AndroidHealthClinic

welke been-oefening het eerst?

HiddeFitness

Cool Novice
Waardering
0
Lengte
1m93
Massa
82kg
Vetpercentage
13%
Hallo,

een maat van mij zei vandaag je het beste squads als eerst kan doen omdat je met deze oefening de hele beenspier pakt en andere oefeningen zoals bijvoorbeeld de legextension daar beter na kunt doen. Ik ben hier niet zo van overtuigd en denk dat het niet zoveel uitmaakt.. Maar wat is waar?

Ik begin liever met de squaTs, puur omdat ik daar het meeste uit wil halen. Als ik eerst legpress/legcurl/leg extension zou doen dan zou ik minder kracht hebben bij de squats.

't Zelfde verhaal met deadlifts.

Compounds eerst.

Squats

Ik heb Sami Ben Otman een tijdje persoonlijk gekend, en heb hem ooit dezelfde vraag gesteld.

Hij zei eerst press, curls en extentions,(of wat je ook wil) en als laatste (als je al bijna op bent:p) de squats. Had geloof ik mede met de doorbloeding te maken.

Ik stem ook voor squats eerst. Die oefening is ook zo zwaar die wil je zowiezo niet op het einde ergens hebben.

Als jij eerst extensions doet, daarna een press en daarna squats Kan je minder zwaar squats doen. Dit betekent niet dat het dan minder effectief is.

Er worden net zoveel spiervezels aangesproken als wanneer jij de squat wel als eerste doet.

Doordat je spieren al vermoeid zijn, ervaren je benen een squat van bijvoorbeeld 100 kilo als een squat van 200 kilo.

Het gaat erom wat jij het prettigst vindt.

Squats.

als jij eerst extensions doet, daarna een press en daarna squats kan je minder zwaar squats doen. Dit betekent niet dat het dan minder effectief is.

Er worden net zoveel spiervezels aangesproken als wanneer jij de squat wel als eerste doet.

Doordat je spieren al vermoeid zijn, ervaren je benen een squat van bijvoorbeeld 100 kilo als een squat van 200 kilo.

+1

Je kan leg extension ook eerst gebruiken om de benen wat op te warmen.

Stukje van Ymir uit een ander topic, wellicht ook interessant.
http://forum.dutchbodybuilding.com/f141/benen-biceps-300650/#post6559232
Ik denk dat ze bedoelen dat de hormonale respons van je lichaam in de vorm van HGH en op lange termijn test en IGF natuurlijk een systematisch effect hebben (een effect op je hele lichaam en niet alleen je benen)

Door je benen te trainen genereer je een grote hormoonrespons want grote spiergroep. Indirect profiteert een andere spiergroep daar van mee, zeker als je die ook traint.

Bedoel je dit? Geef eens een link want je brengt het onduidelijk.

Als jij eerst extensions doet, daarna een press en daarna squats Kan je minder zwaar squats doen. Dit betekent niet dat het dan minder effectief is.

Natuurlijk spreek je op die manier minder vezels aan. Het gewicht is een stuk lager wat betekend dat je lichaam minder/kleinere MU's aanvuurt en dus minder spier gebruikt.

Vermoeid squaten met 100kg is echt niet hetzelfde als vers squaten met 200kg. Als dat zo zou zijn dan groeien we allemaal op squaten nmet een lege stang als je maar zorgt dat je nbenen voldoende vermoeid zijn.

---------- Post toegevoegd Tue 20 Mar 2012 om 20:25 ----------

Bij dit onderzoek gebruikten ze blijkbaar hetzelde gewicht na pre exhaution ipv minder (tenminste, dit maak ik hier uit op aangezien ze minder reps maakten). Dat is volgens mij niet het idee hierachter, zie alsnog genoeg profs pre exhaution gebruiken.

In de wetenschapsectie staat meer onderzoek met als uitkomst dat pre-ex. niet werkt.

Laatst bewerkt:
Squats of leg presses.
Bij leg press merk ik gewoon duidelijk meer belasting op de benen, ipv belasting op het hele lichaam. Om in de termen van 3XL te spreken spreek je met leg presses met MU's aan in je benen, en met squats meer in je hele lichaam.
Daarom wissel ik squats en leg presses met elkaar af. Toch wil ik ook nog wel eens beginnen met leg extensions. Even per been (apart) de quadriceps helemaal 'slopen' alvorens te beginnen met een compound. Als basis niet de beste volgorde, maar voor een nieuwe prikkel wel..
In my opinion dan..

Squats of leg presses.
Bij leg press merk ik gewoon duidelijk meer belasting op de benen, ipv belasting op het hele lichaam. Om in de termen van 3XL te spreken spreek je met leg presses met MU's aan in je benen, en met squats meer in je hele lichaam.
Daarom wissel ik squats en leg presses met elkaar af. Toch wil ik ook nog wel eens beginnen met leg extensions. Even per been (apart) de quadriceps helemaal 'slopen' alvorens te beginnen met een compound. Als basis niet de beste volgorde, maar voor een nieuwe prikkel wel..
In my opinion dan..

Volgens vele EMG studies is de intensiteit en de belasting van de benen hoger bij squat dan leg press... Logisch ook.

Volgens vele EMG studies is de intensiteit en de belasting van de benen hoger bij squat dan leg press... Logisch ook.

Bij leg presses hoeft je lichaam geen moeite doen om stabiel te blijven, en kan de focus meer naar de benen verplaatst worden. Zo logisch is het dus ook weer niet.. :)

Terug
Naar boven