XXL Nutrition

Zoetigheid kills aminozuren! (als je het verkeerd doet)

• Topic Starter Topic Starter
EricR zei:
Pseudowetenschap, sorry dat ik het zeg. Maar insuline zorgt juist voor een verbeterde aminozuuropname. Weet niet waar de beste man zijn kennis vandaan heeft gehaald, maar bij de werkingen van insuline vind ik niet het zuiveren van het bloed aangaande aminozuren.

Een keer wat snoepen tussendoor is niks mis mee, het gaat er om dat het geen gewoonte wordt. Maar dat is een heel anders iets dan de gevaren van insuline, dat is gewoon gezond verstand. Snoepen levert op de simpele voedingsstoffen na weinig extra.

Ja, een normale Insuline gehalte zorgt ook voor goede aminozuur opname. Dat is één van zijn taken zoals ik al beschreef. Het gevolg is dan eigenlijk logisch:
Stel je hebt factor 100 aan Aminozuren in je bloed. De grote hoeveelheid Insuline kicks in en begeleidt de Aminozuren keurig naar de cel. So far, so good. De cellen hadden maar factor 50 nodig en dus zit er nog factor 50 in het bloed. Bij een normale waarde aan Insuline zit de taak erop. Echter de te grote hoeveelheid Insuline zit nog in het bloed en heeft nog steeds als taak o.a. de suikers te verwerken en de Aminozuren. Waar moet ie dan heen met de Aminozuren? Naar buiten.
Het gaat hier ook niet om het effect van een keertje een snoepje nemen en normale Insuline waarden maar om een echte 'sugar rush' en daarmee gepaard gaande te hoge Insuline waarden.

Ik vind het wel logisch klinken eigenlijk en deze meneer was no fool, believe me!
Hé and I'm just the messenger anyway, so don't shoot me!:D

UPDATE: Ik vind dit een interessant onderwerp omdat ik zelf een gigantische snoeper ben, dus ik heb eens rond zitten neuzen in nogal wat wetenschappelijke onderzoeken. Ik kan veel vinden over hoe belangrijk Insuline is voor de aminozuur transporten naar de cellen, dat mag duidelijk zijn. Ook zijn er de nodige onderzoeken te vinden van bodybuilders die zelfs extra Insuline inspoten met GH,in de veronderstelling dat hiermee dus extra massa te winnen was, waardoor hun bloedsuiker spiegel zo laag zakte dat ze flauwvielen of zelfs in coma raakten. Maar ik kan niks vinden over wat een teveel aan, door het lichaam aangemaakte, Insuline doet met het aminozuur gehalte in het bloed.
Ik heb het e-mail adres van de Braziliaanse voedingsdeskundige, dus ik ga hem om nader uitleg vragen over het hoe en waarom.
Zodra ik meer weet, post ik het gelijk hier!

Interessant topic sportfood!

Ik heb er veels te weinig van afgelezen om met zekerheid al te ver reikende conclusies over insuline te kunnen trekken.
Deze studie wil ik jullie niet onthouden (waarschijnlijk toont dit maar een deel van een mogelijke zekerheid aan, maar vind het interessant genoeg voor de discussie):

Insulin inhibits proteolysis in human muscle thereby increasing protein anabolism. In contrast, IGF-I promotes muscle protein anabolism principally by stimulating protein synthesis.
hyperaminoacidemia reverses the postabsorptive net phenylalanine release by muscle to a net uptake (P < 0.025, for each) due to a stimulation of muscle protein synthesis. Hyperaminoacidemia shifted phenylalanine balance from a net release to a net uptake during the first 3 h which persisted at 6 h. In the hormone-infused arms, the addition of either insulin or IGF-I promoted greater positive shifts in phenylalanine balance than the aa alone arm (P < 0.01). With insulin, the enhanced anabolism was due to inhibition of protein degradation (P < 0.02), whereas IGF-I augmented anabolism by a further stimulation of protein synthesis above aa alone (P < 0.02). Inhibition of protein degradation is responsible for the decline of plasma AA concentrations. (Nonoxidative AA disposal, an index of protein synthesis in the whole body, is either unchanged or declines with euglycemic insulin or IGF-1 infusions associated with hypoaminoacidemia. If euaminoacidemia is maintained during euglycemic hyperinsulinemia, then insulin's ability to suppress whole body protein degration is enhanced over the response without AA replacement. Thus, ambient AA concentrationsmodulate the whole body protein metabolic response to insulin.) Despite enhancing insulin's effect on protein degradation, no action to stimulate whole body protein synthesis was observed in these studies. Most human studies (10-13)(not in 14) attribute insulin's anabolic action to an inhibition of protein degradation. The lack of effect of insulin on protein synthesis in the current study is in accord with most previous reports of insulin's action on human skeletal muscle during euaminoacidemia (10, 11, 13) or hypoaminoacidemia (12, 42, 43). In most human studies, insulin promoted net muscle anabolism by decreasing proteolysis (10-13, 29, 44)(not in 42, 43)
Insulin decreases plasma and intracellular AA concentrations.
The lack of effect on protein synthesis has been thought to be due to the decline in plasma AA concentration provoked by systemic insulin infusion might limit expression of a stimulatory effect of insulin on protein synthesis.(pag28)
BRON:
[Link niet meer beschikbaar]

