AndroidHealthClinic

Sticky Westside barbell topic

no offence, maar waarschijnlijk was je gewoon al sterker geworden. je lift echt niet door 1 training speed deadlifts gelijk een dl pr :D

Geeft niet, maar 2 weken geleden deed ik nog met moeite 3x2x170. Dus ik had echt niet het idee dat de 190 al in zicht was. De 2x180 gisteren ging vlotter dan de 2x170 toen :p

Mss heeft het gewoon te maken met een verbeterde groove/motoriek? Aangezien ik toch 10 sets op snelheid (en techniek) heb geoefend, dinsdag.

sneller laten zaken van de barbell? Persoonlijk gaat dit voor geen meter bij mij. Als ik bench is dit gecontroleerd laten zaken (vooral bij de zwaardere gewichten) en dan volle petrol omhoog, zo doe ik het altijd. Moest ik die baar snel laten zaken en dan snel omhoog weet ik niet waar ik zou uitkomen:D Of dit goed is weet ik niet maar zo voelt het aan bij mij. idem bij squat.

Voor DE squat neem ik 50%-65% van men squat+chains of bands. Zolang je geen halfuur doet over 2 reps lijkt me dit wel ok:D.

Ook bij DE squat heb ik dat , gecontroleerd (traag) laten zaken en dan zo vlug mogelijk omhoog. Of is dit de bedoeling niet?

• Topic Starter Topic Starter
Nee, bedoeling is dat je ook snel zakt, maar zonder setup en techniek en controle te verliezen. Davy man, da ge da nog nie wist... ;)

:o:(

Kweet niet, het is een automatisme (die dus veranderd zal moeten worden)

Bon, vanavond op letten;)

Een bar dat snel zakt komt vlug naar boven,een bar dat traag zakt komt traag naar boven!!Dit zijn louis zijn woorden.Bij de bench moet je rap zakken en de bar opvangen!!Dit is basic stuff

check deze link ff, is wel goed om even door te nemen als je WSB wilt doen.
Ga je ook een log bijhouden G?

http://www.elitefitness.com/forum/w...g/westside-barbell-basic-template-469668.html

Verder zou ik t volgende aanhouden voor je ME dagen:
1 ME 1-3 rep @90-100%+ compound (elke 1-2 weken rouleren en niet meer dan 3 varianten pakken)
1 supplemental 3-5 rep @75-90%

assistance 6-12 rep @60-80%:
1-2 oefeningen rug (rows/chins)
press oefening (OH/incline of flat.. wat hangt af van je weakness en doel)
en wat triceps/biceps/zijkant schouders

Op DE LB dagen kun je speed deads doen zonder bands (ik doe het ook)

Voor je bench zou je miss ipv speedbench met free weights, gewoon 80% van je 1 RM bench pakken en 5x3x doen en proberen zo explosief mogelijk te pressen.

Thnx Frenk, ga het zeker ff doornemen!

Ja ik ga gewoon verder in mijn log die ik al heb lopen hier:

http://forum.dutchbodybuilding.com/f81/oorlogswinter-shit-223287/

Planning voor mijn ME dag is:

Squat dag (squat / box squat / front squat / barbell lunge) en een deadlift dag (deadlift / sumo deadlift / rack pull / romanian deadlift), om de week. Daarbij dus de genoemde oefeningen als volgt doen:

1 x 5 @ 50%
1 x 3 @ 60%
1 x 2 @ 70%
1 x 1 @ 80%
1 x 1 @ 90%
1 x 1 @ 95%
1 x 1 @ 100% (afhankelijk van hoe het aanvoelt)

Elke week ook een ME bench dag (bench press / incline bench / close grip bench / pin press) met dezelfde intensiteit.

Dan verder nog wat assistance oefeningen, die ga ik ook flink rouleren.

En dan nog 2 DE dagen met speed werk en ook assistance.

Naja, nog even finetunen adhv info die ik nog ga lezen. Mijn doel is om wat kracht te pakken op de grote 3. Hopelijk naar een 200 en er overheen deadlift, een 150 en er overheen squat en een 120 en er overheen bench.

Wil dit toch combineren met wat massawerk, afgelopen weken veel lage reps gedaan maar ik merk dat ik dan toch minder vol oog. Ik wil toch wat meer 8-10 reppers er bij gaan doen. Naja, we zullen zien, heb er iig zin in.

