Fitness Seller

Welke manier chinnen voor Lats?

Moet je bij pronated chin ups helemaal zakken tot gestrekte armen of is een stukje er boven ook goed? Als ik me helemaal laat zakken haal ik de 8 reps never nooit niet ;o

Probleem is alleen dat als je er op uit bent om je grip te verbeteren tot je wel probleemloos kan chinnen, je wel tot st juttemis daarmee bezig bent zonder dat je je rug afdoende aanspreekt.. als je grip achterblijft wordt dat de zwakste schakel. Door straps te gebruiken is je grip niet langer je zwakste schakel en spreek je je rug /lats dus wel aan.

En juist ja.. door breed op te trekken werk je meer met je ak schouders en als dat je zwakste schakel is waar je keer op keer op keer op keer (moet ik doorgaan) geblesseerd en dus uitgeschakeld raakt of weer met eindeloos veel hh moet revalideren, dan ga je dus never-nooit breed optrekken.
'k Waarschuw alleen maar.. want wat je nog niet hebt kan je krijgen. Eenmaal geblesseerd (heb in 1992 RSI-klachten gekregen van computerwerk) raak je er heel moeilijk van af..

Een gewaarschuwd mens telt voor 2.

Ooit gehoord dat compoundoefeningen veel effectiever voor massa te winnen zijn dan isolatieshit?

Puur op je lats concentreren met behulp van straps en andere gaytroep noem ik isolatieshit! ;)

Esperantisto zei:
Probleem is alleen dat als je er op uit bent om je grip te verbeteren tot je wel probleemloos kan chinnen, je wel tot st juttemis daarmee bezig bent zonder dat je je rug afdoende aanspreekt.. als je grip achterblijft wordt dat de zwakste schakel. Door straps te gebruiken is je grip niet langer je zwakste schakel en spreek je je rug /lats dus wel aan.

En juist ja.. door breed op te trekken werk je meer met je ak schouders en als dat je zwakste schakel is waar je keer op keer op keer op keer (moet ik doorgaan) geblesseerd en dus uitgeschakeld raakt of weer met eindeloos veel hh moet revalideren, dan ga je dus never-nooit breed optrekken.
'k Waarschuw alleen maar.. want wat je nog niet hebt kan je krijgen. Eenmaal geblesseerd (heb in 1992 RSI-klachten gekregen van computerwerk) raak je er heel moeilijk van af..

Een gewaarschuwd mens telt voor 2.

Wat heb je allemaal al geprobeerd tegen de RSI?

Ben eigenlijk nooit echt aan het revalideren geweest.. maar toen ik aan KT begon merkte ik dat ik wel heel sterk in de benen ben (200kg leg press was geen enkel probleem ook niet met 45 graden plate loaded), maar beroerd zwakke schouders heb.
Als ik oefeningen ervoor doe , gaat het goed.. maar het is strontvervelend om te doen.. toch doe ik ze nu maar want ze zijn goed.
Standaard is nu
- exorotatie voor rotator cuff
- nieuw: neck flexion/extension (heeeeel voorzichtig)
- opnieuw: wrist curl (dumbbell.. oude sportschool had hier een schijfje aan een touw voor).
Een tip van Spike die ook goed voor schouders werkt, maar vooral op je eigen en andermans lachspieren: vrij lichte dumbbells (2 tot max 5 kg) omhoog zoals je bij db shoulder press doet, maar dan hoog houden en 8-jes rondlopen, zodat je schouders steeds lichtjes moeten stabiliseren. Ik schaamde me een beetje hiervoor, dus doe ik die niet meer.

Pols heb ik lang verwaarloosd, die speelt weer op.. heb daar al last van sinds ik er ooit verstuikt mee ben (dat was in 1978 oid). Dus, ja, kan je lang op wachten dat je grip ooit beter wordt.

Het is niet zo dat een goede grip waardeloos is en dat je daar niet op moet trainen, maar als een slechte grip jouw belemmert om een betere rug te krijgen, dan is het dom om niet naar een hulpmiddel te grijpen.. (waaaah ben 1 strap kwijt! )

Voeding helpt ook.. dacht dat het aan de glucosamine lag dat klachten vrijwel verdwenen en dat zal ongetwijfeld meegeholpen hebben, maar het is vooral glutenhoudende voeding die me de das om doet.. krijg daar gewrichtsklachten van. Vandaar dat Atkins bij zoveel mensen met gewrichtsklachten en reuma fantastisch werkt.. jammer alleen dat je daar weinig spiergroei mee kan realiseren. Was een tweetal jaren bijna klachtenvrij.

