apfelstrudel
Superior Athlete
- Waardering
- 61.702
Maar stel je hebt (per toeval is het dan?) de manier waarop rug bij jou het beste groeit meteen goed. Maar bij, zeg borst, duurt het jaren voordat je de juiste manier van trainen hebt gevonden die bij jouw past. En dan pas begin je goed te groeien. Ben je dan genetisch *zwak* in borst, of heb je het al die tijd niet goed (suboptimaal) gedaan m.b.t. jouw lichaam/genetica en bij rug had je mazzel? En dan heb je natuurlijk nog techniek, etc etc idd.Iedereen reageert anders op een split/volume/freq, kunst is om te vinden wat past bij jou. Vandaar dat als iemand al zegt doe oefening x of train spiergroep y zoveel keer pw dat er al alarmbellen moeten afgaan.
Mijn volume voor chest is bv 4 werksets per week…
Ook moet je iets de tijd geven. Na 3 weken kan je weinig verschil zien/merken, maar na x maanden moet je wel een stijgende lijn zien, zie je dit niet dan terug naar de tekentafel.
En dan is er nog de mentale kwestie. Ik hoor zelden mensen zeggen dat ze zin hebben om vandaag ff de kuiten flink te trainen. Chest daarentegen.. wie begint er zijn training met kuiten? Of doet kuiten op een aparte dag van benen en pakt ze goed aan. En dat 2 a 3 keer per week? De meesteb plakken het aan het einde van hun legday als ze geen energie, zin en focus meer hebben.
Maar kuiten zijn ander soort spiervezels toch (iets met rode en witte spiervezels)? En de verhouding is redelijk anders dan bij de andere spieren? (De precieze termen en anatomie op spiervezel niveau weet ik niet precies maar dat kan iemand hier vast beter uitleggen).Mijn kuiten zijn klein al gooi ik er bij wijze van 10 sets calve raises en sqauts tegen aan , mijn boven benen hebben aanzienlijk minder nodig . Armen is hier ook een dingetje wat dat betreft , onder armen groeien makkelijk ( komt ook door werk) boven armen not so much .Hoeverre het genetica is of sub optimaal trainen blijft een gok .
However gear heeft destijds wel geholpen al is het maar beperkt wat zwakkere bodyparts betreft.
Moeilijk voor mij om er een getal of percentage aan vast te hangen .
Aangezien je je kuiten de hele dag gebruikt tijdens het bewegen kunnen ze een stuk meer hebben dan zeg, je armen, die je niet de hele dag gebruikt. Maar je kuiten groeien natuurlijk niet door te wandelen gedurende de dag, ondanks dat je ze dus wel gebruikt.
Maar veel mensen trainen hun kuiten alsof ze armen trainen, maar dat is dus niet logisch lijkt mij. Traint het merendeel kuiten dan niet gewoon totaal verkeerd? Kzie bijvoorveeld zelden tot nooit mensen kuiten isometrisch of negatief trainen. Omdat het geen nut heeft, of omdat men er niet over nadenkt? Of omdat men kuiten verwaarloost? Wat je trouwens ook veel ziet bij onderarm en grip. Kzie zelden mensen grip en onderarm goed trainen.
Vragen vragen vragen