Ga de info goed doornemen en dan een schema maken.

Een bar dat snel zakt komt vlug naar boven,een bar dat traag zakt komt traag naar boven!!Dit zijn louis zijn woorden.Bij de bench moet je rap zakken en de bar opvangen!!Dit is basic stuff

Zo basic is dit nog niet. Wat Louis zegt hoeft geen waarheid te zijn. Hij is mens en kan fouten maken.

Anyhow. Het is prima te verklaren en hij heeft ook gewoon gelijk hoor. Het bindweefsel om de spieren hebben een elastisch component. Op het moment dat je snel zak komt het bindweefsel op rek. Het bindweefsel wil het liefst terug naar zijn "rust" postitie en levert dus procenten bij aan het leveren van kracht. Bij het benchen kun je dit goed terug zien. Leg de bar maar eens 1 sec stil op je borst. Het gewicht wat je dan nog kan gebruiken is vele malen minder dit komt omdat je dan het elastisch component uit de lift haalt.

Wat is daar niet BASIC aan???De wetten van het powerlifting zijn simpel,so stick to it!!

En bij max effort tot 80% tripels dan boven de 90% 4tot 6 singels

kan jij geen triple met 80%?dan behoor jij bij die 10%die dat niet kan.PECH

Voor massa kan gekozen worden bv 80%x3x3.
Of voor kracht 90%x2x2 of 4 tot 6 singels boven de 90% met een aanloop van een tripel van +-80% .Dit is mijn ervaring hierin die tot nu toe uistekend werkt!!:cool:

Volgens mij doen te veel mensen te vroeg singels met de hoop om een pb te breken,dit is verkeerd!!
zolang mogelijk tripels doen,en dan overgaan naar singels!!Good luck!!Falen is niet erg!!

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je je zelf niet moet vergelijken met iemand die nog nooit puur op kracht of snelheid heeft getraind. De meeste gasten die altijd bb-sT hebben getraind hebben met 80% absoluut geen snelheid.

Ik praat ook vanuit mijn ervaring en wil er ook mee aangeven dat er niet zo blind gestaard moet worden op de (soms) bijna statische richtlijnen van WSB. Zelfs toen ik begon met WSB deed een 60 kg bench 0,0 (100 kg was 1RM) voor m'n gevoel.. speedbench met freeweights sucked monkey balls (imo).

Daarom prefereer ik ook liever minder speed (maar wel een fatsoenlijke RPE (=8)) en wat meer volume op dag 2 en dag 1 (ME-dag) hogere intensiteit met lager volume. Maar iedereen moet natuurlijk altijd voor zichzelf uitzoeken wat hij/zij het lekkerst vindt werken.

Thnx Frenk, ga het zeker ff doornemen!

Ja ik ga gewoon verder in mijn log die ik al heb lopen hier:

http://forum.dutchbodybuilding.com/f81/oorlogswinter-shit-223287/

Je weet toch dat als je WSB doet je niet meer in de bodybuilding sectie mag loggen hè? ;)

Planning voor mijn ME dag is:

Squat dag (squat / box squat / front squat / barbell lunge) en een deadlift dag (deadlift / sumo deadlift / rack pull / romanian deadlift), om de week. Daarbij dus de genoemde oefeningen als volgt doen:

1 x 5 @ 50%
1 x 3 @ 60%
1 x 2 @ 70%
1 x 1 @ 80%
1 x 1 @ 90%
1 x 1 @ 95%
1 x 1 @ 100% (afhankelijk van hoe het aanvoelt)

Je gaat toch geen 1RM doen met barbell lunges neem ik aan? Zorg er ook voor dat je box diep genoeg is, anders pak je alleen je quads en helpt het je squat voor geen fl**ker (spreek uit ervaring). Ik denk dat jij een box rond de 34-35 cm moet pakken.

Sowieso kun je op je ME oefening ook wel eindigen met een 2x2@95+% hoor. En WSB adviseert 4-5 reps(/sets) tussen de 90 en 100+% voor je ME oefening.

Wil dit toch combineren met wat massawerk, afgelopen weken veel lage reps gedaan maar ik merk dat ik dan toch minder vol oog. Ik wil toch wat meer 8-10 reppers er bij gaan doen. Naja, we zullen zien, heb er iig zin in.

