XXL Nutrition

Sticky Wat maakt(e) vandaag jouw dag goed?

• #173.401
Iedereen reageert anders op een split/volume/freq, kunst is om te vinden wat past bij jou. Vandaar dat als iemand al zegt doe oefening x of train spiergroep y zoveel keer pw dat er al alarmbellen moeten afgaan.

Mijn volume voor chest is bv 4 werksets per week…

Ook moet je iets de tijd geven. Na 3 weken kan je weinig verschil zien/merken, maar na x maanden moet je wel een stijgende lijn zien, zie je dit niet dan terug naar de tekentafel.
Maar stel je hebt (per toeval is het dan?) de manier waarop rug bij jou het beste groeit meteen goed. Maar bij, zeg borst, duurt het jaren voordat je de juiste manier van trainen hebt gevonden die bij jouw past. En dan pas begin je goed te groeien. Ben je dan genetisch *zwak* in borst, of heb je het al die tijd niet goed (suboptimaal) gedaan m.b.t. jouw lichaam/genetica en bij rug had je mazzel? En dan heb je natuurlijk nog techniek, etc etc idd.

En dan is er nog de mentale kwestie. Ik hoor zelden mensen zeggen dat ze zin hebben om vandaag ff de kuiten flink te trainen. Chest daarentegen.. wie begint er zijn training met kuiten? Of doet kuiten op een aparte dag van benen en pakt ze goed aan. En dat 2 a 3 keer per week? De meesteb plakken het aan het einde van hun legday als ze geen energie, zin en focus meer hebben.

Mijn kuiten zijn klein al gooi ik er bij wijze van 10 sets calve raises en sqauts tegen aan , mijn boven benen hebben aanzienlijk minder nodig . Armen is hier ook een dingetje wat dat betreft , onder armen groeien makkelijk ( komt ook door werk) boven armen not so much .Hoeverre het genetica is of sub optimaal trainen blijft een gok .
However gear heeft destijds wel geholpen al is het maar beperkt wat zwakkere bodyparts betreft.
Moeilijk voor mij om er een getal of percentage aan vast te hangen .
Maar kuiten zijn ander soort spiervezels toch (iets met rode en witte spiervezels)? En de verhouding is redelijk anders dan bij de andere spieren? (De precieze termen en anatomie op spiervezel niveau weet ik niet precies maar dat kan iemand hier vast beter uitleggen).
Aangezien je je kuiten de hele dag gebruikt tijdens het bewegen kunnen ze een stuk meer hebben dan zeg, je armen, die je niet de hele dag gebruikt. Maar je kuiten groeien natuurlijk niet door te wandelen gedurende de dag, ondanks dat je ze dus wel gebruikt.

Maar veel mensen trainen hun kuiten alsof ze armen trainen, maar dat is dus niet logisch lijkt mij. Traint het merendeel kuiten dan niet gewoon totaal verkeerd? Kzie bijvoorveeld zelden tot nooit mensen kuiten isometrisch of negatief trainen. Omdat het geen nut heeft, of omdat men er niet over nadenkt? Of omdat men kuiten verwaarloost? Wat je trouwens ook veel ziet bij onderarm en grip. Kzie zelden mensen grip en onderarm goed trainen.

Vragen vragen vragen

• #173.403
Genetische invloed op spiergroei per spiergroep valt denk ik wel mee. Ik ben een van een tweeling en we hebben niet dezelfde "spiermassa-genen" :D
Jullie genetische opmaak zal ook wezenlijk verschillen beetje afhankelijk welke mix je krijgt .
Broer van mij heeft ziekelijke kuiten wat omvang betreft nog nooit van zijn leven een gym van binnen gezien bij wijze van
@Hell93 1 of 2 eiïg?
Bij een eeneiïge tweeling zou aanleg identiek moeten zijn aangezien genetische opmaak identiek is, toch?

