XXL Nutrition

wat is goed voor mij (13) (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

13 jaar.... Naja begin maar eens met beweging zoals al gezegd werd, ga op voetbal ofzo. En doe er wat situps en pushups bij thuis, bankdrukken moet je op je 13e echt niet aan beginnen IMO. Ga er over een jaar of 2 maar eens over nadenken oif je een abonnement op de sportschool wil (en dan ben je er nog vroeg bij).
 
Waar zegt iedereen dat steeds?

Dit komt uit de tienersticky van Shutterspeed:

Wat betreft de groeischijven.
Het is een algemene misvatting dat krachttraining de groei zou belemmeren. De gedachte stamt af van een onderzoek waaruit bleek dat kinderen die zware fysieke arbeid moeten leveren belemmert zijn in hun groei. Echter hierbij is geen rekening gehouden met het feit dat die kinderen extreem weinig en slecht voedsel kregen en nauwelijks voldoende rust in vergelijking tot hun zware werk. Zolang jongeren in een gecontroleerde omgeving aan weerstandstraining doen dan zal dit geen belemmeringen hebben op de groei. (conclusie uit een onderzoek van Sadres, Eliakim, Constantini, Lidor, & Falk, 2001)
 
maar hoeveel sit ups-push ups?
als je elke dag 4x25 crunches en 4x15 push ups doet, ben je op je 13e al goed bezig denk ik. Met sporten ernaast. Alleen hoop niet binnen een maand al een brede borst te hebben, want dan kom je van een koude kermis thuis :D
 
Waar zegt iedereen dat steeds?

Dit komt uit de tienersticky van Shutterspeed:

Wat betreft de groeischijven.
Het is een algemene misvatting dat krachttraining de groei zou belemmeren. De gedachte stamt af van een onderzoek waaruit bleek dat kinderen die zware fysieke arbeid moeten leveren belemmert zijn in hun groei. Echter hierbij is geen rekening gehouden met het feit dat die kinderen extreem weinig en slecht voedsel kregen en nauwelijks voldoende rust in vergelijking tot hun zware werk. Zolang jongeren in een gecontroleerde omgeving aan weerstandstraining doen dan zal dit geen belemmeringen hebben op de groei. (conclusie uit een onderzoek van Sadres, Eliakim, Constantini, Lidor, & Falk, 2001)

1 onderzoek dat het tegendeel beweert van 100 eerdere onderzoeken, en dus is de 'mythe' weerlegd?
 
wat zijn crunches precies??
(k ben net nieuw)
 
Nouja ik ben ook op begonnen toen ik net 14 was, nouja wat je beginnen noemt, maar ik deed al wel bankdrukken enzo! :D
 
Nouja ik ben ook op begonnen toen ik net 14 was, nouja wat je beginnen noemt, maar ik deed al wel bankdrukken enzo! :D
Pas maar op, straks ben je 21 en sta je zo scheef als de toren van pisa ;)
 
Nouja als 13jarige moet je idd niet direct volop gaan squatten enzo, maar een beetje beginnen kan al wel :thumbs:
 
als 13 jarige mag je niet zwaar trainen. je kan best met regelmaat trainen, maar NIET overbelasten.

dat van die uitleg van 'scheefgroeien' is een beetje ver gezocht. maar ik begrijp wel wat ze ermee willen bedoelen.
overbelasting kan leiden tot rugproblemen. jongeren die naar hun volle groeifase evolueren, of erin zitten hebben een vergroot risico hierop.
de kracht word zowieso beperkt, omdat het lichaam ook veel energie en mineralen etc nodig heeft voor de groeifase.
verder krijgen de meeste jongeren een s-vormige wervel, omdat ze in volle groei ook vaak sport gaan doen, en soms erg belastende sporten (oa wielrennen is erg zwaar, de rug lijd veel en hier komen de meeste s-vormige wervels vandaan, ook door valpartijen waardoor het bekken een slag krijgt en weleens een lichte kanteling kan ondergaan)


mijn raad :
doe aan sport, en oa powertraining is een zeer welkome activiteit voor uw ontwikkeling.
MAAR overdrijf niet, pak alles rustig aan en vraag raad aan de instructeur op de fitness.
laat u ook niet zot maken door andere jongeren die de 'struise' willen uithangen. want dan geburen de meeste ongelukken.



gewoon alles rustig aanpakken, en vooral : voer de oefeniongen CORRECT uit. en vaak in tragere bewegingen (dan bouw je spanning op en het resultaat is beter), en niet de oefening 'afvlammen' zoals je sommigen bezig ziet.

CORRECT oefeningen uitvoeren met beperkt / matig gewicht, geeft veel meer resultaat dan bv 100kg verzetten en de oefening totaal fout uitvoeren.
 
13 jaar.... Naja begin maar eens met beweging zoals al gezegd werd, ga op voetbal ofzo. En doe er wat situps en pushups bij thuis, bankdrukken moet je op je 13e echt niet aan beginnen IMO. Ga er over een jaar of 2 maar eens over nadenken oif je een abonnement op de sportschool wil (en dan ben je er nog vroeg bij).

helemaal mee eens !!
 
Wat is goed voor mij?

Ten eerste, zoek een geschikte sport.

Ik heb wel een schema voor je:

09.00 x-box 360

11.00 ps3

13.00 voetballen

15.00 buiten spelen

Nee, maar even serieus, je kunt beter nu niet beginnen.

Je lengtegroei stopt denk ik zeker. Met belasting van je lichaam, komt groeihormoon vrij. Dit hormoon zorgt ervoor dat cellen van beenderen die nog in de groei zijn sneller verbenen en dus een vaste vorm aannemen, wat resulteert in minder lengtegroei.
Normaal gebeurt dit als je een jaartje of 18 bent, maar op deze manier versnel je het proces.

Correct me if I'm wrong ;-)
 
Je lengtegroei stopt denk ik zeker. Met belasting van je lichaam, komt groeihormoon vrij. Dit hormoon zorgt ervoor dat cellen van beenderen die nog in de groei zijn sneller verbenen en dus een vaste vorm aannemen, wat resulteert in minder lengtegroei.
Normaal gebeurt dit als je een jaartje of 18 bent, maar op deze manier versnel je het proces.

Correct me if I'm wrong ;-)

Dus dan kun je beter helemaal niets doen want als je voetbalt ofzo belast je je lichaam toch ook:rolleyes:?
 
Als hij wilt gaan fitnessen kan hij beter extreem laag in gewicht gaan zitten en dan zorgen voor een goed ontwikkelde techniek. Immers, een volledig ROM onder controle met minder gewicht zal voor een volledigere ontwikkeling van spieren zorgen. Daarnaast zijn de sensoren in jouw spieren nog niet gemaakt om te pieken in kracht, daar moet je eerst aan werken.

That said, is het beter dat je gewoon wat sit-ups en push-ups e.d. gaat doen.
 
Back
Naar boven