XXL Nutrition

zjoekee's log

• Topic Starter Topic Starter
Vanochtend weer een looptraining: 3x7 minuten met 2 minuten wandelen tussendoor. De eerste 7 minuten? eitje!
Aangezien ik steeds hetzelfde traject loop, en halverwege een training weer omdraai om richting huis te gaan, moest ik halverwege de 2e 7 minuten omkeren. Dat valt niet mee met de wind die er stond! Van een harde rugwind de eerste helft naar een harde tegenwind de tweede helft. Maar goed, dat was maar 3.5 minuut natuurlijk, dus dat viel nog vol te houden. Twee minuutjes wandelen...maar m'n hartslag wilde niet echt omlaag. Toen de twee minuten om waren, had ik nog steeds een hartslag van 120. Maar langer rusten wilde ik ook niet, want de volgende training is 1x20 minuten. Dan valt er al helemaal niks te rusten.
De laatste 7 minuten waren loodzwaar. M'n hartslag bleef vrijwel continu boven de 160 (wel onder de 175), maar niet opgeven! Vooral toen de wind nog even een tandje harder ging blazen in de laatste minuut. M'n oordopjes van de mp3 speler werden uit m'n oren geblazen!

Nog wat stretchen bij thuiskomst, douchen en daarna met de hond een lekkere wandeling gemaakt (bij wijze van uitlopen).

Vanavond KT, maar ik denk dat ik de benen oversla...die hebben vandaag even genoeg gedaan.

zal ik je eens een hint geven...

als je wil leren lopen moet je dat doen op een loopband! klinkt mss raar, maar enkel op die manier kan je extra hard doorgaan op hetzelfde tempo! want als je het tempo niet volgt vlieg je eraf :D in't echt kan je valsspelen, maar op een loopband niet!

waar ik me op baseer? ik had tot in't 5e middelbaar een gemiddelde conditie en eindigde op de scholenloop (pakweg een 100-tal deelnemers) ergens bij de eerste 25-35 ofzo... ik ben toen op de loopband beginnen trainen en iedere twee/drie weken een moeilijkheidsgraad hoger (die levels, ik neem aan dat de loopband in jullie gym dat ook heeft) tot ik op't hoogste niveau zat... ik denk dat ik met het programma van 20 minuten ben begonnen en geëindigd met het programma van 40 minuten. Jaar erna weer meegedaan met de scholenloop en 1e geëindigd!
Dus de duur opbouwen en het niveau opbouwen in de loop van enkele maanden...

En ik trainde al enkele jaren door in't bos te lopen gedurende 30-40 minuten.

Begin niet op een te zot niveau, maar bouw het progressief op! Je zult er veel aan hebben!

veel succes met je log trouwens ;) !

Dank je voor de tip, maar ik heb die loopband al 'es geprobeerd. Of het nou gewoon aan mijn looptechniek ligt of (wat ik vermoed) aan mijn lengte, ik kan op die loopband m'n benen niet kwijt. Ik ben nogal lang en krijg het niet voor elkaar om zonder me te stoten (of eraf te vallen) erop te lopen.

Ik ben het met je theorie overigens helemaal eens, maar vind een loopband zelf twee keer niks.

Overigens heb ik van verschillende mensen ook gehoord dat ze prima kunnen lopen op een loopband, maar zodra ze naar buiten gaan en daar moeten lopen, het daar een stuk minder goed gaat...

Net terug van de sportschool. Heerlijke workout! M'n onderlijf ontzie ik op het ogenblik een beetje, door de looptraining. Ik merk dat ik echt minder kracht in m'n benen heb op een dag dat ik looptraining doe!
Morgen wordt het dus legday ;)

In volgorde:

Chinnen: stand 10 (even geteld, er zitten 18 standen op, dus ik heb nog even te gaan voordat het niet meer assisted is...) 2x10, 1x7
Dippen: ook stand 10: 2x7, 1x4
Pushdown: 1x15x10, 2x15x15
Legpress: 1x15x80, 1x15x100, 1x15x130 (PRs zitten er niet in op een looptraining-dag)
Shoulder press: 1x15x25, 1x12x25, 1x10x25
Chest press: 2x12x35, 1x10x35
Vertical row: 1x15x45, 2x10x50 (die laatste was echt met al m'n kracht)
Abdominal crunch: 1x15x30, 2x15x45
Lateral raise: 3x10x5 (tot en met de laatste ging 'ie goed)

Als extra'tje nog:
Dumbbell curl: 3x10x10
Bent-over dumbbell row: 2x15x10

Ik merkte wel een enorm verschil in kracht tussen beide armen. M'n linkerarm kan echt veel minder aan, vandaar dat ik nog even die laatste twee dumbbell oefeningen deed. De rechterarm had meer/zwaarder gekund, maar wilde hem niet meer laten doen dan links.