RubenSossa zei:
Precies!

@Mugje: Heb je ooit een PL-er of een Strongman met een smalle rug gezien? Dacht het niet.. en raad eens.. die trainen heus niet met straps! ;)
Wel BBers met een smalle rug gezien?

incline lat pulley.

yupz, met je buik op een incline bankje liggen zodat je omhoog kijkt naar een lat pulley (of een cable station), in een lijn met je lichaam pullen, net als een gewone lat pulley, maar dan diagonaal.

DumphuiZ zei:
Waarom niet als ik vragen mag?
Gewoon, omdat het me niet zodanig belemmerde dat ik er niet door kon werken.. en ik ben van de 'niet zeuren' generatie.
Nu zie ik in dat het erg fout gedrag was, want een klein beetje preventief onderhoud kan heel veel ergers voorkomen.
't Is alleen saaaaai...

Trouwens, dacht dat ik revalidatie-oefeningen deed bij fysiotherapie na ziek te zijn geweest in 2004.. zit ik 2 jaar later bij een Mensendieck therapeut die me vraagt waarom ik niet 2 jaar eerder gekomen was.. ik ben heel heel heel erg blij met de vooruitgang .. al zijn die oefeningen wel bloedsaai om dag in dag uit te doen.. is moeilijk op te brengen.

Maar we raken een beetje off-topic.

Ik heb een tijdje geleden advies gevraagd over hoe ik meer reps zou kunnen halen met chinnen.. en het beste is dan gewoon het zo vaak mogelik te doen. dat is niet per sé hetzelfde als 'hoe kan ik een zo breed mogelijke rug krijgen met chinnen'. Chins en bent over rows zijn wel DE lat oefeningen.. zou niet weten hoe supine rows (fat man pull ups) hier in passen.

whaha je bent echt een p*ssy mother****er als je niet zonder straps kunt chinnen:D

train die grip toch gewoon apart, ik vind het heerlijk om te doen en het heeft veel voordelen.

jep ik train ook altijd mn grip apart

drie miljoen manier om je grip te trainen (grippers, towel chinups, DL lockouts, farmerwalks, one/two arm hangs (vind ik zelf erg lekker), thickbar lifts, sledgehammer GPP etc etc etc, extensor werk is aan te bevelen!)

towel chinups ? lijkt me eerder een soort van strap... of zie ik dat verkeerd
thickbar lift? Hele dikke halter? Tjoh... die mannenhalter (het halter zoals gezegd wordt) is al te dik voor mijn kleine vingertjes..
sledgehammer GPP?

extensor werk = ? net zoiets als mijn exorotatie-oefeningen voor de rotator cuff?

koeterwaals voor mij... leg eens uit?

lol :D

oke: towelchinups: handdoek om de baar slaan en die vastgrijpen (ahw een verticale baar) en chinnen maar. gewoon blijven hangen is ook lekker (nooit spijkerbroekhangwedstrijden gehad op de basisschool?:D)
thickbar is idd met een dikke baar ja. Kleine vingers zijn geen excuus. Builderelle heeft ook korte vingers en die sluit ook een CoC trainer!
sledgehammer GPP, houdt gewoon rammen met een zware hamer in. Doorgaans wordt dit gedaan op de rand van een trekkerband met een hamer tuseen de 2 en 40 kg (maar dan ben je wel een brutalizer :D)
extensor werk: tegenovergestelde van gripping (flexie) extensie van de vingers wordt eigenlijk bij geen enkele gangbare oefening getraind en bij afwezigheid van extra grip werk misschien niet per se nodig, maar bij extra gripwerk zeker wel imo!
bouw gripwerk rustig op!

calibre zei:
haha tientallen in de gym waar ik vroeger zat. Eigenlijk zo goed als allemaal (toch de naturels)
Ik had het eigenlijks meer over de pro's, want amateur PL-ers en strongmannen hebben ook niet allemaal een geweldige rug.

Terug
Naar boven