• #173.405
Maar stel je hebt (per toeval is het dan?) de manier waarop rug bij jou het beste groeit meteen goed. Maar bij, zeg borst, duurt het jaren voordat je de juiste manier van trainen hebt gevonden die bij jouw past. En dan pas begin je goed te groeien. Ben je dan genetisch *zwak* in borst, of heb je het al die tijd niet goed (suboptimaal) gedaan m.b.t. jouw lichaam/genetica en bij rug had je mazzel? En dan heb je natuurlijk nog techniek, etc etc idd.

En dan is er nog de mentale kwestie. Ik hoor zelden mensen zeggen dat ze zin hebben om vandaag ff de kuiten flink te trainen. Chest daarentegen.. wie begint er zijn training met kuiten? Of doet kuiten op een aparte dag van benen en pakt ze goed aan. En dat 2 a 3 keer per week? De meesteb plakken het aan het einde van hun legday als ze geen energie, zin en focus meer hebben.

Maar kuiten zijn ander soort spiervezels toch (iets met rode en witte spiervezels)? En de verhouding is redelijk anders dan bij de andere spieren? (De precieze termen en anatomie op spiervezel niveau weet ik niet precies maar dat kan iemand hier vast beter uitleggen).
Aangezien je je kuiten de hele dag gebruikt tijdens het bewegen kunnen ze een stuk meer hebben dan zeg, je armen, die je niet de hele dag gebruikt. Maar je kuiten groeien natuurlijk niet door te wandelen gedurende de dag, ondanks dat je ze dus wel gebruikt.

Maar veel mensen trainen hun kuiten alsof ze armen trainen, maar dat is dus niet logisch lijkt mij. Traint het merendeel kuiten dan niet gewoon totaal verkeerd?

Vragen vragen vragen
Mijn vader opperde ooit door dat ik als jochie middenvelder ben geweest constante beweging vs een spits die meer op sprint doet zich de boel zich daar op heeft aangepast ....in hoeverre jeugdige activiteiten invloed heeft op groei van bepaalde lichaamsdelen is natuurlijk ook koffie dik kijken .Vond het een interessante stelling

• #173.406

Maar veel mensen trainen hun kuiten alsof ze armen trainen, maar dat is dus niet logisch lijkt mij. Traint het merendeel kuiten dan niet gewoon totaal verkeerd? Kzie bijvoorveeld zelden tot nooit mensen kuiten isometrisch of negatief trainen. Omdat het geen nut heeft, of omdat men er niet over nadenkt? Of omdat men kuiten verwaarloost? Wat je trouwens ook veel ziet bij onderarm en grip. Kzie zelden mensen grip en onderarm goed trainen.

Vragen vragen vragen
Een serieuze bber doet niet waar die zin in heeft, maar wat het beste is voor zijn shape. Kuiten doen veel mensen 2/3x pw voor hun sessie bv.

Met UB heb ik altijd wel geluk gehad dat die goed groeit, maar als je kijkt naar hoeveel die verbeterd is sinds ik een andere coach heb is dit ongekend. De een groeit als een malle met veel volume, de ander met minder volume. Mijn vorige coach heeft me ook jarenlang wijsgemaakt dat oefening X volgens studie Y “optimaal” is en vandaar dat iedere atleet die moest doen. Nu ik bij Roel zit die geeft geen fl**ker om wetenschap of onderzoeken die zegt “wat voel je”, ooh voel je die niet dan direct vervangen met een vervangbare oefening. Zo doe ik nu heel veel “non optimale” shit aldus de wetenschap, maar ik ga daar gewoon beter op. Trial and error, test wat werkt pp en bouw hierop verder. Ik heb dus altijd dezelfde oefeningen, maar ik switch qua freq/volume indien focus ergens op moet. Is db incline press slecht? Nee, maar ik voel hem beter op de smith, vandaar dat ik de smith doe. Is bb bench press slecht? Nee, maar ik voel hem beter met een plate loaded machine etc etc.

Jou perfecte split/freq/volume zoeken kost gewoon veel tijd en wellicht dat dit ook nog eens veranderd naarmate je gevorderd bent.

Tevens valt het me op dat veel coaches nu van “optimaal” afstappen en het ineens allemaal “back2basic” moet, terwijl diezelfde coaches jarenlang geroepen hebben je moet uni d handle chest supp row doen op die hoogte en je handpalm 33graden met een negative van 2.3sec. En nu is het ineens “laten we bb weer naar de basic brengen”.

