AndroidHealthClinic

Welk schema voor welk doel? Verschil tussen schema's?

smartyboy

Dutch Bodybuilder
Waardering
2
Hallo allemaal,

Ik heb de hulp en ervaring van veel mensen nodig, daarvoor lijkt het mij een goed idee hier om hulp te vragen.
Jullie hebben vast allemaal een eigen trainingsschema etc. Maar wat is nu het verschil tussen soorten trainingen?

Welke training is goed voor wie?

Ik ben op zoek naar info voor mijn GIP/eindwerk van volgend jaar.
En een deel daarvan zal een bespreking zijn van verschillende manieren van trainen etc.

In een van de sticky's staan heel wat verschillende trainingsschema's. Maar wat is nu goed voor wie?

Ik neem aan dat een ervaren bodybuilder anders traint dan iemand die krachttraining doet om bevoorbeeld uit te blinken in rugby of americam football of wat dan ook.

Sommige mensen trainen met zware gewichten en lage reps. Sommige laag gewicht en hoog in reps.

Ik zou jullie heel erg dankbaar zijn als ik verschillende verhalen, info, citaten, website's, en nog veel meer zou krijgen als respons.

Alvast bedankt allemaal.
Btw, ook over voedingsschema's etc mag er info worden gegeven. Da's een ander deel van het werk.

Alle vragen die je stelt zijn eigenlijk allemaal veel te breed om zomaar te beantwoorden.
Er staan ontzettend veel dingen op internet over hoe verschillend wordt getraind.

Powerlifters bijvoorbeeld trainen met zware gewichten en lage reps, iemand die opzoek is naar veel spieruithoudingsvermogen traint met (relatief) lichtere gewichten en hogere reps. En een bodybuilder zit er meestal tussenin.

Voor atleten die gewichten tillen ter ondersteuning van hun sport werkt het net wat anders want dat is sowieso per sport verschillend en eigenlijk per atleet verschillend want ze werken vaak aan dat waar ze slecht in zijn, en ook kan het afhangen van je positie in het veld bijvoorbeeld.

Ik zou gewoon op google goede zoektermen intypen voor goede artikelen.

idd seek elsewhere

maar enkele vuistregels
power tot 4 reps met heavy load
bb 8tot 12 reps
uithouders 15 to 50 reps

• Topic Starter Topic Starter
idd seek elsewhere

maar enkele vuistregels
power tot 4 reps met heavy load
bb 8tot 12 reps
uithouders 15 to 50 reps

Ok, Maar stel nu,
Je gaat als gewone sportieve kerel gedurende een jaar trainen...
Wat is dan het verschil na een jaar tussen diegene die power, bb en uithouding doen?
Wie heeft meeste massa?
Ik zoek eigenlijk artikels die redelijk wetenschappelijk deze dingen uitleggen.

mvg nick

Ok, Stel:
Je hebt als doel: 20 keer 100 kg benchpress.
Moet je dan power gaan trainen om snel boven de 100 te drukken en zo 100 makkelijk aan te kunnen of moet je dan uithouding gaan trainen om 20 reps te halen van 100 kg?

grtz

Ok, Stel:
Je hebt als doel: 20 keer 100 kg benchpress.
Moet je dan power gaan trainen om snel boven de 100 te drukken en zo 100 makkelijk aan te kunnen of moet je dan uithouding gaan trainen om 20 reps te halen van 100 kg?

grtz
Dan zou ik gewoon eerst kracht doen tot je die 100KG kan, en daarna de reps opvoeren.

Eventueel zou je met een UB/LB schema, dus 2x in de week BP, de ene keer sets met 3 reps doen en de keer erna sets met 8~10 reps. Als je dan eindelijk op de 100 zit kan je dmv van de 8~10 reps je kracht ondersteunen en tegelijkertijd je uithoudingsvermogen. Probeer in ieder geval met de 3 reps setjes wel hoger dan 100KG te komen.

Maar om eerlijk te zijn, vind ik dit een vaag antwoord op een vage vraag. Ga gewoon trainen. Wil je kracht, ga daar dan voor. Als je eenmaal op je gewenste niveau zit kan je je focussen op meer reps.

Dan zou ik gewoon eerst kracht doen tot je die 100KG kan, en daarna de reps opvoeren.

Eventueel zou je met een UB/LB schema, dus 2x in de week BP, de ene keer sets met 3 reps doen en de keer erna sets met 8~10 reps. Als je dan eindelijk op de 100 zit kan je dmv van de 8~10 reps je kracht ondersteunen en tegelijkertijd je uithoudingsvermogen. Probeer in ieder geval met de 3 reps setjes wel hoger dan 100KG te komen.

Maar om eerlijk te zijn, vind ik dit een vaag antwoord op een vage vraag. Ga gewoon trainen. Wil je kracht, ga daar dan voor. Als je eenmaal op je gewenste niveau zit kan je je focussen op meer reps.

Ik vind dit best een goed antwoord, bedankt ^^.

Dus eigenlijk is het goed om voor alle spieren zowel oefeningen te doen op kracht als op uithouding voor een goede ontwikkeling?

Klopt dit?

Kan je dan zowel oefeningen op kracht doen als op power in dezelfde training?
Of is het beter dat je bevoorbeeld elke week afwisseld?

mvg nick

ik zou op bodybuilding.com wat gaan rondneuzen, daar zijn er wat artikkels;)

ik zou op bodybuilding.com wat gaan rondneuzen, daar zijn er wat artikkels;)

Dat doe ik hoor ;-) ik ben redelijk druk bezig met het verzamelen van info enzo.
Maar ik stel hier toch graag m'n vragen zodat ik van andere mensen kan leren.

BB.com is idd best belangrijk voor m'n werk :p

gtrz

Dat doe ik hoor ;-) ik ben redelijk druk bezig met het verzamelen van info enzo.
Maar ik stel hier toch graag m'n vragen zodat ik van andere mensen kan leren.

BB.com is idd best belangrijk voor m'n werk :p

gtrz

ah oke good luck. best hou je je bezig met artikkels en zo dingen er uit halen. als je opt forum begint ga je te korte onduidelijke informatie krijgen die niet is onderbouwt. al zal die vaak wel waar zijn.

http://www.ergogenics.org/index.html

zoek hier ook maar is op;)

Terug
Naar boven