Ik merkte wel een enorm verschil in kracht tussen beide armen. M'n linkerarm kan echt veel minder aan, vandaar dat ik nog even die laatste twee dumbbell oefeningen deed. De rechterarm had meer/zwaarder gekund, maar wilde hem niet meer laten doen dan links.

Dat corrigeert zich wel! Don't worry ;)

Oja, ik heb een aantal jaar geleden ook de 4 mijl van Groningen gelopen; erg leuk.
Ik had niet getraint met een schema of zo; gewoon een stuk hardlopen in de buurt, elke zaterdag en zondag, steeds snellere tijd.

Heb de 4 mijl in 43 minuten gelopen.

Maar nu ben ik daar helemaal vanaf, van dat lopen; aan de éne kant jammer, maar ja, nu ben ik volledig met de krachttraining bezig, waar ik voorlopig niet mee wil stoppen.

Je trainingen gaan goed. :thumb:

gaat goed he??

Oja, ik heb een aantal jaar geleden ook de 4 mijl van Groningen gelopen; erg leuk.
Ik had niet getraint met een schema of zo; gewoon een stuk hardlopen in de buurt, elke zaterdag en zondag, steeds snellere tijd.

Heb de 4 mijl in 43 minuten gelopen.

Maar nu ben ik daar helemaal vanaf, van dat lopen; aan de éne kant jammer, maar ja, nu ben ik volledig met de krachttraining bezig, waar ik voorlopig niet mee wil stoppen.

Je trainingen gaan goed. :thumb:

Zonde dat je van het lopen af bent. Ik denk dat het opbouwen van zowel duurvermogen als kracht/massa goed samen kan gaan, en bovendien gezond is, maar goed, da's de visie van een beginneling natuurlijk ;)

nette tijd, die 43 minuten, maar mijn doel is toch wel om het binnen een half uur te lopen...

Dat corrigeert zich wel! Don't worry ;)

Maar ik denk niet dat het zich corrigeert als ik met de machines bezig blijf (zoals chest/shoulder press). Dan vangt m'n rechterarm het gemis aan kracht in m'n linkerarm teveel op.

Ik wil dus wat meer met dumbbells gaan trainen. Langzaam maar zeker tekent zich mijn trainingsplan af. Daar post ik binnenkort nog over :D

Het wordt in ieder geval een upper/lower body split, zodat ik op dagen dat ik looptraining doe de upper body aanpak, en de andere dagen de lower body.

Ik heb nu een lijstje van oefeningen die ik voortaan voor m'n lower body wil gaan doen. Natuurlijk zouden squats en deadlifts een standaard onderdeel van m'n workout moeten zijn, maar ik durf dat nog niet goed aan in verband met m'n rug. Ik had de volgende oefeningen in gedachten:

Leg Press (deed ik al natuurlijk)
Standing Calf Raise
Dumbbell Squat (om maar vast aan de beweging te wennen)
Dumbbell Lunge
Dumbbell Step-up
Machine abdominal crunch (deed ik ook al)

Suggesties zijn welkom. Ik heb voor m'n bovenlijf een veel langere lijst met oefeningen, maar ja, daar zijn ook meer spiergroepen...

Ahhhh....geen onderlijf meer over! Wat een heerlijk gevoel. Even voor de record...de stats:

Leg Press:
1x15x100
1x15x130
1x15x150
1x15x160
1x12x170

Standing Calf Raise (eerste keer ooit)
1x15x50 (eitje)
2x15x75 (mmm...kan eventueel wel ietsje meer, maar dat doen we de volgende keer dan wel)

Machine abdominal crunch
1x15x45
1x15x50
1x8x55 (PR)

Dumbbell Squat (eerste keer ooit)
2 dumbbells van 10kg
3x15 (jemig dat evenwicht is niet gemakkelijk)

Dumbbell Step-up (eerste keer ooit)
2 dumbbells van 14kg
2x3x10 (links 3x10, rechts 3x10)

Dumbbell Lunge (eerste keer ooit)
2 dumbbells van 10kg
2x3x15 (evenwiiiiiicht!!!!)

helemaal kapot na de lunges...maar wel lekker!!!

