even een snelle, en misschien wel domme, vraag.
hoeveel oefeningen raden jullie aan om te roteren voor ME lifts?
bv 3 en dan om de week wisselen zodat je elke 4e week weer dezelfde lift krijgt, of eerder 4 of 5 om meer vooruitgang te kunnen boeken?
Er zit geen grens op het aantal oefeningen. Zeker niet als je het bekijkt op de lange termijn. Binnen westside komen er steeds nieuwe varianten en kleine aanpassingen, zoals squatten en banken op schuimvulling. Juist die variatie maakt het format voor mij aantrekkelijk en zorgt ervoor dat ik vooruitgang kan blijven boeken, ook na 23 jaar training.
Als je kijkt naar de adviezen dan kun je uitgaan van cycli van drie weken met dezelfde oefening en dan veranderen. Naar mate je meer gevorderd bent loopt dat terug naar twee weken en één week. Ik deed altijd iedere week een andere oefening. Nu ben ik twee weken dezelfde ME lift aan het doen. Weet nog niet wat ik er van vind.
Het aantal oefeningen is niet aan te geven. 3,4,5,6 zeg het maar? Probeer een lijstje je te maken van de ME lifts die je kunt doen en kies die oefeningen waarvan jij denkt dat ze het beste voor je werken. Als je drie weken dezelfde oefening zou aanhouden, kun je met drie oefeningen negen weken trainen. Dat is een mooie cyclus. Zou je iedere week een andere oefening doen, dan komt iedere oefening drie keer terug in diezelfde negen weken. Die twee cycli kun je beiden doen en met elkaar vergelijken. Zou je kiezen voor zes oefeningen en iedere week een andere dan heb je een cyclus voor zes weken. Bij elkaar al 24 weken trainen. Als je dat doet kun jij je vraag voor jezelf beantwoorden en dat is nou precies de essentie van het hele proces van trainen.
Ik denk dat ik voor de press en voor de sq/dl zo'n beetje zes tot acht oefeningen per lift heb die ik doe op de ME dagen, met daarnaast een hele zooi nevenoefeningen. Hoe meer variatie hoe beter wat mij betreft. Met name bij de nevenoefeningen. Daar zit volgens mij een groot deel van de kracht van het westside systeem van trainen.
---------- Toegevoegd om 11:34 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:26 ----------
Ik pak zelf een 3tal oefeningen en dan blijkt wel te werken. Ik meen dat GHL ook gezegd heeft dat je maar een beperkt aantal oefeningen moet uitkiezen, gewoon diegene waar je het beste op vooruit gaat.
Dan stel ik nog een vraagje bij:
Ik zou me nog ff willen focussen op deadlift. Zou ik dan elke week ME deadlift (variant) of gewoon ook de boxsquat op ME doen ? Er wordt weleens vaker beweerd dat meer deadliften of elke week deadliften niet altjd even optimaal is ? .. Wat is jullie standpunt hierover.
De deadlift is een test, geen oefening. Een beetje overdreven wellicht maar wel in grote lijnen mijn visie. Ik zou zeker de focus leggen op de deadlift om die te verbeteren, maar wel met meerdere oefeningen. Low box squat, safety bar box squat en front squats bouwen je deadlift. Daarnaast kun je rackpulls doen op verschillende hoogtes en speed deadlift, naast je gewone deads. Ik zou niet meer dan om de week een zware pull variatie doen op je ME dagen na de squat.
Dat gezegd hebbende, er zijn genoeg goede deadlifters, zoals John Inzer (die van die pakjes) die drie keer per week deadliften. Not for me.
Vergeet ook niet je nevenoefeningen te doen! GHR voorop, reverse hypers, zware rows en zelf vind ik romanian DL voor hogere herhalingen ook een goede oefening om de deadlift mee op te bouwen.