Fitness Seller

Sticky Wat maakt(e) vandaag jouw dag goed?

• #149.963
Dit is vaak de redenatie van iemand die de taal later heeft geleerd, native speakers die weten het door te doen.

Het valt mij vaak op dat mensen die Nederlands als tweede taal hebben geleerd precies weten wat de regels zijn en hoe allerlei technische termen luiden, terwijl ik daar vaak geen idee van heb, maar ook niet de indruk heb dat ik veel fouten maak.
Is toevallig een ezelsbruggetje dat ik van de middelbare school herinner. Las Engelse boeken vanaf m'n 6e ofzo dus deed alles ook al automatisch en zat me er vooral te vervelen. Heb geen idee van de technische termen en hoe die grammatica vormen en weet ik het heetten. Ben waarschijnlijk wel beter in Engels dan Nederlands waar ik allerlei domme fouten maak.

ps Toen kon ik wel goed Nederlands schrijven; -d/t/dt zonder kofschip onzin en alle moeilijke vervoegingen en hun/hen etc ging allemaal prima. Best wel maf hoe dat is versleten.

• #149.964
Is toevallig een ezelsbruggetje dat ik van de middelbare school herinner. Las Engelse boeken vanaf m'n 6e ofzo dus deed alles ook al automatisch en zat me er vooral te vervelen. Heb geen idee van de technische termen en hoe die grammatica vormen en weet ik het heetten. Ben waarschijnlijk wel beter in Engels dan Nederlands waar ik allerlei domme fouten maak.

ps Toen kon ik wel goed Nederlands schrijven; -d/t/dt zonder kofschip onzin en alle moeilijke vervoegingen en hun/hen etc ging allemaal prima. Best wel maf hoe dat is versleten.
Ik heb exact hetzelfde, sprak al vloeiend Engels voor de klasgenootjes überhaupt konden lezen of schrijven. Had het geleerd van tv kijken en een klein beetje gamen, mocht soms meespelen op de ps1 met Lego Island haha. Weet overigens niet of het relevant is dat ik tweetalig ben opgevoed en Engels dus de derde taal is.

Heb nu ook vaak dat ik twijfel over hele simpele dingen in het Nederlands (bijv. waar de trema te plaatsen) en begin me daar ook erg aan te ergeren, omdat ik de taalregels niet ken maar alles op gevoel doe. Herken jij dit, Chris?

• #149.966
Ik heb exact hetzelfde, sprak al vloeiend Engels voor de klasgenootjes überhaupt konden lezen of schrijven. Had het geleerd van tv kijken en een klein beetje gamen, mocht soms meespelen op de ps1 met Lego Island haha. Weet overigens niet of het relevant is dat ik tweetalig ben opgevoed en Engels dus de derde taal is.

Heb nu ook vaak dat ik twijfel over hele simpele dingen in het Nederlands (bijv. waar de trema te plaatsen) en begin me daar ook erg aan te ergeren, omdat ik de taalregels niet ken maar alles op gevoel doe. Herken jij dit, Chris?
Ja, veel dingen die toen vanzelf gingen gaan nu mis omdat ik nooit het regeltje nodig had en dus niet geoefend en onthouden heb. En ik probeer nog wel eens Nederlands in Engelse zinstructuren te gebruiken, of woorden die aan elkaar moeten los van elkaar schrijven omdat dat weer de standaard is in het Engels.

• #149.967
IMG-20201205-WA0026.jpg

Heeft een nieuw tuigje van de Sint gekregen 😎
IMG-20201205-WA0027.jpg

• #149.969
Gaan je balletjes eindelijk groeien ?
Door de kou, te veel dexamfetamine en steroids waren ze vandaag zo klein als een speldenknop geworden, waardoor ze in mijn onderbuik waren verdwenen. Gelukkig floepte ze weer terug in mij balzak toen ik heel hard op mijn onderbuik sloeg. Ze voelen nu weer als herboren.

• #149.971

• #149.977
  • #149.979
Terug
Naar boven