XXL Nutrition

Sticky Wat maakt(e) vandaag jouw dag goed? (35 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

  • Ik zie niets over de manieren van lesgeven in de bronnen staan. Verreweg de meeste docenten bij wie ik heb gekeken of als begeleiders had geven nog erg ouderwets les. Opstarten, blokje uitleg, blokje ZW en vaak wordt de afsluiting nog overgeslagen ook. Sommige scholen zijn nu flink bezig in het vernieuwen van het onderwijs, dat maakt een grotere kwaliteitsverschil ook logisch.

    Het niveau op de basisschool en voortgezet onderwijs was in ieder geval hoger en de prestaties waren beter. Wat dat betreft is het al 20 jaar of langer een glijdende schaal, volgens de inspectie (zie o.a. Staat van het Onderwijs 2016/2017). Kwaliteitsverschillen nemen tevens verder toe.
    Ik zie vooral dat mensen met een niet-westerse achtergrond lager vallen, wat ook logisch is met een taalachterstand. Ook is er een flinke toename in mensen die profielen kiezen met beta-vakken zoals N&T/N&G. En verder een stijging in vmbo-t/havo diploma's en daling in vmbo-k/b diploma's. De slagingspercentages zijn ook nauwelijks veranderd.
    Ik wou dat ik nu in groep 8 zat, jezus wat een leraressen lopen er tegenwoordig rond.
    Festivals en drugs in het weekend, basisschoolkindjes de rest van de week. Man wat een volk loopt er bij pabo rond.
     
    • Like
    Waarderingen: BB_
    Ik denk dat bepaalde aspecten vroeger beter waren en merk dat de jeugd die van school komt bepaalde basisvaardigheden grotendeels is verleerd. Aan de andere kant wordt er tegenwoordig aandacht besteed aan aspecten waar vroeger weinig aandacht voor was en past de vroegere manier van lesgeven ook niet meer geheel bij de huidige tijd en samenleving. Wat er nu beter is, is een welles-nietes-discussie, maar volgens mij raakt Nederland wel steeds meer achterop in dingen waar we vroeger juist zo goed in waren.
     
    Ik zie niets over de manieren van lesgeven in de bronnen staan. Verreweg de meeste docenten bij wie ik heb gekeken of als begeleiders had geven nog erg ouderwets les. Opstarten, blokje uitleg, blokje ZW en vaak wordt de afsluiting nog overgeslagen ook. Sommige scholen zijn nu flink bezig in het vernieuwen van het onderwijs, dat maakt een grotere kwaliteitsverschil ook logisch.


    Ik zie vooral dat mensen met een niet-westerse achtergrond lager vallen, wat ook logisch is met een taalachterstand. Ook is er een flinke toename in mensen die profielen kiezen met beta-vakken zoals N&T/N&G. En verder een stijging in vmbo-t/havo diploma's en daling in vmbo-k/b diploma's. De slagingspercentages zijn ook nauwelijks veranderd.

    Festivals en drugs in het weekend, basisschoolkindjes de rest van de week. Man wat een volk loopt er bij pabo rond.
    Wat iemand in het weekend doet moet hij zelf weten, als het zijn werk maar niet hindert door de weeks.

    je bent ook gewoon homo als je geen drugs gebruikt
     
    Ik zie niets over de manieren van lesgeven in de bronnen staan. Verreweg de meeste docenten bij wie ik heb gekeken of als begeleiders had geven nog erg ouderwets les. Opstarten, blokje uitleg, blokje ZW en vaak wordt de afsluiting nog overgeslagen ook. Sommige scholen zijn nu flink bezig in het vernieuwen van het onderwijs, dat maakt een grotere kwaliteitsverschil ook logisch.
    Wat is er mis met (gedeeltelijk) frontaal lesgeven? Ik word er persoonlijk een beetje moe van dat tegenwoordig ongeveer elk gedeelte van de les activerend en interactief moet zijn. Gun de docent ook wat vrije tijd :p De uitbetaalde uren staan toch al in het niet tegen de gemaakte uren.
     