Ga de info goed doornemen en dan een schema maken.

Dat massa bouwen doe je natuurlijk met je assistance. Ik doe meestal een set of 10-12 assistance waarbij ik tussen de 5 en 12 reps zit en zo opgepompt als shampoo de gym uitloop :p
Probeer verder ook niet lukraak wat ME oefeningen te kiezen en die maar gewoon te maxen, maar kijk waar je weakness ligt en richt je daarop met je assistance en keuze van ME oefeningen. Bijv. als je weak quads hebt (en dus moeite hebt met de startoff bij de deadlift), veel full (front)squatten en legpressen.

Laatst bewerkt:
Wat is daar niet BASIC aan???De wetten van het powerlifting zijn simpel,so stick to it!!

En bij max effort tot 80% tripels dan boven de 90% 4tot 6 singels

Simpel omdat jij het aanneemt alsof het geschreven is in steen maar probeer nu eens fysiologische of anatomisch verklaring te geven voor wat mensen zeggen dan word pas echt duidelijk waarom coaches iets zeggen. Dan ineens is alles een stuk gecompliceerder maar je begrijpt in ieder geval het waarom ipv gewoon doen omdat iemand het zegt.

Laatst bewerkt:
Simpel omdat jij het aanneemt alsof het geschreven is in steen maar probeer nu eens fysiologische of anatomisch verklaring te geven voor wat mensen zeggen dan word pas echt duidelijk waarom coaches iets zeggen. Dan ineens is alles een stuk gecompliceerder maar je begrijpt in ieder geval het waarom ipv gewoon doen omdat iemand het zegt.

Ben jij coach?In steen geschreven?Misschien gewoon omdat het werkt
en de russen al genoeg getest hebben!

De meeste toppowerlifters trainen volgens dit systeem en omdat ik er al vanaf '93 mee bezig ben...

Prima uiteenzetting en helemaal mee eens, behalve dat imo het vetgedrukte genereren van zo veel mogelijk snelheid eigenlijk zou moeten worden vervangen door genereren van maximum force.

Misschien lijkt dit op mieren zwanger maken van mijn kant, maar dat is het niet.
Hoewel heeft het allemaal te maken met accelereren (en ten dele ook met de concrete snelheid van de baar) is o.a. te veel focus op verplaatsings-snelheid van de baar met een TE lage belasting, de oorzaak van de veel gehoorde klacht dat DE training geen effect heeft....

Dat is wel een interessante. In de veronderstelling dat je met maximum force vermogen bedoeld als zijnde het product van kracht x snelheid. Het is de vraag of het optimum bij DE trainingen ligt bij de hoogste vermogensproductie, al lijkt dat logisch. Het probleem alleen is dat het lastig te meten is in een reguliere gym setting. Wat ik me nog kan herinneren van metingen is dat de optimale percentages rond de 70% lagen en bij de Olympic Lifts ietwat hoger, rond de 75%. Maar ik denk dat je met je laatste zin wel een punt hebt. Maar meer in absolute zin. Ik bedoel te zeggen iemand met een 100 kg bank, die met 50kg DE trainingen gaat doen zie ik ook niet zitten. Ga maar meer zwaar banken iedere week, daar groei je harder op. Maar binnen Westside praat je over ervaren powerlifters met double ply gear die 600, 700, 800 pond banken en die op DE dagen zonder gear werken met 140 tot 180 kilo plus banden of kettingen. Dat is andere koek en ook al kun je 300 kilo banken, dan is 8 sets van 3 met 150 kilo plus 60 kilo kettingen hard werken.

Ben jij coach?In steen geschreven?Misschien gewoon omdat het werkt
en de russen al genoeg getest hebben!

De meeste toppowerlifters trainen volgens dit systeem en omdat ik er al vanaf '93 mee bezig ben...

Alles werkt zo lang het maar binnen bepaalde grenzen valt. Het is ook geen aanval probeer alleen duidelijk te maken dat er TE vaak gewoon dingen worden aangenomen.

Ik denk zeker dat dit logisch is. Volgens mij ligt de essentie van dit alles in wat je zelf ook al eerder stelde:
"Daarnaast vertoont de recrutering bij submaximale gewichten met een maximale bewegingssnelheid hetzelfde patroon als bij trainen met maximale gewichten"

Eens! Daarnaast kan de rate of force development ook nog eens een positieve uitwerking hebben. Hoe sneller je MU kunt aanspreken des te sneller de baar omhoog komt hoe minder kans op failure.

