XXL Nutrition

Welke antidepressiva gebruiken jullie?

Alcohol. Moet er niet aan denken. Ik heb al zo nu en dan last van een licht gevoel in het hoofd.

---------- Toegevoegd om 11:00 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 10:58 ----------

Stoppen met roken zou ik eigenlijk ook moeten doen. Maar ga dat eens doen in deze helse periode zeg! Word er nog depressiever van ben ik bang!

Ja je moet door de struggles om er beter uit te komen, dat is met alles zo.

Dat is giswerk, maar ik heb wel het vermoeden dat er naast erfelijke/constitionele factoren een aantal zaken zijn die hier een steeds belangrijkere oorzakelijke rol zijn gaan spelen.

Denk aan:
- Toegenomen maatschappelijke 'druk' die ons opgelegd wordt (we ons laten opleggen of onszelf opleggen) en de daar aan inherente faalangst.

- De algemene stress&haast cultuur en de enorme hoeveelheid externe (vaak negatieve) prikkels die we 'binnenkrijgen'.

Ik heb wel eens gelezen dat de 'moderne mens' binnen een jaar meer zintuiglijke input krijgt te verwerken, dan een middeleeuwer in zijn heel leven.
Hoewel de mens een redelijk flexibel organisme is, kan ik me ook voorstellen dat dit te veel information overload is en je alleen daar al depressief van kunt worden.

Wow, nooit geweten dat dit zn inpact allemaal op ons heeft..

Is onbekend. er is eigenlijk vrij weinig bekend over de oorzaak van depressie´s. maar men gaat ervan uit dat het een samenloop van factoren is zoals de lichamelijke gezondheid, levenstijl, voeding, bepaalde gebeurtenissen in je leven, maar zeker ook erfelijkheid. het blijk namelijk dat mensen waarbij depressie in de familie voorkomt veel meer kans hebben op het ontwikkelen van depressie´s.

verder kun je eigenlijk niet zoveel doen aan het voorkomen van depressie´s. in alle hoeken van de maatschappij hebben mensen er last van. echter zijn intelligente en emotionelere mensen wel gevoeliger voor het ontwikkelen van een depressie. maar zoals ik al zei iedereen kan het krijgen.

Je kan nog zo succesvol en zelfverzekerd zijn, maar dan alsnog kun je depressief worden, vak zegt men dat je veel moet sporten, maar veel mensen weten niet dat er een hoop sporters zijn die kampen met depressies. het is dus uiteindelijk allemaal maar relatief.

En nog een wow.. Ook nooit geweten dat er zoveel mensen hier dan last van kunnen hebben.
Heb depressief altijd als zwak gezien, heb nooit begrepen hoe mensen nou depresief kunnen worden.
Maar eigelijk zou dit later door druk van werk etc. ook kunnen gebeuren bij mij.

In tranen uitbarsten tijdens de training? Kan me niet voorstellen wat voor gevoel dat is..

Helaas werkt dit alleen bij mildere vormen van depressie´s. zodra het een zware is krijg je nog geen eens een 1kg dumbell van de grond. laat staan dat je uberhaupt je huis uit kunt komen.

vergeet niet he, vaak als je zwaar depressief bent gaat dit gepaard met een hoop andere aandoeningen, deze sluimeren al een tijdje in het rond maar bij eens depressie steken ze in eens de kop op. zo hebben een hoop mensen die zwaar depressief zijn ook in eens behoorlijke last van angst en paniekaanvallen, slapeloosheid, geen eetlust. alleen al de laatste 2 zorgen ervoor dat je als een zombie erbij loopt, je gaat dan echt geen gewichten kunnen tillen in de gym, hoe graag je misschien ook wilt.

Antidepressiva worden niet alleen maar voorgeschreven voor mensen met een depressie. Dus om te denken dat iedereen die het slikt of geslikt heeft een depressief wrak is, dat is een beetje kort door de bocht.
Ik heb 2 jaar Lexapro geslikt ivm een paniekstoornis. In combinatie met therapie heeft het me geholpen om die stoornis te overwinnen. Ik ben met therapie heel ver gekomen, maar na een sessie of 8 waren zowel de therapeut als ik zelf van mening dat ik net niet over dat randje heen kwam en steeds weer terugviel in oude patronen. Een lichte dosis SSRi heeft me hierbij geholpen. Ik wil niet beweren dat ik het zonder nooit gekund zou hebben. Maar ik was heel erg blij dat het bestaat. Afbouwen gedaan met de vloeibare vorm ervan en elke week 1mg minder nemen. Zo van 10mg naar 0 gegaan in 10 weken, nagenoeg zonder bijwerkingen. Ook geen rebound gehad qua paniekaanvallen etc. Dus vooralsnog een happy camper hier.

