XXL Nutrition

Wat is Rippetoe?

- Dat veel instructeurs incompetent zijn verdient geen nadere toelichting lijkt me. Die verhalen kennen we allemaal wel. Toch jammer dat je het je zo aantrekt.

Tsjeus! Kan die anders?
Af en toe zij we wel een stel zeikwijfen bijelkaar hoor!
Wees blij dat ie het serieus oppakt, in plaats van hem collectief aan het kruis te nagelen!

toen ik met men blessure zat zei de kinesist altijd om de herhalingen hoog te houden met relatief laag gewicht om de doorbloeding in de pezen en spieren te bevorderen en zodat er niet te veel "rek" op de pezen komt wat je bij veel gewicht wel hebt

• Topic Starter Topic Starter
Rippetoe

Ik weet dat erg veel instructeurs niet op de hoogte zijn van ECHT krachtrainen,...erg jammer. Vaak doen ze er zelf ook helemaal niet aan. Dus kunnen ook niet echt handelen uit eigen ervaring maar alleen uit boeken.
En heb idd gemerkt dat er een aantal drama queens zijn haha! Maar snap de frustratie ook wel naar instructeurs toe, maarja wou beetje uitleggen dat ik toch ietsje anders ben.

En het verschil t.o.z van 5 of 20 reps is dat je met 20 reps meestal meer goede doet en dus beter leert. Want je maakt dan ongeveer 15-20 goede reps tegenover 4-5 goede reps, zodoende kan diegene zich er langer op concentreren. Niks zo belangrijk als goede techniek vind ik, maar ook bij ervaren sporters zie je ook fouten hoor. Het sluipt er heel makkelijk in.

Dat je niet wist wie Rippetoe is, is idd helemaal niet erg, je kan niet alles weten en je bent hier om te leren. Hier zijn gewoon nogal veel drama queens en mensen die zichzelf interessant willen maken op het internet.
Veel van de reacties zijn terug te brengen op frustratie doordat 90% van de instructeurs achterlijk zijn. Ik zeg niet dat jij dat bent, maar de overgrote meerderheid weet echt niks van krachtsport. Veel mensen krijgen stomme commentaren en slecht advies van hun instructeurs, maar ze durven hem er niet over aan spreken, dus gaan ze wat stoer doen op een forum. Jammer voor jou, maar het is vast niet persoonlijk.

Wat is het verschil qua risico op failure, overbelasting, blessures, whatever? Als je nu iemand 15 herhalingen laat maken met een gewicht dat hij 20 keer kan, of je laat iemand 5 herhalingen maken met een gewicht dat hij 10 keer kan, dat maakt dan toch weinig uit? Voor didactische doeleinden maakt het echter wel veel uit.
Het gewicht is in beide gevallen redelijk licht, maar in het 2e geval zal de beginner zijn techniek veel beter kunnen beheersen omdat hij maar 5 herhalingen moet maken ipv 15. Als je 4 goeie herhalingen maakt en 1 slechte, is dat niet zo erg. Het bewegingspatroon vestigt zich dan vooral naar de 4 eerste reps. Als je bij 15 reps 4 goeie herhalingen maakt en 11 slechte, dan gaat dit slechte patroon zich vestigen en duurt het veel langer voordat je de juiste uitvoering vast hebt.

rippetoe

Ik snap het wel hoor, die frustratie naar instucteurs,...maar ik ben toch ietsjes anders. maar thx!
- Dat veel instructeurs incompetent zijn verdient geen nadere toelichting lijkt me. Die verhalen kennen we allemaal wel. Toch jammer dat je het je zo aantrekt.

Tsjeus! Kan die anders?
Af en toe zij we wel een stel zeikwijfen bijelkaar hoor!
Wees blij dat ie het serieus oppakt, in plaats van hem collectief aan het kruis te nagelen!

rippetoe

In pezen zit heel weinig tot geen doorbloeding hoor. Maar wat wil je er mee zeggen?
toen ik met men blessure zat zei de kinesist altijd om de herhalingen hoog te houden met relatief laag gewicht om de doorbloeding in de pezen en spieren te bevorderen en zodat er niet te veel "rek" op de pezen komt wat je bij veel gewicht wel hebt

- het vierde punt vind ik persoonlijk pure onzin, natuurlijk zijn er slechte maar daarom is hij (omdat hij niet weet wat rippetoe is) toch geen slechte???

Ja, ik heb geen hoge pet op van de gemiddelde fitness instructeur en steek dat niet onder stoelen of banken. Redenen zijn er teveel om op te noemen.

Reply dan op de post waarin IK volgens jou die bewering doe, als je mij zo nodig wil quoten. :rolleyes:

-edit- Waar beweer IK dat de TS "een slechte" is (omdat hij niet weet wat "Rippetoe" is) ???

Laatst bewerkt:

Waarom zou 20 herhaling beter zijn dan 5?
geen gehaat hoor

Maar ik begon ook met rippetoe. En dat deed ik al na 2 weken fitnessen. Het zijn basic compounds. En aangezien het niet zoveel oefeningen zijn. Is het JUISt gemakkelijker om aangeleerd te krijgen. 20 herhaling kan mischien wel elke keer goed. Maar 20 herhaling geeft ook weer kans dat het 20 keer slecht is. Wat selfs een erge blessure kan oplopen dan 5. Stel je doet je oefening verkeerd. Dan zou er niet te veel problemen op lopen aangezien 5x toch een relatief klein getal is. Het is overigens elke training gewichten omhoog. En is zeer haalbaar. En vooral voor beginners omdat die sterker worden na elke training. Daarom is rippetoe schema zo gemaakt. Special voor beginners/teenagers. Als uw goed had gelezen. Kwam je erachter dat als je het neit meer haalt. Je altijd nog kan resetten. Waardoor je weer een voorsprong krijgt om toch het weer te halen.

