AndroidHealthClinic

Sticky Westside barbell topic

Bedankt voor de informatie en tips!
't zal ff wennen zijn om niet zo zwaar te gaan als anders, maar das misschien goed :p

Als je een cyclus van drie weken doet op je DE dagen van 80,85 en 90 kilo en twee light bands chocked dan heb je een prima uitgangspunt om te trainen. 8 sets van twee met 45 tot 60 seconden rust tussen de sets. Dat wordt vanzelf zwaar. En blijven rammen, hard weg vanaf de box.
Je zou in al die sets 170 kilo aan vermogen moeten kunnen leveren ondanks de mindere gewichten. Dat is de kracht van snelheid.
Op één van die drie DE dagen kun je na die 8 sets er gewicht bij gooien en doorgaan tot een zwaar setje van twee. Dit is op je DE dagen welteverstaan! Op je ME doe je gewoon je oefening voor 1-3 reps.
Dit protocol komt rechtstreeks uit de Dynamic Squat Manual van Elite fts. Zo squat ik zelf ook op de DE dagen, in cycli van drie weken en banden en kettingen afwisselen en om de week maxen. Succes met trainen man. Bend those ****ing bars!

Als je een cyclus van drie weken doet op je DE dagen van 80,85 en 90 kilo en twee light bands chocked dan heb je een prima uitgangspunt om te trainen. 8 sets van twee met 45 tot 60 seconden rust tussen de sets. Dat wordt vanzelf zwaar. En blijven rammen, hard weg vanaf de box.
Je zou in al die sets 170 kilo aan vermogen moeten kunnen leveren ondanks de mindere gewichten. Dat is de kracht van snelheid.
Op één van die drie DE dagen kun je na die 8 sets er gewicht bij gooien en doorgaan tot een zwaar setje van twee. Dit is op je DE dagen welteverstaan! Op je ME doe je gewoon je oefening voor 1-3 reps.
Dit protocol komt rechtstreeks uit de Dynamic Squat Manual van Elite fts. Zo squat ik zelf ook op de DE dagen, in cycli van drie weken en banden en kettingen afwisselen en om de week maxen. Succes met trainen man. Bend those ****ing bars!

Ga ik zeker doen! Wederom bedankt voor je uitleg. Ik heb al zoveel gelezen voorbije jaren, maar je word nogal bedolven in de informatie en uiteindelijk weet je niet meer waar je staat. Nu eens in de praktijk toepassen. Helaas nog geen chains op de kop kunnen tikken, maar eens mn vader terug kan werken, zal ie er wel kunnen regelen via het werk :D

Wat is trouwens je mening over recovery workouts ? Doe je ze zelf ook of is dat naar jouw mening overbodig.

Kettingen kun je ook wel vinden af en toe op de bekende sites als marktplaats. Net weer een partij gekocht.
M.b.t. tot recovery workouts, het lukt mij meestal al niets eens vier keer per week te trainen laat staan die recovery workouts. Maar ik heb wel een average band in huis liggen en doe soms band GM en pushdowns. Sowieso train ik meestal maar twee keer zwaar en zijn die andere trainingen een beetje gericht op herstel. Je moet het zien als aanvullend. Eerst maar vier keer geregeld trainen en voldoende volume opbouwen. De rest komt later.

Ik doe dit al wat langer en je zult langzaam maar zeker zelf een beeld moeten krijgen van wat werkt en wat niet. Dan kun je ook selectiever worden in wat je wel en niet leest. Blijf dicht bij de bron als het om westside gaat. Lees alles op de westside website. Bestel de dvd's van louie en de boekjes dynamic squat manual en training templates van elite fts zijn goud waard.

Weet niet of het al gepost was, maar zie hier:

Torrent met de WSB video's op btjunkie: [Link niet meer beschikbaar]

heren powerlifters, misschien een stomme vraag maar heb het nog niet kunnen vinden. Hoeveel sets doen jullie met de ME oefening waarin je sterker wilt worden?

je pr is bijv 150kg met een oefening, ziet het er dan zo uit?
warming up tot 3 x 120kg, 1 x 130k, 1 x 140kg,1 x 150kg

Nu doe je in feite 1 topsetje, of doe je meerdere setjes met 150?

