AndroidHealthClinic

Welk splitschema werkt het beste?

Jammer dat er zo weinig artikelen geschreven zijn. Ik moet zeggen dat ik het stuk van Newbje er nog zeer strak uit vind zien. Jammer dat het niet wetenschappelijk is, maar alle wetenschappelijke artikelen zijn gebaseerd op eerste eigen ervaring voordat er onderzoek naar gedaan word:p. In ieder geval mijn complimenten aan Newbje

Bedankt man! :thumbs: Ik vond het ook een beetje leeg en ik dacht laat ik dan maar een poging tot een artikel doen! Zeker jammer dat er niet meer interesse is, maar eerlijk gezegd wist ik niet eens dat deze sectie bestond maar ga er voortaan vaker in kijken en proberen wat te posten!

ik ga morgen even mijn schema posten wat ik voor heen deed nu train ik met mij mattie het billstar schema.

Maandag: Rug en armen

Woensdag: Benen, onderrug, kont en kuiten

Vrijdag: Borst, schouders en armen

Allen beeindigen met wat setjes lichte crunches om belijningen tusen je abs te krijgen. Deze mogen niet groeien, eigenlijk.

Ik wil graag even reageren op het stukje van Newbje. Je geeft aan dat rug + bicep of tricep vergelijkbaar is met borst + bicep of tricep. Ik ben het hier niet mee eens. Als je rug traint, pak je beduidend meer biceps, dan bijv tijdens borst je je triceps belast. Bij nagenoeg elke rug oefening participeren de biceps. De rol van de biceps hierin is, vind ik, groter dan dat bijv. triceps dat is bij borsttraining. Zo zijn er bij borst meerdere oefeningen te bedenken waar de triceps niet gebruikt worden. Bij rug is dit een ander verhaal. Mijn ervaring is dan ook dat de biceps al nagenoeg overleden zijn, voordat aan de biceps training begonnen zou kunnen worden.

Ik wil graag even reageren op het stukje van Newbje. Je geeft aan dat rug + bicep of tricep vergelijkbaar is met borst + bicep of tricep. Ik ben het hier niet mee eens. Als je rug traint, pak je beduidend meer biceps, dan bijv tijdens borst je je triceps belast. Bij nagenoeg elke rug oefening participeren de biceps. De rol van de biceps hierin is, vind ik, groter dan dat bijv. triceps dat is bij borsttraining. Zo zijn er bij borst meerdere oefeningen te bedenken waar de triceps niet gebruikt worden. Bij rug is dit een ander verhaal. Mijn ervaring is dan ook dat de biceps al nagenoeg overleden zijn, voordat aan de biceps training begonnen zou kunnen worden.

Ik ben het hier ook wel mee eens hoor, ik kies er zelf dan ook altijd voor om biceps bij borst te doen en tricep bij rug, omdat mijn bicep echt helemaal verrot zijn dan.

• Topic Starter Topic Starter
Ik ben het hier ook wel mee eens hoor, ik kies er zelf dan ook altijd voor om biceps bij borst te doen en tricep bij rug, omdat mijn bicep echt helemaal verrot zijn dan.

Om die reden doe ik momenteel schouders bij rug. Ben het er ook wel mee eens maar train ook borst triceps zelf.

d

nog iets wat ze dus verkeerd "aanleren"

borst met triceps

rug met biceps

• Topic Starter Topic Starter
Mijn (perfecte) schema:

Zonder benen:

Maandag: Borst
Dinsdag: Zijkant schouders + Biceps
Woensdag: Rust
Donderdag: Voorkant schouders + Triceps
Vrijdag: Rug (Deadlift + andere oefeningen)

Met benen:

Maandag: Borst + Biceps
Dinsdag: Zijkant schouders + Benen
Woensdag: Rust
Donderdag: Voorkant schouders + Triceps
Vrijdag: Rug (met eventueel deadlift)

een split die volgens mij goed werkt voor iemand die al wat langer traint en wil blijven groeien met wat meer sets als in fullbody mogelijk is en zijn trainingen kort en intensief wil houden:

dag 1: Borst en biceps
dag 2: Benen (quads en kuiten)
dag 3: rust
dag 4: Schouders (voor- en zijkant) en triceps
dag 5: Rug (acht. schouders, traps en hamstrings)
dag 6: rust
dag 7: rust (of evt weer dag 1)

Waarom werkt dit goed:
-tussen borst en schouders 2 dagen rust is prettig voor de voorste schouderkoppen
-tussen benen (squatdag) en rug (deadliftdag) 2 dagen rust
-rug en biceps zitten voldoende uit elkaar
-dag 6 en 7 (weekend) rust en tijd voor ontspannende dingen en als op vrijdag of zaterdag eens wat teveel zuipt of te laat naar je nest gaat kun je de volgende dag lekker herstellen.

Oefeningen die ik zo ongeveer doe
Dag 1: Borst/biceps
Benchpress
Flyes
decline press of decline flyes
bb curl oefening
db curl oef

Dag 2 benen:
Squat
Front/ of hacksquat
evt Lunges
Calf raise

Dag 4 schou/tric:
Oh press oefening
Side laterals
Frenchpress
Dips of db oef

Dag 5 Rug:
Row variant
Chinups/pullups
Deadlift variant
Bent over laterals of shrugs

Precies ook mijn favoriet! :thumb:

Werkt het best voor wat? Krachttoename, spiermassa of vetverlies?

Voor spiermassa op te bouwen sta ik natuurlijk 100% achter mijn eigen splitschema zoals haarfijn uitgelegd op mijn eigen website. :)

http://www.true-natural-bodybuilding.com/training.html

Ik heb jouw artikel gelezen en ik kan mij daar wel in vinden, een en ander lijkt mij wel logisch. Maar ik heb problemen met één ding, denk je echt dat het mogelijk is om grote schouders te ontwikkelen zonder military press?

Het schema dat ik wil gaan doen is:

Maandag: Borst/Buik
Dinsdag: Rug
Woensdag: Benen/Buik
Donderdag: Schouders
Vrijdag: Armen/Buik
Zaterdag: Rust
Zondag: Rust

wat is dat met die buik 3 x per week ?

haha, topic bump van 15 maanden :)

Terug
Naar boven