Antidepressiva worden niet alleen maar voorgeschreven voor mensen met een depressie. Dus om te denken dat iedereen die het slikt of geslikt heeft een depressief wrak is, dat is een beetje kort door de bocht.
Ik heb 2 jaar Lexapro geslikt ivm een paniekstoornis. In combinatie met therapie heeft het me geholpen om die stoornis te overwinnen. Ik ben met therapie heel ver gekomen, maar na een sessie of 8 waren zowel de therapeut als ik zelf van mening dat ik net niet over dat randje heen kwam en steeds weer terugviel in oude patronen. Een lichte dosis SSRi heeft me hierbij geholpen. Ik wil niet beweren dat ik het zonder nooit gekund zou hebben. Maar ik was heel erg blij dat het bestaat. Afbouwen gedaan met de vloeibare vorm ervan en elke week 1mg minder nemen. Zo van 10mg naar 0 gegaan in 10 weken, nagenoeg zonder bijwerkingen. Ook geen rebound gehad qua paniekaanvallen etc. Dus vooralsnog een happy camper hier.
Ik ben blij voor je man goed om te horen dat je je beter voelt. paniekstoornis is k*t idd... ik kamp er zelf ook mee bovenop mn depressie. ik merk dat dmv L-glutamine / Theanine en gezonde voeding dus geen suikers caffeine 1,3 dmaa etc etc dat het wel iets beter gaat. aankomende vrijdag ga ik naar een cursus mindfulness, ik ben benieuwd.

Ik ben blij voor je man goed om te horen dat je je beter voelt. paniekstoornis is k*t idd... ik kamp er zelf ook mee bovenop mn depressie. ik merk dat dmv L-glutamine / Theanine en gezonde voeding dus geen suikers caffeine 1,3 dmaa etc etc dat het wel iets beter gaat. aankomende vrijdag ga ik naar een cursus mindfulness, ik ben benieuwd.

Ja als je er eenmaal last van hebt kun je het best alle stimulerende middelen links laten liggen.
Je bent in ieder geval al achter wat je hebt bro. Ik heb er 2 jaar mee rondgelopen voor ik wist wat er aan de hand was. Man wat een waas zijn die 2 jaar eigenlijk geworden :o

Ja als je er eenmaal last van hebt kun je het best alle stimulerende middelen links laten liggen.
Je bent in ieder geval al achter wat je hebt bro. Ik heb er 2 jaar mee rondgelopen voor ik wist wat er aan de hand was. Man wat een waas zijn die 2 jaar eigenlijk geworden :o
Merk jij eigenlijk ook verschil doordat je aan de trt zit? of heft dat verder geen invloed denk je?

Merk jij eigenlijk ook verschil doordat je aan de trt zit? of heft dat verder geen invloed denk je?

Nee qua TRT merk ik geen verschil. Dit is wel 1e x tren voor mij zonder SSRi. Merk dat ik daar de eerste 2 weken toch wel echt ENORM veel moeite mee heb gehad, vooral tov vriendinlief.. Die heeft het wel even zwaar gehad haha. Maar alles is weer zoals het hoort, ik moest weer even opnieuw tot 10 leren tellen geloof ik :D

Nee qua TRT merk ik geen verschil. Dit is wel 1e x tren voor mij zonder SSRi. Merk dat ik daar de eerste 2 weken toch wel echt ENORM veel moeite mee heb gehad, vooral tov vriendinlief.. Die heeft het wel even zwaar gehad haha. Maar alles is weer zoals het hoort, ik moest weer even opnieuw tot 10 leren tellen geloof ik :D
Ik bedoel eigenlijk meer dat als je geen TRT zou hebben, zou je dan minder goed in je vel zitten? danwel sneller geneigd zijn om terug te vallen? of ben je hier niet zeker van?

Ik bedoel eigenlijk meer dat als je geen TRT zou hebben, zou je dan minder goed in je vel zitten? danwel sneller geneigd zijn om terug te vallen? of ben je hier niet zeker van?

Ik denk niet dat het heel veel uitmaakt. Wellicht in de weken dat je eigen systeem nog plat ligt en er exogeen niets meer wordt toegediend, dat je in die dip een terugval zou kunnen krijgen. Maar als je het goed doet is dit een x aantal weken en daarnaast ook geen vast gegeven.

Verder zelf geen ervaring mee dus.

Wow, nooit geweten dat dit zn inpact allemaal op ons heeft..

Je moet goed begrepen dat het 'hoe voelen we ons' primair bepaalde wordt door interne, biochemische processen. Denk aan hormonen, neurotransmitters en andere soortgelijke stofjes.

Als deze biochemische pot-pourri in balans is, dan voelen we ons doorgaans 'goed', met uiteraard hier een daar een dipje.
Helaas is het zo dat dit evenwicht soms maar al te makkelijk kan worden verstoord door een combinatie van het volgende:

- interne factoren, zoals erfelijkheid/ziekte/afwijkingen e.d.
- externe factoren, gebeurtenissen, stress, te kort aan licht, drugs etc.