kan dit ook in jip en janneke taal Big' r?;)
Mijn hersencelletjes nemen niet die informatie, van deze zeer interressante stukje, op.

hzw7500 zei:
kan dit ook in jip en janneke taal Big' r?;)
Mijn hersencelletjes nemen niet die informatie, van deze zeer interressante stukje, op.

Dude, je dacht toch niet dat ik weet waar het over gaat?
Het woordje insuline kwam er in voor. Vond het wel interessant staan........
Dus!

Deze studie vertelt ons dat insuline in de meeste mensenstudies geen anabool effect heeft (verhogen van proteine synthese), maar een anti-catabool effect (verminderen van proteine afbraak).
Insuline zorgt er in deze studies dus juist voor dat je spieren beschermt worden tegen afbraak.
Maar om proteine afbraak tegen te gaan heb je niet zo'n superhoge insuline levels nodig, heb ik begrepen.

Ben zelf ook niet meer zo'n voorstander van hoge insuline levels hoor.

ben benieuwd of dit nog gevolgen gaat hebben voor het topic van voeding voor en na de training...

interessant iig.

Hmmm, interesting Big 'R.
In jouw stukje staat 4 regels van onder: 'Insulin decreases (vermindert) plasma and intracellular AA(aminozuren) concentrations'

Waarschijnlijk is dit waar de Braziliaan op doelde.

Dus als je een tijd niet niks kunt eten, moet je dus gewoon proberen om cleane carbs binnen te krijgen.Dus geen simpele suikers om snel energie te krijgen?

Balboa18 zei:
Dus als je een tijd niet niks kunt eten, moet je dus gewoon proberen om cleane carbs binnen te krijgen.Dus geen simpele suikers om snel energie te krijgen?

simpele suikers geven wel snel energie, maar meer ook niet... en dat eventjes is zo weer voorbij, met lage bloedsuikers ten gevolg die je nog veel duffer maken en meer honger geven...

nee, neem dan een snickers.... da's lang niet zo snelwerkend :)

(of beter neem een appel en een beker melk)

chunky zei:
ben benieuwd of dit nog gevolgen gaat hebben voor het topic van voeding voor en na de training...
interessant iig.

2 weekjes geleden al veranderd. Ging er voorheen vanuit dat insuline anabool was. Nu is dat in ieder geval op zijn minst niet meer zeker (misschien zelfs onwaarschijnlijk)

Sportfood.nl zei:
Hmmm, interesting Big 'R.
In jouw stukje staat 4 regels van onder: 'Insulin decreases (vermindert) plasma and intracellular AA(aminozuren) concentrations'

Waarschijnlijk is dit waar de Braziliaan op doelde.

Afname van plasma aminozuur concentraties wordt altijd geconstateerd wanneer aminozuren door de spieren worden opgenomen.
Toename in plasma aminozuur concentraties is in ieder geval geen goede zaak (tenzijn dit komt door een maaltijd), want dit betekend dat de spieren de aminozuren niet vasthouden.

Big'r zei:
Toename in plasma aminozuur concentraties is in ieder geval geen goede zaak (tenzijn dit komt door een maaltijd), want dit betekend dat de spieren de aminozuren niet vasthouden.

Daar heb je inderdaad gelijk in.
De vraag spits zich dus nu eigenlijk toe op wat doet de Insuline met de aminozuren in het bloed die niet opgenomen worden omdat de spier al verzadigd is? En is dat dan een ander proces dan wanneer er minder Insuline in het bloed zit?

Ik snap er ook niet zoveel van. Het is gekend dat bij grote hoeveelheden eiwitten ook nog aardig wat insuline wordt afgegeven, zelfs zonder dat daar KH voor nodig zijn. Dit gebeurt het het sterkst bij wei-eiwitten.