1 max set voor 1 reps, 2 reps of 3 reps.
3x3 op 80% van je 1rm
een double of 2 op 90%
een paar singles op 80-90%

Keuze genoeg

Als ik de trainingsvideo's van WSB zo bekijk zeggen ze toch echt 3 sets van 1 rep. De eerste herhaling mag op 90% van je 1rm zitten als een soort warmup. Daarna ga je voor je oude PR, of een nieuw PR. Niet meer dan 3 sets. Ook al fail je de laatste twee sets, dan nog steeds stoppen en het een week later weer proberen.
Elders zegt hij ineens weer op ME dagen 4 oefeningen, 3 sets per oefening, 1-3 reps per set, maar MAX EFFORT, dus alles eruit persen wat er in zit.

Als ik de trainingsvideo's van WSB zo bekijk zeggen ze toch echt 3 sets van 1 rep. De eerste herhaling mag op 90% van je 1rm zitten als een soort warmup. Daarna ga je voor je oude PR, of een nieuw PR. Niet meer dan 3 sets. Ook al fail je de laatste twee sets, dan nog steeds stoppen en het een week later weer proberen.
Elders zegt hij ineens weer op ME dagen 4 oefeningen, 3 sets per oefening, 1-3 reps per set, maar MAX EFFORT, dus alles eruit persen wat er in zit.

En op andere dvd's en in het wbbom zeggen ze te blijven gaan tot je failt.

Variatie zal de sleutel zijn.

Onderzoek heeft uitgewezen dat als je 3 weken na elkaar dezelfde beweging boven 90% van je max traint, je 1RM achteruit zal gaan in plaats van vooruit. Daarom is het noodzakelijk om elke week je hoofdoefening te veranderen.
De reden is dat in die bepaalde beweging boven de 90% je CZS (centrale zenuwstelsel) uitgeput zal geraken. Maw je lichaam heeft niet de tijd om te recuperen en sterker te worden. Als je deze oefening verandert zal je CNS op een andere manier geprikkeld worden en daarom niet uitgeput geraken. Een kleine verandering is al genoeg. Zodoende kan je elke week opnieuw maxen zonder overtraind te geraken.
Je kan in blokken trainen zodat elke oefening om de 4 weken terug komt.

Ik begin, heel origineel met mijn 1RM oefening met flat benchpress ,na 3 weken kies ik een andere bankdrukvariant (small grip/incline of board press).
Kan ik flat bench na deze 3 weken als een andere variant voor de 1RM gaat nog in mijn assistence oefeningen gebruiken of moet deze een bepaalde tijd uit je schema?
Na hoeveel weken kan ik weer de flat bench als 1RM oefening gaan gebruiken?

Dit is het beste powerlifting schema ever. Koop chains en bands, dat wel.

It's a way of life. :D

Goed Topic!

Onderzoek heeft uitgewezen dat als je 3 weken na elkaar dezelfde beweging boven 90% van je max traint, je 1RM achteruit zal gaan in plaats van vooruit. Daarom is het noodzakelijk om elke week je hoofdoefening te veranderen.
Hoe bedoel je dit pcies? Neem aan dat als maandag bijvoorbeeld je max effort dag voor de bench is je max moet benchen? hoe zou je dat kunnen veranderen?

Goed Topic!

Hoe bedoel je dit pcies? Neem aan dat als maandag bijvoorbeeld je max effort dag voor de bench is je max moet benchen? hoe zou je dat kunnen veranderen?

Elke kleine variatie is al goed voor je CNS, kijk maar eens naar de lijst van max oefeningen op bench dag:
fat bar bench, incline bench, close grip bench, floor press,..

Laatst bewerkt:
Interessant topic...klinkt allemaal erg goed.

Goed Topic!

Bands, reverse bands, chans, doubles, triples, board press, fatbar,.....

Honderden mogelijkheden.

Terug
Naar boven