Vanochtend om 6 uur eruit voor een looptraining van 20 minuten. Het regende, en ik had nog spierpijn van de LB training van gisteravond. Maar goed, no pain, no gain....

Dus 10 minuten heen, en ik dacht 10 minuten terug, maar deze keer had ik geen tegenwind op de terugweg (althans, geen stormkracht) en was ik veel sneller terug (na 19:30) dan ik had verwacht. Moe was ik wel, en ik moest ook heeeeeeel nodig naar de wc :D dus ik heb die laatste 30 seconden voor lief genomen...

Geen KT vandaag (ben op kantoor in de randstad, kom vanavond pas rond 20:30 terug thuis), morgen Upper Body...

Spierpijn!

Zo dan! Na zaterdag looptraining, zondag looptraining, maandag lower body KT en dinsdag looptraining....heb ik geen benen meer over. Als ik eenmaal loop, dan gaat het wel, maar als ik ook maar een klein trapje op moet, of als ik even stil heb gezeten en overeind moet komen...au au....
Gelukkig vandaag upper body :D Dat is wel weer hersteld tenminste...

170 legpress???
Voor een beginner is dat echt klasse hoor!

Maar als je met 170 kan legpressen kan je zeker wel
ook gaan squatten!

Met legpress belast je nl ook je onderrug.
Behalve als je die liggende legpress doet!!!

Je hebt wel gelijk dat je de techniek goed moet beheersen
maar die leer je toch alleen maar beheersen door gewoon doen.

Als je er aan begint begin je gewoon met een lege stang en je bouwt op
tot je het zelf prettig vind om mee te squatten.

Maar nogmaals goede legpress!

170 legpress???
Voor een beginner is dat echt klasse hoor!
is dat zo? M'n pr zit op de 180.

Maar als je met 170 kan legpressen kan je zeker wel
ook gaan squatten!

Met legpress belast je nl ook je onderrug.
Behalve als je die liggende legpress doet!!!
Nee, ik doe het zittend. Beginnen met ongeveer 90 graden hoek van de benen.

Je hebt wel gelijk dat je de techniek goed moet beheersen
maar die leer je toch alleen maar beheersen door gewoon doen.

Als je er aan begint begin je gewoon met een lege stang en je bouwt op
tot je het zelf prettig vind om mee te squatten.

Maar nogmaals goede legpress!
Dank je :bow2:
Maar we hebben dus geen echte squat box ofzo in de gym...ik blijf er huiverig voor...maar wie weet...

Kan die "170 voor een beginneling" misschien te maken hebben met het feit dat ik zo lang ben? En met een legpress duw je natuurlijk je lichaamsgewicht niet weg he. Ik ben zelf rond de 95 kilo, dus squattend zou dat zich vertalen naar niet meer dan 75kg...

is dat zo? M'n pr zit op de 180.

Nee, ik doe het zittend. Beginnen met ongeveer 90 graden hoek van de benen.

Dank je :bow2:
Maar we hebben dus geen echte squat box ofzo in de gym...ik blijf er huiverig voor...maar wie weet...

Kan die "170 voor een beginneling" misschien te maken hebben met het feit dat ik zo lang ben? En met een legpress duw je natuurlijk je lichaamsgewicht niet weg he. Ik ben zelf rond de 95 kilo, dus squattend zou dat zich vertalen naar niet meer dan 75kg...

Weet ik niet maar als je met 170kg 12 keer kan pressen.
Dan ligt jouw pr veel hoger.
Probeer eens met 190 ,200 en dan 210 en dan natuurlijk minder
herhalingen maken.Ik weet zeker dat je met deze gewichten minstens 6 keer moet kunnen pressen.

Ik zal morgen eens kijken of ik iets hoger kan met de legpress. Vandaag krijgen mijn benen rust. Veel rust :)

Ik ben van plan met een nieuw schema te werken. Maar ik wacht nog even op meer kritiek :D

Zeker weten dat het kan.
En 12 herhalingen zijn heel veel.

Terug
Naar boven