XXL Nutrition

Sticky Westside barbell topic

Alles werkt zo lang het maar binnen bepaalde grenzen valt. Het is ook geen aanval probeer alleen duidelijk te maken dat er TE vaak gewoon dingen worden aangenomen.
En dat is denk ik ook het hele doel van deze topic, uitleggen wat WSB is en verklaren waarom het werkt. Ik begrijp dus ook niet waarom realpower zen reactie gaf.
Dat is het ook, hoewel de optimale force/velocity curve bij het gebruik van chains en/of bands bij een lagere % van 1RM ligt, is het doel wat na gestreefd wordt feitelijk hetzelfde als zonder dit soort hulpmiddelen
En dus lijkt mij het voordeel van chains/bands dat er op de verschillende delen van een lift overal de meest optimale fMax kan gegenereerd worden, aangezien je zwaardere gewichten kan nemen 'bovenaan' de ROM en je lichter moet gaan onderin de 'ROM'. Klopt dit voor zover het voordeel van bands/chains?

Als dit zou kloppen is het misschien voor beginners zoals mij niet echt noodzakelijk om hiermee te trainen, aangezien bij bv. de BP in het onderste gedeelte van de lift het enigste is waar we explosiever in moeten worden, aangezien wanneer we uit 'the hole' komen we geen moeite zullen hebben met de lockout.

Louie Simmons geeft ook het advies jezelf tijdens de training niet op te fokken. Vooral om niet op te branden. Het heeft denk ik met meer te maken dan alleen die aansturing van je grote motor units.
Cool, ik dacht dat hij het vooral op de ME days had, en ik kon het totaal niet verklaren. Nu nog steeds niet, maar er is in ieder geval een underlying picture die me min of meer betekenisvol lijkt.

Laatst bewerkt:
"Think of ME and DE days as slow and fast days" L. Simmons.
Je voelt het zelf. Zolang je net voor die grens van snelheid en doorbijten/strainen blijft zit je op je DE dag goed. Voor sommigen is dat 50% voor anderen 70%. Als je snelheid aan het eind van de beweging te hoog wordt zul je chains en bands moeten gaan gebruiken.
Niet iedereen heeft in dezelfde mate baat bij DE. Hier heeft Jim Wendler een aantal artikelen op Elitefts over geschreven.

Ja dat verschil in herstel is er wel degelijk, in een dusdanige mate zelfs dat binnen de context van toegepaste WSB methoden DE dagen als een soort recovery dagen fungeren.

Aan de andere kant, een echte deload is DE nou ook weer niet, omdat het wel degelijk een behoorlijk zware beroep doet op het zenuwstelsel.

Maar....naast een sterke overeenkomst tussen DE en ME en zijn er ook belangrijke verschillen.

Het heeft allemaal te maken met de zgn. 'neural drive' (neurologische aansturing) en welke factor daarbinnen het meest prominent is.

Neurologische aansturing bestaat uit 3 componenten:

1. 'rate'=tempo, ofwel hoe snel en efficient motorische eenheden (ME of MU's )kunnen worden in cq. uitgeschakeld.
2. 'duration'=de duur, ofwel hoe lang bepaalde ME ingeschakeld blijven
3. 'magnitude' =het belang, de grootte van de puls en het totaal aantal ME dat wordt ingeschakeld.

ME werk, dus met name het doen van singles, doubles en triples op en boven de pakweg 85% 1RM, doet een zwaar beroep op alle 3 de aspecten van neurale aansturing.

DE werk doet een groot beroep op 1, rate coding/frequentie, maar in mindere mate op 'magnitude en nauwelijks op 'duration' omdat een dynamic effort rep in principe maar heel kort duurt in vergelijking met een max effort rep. Vandaar dat DE werk in het algemeen genomen minder belastend is dan ME werk.

Verder is de belasting/uitputting van het CZS is vooral van electrochemische aard. Simpelgezegd, de mate waarin de poel met beschikbare ionen/neurotransmitters wordt aangesproken.
De combinatie long duration/large magnitude is hierbij veruit het meest belastend.
Als er dan al iets is dat die poel bijna letterlijk leegzuigt, dan zijn het dus wel de 'grinders', ME reps op de zware compounds, die langer duren dan 3-5 seconden.
Daar ga je echt stuk op, zoals je meestal de volgende dag voelt

Nice harpep!

Damn super duidelijk. Geweldig. Dat was nog een aspect dat ik nog niet helemaal duidelijk had.

even een vraagje aan de ervaren WSB'ers

Op de ME Squat dag, is het dan de bedoeling om zowel op (een variant van) Squat en Deadlift op te bouwen naar een 1RM/3RM. of is het de bedoeling dat je per week wisselt tussen (een variant van) Squat en Deadlift?

ik meende in GHL zijn log gezien te hebben dat hij ze beide doet, maar ik lees in een ander topic dat realpower 2* squat, 1* DL en 1* GM doet.