    • Like
    Waarderingen: BB_
    Ik denk dat bepaalde aspecten vroeger beter waren en merk dat de jeugd die van school komt bepaalde basisvaardigheden grotendeels is verleerd. Aan de andere kant wordt er tegenwoordig aandacht besteed aan aspecten waar vroeger weinig aandacht voor was en past de vroegere manier van lesgeven ook niet meer geheel bij de huidige tijd en samenleving. Wat er nu beter is, is een welles-nietes-discussie, maar volgens mij raakt Nederland wel steeds meer achterop in dingen waar we vroeger juist zo goed in waren.
    Ik ben benieuwd welke dingen je bedoeld.
     
    Wat iemand in het weekend doet moet hij zelf weten, als het zijn werk maar niet hindert door de weeks.

    je bent ook gewoon homo als je geen drugs gebruikt
    Tis dat ik ze niet op het werk zie op de basisschool, maar heb er toch wel een enkeling op de middelbare gezien waar het gebruik duidelijk van af spatte. Al hebben de meeste mensen die er niets van af weten daar geen oog voor.
    Wat is er mis met (gedeeltelijk) frontaal lesgeven? Ik word er persoonlijk een beetje moe van dat tegenwoordig ongeveer elk gedeelte van de les activerend en interactief moet zijn. Gun de docent ook wat vrije tijd :p De uitbetaalde uren staan toch al in het niet tegen de gemaakte uren.
    Wie zegt dat het elk lesdeel moet zijn? Ik heb een keurig balans in activerende didactiek en ouderwets een stukje uitleggen.
    Ik ben benieuwd welke dingen je bedoeld.
    Plannen, hoofdrekenen, agenda's bijhouden. Alles wat nu overgenomen is door de magie van electronica. Bij m'n laatste paar stagescholen hadden leerlingen geen eens een agenda. Het staat op magister of het bestaat niet, ondanks dat je het 100x verbaal hebt gezegd.
     
    Ja maar zeggen de resultaten iets over de manier van onderwijs geven?
    Wellicht, misschien was er 20 jaar geleden meer tijd voor lesgeven en minder bijkomende taken? Er zijn zorgen of het onderwijs de komende generaties aan de belangrijke basiseisen kan voldoen. Er zijn heel veel vernieuwingen maar onduidelijk is of dit tot verbetering leidt of meer tot versnippering. Dit leidt onvoldoende tot duurzame verbeteringen. Er is tevens onvoldoende consensus over belangrijke ijkpunten. Er moet o.a. veel vaker en meer kennis worden gedeeld.
    Er is een fors lerarentekort in het basisonderwijs. Werkdruk loopt op, plezier loopt terug, nauwelijks tijd voor kwaliteitsverbetering. Deze tekorten zullen verder oplopen en zichtbaarder worden in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. Er wordt rekening gehouden met een terugloop in kwaliteit. Wat te denken van de inzet van onbevoegden of onvoldoende bekwame docenten, heeft een negatief effect op de prestaties. Of klassen die naar huis worden gestuurd omdat er geen leraar is. Allerlei groepen die worden samengevoegd enzovoorts. Hier wordt verder onderzoek naar gedaan. Ik ga hier verder niet halve rapporten doorbladeren, het is allemaal te vinden. Dit is van mijn kant geen kritiek op de leraar in het algemeen, er spelen heel veel factoren mee.
     
    Ik ben 41, hooggeleid en slecht in bovenstaande zaken. :p
    Ik ben 23, Bert en vul voor de zekerheid 5x5 nog in de rekenmachine om dubbel te checken. En dan kon ik vroeger achterlijk goed hoofdrekenen :o
     
    • Like
    Waarderingen: BB_
    Tis dat ik ze niet op het werk zie op de basisschool, maar heb er toch wel een enkeling op de middelbare gezien waar het gebruik duidelijk van af spatte. Al hebben de meeste mensen die er niets van af weten daar geen oog voor.
    Maar is dit erg dan?

    Ze zouden op de middelbare eens wat meer aandacht moeten besteden aan drugsgebruik, informeer de jeugd en leg ze duidelijk de risico’s uit.

    met alcohol en roken mogen ze in groep acht mee beginnen
     
    Maar is dit erg dan?

