AndroidHealthClinic

Sticky Wielrentopic

Hij kan wel goed afgemonteerd zijn, maat als de bandjes versleten zijn, de wielen niet meer recht, de velgrand opgeremd is, je aandrijflijn vervangen moet worden en je lagers uitgelopen zijn, dan koop je als nog een kat in een zak.

Hoe technisch onderlegd ben je?

Neem aan dat ik dat snel genoeg zie. Vergrand zou ik niet weten. Hoe kan je dat zien?

Neem aan door een te dunne velgrand? De lagers etc kan ik wel inschatten. Heb kennis van brommers / motoren.

Wat de velgrand betreft slijt deze haast nooit gelijk matig van de band tot aan het moment dat de rand zich omvouwt maat waar de spaken gemonteerd zijn, als de velgrand niet hol is dan is het goud. Een fiets die nooit in de bergen is geweest heeft praktisch nooit problemen met de velgrand als de juiste remblokjes zijn gebruikt.

Neem aan dat ik dat snel genoeg zie. Vergrand zou ik niet weten. Hoe kan je dat zien?

Neem aan door een te dunne velgrand? De lagers etc kan ik wel inschatten. Heb kennis van brommers / motoren.
Ook zeker altijd eens onderaan het frame/bottom bracket controleren op barsten/scheurtjes

Ik zou gaan voor de fiets van de fietsen maker, en alvast een goede relatie met de fietsen maker opbouwen. Stel het fietsen bevalt, kun je hem, de fiets, voor een duurder en lichter model inruilen.
Zou ook die JJ kiezen bij de fietsenmaker, die ga je over een paar jaar waarschijnlijk met weinig verlies verkopen.
105 is een prima set en je kunt in de toekomst altijd kijken voor een andere set wielen.

• Like
Waarderingen: Onit
Beter verder kijken naar een andere 2e hands, of komende week de Bianchi ophalen?

Deze is wel goed afgemonteerd natuurlijk!
Je gaat als recreant echt het verschil niet merken tussen een 105 of een ultegra.
Dat is leuk als je wedstrijden rijdt en met 50 per uur over de klinkers rijdt of in de bocht gaat aanzetten.

Ik neig toch meer naar de Bianchi.

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten? Zou ik de fiets zelf kunnen afstellen, of moet dit bij een wielrenzaak gebeuren?

Als dat zo is, wat zijn daar de kosten van?

Kleding haal ik bij de Decathlon. Zit er veel verschil in schoenen etc?
Er zit vaak wel veel verschil in het soort zeem ;)
Zou niet een te goedkope broek kopen met een matige zeem. Daar ga je spijt van krijgen en een zere ass.
Schoenen is gewoon veel passen en kijken wat lekker zit. Ik rij al jaren met Shimano schoenen, daarvoor altijd Carnac gehad maar die kun je niet meer kopen.
Sidi is mij te smal terwijl ik wel Sidi motorlaarzen heb.

• Like
Bontrager zijn wat mij betreft de beste schoenen.

• Like
Bij Bianchi betaal je sowieso altijd wel een beetje meer voor de naam, net als bij Mercedes of Porsche. Doorgaans krijg je meer fiets voor je geld wanneer je een Cube/Focus/Rose/Bulls etc etc koopt. Maar Bianchi is nu eenmaal heel mooi dus ik snap het maar al te goed.

Je fiets afstellen kan je inderdaad beter even doen bij iemand die daar verstand van heeft. Het is niet hetzelfde als ff de zadelhoogte verstellen op een omafiets.

Zeg maar een pak meer(vind ik toch. zelfde afmontage Shimano 105,carbonframe en vergelijkbaar gewicht,vergelijkbare wielen lag bij merken zoals Bianchi e.d. tss de 400 en de 600 euro hoger.

Er zit vaak wel veel verschil in het soort zeem ;)
Zou niet een te goedkope broek kopen met een matige zeem. Daar ga je spijt van krijgen en een zere ass.
Schoenen is gewoon veel passen en kijken wat lekker zit. Ik rij al jaren met Shimano schoenen, daarvoor altijd Carnac gehad maar die kun je niet meer kopen.
Sidi is mij te smal terwijl ik wel Sidi motorlaarzen heb.

Dit, investeren in een zeer goede broek.

Qua pedalen heb ik gekozen voor spd pedalen. Meer bedoeld voor mtb. Maar voordeel is dat je met spd schoenen nog vrij normaal kan stappen.En ook dat de spd pedalen langs beide kanten inklikken. En qua prestaties zal dat voor de gewone mens niet veel verschil maken of je nu spd of een ander systeem hebt. qua comfort en prijs zeer tevreden over spd pedalen en schoenen.

Zeg maar een pak meer(vind ik toch. zelfde afmontage Shimano 105,carbonframe en vergelijkbaar gewicht,vergelijkbare wielen lag bij merken zoals Bianchi e.d. tss de 400 en de 600 euro hoger.
Ja, maar is het frame wel van dezelfde kwaliteit en zijn de minder opvallende onderdelen zoals trapas en balhoofd gelijkwaardig?

Ja, maar is het frame wel van dezelfde kwaliteit en zijn de minder opvallende onderdelen zoals trapas en balhoofd gelijkwaardig?

Die frames komen net als steroid raw powders allemaal uit dezelfde fabrieken hoor. Of er nu Bianchi of Cube op het frame staat.

Handmade in Italy betekent hoogstens dat het frame gespoten is door een spaghettivreter

• Haha
Die frames komen net als steroid raw powders allemaal uit dezelfde fabrieken hoor. Of er nu Bianchi of Cube op het frame staat.

Handmade in Italy betekent hoogstens dat het frame gespoten is door een spaghettivreter
En wat zegt dat over de kwaliteit?