• #173.409
Mijn vader opperde ooit door dat ik als jochie middenvelder ben geweest constante beweging vs een spits die meer op sprint doet zich de boel zich daar op heeft aangepast ....in hoeverre jeugdige activiteiten invloed heeft op groei van bepaalde lichaamsdelen is natuurlijk ook koffie dik kijken .Vond het een interessante stelling
Of andersom, was je middenvelder omdat je fysiek gezien daar meer aanleg voor had? :D

Is aanleg voor de ontwikkeling van een bepaalde spiergroep op latere leeftijd eigenlijk trainbaar? Kan je dus bijv. betere aanleg krijgen in je quadriceps ontwikkeling doordat je als kind veel gevoetbald hebt? En had je dit niet of minder wanneer je niet op jonge leeftijd gevoetbald zou hebben?

Zoals bijvoorbeeld met je hersenen wat je ziet bij mensen die op jonge leeftijd veel geschaakt hebben waardoor ze later veel makkelijker bepaalde dingen oppakken dan mensen die niet hebben geschaakt. Neuronen in de hersens werken natuurlijk anders dan spieren maar t gaat om t principe.

• #173.410
Kijk ons ff serieus speculeren mbt bodybuilding in de allerlei sectie @Sanca Saxon
wAAr Is mIjN StiCkER bro 😋
We krijgen allemaal een sticker in de vorm van een kaart voor off-topic lullen in het verkeerde topic en de verkeerde forum-sectie.

Wie nu een discord grapje maakt krijgt nog een kaart cadeau.

:trollface:

• #173.412
Of andersom, was je middenvelder omdat je fysiek gezien daar meer aanleg voor had? :D

Is aanleg voor de ontwikkeling van een bepaalde spiergroep op latere leeftijd eigenlijk trainbaar? Kan je dus bijv. betere aanleg krijgen in je quadriceps ontwikkeling doordat je als kind veel gevoetbald hebt? En had je dit niet of minder wanneer je niet op jonge leeftijd gevoetbald zou hebben?

Zoals bijvoorbeeld met je hersenen wat je ziet bij mensen die op jonge leeftijd veel geschaakt hebben waardoor ze later veel makkelijker bepaalde dingen oppakken dan mensen die niet hebben geschaakt. Neuronen in de hersens werken natuurlijk anders dan spieren maar t gaat om t principe.
Geloof dat zijn uitgangspunt dat het de law of accomodation zou zijn , dus het type belasting zou dus dicteren hoe gegroeid zou worden .

• #173.415

Is schaken nier een vrij specifieke adaptatie en zit het effect vooral in kunnen stilzitten en nadenken.

Ik kan me een voorbeeld herinneren waarbij schakers veel makkelijker dan andere mensen bepaalde stellingen op een bord konden onthouden. Zelfs dit ging alleen op als het stellingen waren die enigszins realistisch waren in een schaakspel en niet random.

• #173.416
Een serieuze bber doet niet waar die zin in heeft, maar wat het beste is voor zijn shape. Kuiten doen veel mensen 2/3x pw voor hun sessie bv.

Met UB heb ik altijd wel geluk gehad dat die goed groeit, maar als je kijkt naar hoeveel die verbeterd is sinds ik een andere coach heb is dit ongekend. De een groeit als een malle met veel volume, de ander met minder volume. Mijn vorige coach heeft me ook jarenlang wijsgemaakt dat oefening X volgens studie Y “optimaal” is en vandaar dat iedere atleet die moest doen. Nu ik bij Roel zit die geeft geen fl**ker om wetenschap of onderzoeken die zegt “wat voel je”, ooh voel je die niet dan direct vervangen met een vervangbare oefening. Zo doe ik nu heel veel “non optimale” shit aldus de wetenschap, maar ik ga daar gewoon beter op.
Juist, maar je kan dus denken dat je als serieuze bodybuilder met coach het juiste doet voor je spieren, terwijl je er dus later bij een nieuwe coach pas achterkomt dat je eigenlijk heel lang suboptimaal getraind hebt. En dus niet het *juiste* deed. Zoals jij zelf al hebt ondervonden. Was jij voordat je bij Roel zat een minder serieuze bodybuilder? Of lag het aan de coach (die voor jou niet werkte maar bij een ander mogelijk weer wel).