• Topic Starter Topic Starter
Ikzelf doe soms mss wat afwijkend van de WSB norm, ik gebruik vooral veel ideeen van Louie en probeer die toe te passen. Hoewel WSB zelf ook al heel hard ontwikkeld is sinds een aantal jaren geleden en je kan niet vergelijken. WSB van 5-10 jaar geleden trainde heel anders dan vandaag.
Ik zou er zelf een maandje moeten gaan trainen om te weten waar ze nu mee bezig zijn... :D Komt er nog wel van!

Kan zijn dat ik op een dynamic effort squat dag, daarna opwerk naar een max single of triple op een deadlift variant. Mss gaat dat wat in tegen het weinig deadliften dat je vaak ziet bij puur WSB, maar voor mij werkt het wel en m'n cns lijkt het ook te verdragen. Maar dit doe ik ook niet altijd, hangt er zowat vanaf.

Iets anders wat nog niet zo vaak is opgedoken hier in dit topic is circa max squat cycles.. Dan ga je eigenlijk op een dynamic effort dag ook toppen naar een paar singles met een overload bandtension op de top. Ik raad je aan om gewoon ff te zoeken naar die term en je vind wel wat artikels. Dus dan kan je DE training ook niet meer zien als een 'lichte' training. En als je het optelt kan je mss 3 keer op een week gemaxed hebben. 1 ME squat variant, 1 DE circa max en 1 keer op pulls ofzow.

Nog een kleine note mss naar de beginnende WSB trainers of beginnende powerlifters. Hoewel je heel erg diep kan ingaan op het science gedeelte, de reden achter bepaalde methodes binnen westside, enz... Staar je er niet op dood zou ik zeggen. Voor mij persoonlijk vind ik het interessant om te lezen wat en hoe maar denk niet dat het absoluut noodzakelijk is om succes te hebben met deze manier van trainen.

Vergelijk het een beetje met Jimi Hendrix, toch door velen bekeken als 1 van de meest invloedrijke gitaristen. Maar eigenlijk kon hij geen noten lezen, dus de theorie achter zijn muziek kon hij moeilijker plaatsen.

Westside is voor mij een geschikte methode en denk daarom ook voor veel anderen omdat je 4 trainingen per week tot je absolute max kan gaan in ieder aspect. Het brengt een beetje orde en productiviteit in de wanorde. Denk dat er wel meer zoals mij zijn die elke training hard en zwaar willen gaan en westside kan het mooi verpakken zonder dat je jezelf helemaal de prak in traint...

Laatst bewerkt:
Even een toevoeging aan circa-max:

Monsterstrength zei:
Mijn piek voor squat bestaat uit 20 weken speed box squats:

bar weight: gewicht op barbell
top weight: gewicht bovenaan
tension: band spanning (jump stretch banden)

voorbereiding: Bar Weight - Top Weight - Tension
Week 1: 160 210 50
Week 2: 170 220 50
Week 3: 180 230 50
Week 4: 160 210 50
Week 5: 170 220 50
Week 6: 180 230 50

extra gewicht
Week 7: 190 240 50
Week 8: 200 250 50
Week 9: 210 260 50

extra tension
Week 10: 190 285 95
Week 11: 200 295 95
Week 12: 210 305 95

circa max phase
Week 13: 190 305 115
Week 14: 200 315 115
Week 15: 210 325 115
Week 16: 190 305 115
Week 17: 200 315 115
Week 18: 210 325 115

dit gevolgd door 2 weken deloading.

Het komt er dus op neer dat ik in de eerste 10 weken ongeveer 8 sets van 2 reps doe, en vanaf dan geleidelijk aan zak totdat ik op de piek dagen (325kg top weight) zo'n 2 à 3 sets doe. Dit is in feite extreem overbelasten, maar daar komen de twee weken deloading voor: de kracht die je opgebouwd hebt maar niet hebt kunnen benutten, zal nu tot uiting komen door twee weken zonder tension te squatten, en zonder box. Ontlasting van het CZS zeg maar.

Wat gebruikt wordt als top weight in de circa max phase (bij mij 325) is normaal gezien ook de projected max op de piek dan. Is voor het WK goed verlopen voor mij, had een circa max naar 300kg, en heb ook 300kg gesquat daar (ook al telt hij niet mee door double bounce, is toch beneden parallel en terug boven, dus op kracht alles in orde).

Bovenstaande quote heb ik destijds opgeslagen op m'n computer, voor het geval ik ooit eens zoiets zou willen gaan doen.
Geschreven door Dries uiteraard, props naar hem.

Edit:
De circa-max wordt (deels) suited uitgevoerd. Hoe of wat precies, daar kan GoHeavyLifter wellicht meer over vertellen.

Laatst bewerkt:
Interessant leon! Waren dit de DE dagen van dries? En wat deed hij met zn ME dagen in de laatste weken? Heb je ook nog info over de rest van zn LB trainingen (assistance, frequentie, etc?)

Interessant leon! Waren dit de DE dagen van dries? En wat deed hij met zn ME dagen in de laatste weken? Heb je ook nog info over de rest van zn LB trainingen (assistance, frequentie, etc?)

Dit waren inderdaad z'n DE-dagen. Helaas geen verdere info opgeslagen destijds.
Wel heeft hij hier een stuk of 3 of 4 trainingslogs gehad, waar je een bult info uit zou kunnen halen.

even een snelle, en misschien wel domme, vraag.

hoeveel oefeningen raden jullie aan om te roteren voor ME lifts?
bv 3 en dan om de week wisselen zodat je elke 4e week weer dezelfde lift krijgt, of eerder 4 of 5 om meer vooruitgang te kunnen boeken?

Ik pak zelf een 3tal oefeningen en dan blijkt wel te werken. Ik meen dat GHL ook gezegd heeft dat je maar een beperkt aantal oefeningen moet uitkiezen, gewoon diegene waar je het beste op vooruit gaat.

Dan stel ik nog een vraagje bij:
Ik zou me nog ff willen focussen op deadlift. Zou ik dan elke week ME deadlift (variant) of gewoon ook de boxsquat op ME doen ? Er wordt weleens vaker beweerd dat meer deadliften of elke week deadliften niet altjd even optimaal is ? .. Wat is jullie standpunt hierover.

even een snelle, en misschien wel domme, vraag.

hoeveel oefeningen raden jullie aan om te roteren voor ME lifts?
bv 3 en dan om de week wisselen zodat je elke 4e week weer dezelfde lift krijgt, of eerder 4 of 5 om meer vooruitgang te kunnen boeken?

Er zit geen grens op het aantal oefeningen. Zeker niet als je het bekijkt op de lange termijn. Binnen westside komen er steeds nieuwe varianten en kleine aanpassingen, zoals squatten en banken op schuimvulling. Juist die variatie maakt het format voor mij aantrekkelijk en zorgt ervoor dat ik vooruitgang kan blijven boeken, ook na 23 jaar training.
Als je kijkt naar de adviezen dan kun je uitgaan van cycli van drie weken met dezelfde oefening en dan veranderen. Naar mate je meer gevorderd bent loopt dat terug naar twee weken en één week. Ik deed altijd iedere week een andere oefening. Nu ben ik twee weken dezelfde ME lift aan het doen. Weet nog niet wat ik er van vind.

Het aantal oefeningen is niet aan te geven. 3,4,5,6 zeg het maar? Probeer een lijstje je te maken van de ME lifts die je kunt doen en kies die oefeningen waarvan jij denkt dat ze het beste voor je werken. Als je drie weken dezelfde oefening zou aanhouden, kun je met drie oefeningen negen weken trainen. Dat is een mooie cyclus. Zou je iedere week een andere oefening doen, dan komt iedere oefening drie keer terug in diezelfde negen weken. Die twee cycli kun je beiden doen en met elkaar vergelijken. Zou je kiezen voor zes oefeningen en iedere week een andere dan heb je een cyclus voor zes weken. Bij elkaar al 24 weken trainen. Als je dat doet kun jij je vraag voor jezelf beantwoorden en dat is nou precies de essentie van het hele proces van trainen.

Ik denk dat ik voor de press en voor de sq/dl zo'n beetje zes tot acht oefeningen per lift heb die ik doe op de ME dagen, met daarnaast een hele zooi nevenoefeningen. Hoe meer variatie hoe beter wat mij betreft. Met name bij de nevenoefeningen. Daar zit volgens mij een groot deel van de kracht van het westside systeem van trainen.

---------- Toegevoegd om 11:34 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:26 ----------

Ik pak zelf een 3tal oefeningen en dan blijkt wel te werken. Ik meen dat GHL ook gezegd heeft dat je maar een beperkt aantal oefeningen moet uitkiezen, gewoon diegene waar je het beste op vooruit gaat.

Dan stel ik nog een vraagje bij:
Ik zou me nog ff willen focussen op deadlift. Zou ik dan elke week ME deadlift (variant) of gewoon ook de boxsquat op ME doen ? Er wordt weleens vaker beweerd dat meer deadliften of elke week deadliften niet altjd even optimaal is ? .. Wat is jullie standpunt hierover.

De deadlift is een test, geen oefening. Een beetje overdreven wellicht maar wel in grote lijnen mijn visie. Ik zou zeker de focus leggen op de deadlift om die te verbeteren, maar wel met meerdere oefeningen. Low box squat, safety bar box squat en front squats bouwen je deadlift. Daarnaast kun je rackpulls doen op verschillende hoogtes en speed deadlift, naast je gewone deads. Ik zou niet meer dan om de week een zware pull variatie doen op je ME dagen na de squat.
Dat gezegd hebbende, er zijn genoeg goede deadlifters, zoals John Inzer (die van die pakjes) die drie keer per week deadliften. Not for me.

Vergeet ook niet je nevenoefeningen te doen! GHR voorop, reverse hypers, zware rows en zelf vind ik romanian DL voor hogere herhalingen ook een goede oefening om de deadlift mee op te bouwen.

edit

Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag wat liggen testen met mn bands te gebruiken. Had ze eigenlijk nog nooit of bijna nooit gebruikt voor speed work. Mn boxsquat ligt rond de 170 en heb de average band gebruikt, dies toch goed ? of moet ik de light pakken, dan komt dan weer heel ligt over.

sorry heb geen antwoord op je vraag salieri:p vroeg me alleen of waar jij ze besteld hebt (iron woody?) en hoe die bestelling beviel, hoe lang het duurde en hoeveel bezorgkosten erbij kwamen.

alvast bedankt;)

sorry heb geen antwoord op je vraag salieri:p vroeg me alleen of waar jij ze besteld hebt (iron woody?) en hoe die bestelling beviel, hoe lang het duurde en hoeveel bezorgkosten erbij kwamen.

alvast bedankt;)

Die van mij komen uit amerika van elitefts, maar iron woody zal goedkoper en sneller zijn. Verzendkosten waren toch vrij veel, maar er zat ook wel een belt bij en nog een paar dingen. + invoerskosten.

Er zijn wel wat mensen die ze van iron woody hebben. Maak er eventueel een nieuw topic over als niemand hier antwoord of gebruik zoekfunctie, mss staat het wel ergens vermeld.

Ik heb vandaag wat liggen testen met mn bands te gebruiken. Had ze eigenlijk nog nooit of bijna nooit gebruikt voor speed work. Mn boxsquat ligt rond de 170 en heb de average band gebruikt, dies toch goed ? of moet ik de light pakken, dan komt dan weer heel ligt over.

average zou voor speedwerk voor jou teveel moeten zijn als je kijkt naar het percentage dat de bands moeten zijn ten opzichte van barweight. Dan moet je gaan voor de small (volgens mij zelfde als light). Je moet de verhouding gewicht/bands goed krijgen.

alvast bedankt;)

Ik zou je iron woody adviseren. Ik heb vorige week twee athletic packs binnen gekregen. Daar heb ik 124 euro voor betaald. Je kunt op de site zien wat de packs kosten. Wel klikken op international orders dan krijg je euro prijzen. Volgens mij rond de 55 euro dus de verzendkosten zijn rond de 15 euro. Prima te doen dus.

De banden spanning die je moet gebruiken is afhankelijk van hoe sterk je bent maar ook in wat voor cyclus of training je de banden gebruikt. Voor een 'gewone' dynamic effort squat training is het advies:
300-500 pond squat light band
500-700 pond squat average band
700-1000 pond squat strong band
1000-1200 pond squat strong and light band

Met 170 kilo max, dus ong. 375 pond (lbs) dus light bands gebruike. De spanning is ook afhankelijk van de manier waarop je de bands vast maakt. In ieder geval moet er ook spanning op de banden staan onderin je squat. De banden zijn meestal een meter lang dus het advies is ze om iets heen te 'chocken'. De ene lus door de ander halen in goed nederlands. Wij gebruiken een stalen ronde balk van 100 kilo met een diameter van ongeveer 15 cm. Dan ben je dus al ruim 20 cm band kwijt in de choke eromheen en is er voldoende spanning ook onderin.

Het doel van de banden is met name om te leren goed op spanning te blijven en om onderuit hard weg te kunnen squatten.

Ga je voor een zwaardere cyclus, bijvoorbeeld een circa max fase bedoeld om te peaken dan is de banden spanning groter. In jouw geval een strong band.

Bedankt voor de informatie en tips!
't zal ff wennen zijn om niet zo zwaar te gaan als anders, maar das misschien goed :p

Terug
Naar boven