Het maakt het voor mij ook niet makkelijker dat iedere zo zijn eigen menig heeft over welke fiets hij/zij zou aanschaffen...

Heb in mijn vriendenkring rondgevraagd over wat zij zouden doen. Heb gesproken met een professionele wielrenner, welke aangaf hier geen verstand van te hebben. Rijdt alleen met top spul en krijgt alles aangemeten.

Andere gaven aan wat meer neer te leggen, zeg zo'n € 1.000,- voor een 2e hands met minimaal 105 afmontage. Andere gaven aan de fiets van de wielerzaak te kopen, omdat deze weinig afschrijft, ik geld overhoud en ik het verschil met een duurdere fiets waarschijnlijk niet zal merken.

Is het inderdaad zo dat ik het verschil niet zal merken? Anders is dit een prima keuze. Maar ik wil natuurlijk niet binnen 1 jaar alweer toe zijn aan een andere fiets...

Als voorbeeld kreeg ik dit aangeboden:

Een helemaal nieuw carbon frame van het merk STORCK.. echt een heel mooi licht frame.. heb ik helemaal zelf opgebouwd met een mooie Campagnolo groep.

Framemaat 58

Wat zit erop:

Campagnolo Athena
Shifters 2x 11 speed Campagnolo
Athena Remhoeven Campagnolo kabelset NIEUW !!
Campagnolo Athena voor en achterderailleur
Campagnolo Chorus cassette
Campagnolo Athena Crankstel 50/34T
KMC ketting GOUD !!
Selle Italia zadel Incl carbon bidonhouder van Storck
Exclusief pedalen.. die hou ik zelf
Zit een nieuwe wielset op van MOST Wildcat (zelfde als Campagnolo) met zgan Vittoria Rubino Pro banden
Fiets is helemaal af en helemaal netjes afgesteld en klaar voor een nieuwe eigenaar.

1588590754503.png

Laatst bewerkt:
De kwaliteit van de frames is gelijkwaardig ongeacht welke naam er op staat.
Dat is dus niet waar, er worden andere mallen gebruikt, maar ook ander weefsel en anders hars. Er zijn ook white label frames, maar dat betekend niet dat elk frame wat voor de gemiddelde consument gelijkwaardig is.

Andere gaven aan wat meer neer te leggen, zeg zo'n € 1.000,- voor een 2e hands met minimaal 105 afmontage. Andere gaven aan de fiets van de wielerzaak te kopen, omdat deze weinig afschrijft, ik geld overhoud en ik het verschil met een duurdere fiets waarschijnlijk niet zal merken.

Is het inderdaad zo dat ik het verschil niet zal merken? Anders is dit een prima keuze. Maar ik wil natuurlijk niet binnen 1 jaar alweer toe zijn aan een andere fiets...
Waaraan zou je dat denk je merken, en wie zegt dat je een 2de hands fiets van €1000 niet na een jaar wilt inruilen?

Waaraan zou je dat denk je merken, en wie zegt dat je een 2de hands fiets van €1000 niet na een jaar wilt inruilen?

Dat is waar. Ik weet nu natuurlijk niet wat ik fijn vindt. Daar kom je pas achter na een tijd fietsen.

Ik heb m'n post aangepast met een voorbeeld van de fiets erbij. Deze is wel in maat 58, maar de verkoper zei mij dat hijzelf 1,90 m is en dat de fiets net iets te groot voor hem is. Ik ben 1,93m.

Dat is waar. Ik weet nu natuurlijk niet wat ik fijn vindt. Daar kom je pas achter na een tijd fietsen.

Ik heb m'n post aangepast met een voorbeeld van de fiets erbij. Deze is wel in maat 58, maar de verkoper zei mij dat hijzelf 1,90 m is en dat de fiets net iets te groot voor hem is. Ik ben 1,93m.

Je lichaamslengte zegt niet direct iets over de maat die je nodig hebt. Ik ben 1.83 en reed op een 60 frame (lange benen en relatief kort bovenlichaam) en een trainingsmaat van mij was een paar cm langer en reed op een 56 (korte benen en lange romp). Allebei aangemeten door een kerel die ook bikefitting voor profs doet.

Maar het zou best kunnen dat je met bijv een iets langere stuurpen ook op een 58 zou passen. Let wel op dat je stuur ook lager komt te staan op een kleinere fiets (want kleiner balhoofd) en dit komt het zitcomfort zeker niet ten goede, vooral als beginnend fietser. Is je drop net iets te groot krijg je al snel last van je onderrug, zadelpijn etc.

Je lichaamslengte zegt niet direct iets over de maat die je nodig hebt. Ik ben 1.83 en reed op een 60 frame (lange benen en relatief kort bovenlichaam) en een trainingsmaat van mij was een paar cm langer en reed op een 56 (korte benen en lange romp). Allebei aangemeten door een kerel die ook bikefitting voor profs doet.

Maar het zou best kunnen dat je met bijv een iets langere stuurpen ook op een 58 zou passen. Let wel op dat je stuur ook lager komt te staan op een kleinere fiets (want kleiner balhoofd) en dit komt het zitcomfort zeker niet ten goede, vooral als beginnend fietser. Is je drop net iets te groot krijg je al snel last van je onderrug, zadelpijn etc.

Check!

Heb mijzelf laten meten, advies is maat 61. Deze 58 zou volgens jou dus te klein zijn, ondanks dat de verkoper zegt dat ik hier wel op zou passen?

De belangrijkste maat is eigenlijk de bovenbuislengte, of nog specifieker. de effectieve bovenbuislengte, die is het lastigste aan te passen.
Maat I
BIKE-GEO-e1579714051964.jpg

Terug
Naar boven