Voor 95% van de gasten in de gym die niet eens een coach hebben zal dit daardoor nog veel vaker voorkomen.

Men blaimed dan snel genetics maar het meest waarschijnlijk ligt het bij het merendeel gewoon aan hun trainwijze. Vooral wanneer diegene bb serieus neemt en al zijn overige shit op orde heeft (voeding, rust, etc etc) zal hij minder snel denken dat het aan zijn manier van trainen ligt (want ik doe alles toch goed? Waarom groeien die fucking biceps niet?!?).

• #173.417
Is jou “broer” die obeesed persoon van 150kg die jij coached? Appel valt niet ver vd boom ofwel dan

Nee mijn broer is degene die 4000 kcal moest eten om überhaupt aan te komen, maar dan wel heel snel spiermassa aanmaakt.

Die morbide obees persoon van 150 kg is niet iemand die ik coach, overigens.

• #173.418
Juist, maar je kan dus denken dat je als serieuze bodybuilder met coach het juiste doet voor je spieren, terwijl je er dus later bij een nieuwe coach pas achterkomt dat je eigenlijk heel lang suboptimaal getraind hebt. En dus niet het *juiste* deed. Zoals jij zelf al hebt ondervonden. Was jij voordat je bij Roel zat een minder serieuze bodybuilder? Of lag het aan de coach (die voor jou niet werkte maar bij een ander mogelijk weer wel).

Voor 95% van de gasten in de gym die niet eens een coach hebben zal dit daardoor nog veel vaker voorkomen.

Men blaimed dan snel genetics maar het meest waarschijnlijk ligt het bij het merendeel gewoon aan hun trainwijze. Vooral wanneer diegene bb serieus neemt en al zijn overige shit op orde heeft (voeding, rust, etc etc) zal hij minder snel denken dat het aan zijn manier van trainen ligt (want ik doe alles toch goed? Waarom groeien die fucking biceps niet?!?).
Veel mensen die enigszins serieus sporten, of dat nu bodybuilding is of een ironman triathlon schakelen een coach in voor een objectievere blik en om te vermijden dat ze meer doen wat ze leuk vinden dan wat nodig is.

Het helpt wel bij gevorderde atleten als een coach geen one-trick-pony is en soms kan het ook tijd zijn voor een nieuwe aanpak of de samenwerking kan "op" zijn.

• #173.419

Als atleet volg je het plan op vd coach, zelfde dat je luistert naar je leraar op school aangezien je verwacht dat die het beter weet. Helaas heb ik ondervonden dat er zeer veel verschil tussen coach A/B zit en waar coach A iedere atleet hetzelfde laat doen is coach B meer bezig met voor iedereen maatwerk te maken. Ik durf daardoor te zeggen dat dit zeker weten progressie heeft gekost in mijn geval en ik neem dit dus mijn vorige coach niet in dank af, helemaal wetend als je ook vaak in je coaching traject als feedback punten aankaart en keer op keer hier niets mee werd gedaan.

Er zit een wereld van verschil in coaches, maar je moet er een zoeken die past bij jou doel. Wil je een lifestyle “betaalde vriend” coach die je wekelijks een schouderklopje geeft en elke week “wauw” roept wat een progressie! Of zoek je iemand die de waarheid durft te zeggen en je laat doen wat je simpelweg moet doen voor je doel. En ik heb dus gekozen voor het laatste, vandaar de “extremiteiten” die soms gedaan moeten worden.

• #173.420
Ik kan me een voorbeeld herinneren waarbij schakers veel makkelijker dan andere mensen bepaalde stellingen op een bord konden onthouden. Zelfs dit ging alleen op als het stellingen waren die enigszins realistisch waren in een schaakspel en niet random.
Onrealistische stellingen konden ze toch net zo slecht onthouden als niet schakers.

Terug
Naar boven