AndroidHealthClinic

Sticky Wat maakt(e) vandaag jouw dag goed?

• #179.662
Zitten veel voordelen aan het afbetalen van een huis, ieder vermogend persoon die ik ken lost zijn hypotheek gelijk af bij aankoop of in een aantal jaar.

• #179.664
Zitten veel voordelen aan het afbetalen van een huis, ieder vermogend persoon die ik ken lost zijn hypotheek gelijk af bij aankoop of in een aantal jaar.
Zoals welke? En ken je ook de voordelen van de andere kant? Die leveren geld op.

Ieder vermogend persoon met miljoenen gaan alsnog naar de bank om te financiëren. Trek die schuld van je vermogen af en je betaald weer wat minder vermogensbelasting kort door de bocht gezegd und so weiter.

Zelfs Elon financieërt liever als uit eigen zak betalen.

• #179.667
Ik betaal nu 1,73% rente die ook nog eens aftrekbaar is, welke voordelen zitten er dan aan het afbetalen?
Hoewel de hypotheekrenteaftrek een belastingvoordeel biedt, betekent dit niet dat je 'winst' maakt op je hypotheek. Je betaalt nog steeds rente aan de bank, en het belastingvoordeel dekt slechts een deel van die kosten. Het blijft goedkoper om minder of geen rente te betalen door af te lossen dan om te rekenen op belastingaftrek. Je betaalt immers altijd meer aan rente dan je terugkrijgt via de aftrek.

Voorbeeld: Stel dat je 2% rente betaalt en 40% belastingaftrek krijgt, dan betaal je effectief nog steeds 1,2% rente (60% van 2%). Het is dus nog steeds voordeliger om geen rente te betale

• Like
Waarderingen: GruX
  • #179.668
Zoals welke? En ken je ook de voordelen van de andere kant? Die leveren geld op.

Ieder vermogend persoon met miljoenen gaan alsnog naar de bank om te financiëren. Trek die schuld van je vermogen af en je betaald weer wat minder vermogensbelasting kort door de bocht gezegd und so weiter.

Zelfs Elon financieërt liever als uit eigen zak betalen.
Geen maandelijkse kosten? zeker met een rente van 4% is maandelijks aflossen over een lange periode verre van gunstig.

• Like
Waarderingen: GruX
  • #179.669
Hoewel de hypotheekrenteaftrek een belastingvoordeel biedt, betekent dit niet dat je 'winst' maakt op je hypotheek. Je betaalt nog steeds rente aan de bank, en het belastingvoordeel dekt slechts een deel van die kosten. Het blijft goedkoper om minder of geen rente te betalen door af te lossen dan om te rekenen op belastingaftrek. Je betaalt immers altijd meer aan rente dan je terugkrijgt via de aftrek.

Voorbeeld: Stel dat je 2% rente betaalt en 40% belastingaftrek krijgt, dan betaal je effectief nog steeds 1,2% rente (60% van 2%). Het is dus nog steeds voordeliger om geen rente te betale
Je moet wel heel dom met je geld omgaan wil je niet meer rendement kunnen generen dan de effectieve rente die ik betaal.

• #179.670
Ik meende dat dit juist niet slim is om te doen en een klein beetje te laten staan. Maar goed ik heb dan niet vermogend.

• #179.671
Geen maandelijkse kosten? zeker met een rente van 4% is maandelijks aflossen over een lange periode verre van gunstig.
Jij kijkt alleen naar het huis en de kosten daarvan. Als je veel centjes op de bank of in aandelen hebt en wil houden en minder vermogensbelasting wil betalen blijf je liever in schuld staan omdat je die af kan trekken van je totale vermogen waardoor je minder belasting betaald over je vermogen. Maar voor jan en piet waarvan hun huis hun enige appeltje voor de dorst is heb je een klein punt.

En dadelijk valt een koop woning ook nog in Box 3 . Dat was de bedoeling vanaf 2027 dacht ik

• #179.672
Ik heb zelfs 2 jaar geleden bewust mijn zonnepanelen niet van mijn eigen geld betaald, maar een “groene lening” afgesloten @1,6% gedurdende 15 jaar die aftrekbaar is.

• #179.673
Jij kijkt alleen naar het huis en de kosten daarvan. Als je veel centjes op de bank hebt en wil houden en minder vermogensbelasting wil betalen blijf je liever in schuld staan omdat je die af kan trekken van je totale vermogen waardoor je minder belasting betaald over je vermogen. Maar voor jan en piet waarvan hun huis hun enige appeltje voor de dorst is heb je een klein punt.
Dus jij zegt eigenlijk dat wanneer je veel vermogen op de bank hebt, je dit het best meteen dient te investeren in bijvoorbeeld onroerend goed? Zodat je geen vermogensbelasting meer betaald?

• #179.675
Dus jij zegt eigenlijk dat wanneer je veel vermogen op de bank hebt, je dit het best meteen dient te investeren in bijvoorbeeld onroerend goed? Zodat je geen vermogensbelasting meer betaald?
Nee. Dan ga je naar de bank en ga je vastgoed laten financiëren. Als jij veel centjes hebt en een eigen inleg betaald dan lenen ze je dat prima.

• #179.676
Jij kijkt alleen naar het huis en de kosten daarvan. Als je veel centjes op de bank of in aandelen hebt en wil houden en minder vermogensbelasting wil betalen blijf je liever in schuld staan omdat je die af kan trekken van je totale vermogen waardoor je minder belasting betaald over je vermogen. Maar voor jan en piet waarvan hun huis hun enige appeltje voor de dorst is heb je een klein punt.

En dadelijk valt een koop woning ook nog in Box 3 . Dat was de bedoeling vanaf 2027 dacht ik
Het huis waarin je woont wordt op dit moment niet als vermogen gezien.

• #179.677
Nee lekker de inflatie alles op laten eten en minder waard laten worden. Ik betaal liever 4% met een hypotheekrente aftrek als dat mijn vermogen of huis opgevreten word door inflatie. Mensen maken zichzelf zo makkelijk arm door die sprookjes van de bank😲

• #179.679
Ik ben trouwens geen voorstander van alles financieren en lekker schulden maken, maar als de rente die je betaalt erg laag is kan het in vele gevallen een verstandige keuze zijn die lening aan te gaan of te laten lopen mits je het geld wat je dan bespaart verstandig investeert.

Terug
Naar boven