Nog een vraag voor de heren Harpep en Myo. Ik vind de uiteenzetting interessant en ik snap het redelijk. Alleen de volgende vraag doemt zich nu logischerwijs bij mij op.

DE is naar mijn weten ook ontstaan omdat de lifters bij WSB niet konden herstellen van ME de hele week door. Vanwege het gebruik van de mindere percentages van max zou het herstel sneller zijn bij DE. Echter bij DE wordt wel net als bij ME het zelfde doel bereikt en ik quote hier harpep even: Daarnaast vertoont de recrutering bij submaximale gewichten met een maximale bewegingssnelheid hetzelfde patroon als bij trainen met maximale gewichten"

Is dat verschil in herstel er volgens jullie? En zo ja, is dat dan totaal terug te voeren op een andere belasting van het CNS? Wat zijn dan de verschillen waarop het CNS de motor units aanstuurt bij beide methoden?

Groet Gijs.

EDIT/
Fuu laat maar :roflol:

Laatst bewerkt:
Nog een vraag voor de heren Harpep en Myo. Ik vind de uiteenzetting interessant en ik snap het redelijk. Alleen de volgende vraag doemt zich nu logischerwijs bij mij op.

DE is naar mijn weten ook ontstaan omdat de lifters bij WSB niet konden herstellen van ME de hele week door. Vanwege het gebruik van de mindere percentages van max zou het herstel sneller zijn bij DE. Echter bij DE wordt wel net als bij ME het zelfde doel bereikt en ik quote hier harpep even: Daarnaast vertoont de recrutering bij submaximale gewichten met een maximale bewegingssnelheid hetzelfde patroon als bij trainen met maximale gewichten"

Is dat verschil in herstel er volgens jullie? En zo ja, is dat dan totaal terug te voeren op een andere belasting van het CNS? Wat zijn dan de verschillen waarop het CNS de motor units aanstuurt bij beide methoden?

Groet Gijs.

De 'uiteenzetting' is vooral een herhaling van zetten en een verduidelijking van termen heb ik het idee. Maar het is wel leuk. Al lopen meningen en feiten door elkaar heen en is het niet altijd duidelijk denk ik wanneer meningen als feiten worden gepresenteerd.

Je vraag is een goede en het antwoord kan ik je niet echt geven. Ik weet niet wat het feitelijke verschil is in de manier waarop het centrale zenuw stelsel aanstuurt bij maximale of submaximale belasting. De uitspraak waar jij aan refereert is gebaseerd op neurologisch onderzoek. Als ik logisch denk dan zou ik mij kunnen voorstellen dat bij maximale belasting de motor units echt worden uitgeput (zeer tijdelijk uiteraard), terwijl bij submaximale belasting de motor units wel worden geactiveerd maar niet uitgeput.
Voor de aansturing van je spieren door je zenuwen zijn neurotransmitoren nodig. Acetylcholine is de belangrijkste. Je kunt je voorstellen dat je bij maximale belasting ook maximaal je spieren moet prikkelen om de belasting te overwinnen. Dat kost meer energie, meer van die stoffen dan wanneer je twee of drie reps op snelheid doet met een lagere belasting. Daarnaast wordt het centrale zenuwstelsel niet alleen belast in het motorische deel, maar ook in het sensorische deel, de waarneming van spierspanning en spanning in de pees in de golgi sensoren en spierspoeltjes. Veel van de verbeterde neuro musculaire coordinatie komt door een vermindering van de inhiberende (remmende) werken van je sensoren in je spieren die de spanning meten. Daarvoor zijn maximale gewichten noodzakelijk. Zware gewichten belasten de boel gewoon meer dan submaximale gewichten. Zonder alle bovenstaande bla bla zou je het zelf ook moeten voelen. Dat je frisser bent na DE sets dan na ME sets. Je stimuleert wel, maar put niet uit. Zoiets. Ik denk dat dit voor een groot deel terug te brengen is tot de absolute belasting. Dat is immers het enige verschil. Louie Simmons geeft ook het advies jezelf tijdens de training niet op te fokken. Vooral om niet op te branden. Het heeft denk ik met meer te maken dan alleen die aansturing van je grote motor units.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven