Je klinkt toch wel verbitterd en merk dat je graag gewild had dat het hier anders was.
Tja amigo het zit gewoon heel erg gecompliceerd in elkaar.
Een goed mens is een goed mens als je het mij vraagt, geloof of afkomst speelt daar geen rol in.
Mijn Oma kwam hier al in 1953 en toen was alles heel anders, ik heb moeite met de jongeren die 3de generatie zijn en de mond vol hebben over hoe ze hier gekomen zijn enz en die verhalen dat ze dit land gebouwd hebben.
Ze weten er niks van en vaak zijn hun ouders hier in de 70er jaren gekomen toen alles al goed voorbereid was.
De generatie Turken en Marokkanen die in de jaren 60 hier gekomen is heeft het zwaar gehad.
Mijn Oma deed als vrouw schoonmaakwerk maar mijn vader die later kwam heeft zijn pensioen niet eens gehaald door al het asbest waar hij mee heeft gewerkt in de scheepsbouw en andere sectoren en ik denk dat vele van zijn Turkse, Marokkaanse, Italiaanse maar
OOK Nederlandse collega's uit die tijd het ook niet meer na kunnen vertellen.
Het heeft heel weinig met je geloof te maken vriend, de Moslim immigranten zijn niet de enige die hebben moeten af zien.
Ik ben het met je eens dat als je je houdt aan de echte regels van de islam dat je een goed mens bent voor je omgeving.
Ik heb niks tegen de Islam of welk ander geloof en ook niet tegen mensen die er voor kiezen om nergens in te geloven.
Er zijn mensen die echt veel baat hebben bij een geloof en er zijn ook mensen die het prima zonder kunnen.
Heb je wel eens stil gestaan bij het volgende dat 90% van de "moslims" die hier gekomen zijn een hele beperkte kennis van de islam hadden, ook nog eens enorm veel bijgeloof en dorps/streek cultuur in het geloof mengden, analfabeet waren en hun beperkte geloofskennis van horen zeggen hadden en al ben je een beetje opgeleid dan is de koran nog niet zo makkelijk, zeker als je een moslim bent waarvan de moedertaal geen arabisch is.
Ook zijn een merendeel van de immigranten die hier gekomen zijn halve zigeuners/dorpelingen die in eigen land ook niet voor vol aangezien werden en nog steeds niet.
Je verlaat je land niet zomaar, er moet wel heel wat aan de hand zijn wil je dit doen.
Mijn Oma en Vader komen ook uit een dorp in het zuiden van Spanje waar toen NIKS was, bijna niemand kon lezen en schrijven en de kerk bepaalde alles.
Kom je dan in een vrije westerse maatschappij midden in de jaren 60/ 70 ja dan krijg je toch een cultuur schok waar je niet goed van wordt.
De angstige reactie op deze 60's 70's Sex, Drugs and Rock and Roll maatschappij was dus heel logisch.
Als je goed kijkt naar de reactie van de immigranten en de oorspronkelijke bewoners van dit land dan is het allemaal een heel logisch gevolg, het heeft gewoon tijd nodig en ooit komen we er echt wel uit met z'n allen.
Maar als je vroeger en nu kijkt zie je ook zat "moslims"in de shops zitten te smoken, in de disco met een zogenaamde cola wat eigenlijk een Baco is en dan heb ik het nog niet eens over de dope die er gebruikt werd en nog steeds gebruikt wordt.
Dus niet doen of de moslim Nederlanders zo heilig zijn en allemaal vrome moslims zijn.
Of meisjes met veel make up, super strakke broek/legging met laarzen en dan een hoofdoek?? en ze heb haar mond vol over de Islam, vet tegenstrijdig of niet amigo
Met de verscheidenheid aan culturen en afkomsten die we hier hebben zou een USA systeem hier beter werken, je houdt je identiteit, geloof en cultuur maar bent Nederlander en wordt uiteindelijk ook zo gezien.
Wat ik wel vervelend vind is dat de vinger altijd gewezen wordt naar de Moslim immigranten als schuldigen.
Ik vind dat de Suries er ook wat van kunnen maar daar hoor je de Nederlander niet over, Een kleine groep van hun die hoger opgeleid zijn stemmen zelfs PVV
Weet je wat ik een mooie opmerking vond van een Marokkaanse gast uit mijn buurt.
"Wat mensen ook geloven, waar ze ook vandaan komen, Mensen doen toch wat ze willen"
Ook moeten wij allemaal1 ding wel ff goed in ons koppie houden hier, of je nou Nederlander bent of waar de **** je ook vandaan komt,
We zij echt verwend hier in dit land!!!!
Op elke hoek van de straat is te vreten en we slaan elkaar niet massaal de hersens in.
Als je het goed bekijkt doen we het niet eens zo slecht!
Ja het weer zou beter kunnen, maar daar hebben we geen invloed, nog niet