout ga je er ook opgelbazen uitzien, als ik een keer een flink mac menu op heb, dan herken ik mezelf de volgende dag amper :P
 
Zout krijg je een softe look van.

Mijn gedachte erachter is altijd dat je nooit zout moet toevoegen (aan tafel bij je aardappels bijvoorbeeld) en ook matig met soep,tomatensausjes voor je pasta's etc etc en in brood zit inderdaad erg veel.
Dus je komt dagelijks echt wel aan je portie zout.

Van te veel zout ga je er ook opgelbazen uitzien, als ik een keer een flink mac menu op heb, dan herken ik mezelf de volgende dag amper :P

Idd, zout toevoegen aan je eten is dus helemaal niet nodig om aan je zout-portie te komen. In de gewone etenswaren zitten al genoeg.
 
Je houdt gigantisch veel vocht vast dus je zweet en stinkt vaak.

Daarnaast krijg je een hoge bloeddruk en heb je kans dat je op latere leeftijd dus tussen de 35 en de 45 een hartaanval krijgt.
 
ik strooi flink wat zout op mn ei, enige zout wat ik binnenkrijg is wat ik er op gooi....eet geen processed foods atm.
 
Zout heeft bij 33% van de hypertensie patienten een effect op de bloeddruk. Het is dus niet zo dat je zonder meer kan zeggen dat zout eten bloeddrukverhogend is.

Het heeft wel andere gevolgen voor je lichaam, de chloride in zout zorgt voor een acid load op je lichaam.
Teveel zout eten heeft altijd een bloeddrukverhogend effect tot boven de gewenste waarde. Mogelijke gevolgen zijn sowieso hart - en vaatziekten, de nr1 doodsoorzaak bij mannen (vroegtijdig of later).
 
niet doen alsof dat zo slecht is, want een lage bloeddruk is ook niet goed he :P
 
niet doen alsof dat zo slecht is, want een lage bloeddruk is ook niet goed he :P
Heb ik gezegd dat zout sowieso slecht is dan? Ik had het over teveel zout.
 
ja TEveel is altijd slecht he...dat mag wel duidelijk zijn..

bedoel meer dat het beetje lijkt alsof zout per definitie slecht is als je het hele topic leest.

en volgens mij zag ik net het woordje "teveel" nog niet in je post staan ofwel? :D :P
 
las laats in de krant dat er -+ 5000 mensen per jaar overlijden door aan teveel zout gerelateerde hard en vaat ziekten

er is eigenlijk geen ontkomen aan voor de gemiddelde mens die krijgen namelijk 11 gram binnnen in plaat van 2

koekjes
schips
vlees
kant en klaar maaltijden
kruiden
brood
toetjes
soepjes
vleeswaren
mcdonalt (1 burger bevat al 2 gram zout dat is al genoeg voor een dag)

voor de gene die de bron moeten weten:rolleyes:

http://www.nu.nl/news/1034484/37/Industrie_moet_zoutpot_wegzetten.html

en dan nog de gevolgen die het op je spierweefsel heeft

http://www.ergogenics.org/vetzucht39.html

en er zijn er zoveel meer maar die ga ik niet allemaal neer zetten
zelf probeer ik gewoon te koken zonder zout maar met rode pepers en dat soort spul en gelloof het of niet alles went :D het proeft beter dan eerst en je gaat de smaak waarderen zelfs van friet.
 
Back
Naar boven