Qua verslaving... het beste wat me is overkomen is een ketodieet om zo niet definitief dan toch wel voor een heel groot deel van je snoep/snackverslaving af te komen omdat je niet meer die wilde bloedsuikerschommelingen hoeft mee te maken, waardoor je wilskracht tot nul daalt. Nu hoef ik het snoep alleen maar niet in huis te halen.. alleen op junkdagen gaat het echt nog wel eens mis, dwz dat ik heb onderschat hoeveel kcal bepaalde snacks opleveren en je dat dan TOCH allemaal opeet.
Momenteel kan ik zelfs rustig snoep chips of ijs in huis hebben en er met gemak op niet-junkdagen vanaf blijven. En opnieuw omdat ik normaal heel weinig KH eet en als ik die eet, dat het dan zeer laagglycemische KH zijn uit bijv peulvruchten, fruit en groenten.

Sportfood.nl zei:
'' Om de bloedsuikerspiegel te reguleren als die uit balans dreigt te raken maakt het lichaam insuline aan.
Insuline 'zuivert' het bloed van suikers zodat het bloedsuiker spiegel op peil blijft. Insuline zuivert echter ook het bloed van aminozuren, de belangrijke bouwstenen van spierweefsel.

Eet je dus zomaar een hoop zoetigheid tussendoor, bijv. een reep chocola, dan zal de insuline zijn werk doen en het bloed zuiveren van suikers EN aminozuren waardoor het spierweefsel z'n oh zo belangrijke bouwstoffen niet krijgt.

Ik zit even met het volgende.

Ten eerste vind ik het woord zuiveren verkeerd gekozen. Er word namenlijk niet gezuiverd maar gereguleerd. Zuiveren wil zeggen dat er iets "verkeerds" aanwezig is terwijl er eigenlijk een teveel is.

Ten tweede, insuline voert idd een teveel aan bloedglucose af, maar doet dit door het de spiercel in te shuttelen. Insuline zorgt er dus ook voor dat de in het bloed aanwezige aminozuren de spiercel ingeshutteld worden

Maw dit zogenaamde "zuiveren " (reguleren) van de bloedsuikerspiegel ontrekt geen belangrijke bouwstoffen aan je lichaam, maar zorgt er in feite voor dat de spiercel beter voorzien word van aminozuren.

Wat er met de aminosuren gebeurt die niet de cel in geshutteld worden staat eigelijk los van het verhaal, want die waren ook al in de bloedbaan aanwezig voor de insuline afgifte.

Waarschijnlijk komen ze gewoon in de glucose/alanine,citroenzuurcyclus, enz terecht voor brandstof of gaan ze naar de lever om de aminopoel weer aan te vullen

Ander verhaal word het als je teglijkertijd met insuline afgevende voedingsmiddellen (eiwit zorgt ook voor insulineafgifte) vet neemt. In dat geval shutteld de insuline ook vet de vetcellen in. Iets wat je dus niet wil.

Laatst bewerkt:
3XL zei:
Ik zit even met het volgende.
Ten eerste vind ik het woord zuiveren verkeerd gekozen. Er word namenlijk niet gezuiverd maar gereguleerd. Zuiveren wil zeggen dat er iets "verkeerds" aanwezig is terwijl er eigenlijk een teveel is.
Ten tweede, insuline voert idd een teveel aan bloedglucose af, maar doet dit door het de spiercel in te shuttelen. Insuline zorgt er dus ook voor dat de in het bloed aanwezige aminozuren de spiercel ingeshutteld worden
Maw dit zogenaamde "zuiveren " (reguleren) van de bloedsuikerspiegel ontrekt geen belangrijke bouwstoffen aan je lichaam, maar zorgt er in feite voor dat de spiercel beter voorzien word van aminozuren.
Wat er met de aminosuren gebeurt die niet de cel in geshutteld worden staat eigelijk los van het verhaal, want die waren ook al in de bloedbaan aanwezig voor de insuline afgifte.
Waarschijnlijk komen ze gewoon in de glucose/alanine,citroenzuurcyclus, enz terecht voor brandstof of gaan ze naar de lever om de aminopoel weer aan te vullen
Ander verhaal word het als je teglijkertijd met insuline afgevende voedingsmiddellen (eiwit zorgt ook voor insulineafgifte) vet neemt. In dat geval shutteld de insuline ook vet de vetcellen in. Iets wat je dus niet wil.

