AndroidHealthClinic

Wat is Rippetoe?

Bezoekers in dit topic

Waarom quote je omgekeerd "niekmh" ???
 
Wat doe ik? Heb geen idee, ik klik gewoon 'citeer' aan en geef m'n antwoord.
 
Is dat Rippetoe-programma alleen voor mensen die in massa aan willen komen of kan iedereen het gebruiken?
 
Wat het is ? Een kracht schema
Wat het meer is ? Een hype op het moment
 
Wat het is ? Een kracht schema
Wat het meer is ? Een hype op het moment
Het is een beginnersschema voor eender wie met gewichten begint te werken, ongeacht het doel.

En idd heel populair tegenwoordig.
 
Maar wel voornamelijk een kracht schema aan reps sets en oefeningen te zien.

Ik vind het ook overhyped waarom

Als iemand een schema post om kracht / massa te gainen bvb ub/lb
Of WSB. En het schema ziet er goed uit. Krijgt hij /zij later in een topic
20 keer te horen doe anders rippedtoe en vergeet jou'n schema.
 
Maar wel voornamelijk een kracht schema aan reps sets en oefeningen te zien.
Nee, dat zeg ik net. Het is in feite een intruductie in haltertraining:
-je doet uitsluitend 5 basisoefeningen (meer oefeningen doen zou het leerprocess verstoren)
-je voegt elke training gewicht toe (omdat je dat als beginner kan)
-de reprange is laag genoeg voor krachtwinst, maar ook hoog genoeg voor degelijke massawinst

Niet krachtgericht, niet massagericht, niet sportgericht, maar beginnergericht.

Ik vind het ook overhyped waarom

Als iemand een schema post om kracht / massa te gainen bvb ub/lb
Of WSB. En het schema ziet er goed uit. Krijgt hij /zij later in een topic
20 keer te horen doe anders rippedtoe en vergeet jou'n schema.
Ja, rippetoe wordt wel om de 5 minuten aan iemand aangeraden, en niet altijd terecht.
Maar voor beginners kan ik me niet veel beter indenken.

Waar ik me eerder aan stoor is dat mensen het starting strength schema op BB.com en ook madcow 5x5 als de enige juiste mogelijkheid zien om rippetoe en bill starr te doen, terwijl variaties goed mogelijk zijn zolang de basispunten nog hetzelfde zijn. Het zinnetje "don't **** with the program" komt me de strot uit.
 
Laatst bewerkt:
Maar wel voornamelijk een kracht schema aan reps sets en oefeningen te zien.

Ik vind het ook overhyped waarom

Als iemand een schema post om kracht / massa te gainen bvb ub/lb
Of WSB. En het schema ziet er goed uit. Krijgt hij /zij later in een topic
20 keer te horen doe anders rippedtoe en vergeet jou'n schema.

:D +1
 
Waar ik me eerder aan stoor is dat mensen het starting strength schema op BB.com en ook madcow 5x5 als de enige juiste mogelijkheid zien om rippetoe en bill starr te doen, terwijl variaties goed mogelijk zijn zolang de basispunten nog hetzelfde zijn. Het zinnetje "don't **** with the program" komt me de strot uit.

In principe heb je gelijk, intelligente aanpassingen zijn zeker mogelijk, maar dit is een beginnersprogramma, dus zeg je beter dat ze er moeten afblijven. Bv. een curl-oefening, griptraining of plyometrics toevoegen, front squats doen ipv back squats, power cleans vs rows, heavy/medium/light days, dat zijn aanpassingen die hun voordelen kunnen hebben, naargelang je persoonlijke wensen en noden. 32 setjes curls en fly's toevoegen is dom, en toch is dit net hetgene wat iedereen wil doen.
De meeste beginners zijn gewoon niet in staat dit soort afwegingen te maken.

Of moet ik je dit topic even ter herinnering brengen:
http://forum.dutchbodybuilding.com/f141/mijn-rippetoe-schema-aanpassen-166759/
 
Zou iemand misschien een voorbeeld schema kunnen maken?? ( rippetoe schema )
Ben niet zo goed in engels dus al die links lezen lukt me niet echt ( ben 13 en dus een beginner ) wil zelf aan een fullbodyschema beginnen maar als rippetoe beter is ga ik dat natuurlijk doen.
 
Zou iemand misschien een voorbeeld schema kunnen maken?? ( rippetoe schema )
Ben niet zo goed in engels dus al die links lezen lukt me niet echt ( ben 13 en dus een beginner ) wil zelf aan een fullbodyschema beginnen maar als rippetoe beter is ga ik dat natuurlijk doen.

Zie trainingslog link in mijn sig.;)

Als je niet zo goed engels kan lezen raad ik je aan om

- Het te leren en vervolgens het boek starting strenght van mark rippetoe te lezen.
- In de tussentijd filmpjes te kijken van power cleans en squats etc waarin ze juist worden uitgevoerd en uitgelegd.
 
Je bent 13?? Dan mag je de sportschool nog niet eens in man. Denk eens na wat je doet! Zeer onverstandig om op jou leeftijd met gewichten te gaan trainen (zwaar trainen dan)
 
Je bent 13?? Dan mag je de sportschool nog niet eens in man. Denk eens na wat je doet! Zeer onverstandig om op jou leeftijd met gewichten te gaan trainen (zwaar trainen dan)

sarcasme?

bij ons in de sportschool lopen wel jochies van 13, ik weet niet wat de leeftijdsgrens is. ze krijgen een speciaal kinder programma. eentje doet niet echt hard z'n best maar hij zegt wel dat ie elke keer spierpijn heeft.
 
Nee nee,..helemaal geen sarcasme. Maar op je 13e is je lichaam nog lang niet uitgegroeid en als je dan met gewichten gaat trainen loop je snel de kans dat je naar verhouding niet goed groeit en je serieus last met je gewrichten e.d kunt krijgen.
Het gevaar zit 'm in de verleiding om steeds zwaarder te gaan trainen. En dat zo'n jochie zegt dat ie spierpijn heeft wil je dan helemaal horen!
 
Nee nee,..helemaal geen sarcasme. Maar op je 13e is je lichaam nog lang niet uitgegroeid en als je dan met gewichten gaat trainen loop je snel de kans dat je naar verhouding niet goed groeit en je serieus last met je gewrichten e.d kunt krijgen.
Het gevaar zit 'm in de verleiding om steeds zwaarder te gaan trainen.
Opgelet, dit forum heeft op dat vlak een lage bullshit-tolerantie.
 
Ik doe rippetoe sinds de meivakantie en het bevalt me prima, zeker een aanrader voor net beginnende BBers! :D
 
Back
Naar boven