    Ze zouden op de middelbare eens wat meer aandacht moeten besteden aan drugsgebruik, informeer de jeugd en leg ze duidelijk de risico’s uit.
    ik kreeg wel zo'n les een keer hoor, was goed stoned tijdens die les :roflol: :roflol:
     
    Maar is dit erg dan?

    Ze zouden op de middelbare eens wat meer aandacht moeten besteden aan drugsgebruik, informeer de jeugd en leg ze duidelijk de risico’s uit.

    met alcohol en roken mogen ze in groep acht mee beginnen
    Jij zou een goeie leraar drugs-informatie zijn.
     
    Maar is dit erg dan?

    Ze zouden op de middelbare eens wat meer aandacht moeten besteden aan drugsgebruik, informeer de jeugd en leg ze duidelijk de risico’s uit.
    Het kwaliteit dat ik leverde als ik in eenzelfde toestand was, was wel beduidend minder.

    Er zijn nog een hoop onderwerpen waar meer aandacht aan gegeven mag worden, gelukkig kan ik deze als bioloog vaak zelf er in pleuren. Drugs is een lastiger onderwerp wat niet gewaardeerd zal worden door ouders. Maar seksualiteit bijvoorbeeld ga ik dan weer uitgebreid op in. Man, ik leg zelfs uit hoe een vrouw tot een orgasme kan komen. Heb laatst nog een date gehad met een dame van 22 die niet eens wist dat een vrouw een orgasme kan krijgen :o.
     
    Ik zou geen goede leraar zijn :p
    Je kan scholen langsgaan om uitleg te geven over drugs. Beetje uitleggen wat je het afgelopen weekend hebt genomen en hoe nice het wel niet was :D
     
    Waar ik me tegenwoordig vooral erg aan stoor is dat het soms lijkt alsof er tegenwoordig geen hiërarchisch verschil meer lijkt te mogen zijn tussen onderwijzer/ouder en kind. Het lijkt alsof tegenwoordig het kind op gelijk niveau moet staan naast ouder/onderwijzer. Ouders die gaan tegenwoordig de discussie aan met een kind als het kind ergens anders overdenkt dan de ouder.... Dan denk ik werkelijk wel eens, waar ben je mee bezig? Wat is er mis met een stukje gezag? Mijn vader zij vroeger "zolang je je voeten onder MIJN tafel schuift bepaal IK de regels" en hij had gewoon gelijk, ook al was ik het maar zelden met die regels eens :p

    Het gevolg van deze ideologie is dat je een generatie aan het ontwikkelen bent die werkelijk overal schijt aan hebben want ze mogen toch zelf bepalen hoe alles gaat. Zijn ze het ergens niet mee eens dan wordt er toch wel gediscussieerd met ouder/onderwijzer, en doet een onderwijzer iets wat het kind niet aanstaat komen de ouders wel even verhaal halen op school. Als onderwijzer moet je dus tegenwoordig ook wel 10X nadenken voordat je een kind een ker een draai om z'n oren geeft. Vroeger zeiden ouders "je zult het er zelf wel naar gemaakt hebben" dus de volgende keer keek je als kind wel uit alvorens je een grote mond tegen de onderwijzer opzette.

    En dan het niveau van tegenwoordig, die vind ik ronduit bedroevend. Ik heb het dan niet over de manier van lesgeven want daar kan ik niet over oordelen. Wel vind ik de eisen die gesteld worden om een bepaalde certificering te kunnen halen belachelijk. Ik ben zelf niet erg hoog opgeleid, heb de LTS elektrotechniek gedaan, gevolgd door een MBO2 vervolg opleiding en later MBO niveau 3 gedaan met wat aanvullende elektronica gerichte avondopleidingen. Als ik zie wat tegenwoordig het algehele niveau is van iemand die een MBO4 opleiding heeft afgerond dan lul ik ze met m'n LTS opleiding nog onder de tafel, het lijkt wel of elk niveau een compleet niveau gedaald is tov van vroeger. Net zoals een tegenwoordige HBO opleiding gelijk staat aan een gemiddelde MBO opleiding van 20 jaar geleden.
     
    Laatst bewerkt:
    Back
    Naar boven