Wat je zegt klopt helemaal. Insuline 'opent' de celdeuren voor aminozuren en bloedsuiker. Dat is ook positief.
Waar het vraagstuk zich op toespitst is: als je bijv. door een suikerrush in één keer heel veel Insuline in het bloed krijg, wat gebeurt er dan met de aminozuren die in het bloed overblijven nadat alle cellen verzadigd zijn?
M.a.w., gaat een overmatige hoeveelheid Insuline zo rigoreus te werk dat er geen of nauwelijks aminozuren meer in het bloed overblijven nadat de cellen verzadigd zijn?
Als dat het geval is zou dat het volgende kunnen betekenen:
1 uur voor je training pak je een reep chocola of frisdrank. De vrijgemaakte Insuline zorgt dat het bloed 'suiker' en aminozuur arm wordt.
Vervolgens ga je trainen maar door het lage gehalte suikers en amino's is dat geen optimale omgeving voor je spieren om te presteren en te herstellen.
Of je staat 's avonds in de kroeg een paar cola'tjes te drinken. Gaat dit dan ten koste van het aminozuur gehalte en du herstel/groei voor die dag?

Vandaar dat ik zo benieuwd ben hoe het daadwerkelijk zit met die amino's.

Zeer interessant topic dit, vraag me af wat voor een effect dit heeft op duursporters...die hebben gewoon suikers nodig tijdens het knallen... hoe zit het dan bij hen met de spierbeschermende eigenschappen van insuline ?

Sportfood.nl zei:
Waar het vraagstuk zich op toespitst is: als je bijv. door een suikerrush in één keer heel veel Insuline in het bloed krijg, wat gebeurt er dan met de aminozuren die in het bloed overblijven nadat alle cellen verzadigd zijn?

Doordat sommige aminozuren makkelijker de cel in geshutteld worden als andere (concurerende aminozuren) zal er idd een andere ballans onstaan.
1 van de best merkbare is meestal die tussen BCAA's en tryptofaan. BCAA's worden sneller opgenomen waardoor er meer tryptofaan de bloed/hersen barriere kan passeren wat een verhoogde serotonine aanmaak tot gevolg heeft.

Maw je word suf/slaperig

Sportfood.nl zei:
M.a.w., gaat een overmatige hoeveelheid Insuline zo rigoreus te werk dat er geen of nauwelijks aminozuren meer in het bloed overblijven nadat de cellen verzadigd zijn?

Als dat het geval is zou dat het volgende kunnen betekenen:
1 uur voor je training pak je een reep chocola of frisdrank. De vrijgemaakte Insuline zorgt dat het bloed 'suiker' en aminozuur arm wordt.

Wat glucose aangaat, de aanleiding van de insuline afgifte was de te hoge bloedsuikerspiegel die na opname door de cel dus juist weer genormaliseerd is

Wat aminozuren aangaat zal dit grotendeels liggen aan de hoeveelheid aminozuren die ter beschikkking op het moment dat de afgifte begint. Als deze hoeveelheid laag is (bv s'morgen bij opstaan) dan zal het effect groot zijn, maar als je al aardig wat eiwit weg heb zal het effect van de insuline een stuk minder wezen

Sportfood.nl zei:
Vervolgens ga je trainen maar door het lage gehalte suikers en amino's is dat geen optimale omgeving voor je spieren om te presteren en te herstellen.

KT is een anaerob aktiviteit en dus niet afhankelijk van de in het bloed aanwezige glucose. Pas als je marathonsessies zou gaan doen zorgt de in het bloed aanwezige glucose voor aanvulling

Wel zijn er aanwijzingen dat bloedsuikerspiegel en cortisol aanmaak aan elkaar gerelateerd zijn, maar dit kan je op vangen door ook tijdens de training de bloedsuikerspiegel aan te vullen

Sportfood.nl zei:
Of je staat 's avonds in de kroeg een paar cola'tjes te drinken. Gaat dit dan ten koste van het aminozuur gehalte en du herstel/groei voor die dag?

In tegendeel. Ook nu zal door de insuline afgifte bepaalde aminozuren versneld in de cel worden opgenomen (beter herstel) terwijl er meer tryptofaan beschikbaar blijft voor serotonine verhoging wat diepere slaap kan betekenen en dus een verhoogde GH afgifte (het ouderwetse melk+honing concept)

Alles bij elkaar denk ik dat het meer om het totaalpakket en de hoeveelheden gaat.

De hele dag niets eten en dan voor de training een paar marsen voor "snelle" energie is iddd niet aan te raden, maar als je "normaal" eet zal een kleine hoeveelheid simpele kh voor/tijdens de training eerder voordeel als nadeel opleveren

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven