XXL Nutrition

Wat te doen tegen asymetrische spiergroei?

Larssonn

Ripped Bodybuilder
Waardering
449
Lengte
1m88
Massa
87kg
Ik zit nu al ruim anderhalf jaar in de sportschool en heb al geruime tijd last van het sneller groeien van mijn linker borstspier ten opzichte van mijn rechter.

De laatste tijd probeer ik oefeningen alleen met rechts te pakken. Dit schijnt wel te helpen, maar helaas merk ik ook dat mijn rechter borstspier nu een andere vorm aanneemt dan mijn linker. En dit terwijl ik alle oefeningen doe die ik normaal ook altijd doe.

Daarnaast is het ook zo, dat wanneer ik ook maar 1 setje mijn linker borstspier ook erbij gebruik, deze gelijk erg opzet en een stuk steviger en harder/groter aanvoelt dan de rechter. Na de training voel ik mijn linker spier dan ook meer branden en heb ik het gevoel alsof ik alleen maar met links heb getraind, en dit terwijl ik juist rechts veel meer heb gebruikte dan rechts!

Ik wordt er onderhand een beetje gek van en ik haat het om alleen rechts te moeten/kunnen trainen. Op internet las ik dat meer mensen last hebben van deze scheve spiergroei, maar nergens heb ik echt een duidelijk antwoord gekregen.

Dus hierbij, heeft iemand dan eindelijk de oplossing voor mij?

Alvast bedankt,
Lars

Laatst bewerkt:
Is vaak zo , je minder druk om maken. Ze groeien wel mee naargelang je meer massa krijgt (77kg bij 1m93). Als je nog geen dumbbell chest press doet dan deze zeker doen , zo weet je zeker dat de ene kant niet meer drukt dan de andere.

Kan te maken hebben met aanhechtingen vd spier zelf. Hier kan je dus niets aan doen.

Maak je er op dit moment niet druk om want je hebt nauwelijks borstspieren om te sculpten bij dat gewicht. Gewoon volle gas geven op allebei en hopen dat het goed trekt.

Meer trainen aan de ene kant dan de andere kan net nadelige gevolgen hebben ook want training breekt je spier af.

Een foto kan natuurlijk meer duidelijkheid geven over het probleem.

• Topic Starter Topic Starter
Hmm oke, ik zal vanmiddag eens proberen een duidelijke foto te maken.. denk alleen dat het lastig vast te leggen is. Maar ik ga voortaan gewoon weer normaal trainen dan, en niet focussen op de ene spier. Dumbbell chest press doe ik trouwens al ja, ik volg een schema gemaakt door de sportschool zelf, kan er eventueel wel wat meer dumbbells en losse gewichten in verwerken, want dit schijnt ook te helpen.

---------- Toegevoegd om 08:58 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 08:52 ----------

Is vaak zo , je minder druk om maken. Ze groeien wel mee naargelang je meer massa krijgt (77kg bij 1m93). Als je nog geen dumbbell chest press doet dan deze zeker doen , zo weet je zeker dat de ene kant niet meer drukt dan de andere.

Dit is trouwens 78kg bij 1,88. Heb me net nog even opnieuw gewogen en gemeten..

Ik heb hetzelfde gehad, maar bij mij is het langzaam bijgetrokken :)
Gewoon lekker doorgaan met trainen, komt vanzelf goed!

Met hamer en beitel kun je ook een heleboel rechttrekken......

......komt vanzelf goed, geduld hebben

had ik eerst ook met biceps. heb gewoon doorgetraint met hetzelfde gewicht en hetzelfde aantal herhalingen voor beide armen, en het is vanzelf goedgekomen.

een tip:
train met losse gewichten, bv, benchpress, dumbbell press, flys
omdat bij sommige apparaten het linker deel met het rechter verbonden is (hierdoor zou het kunnen dat je meer kracht geeft met de ene borstspier dan met de andere).

Vandaag weer eens normaal getraind, dus niet gefocused op de rechter spier. Na een training van ongeveer anderhalf uur was links onderhand 2 keer zo groot als rechts (borst). Ik heb het gevoel alsof ik zwaar voor schut loop en als ik in de spiegel kijk zie ik ook duidelijk verschil.. en dit vind ik er dus niet mooi uitzien.

Ik ga maar gewoon even zo door, maar ik heb zo'n gevoel dat het niet vanzelf bijtrekt..

Vandaag weer eens normaal getraind, dus niet gefocused op de rechter spier. Na een training van ongeveer anderhalf uur was links onderhand 2 keer zo groot als rechts (borst). Ik heb het gevoel alsof ik zwaar voor schut loop en als ik in de spiegel kijk zie ik ook duidelijk verschil.. en dit vind ik er dus niet mooi uitzien.

Ik ga maar gewoon even zo door, maar ik heb zo'n gevoel dat het niet vanzelf bijtrekt..

Ik heb er ook heel erg last van.. misschien ligt het aan je aanhechtingen. Zo heb ik ene die best mooi ''rond is'' terwijl de andere meer uitgerekt is zeg maar :P

Ik heb daarnaast best lang zitten bankdrukken op zon apparaat waar de stang zegmaar vasthangt. Denk dat dat ook een grote rol gespeeld heeft. Misschien doe/deed je dat ook?

Ik ga voor meer massa en hoop het zo te verminderen.

Vroeger was ik ook altijd bezig met vaste apparaten ja, dus ik denk dat ik daar de basis verkeerd heb gelegd oid. Nu ben ik al minstens een paar maanden bezig met voor het grootste gedeelte losse gewichten, maar nog merk ik geen verbetering.

Vroeger was ik ook altijd bezig met vaste apparaten ja, dus ik denk dat ik daar de basis verkeerd heb gelegd oid. Nu ben ik al minstens een paar maanden bezig met voor het grootste gedeelte losse gewichten, maar nog merk ik geen verbetering.
Komt echt vanzelf goed wanneer je meer massa hebt. 75kg bij 1.88 stel eigenlijk niks voor. Gewoon lekker blijven knallen!!

gewoon niet druk om maken. trekt allemaal vanzelf bij

daar ga ik maar vanuit dan, ik zal het zien.. voortaan ga ik ook maar wat meer op m'n voeding letten, krijg denk ik niet genoeg calorieën binnen, want ik eet niet heel veel, maar daarnaast sport ik wel iedere dag minstens 3 uur (voetbal, fitness en zwemmen). M'n vetpercentage is ook heel laag, laatst gemeten bij de sportschool en kwam uit op 4,7%.. opzich heel leuk voor de sixpack en spierovergangen enzo, maar om echt sterker te worden moet er toch wat veranderen.

Volgens mij heeft iedereen er wel in bepaalde mate last van, meeste zien t alleen niet. Je hebt toch wel vaak dat je onderbewust met 1 kant van je lijf meer kracht zet dan met de andere. Ikzelf heb een beter ontwikkelde linkerkant borst, en linker biceps tov de rechter kant. Dit terwijl ik wel rechts ben. Mijn schoonvader was altijd bodybuilder en had dit zelfde probleem. Trekt vanzelf bij zegt ie. Maar als hij zijn biceps ging opmeten pakte die wel altijd zijn linker arm...

Terug
Naar boven