geen gehaat hoor

Maar ik begon ook met rippetoe. En dat deed ik al na 2 weken fitnessen. Het zijn basic compounds. En aangezien het niet zoveel oefeningen zijn. Is het JUISt gemakkelijker om aangeleerd te krijgen. 20 herhaling kan mischien wel elke keer goed. Maar 20 herhaling geeft ook weer kans dat het 20 keer slecht is. Wat selfs een erge blessure kan oplopen dan 5. Stel je doet je oefening verkeerd. Dan zou er niet te veel problemen op lopen aangezien 5x toch een relatief klein getal is. Het is overigens elke training gewichten omhoog. En is zeer haalbaar. En vooral voor beginners omdat die sterker worden na elke training. Daarom is rippetoe schema zo gemaakt. Special voor beginners/teenagers. Als uw goed had gelezen. Kwam je erachter dat als je het neit meer haalt. Je altijd nog kan resetten. Waardoor je weer een voorsprong krijgt om toch het weer te halen.

dus volgens jou is benchpress met 20kg 20x foute beweging slechter dan 5x 60kg? lijkt me vrij onlogisch.

nee. Het lijkt me vrij onlogisch om 20kg te gebruiken als je 5x60 kan. En ik had het over in het algemeen.. Bij rippetoe begin je op een lage gewicht zodat je de oefeningen correct leert uit te voeren.

Rippetoe

Basic oef makkelijk onder de knie te krijgen? Weet je dat het met een squat toch vaak "fout"gaat omdat er te veel gewicht word gebruikt. En met fout bedoel ik dat er vaak niet ver genoeg word gezakt omdat men te snel te veel gewicht wil gebruiken. En het is niet zo dat als je 20 foute reps doet direct blessures krijgt, want daarvoor is je gewicht dan te laag en als je mikt op 5 reps wil men ook vaak 5-6 reps kunnen doen qua gewicht en als je die fout doet is het ook echt foute boel.
Kijk, als er gegooit word met reps aantallen ga ik er vanuit dat je er dan ook niet veel meer kunt dan die reps.
En beginner worden wel sterker na elke training NIET direct gespierder. Je word alleen maar sterker in het begin omdat je spiercoordinatie beter word, meer niet.
geen gehaat hoor

rippetoe

En als je dan lage gewichten gebruikt waarom ga je dan niet wat verder met je reps? Waarom perse op die 5 reps blijven? Als je meer reps doet leer je het beter.
En wat bedoel je met "als je 5x60 kan"? dat je dan door kunt gaan tot spier falen? Dat lijkt mij gewoon niet erg slim. D'r zijn veel jongens die te snel te veel gewicht gebruiken en niet weten hou hun eigen lichaam reageert onder zware belasting. Er blijft dan ook vaak niet veel over v/d techniek.
nee. Het lijkt me vrij onlogisch om 20kg te gebruiken als je 5x60 kan. En ik had het over in het algemeen.. Bij rippetoe begin je op een lage gewicht zodat je de oefeningen correct leert uit te voeren.

die 5 reps. Omdat het zo staat in de rippetoe. Tuurlijk kan het op een andere aantal reps. Ik zeg het alleen maar omdat 5 reps zo hoort bij rippetoe. En over dat basis aanleren. Ik segt niet dat die oefeningen makkelijk aan te leren zijn maar ' het aantal ' die je aan je fitnessers als instructeur moet leren. Omdat toch een weinig aantal oefeningen zijn. je begreep me kennelijk verkeerd. En ik zegt dit alleen omdat sommige hier, doen alsof rippetoe niet goed voor beginners is, terwijl dat juist een van de beste is. en dit is meer een feit dan een mening

Goed dat een instructeur interesse toont in Rippetoe en de tijd neemt om iedereen te antwoorden. Lees de link eens goed die op de eerste pagina van dit topic staat. (Bijna) Iedereen die het gedaan heeft is er erg over te spreken.

En als je dan lage gewichten gebruikt waarom ga je dan niet wat verder met je reps? Waarom perse op die 5 reps blijven? Als je meer reps doet leer je het beter.
En wat bedoel je met "als je 5x60 kan"? dat je dan door kunt gaan tot spier falen? Dat lijkt mij gewoon niet erg slim. D'r zijn veel jongens die te snel te veel gewicht gebruiken en niet weten hou hun eigen lichaam reageert onder zware belasting. Er blijft dan ook vaak niet veel over v/d techniek.

Geachte, zou je willen quoten zoals het moet aub? Dit leest gemakkelijker als je eerst kan lezen waarop je quote, niet achteraf.....

Ff vraagje voor mezelf, is het goed voor me om ook die rippetoe te gaan doen?
Ik train wel maar niet intensief, meer stoppen dan wat anders (ja ik weet het)
Maar wil er goed invliegen. Ben wel 38...
Heb wat aangemodderd met splitschemakes maar mijn lichaam is niet echt in balans vind ik, duwkracht is groter dan trekkracht....

Laatst bewerkt:
Tuurlijk kun je dat gaan doen! En als je duwkracht groter is dan je trekkracht zou ik me meer op rug gaan concentreren, en probeer het omgekeerd opdrukken eens zoals ik eerder hier gezegd had. Is een hele goeie. Vaak word er meer naruk gelegd op het druk werd (borst/schouders) en niet zo op rug, dus krijg je zo een onbalans.

Pffffffff wat een topic weer, ik weet eigenlijk niet waarom ik alle posts heb gelezen???

Terug
Naar boven