Anti-depressiva zijn er op gericht om de symptomen van dit soort verstoringen te bestrijden, maar pakken de oorzaak meestal niet aan.

En nog een wow.. Ook nooit geweten dat er zoveel mensen hier dan last van kunnen hebben.

Je hebt écht geen idee merk ik.

Heel veel leed in dit opzicht bestaat het verborgene (men schaamt zich en spreekt zich niet uit) of in onwetenheid (men is in zekere mate depressief maar weet het niet en probeert de onlust vaak op anderen te schuiven of te ontsnappen middels alcohol en drugs)

Heb depressief altijd als zwak gezien, heb nooit begrepen hoe mensen nou depresief kunnen worden.

Dit is typisch nou de reactie van iemand die doorgaans normaal 'chemisch blij' is.
Het vanzelfsprekende dat het leven zich altijd maar van de zonnige kant laat zien.
Het onbegrip komt dan ook voort uit het gegeven dat we in dergelijke toestand niet kunnen begrijpen en/of geloven dat iemand anders het volkomen tegenovergesteld ervaart in z'n leven. (dit werkt trouwens omgekeerd ook zo voor de chronisch depressieve mens)

Maar eigelijk zou dit later door druk van werk etc. ook kunnen gebeuren bij mij.

Het kan bij iedereen gebeuren en vaak is het zo dat je pas begrijpt (en begrip kweekt voor andere slachtoffer) als je ook echt een keer meemaakt.
Meestal zegt men "dat wens je een ander natuurlijk nooit toe", maar ik ben van mening dat in het kader hiervan het geen kwaad zou kunnen als iedereen eens een paar weken in zijn leven (niet permanent dus) zwaar depressief is. Leert je relativeren, begripvoller en minder veroordelend te zijn.

In tranen uitbarsten tijdens de training? Kan me niet voorstellen wat voor gevoel dat is..

Geloof me, dat is echt vreselijk....

• Topic Starter Topic Starter
Ik vraag me af of sint janskruid en het slaapsupplement melatonine wel gelijktijdig kunnen worden gebruikt.
De in Sint Janskruid voorkomende rode kleurstof hypericine remt de vorming van het hormoon melatonine en een teveel aan melatonine zou een depressie kunnen veroorzaken, hoewel andere artikelen weer het tegendeel beweren.

Momenteel gebruik ik beide maar twijfel of ik nu wel goed bezig ben. Weet iemand hoe dit zit of beter even aan de huisarts vragen?

Ik weet alleen dat als je aan de anticonceptiepil bent, je geen sint janskruid moet nemen, verder geen idee.
Ik zou het sowieso aan de arts vragen ;)

Belangrijkste is dat de oorzaak van de depressie wordt achterhaald en daaruit een plan van aanpak wordt opgesteld om er stapsgewijs uit te komen. Een depressie is natuurlijk niet op de één of andere dag verdwenen, geduld, dicipline en meerdere factoren zijn daar voor nodig. Daarvoor dien je steun te zoeken bij personen die je vetrouwt en achter je staan. In slechte tijden weet je wie je echte vrienden zijn. Als je na je depressie voor jezelf succesvol wordt en progressie hebt geboekt zie je 'ze' ineens wel.

....

Laatst bewerkt:
Ik vraag me af of sint janskruid en het slaapsupplement melatonine wel gelijktijdig kunnen worden gebruikt.
De in Sint Janskruid voorkomende rode kleurstof hypericine remt de vorming van het hormoon melatonine en een teveel aan melatonine zou een depressie kunnen veroorzaken, hoewel andere artikelen weer het tegendeel beweren.

Momenteel gebruik ik beide maar twijfel of ik nu wel goed bezig ben. Weet iemand hoe dit zit of beter even aan de huisarts vragen?

Volgens mij kan je Melatonine (in werkzame dosering) alleen op recept krijgen dus je zal wel een alternatief met zeer lage dosering hebben gekocht. En dit samen met St. Janskruid is vast geen probleem.

kcal

• Topic Starter Topic Starter
Volgens mij kan je Melatonine (in werkzame dosering) alleen op recept krijgen dus je zal wel een alternatief met zeer lage dosering hebben gekocht. En dit samen met St. Janskruid is vast geen probleem.

Ik gebruik een dosering van 1,5 gram. Er zijn er ook van 3 gram die je zonder recept kan kopen. Dat lijkt me net wat te veel in combinatie met st janskruid.

Ik gebruik een dosering van 1,5 gram. Er zijn er ook van 3 gram die je zonder recept kan kopen. Dat lijkt me net wat te veel in combinatie met st janskruid.

Okay, ik dacht dat 0,1 mg de enige dosering was die je zonder recept kon kopen. Loop ik achter.

In dat geval zou ik het idd even met de huisarts opnemen.

wellbutrin voor adhd en sterk wisselende stemmingswisselingen. werkt goed!

Terug
Naar boven