MuscleMeat

Welke oefeningen moet ik doen om alle spiergroepen te trainen

smarti

Novice
Waardering
0
Lengte
1m67
Massa
64kg
Goeiendag,

Ik had al een artikel geschreven over wat ik wil bereiken enz.
Het enige wat mij nog rest is specifieke oefeningen hebben voor alle spiergroepen..
Want ik wil namelijk een gespierd lichaam kweken

bench
military press
chin ups
pendlay rows
squat
deadlift

Was aan het twijfelen om ze er tussen te zetten, maar eigenlijk pak je geen spieren ermee die je niet met de reeds genoemde oefeningen neemt (+ ter zijde: is eigenlijk puur voor triceps gezien niet optimaal (te beperkte rom)).

vind ik ook een heel goeie voor borst mits diepere doorzakking

vind ik ook een heel goeie voor borst mits diepere doorzakking

+1

Dips staat ook als assistance bij Wendler's

De Big 4 zijn de belangrijkste imo
Bench Press,
Standing shoulder Press aka Military Press,
Squat
Deadlift

Als assistance oefeningen kan je bv. pull ups + dips, goodmornings + hanging leg raises, dumbell chest press + dumbell row, leg press + Leg Curl.

maar goed, nu ben ik hier wendler's aan het promoten :p

+1

Dips staat ook als assistance bij Wendler's

De Big 4 zijn de belangrijkste imo
Bench Press,
Standing shoulder Press aka Military Press,
Squat
Deadlift

Als assistance oefeningen kan je bv. pull ups + dips, goodmornings + hanging leg raises, dumbell chest press + dumbell row, leg press + Leg Curl.

maar goed, nu ben ik hier wendler's aan het promoten :p
ik zou eerder mp eruit halen en chin erin.
Die schouder en tricep pak je ookal met bench.

MP er altijd in!

De genoemde oefeningen zijn inderdaad ontzettend belangrijke compoundlifts, echter om een compleet fullbody schema te hebben zul je ook lateral raises (of variant) en een oefening voor kuiten moeten toevoegen.

en natuurlijk crossfit.............................(sorry kon het niet laten)

Squat, DL, MP. Daar pak je echt alle spiergroepen mee, maar waarom zou je enkel deze doen? Squaten en DL nemen bijvoorbeeld de kuiten ook mee, maar echt nadruk op je kuiten leggen, daar worden ze toch geaccentueerder van.
De big 3 (5) is onontbeerlijk maar ik denk toch dat je meer zal bereiken door gevarieerder te werk te gaan.

Squaten en DL nemen bijvoorbeeld de kuiten ook mee
IMO gebruik je met die oefeningen je kuiten niet optimaal. Ik heb er geen exacte woorden voor om het te beschrijven, maar ik denk dat kuiten bij die oefeningen meer dienen als soort stabliteitsfactor, niet als zware prikkel voor spiergroei (of misschien spierbehoud). Bij bijvoorbeeld een benchpress zullen je triceps hard aan het werk moeten om het gewicht mee "uit te duwen". Het duw of trek werk bij een squat of deadlift gebeurt daarentegen niet echt door je kuiten. In iedere geval niet in een optimale range. IMO is het daardoor verstandig altijd een kuitenoefening op te nemen in je programma.

Dat veel mensen kuiten trainen niet belangrijk vinden is natuurlijk ook nog een punt. Tot slot spelen genen ook een zeer belangrijke rol. Kuiten zijn een typische spiergroep die bij heel veel mensen heel erg sterk varieert. De 1 heeft dikke stevige kuiten van zichzelf, de andere moet er jaren heel zwaar voor trainen en de groei is nog steeds minimaal.

Uiteindelijk ben ik het wel min of meer met je eens dat de (genoemde) compoundlifts de basis vormen voor iedere goed schema en dat het in veel gevallen verstandig is om wat extra assitance oefeningen toe te passen (misschien ook afhankelijk van de trainingsjaren en of men in de cut of bulk zit).

ik zou eerder mp eruit halen en chin erin.
Die schouder en tricep pak je ookal met bench.

Alles hangt af van wat je wilt.
Met de oefeningen die ik voorstelde (chin staat er ook in als assistrance by the way) train je vooral kracht.
Imo ben je nix met een opgepompt lijf zonder de kracht maar goed, ieder zijn eigen ding :)

allesinds, kuiten neem je mee in compounds. Als je vind dat je de kuiten wilt accentueren, kan je altijd isolatie oefeningen doen maar dat is niet waar het in dit topic omdraait.

Oefeningen waar je alles mee traint zijn de compounds.

Terug
Naar boven