Fitness Seller

zwaar cutten zonder spierverlies...mogelijk?

Lastig met 1500 kcal.

Eigenlijk kan je het volgende als beste advies nemen: neem niemand zijn mening aan als waarheid op dit forum. Ik zit hier al een ruime tijd en iedereen blaat weer wat anders.

Neem ervaringen als referentie, maar blijf je eigen verstand volgen en probeer of jouw lichaam hierop kan reageren. Voor iedereen werkt het over het algemeen weer net iets anders, dus wat voor jou kan werken, hoeft geen succes te zijn voor een ander.

Eet voldoende, vermijd suikers en slechte vetten, en neem voldoende eiwitten (+ vitaminen en mineralen) en uiteraard RUST.

Je gaat dan echt wel groeien.

---------- Toegevoegd om 13:26 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:19 ----------

Goed om te horen, wat waren je precieze resultaten(gewicht, vetpercentage etc) in die 4 weken?

Ik heb spieren gegained, en dat ging vrij snel. Wellicht had dat te maken omdat ik 2 jaar geleden (relatief) veel spiermassa had, en mijn lichaam e.a. sneller herkende.

Ik begon op 1 januari op 15% vet, ik zit nu op de 10 a 11%, met meer spiervolume. Ik weeg nu 105kg.
De laatste 2 weken train ik met een volledig ander schema wat ik nog nooit eerder had gebruikt, en dat heeft wel een lekker effect.

Laatst bewerkt:
Eigenlijk kan je het volgende als beste advies nemen: neem niemand zijn mening aan als waarheid op dit forum. Ik zit hier al een ruime tijd en iedereen blaat weer wat anders.

Neem ervaringen als referentie, maar blijf je eigen verstand volgen en probeer of jouw lichaam hierop kan reageren. Voor iedereen werkt het over het algemeen weer net iets anders, dus wat voor jou kan werken, hoeft geen succes te zijn voor een ander.

Eet voldoende, vermijd suikers en slechte vetten, en neem voldoende eiwitten (+ vitaminen en mineralen) en uiteraard RUST.

Geloof er niks van :D

Maar OT waarom meteen zo laag probeer eerst eens vet te verliezen met 700 kcal onder onderhoud en ga dan geleidelijk verder omlaag.
Als je in 1 keer zo,n crash dieet doe dan gaat je lichaam echt wel veel spierverliezen waardoor je vet% weer wat minder snel daalt je vvm gaat immers ook omlaag.
Iedereen is anders en bij iedereen werkt het wat anders je moet zelf uitzoeken wat het beste bij je werkt. Juist om die reden kun je beter eerst wat minder extreem cutten en het dan opbouwen als de resultaten je tegenvallen.

• Topic Starter Topic Starter

---------- Toegevoegd om 13:26 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:19 ----------

Ik heb spieren gegained, en dat ging vrij snel. Wellicht had dat te maken omdat ik 2 jaar geleden (relatief) veel spiermassa had, en mijn lichaam e.a. sneller herkende.

Ik begon op 1 januari op 15% vet, ik zit nu op de 10 a 11%, met meer spiervolume. Ik weeg nu 105kg.
De laatste 2 weken train ik met een volledig ander schema wat ik nog nooit eerder had gebruikt, en dat heeft wel een lekker effect.

Wel, bij mij lijkt het net zo te gaan...en aan 1500kcal heb ik echt geen hongergevoel...je moet ook beetje naar je lichaam luisteren en dat zal idd niet voor iedereen hetzelfde zijn...Ik weet 1 ding een dieet of cut waarin je echt honger hebt kan niet goed zijn want dan weet je dat je lichaam die energie ergens anders gaat halen (vet maar ook spiermassa) als je het niet aanvult.
Ik heb mijn eiwitten verhoogt en zit nu aan schema van 30/55/15 en 1 refeed dag en de kilo's vliegen eraf, spiermassa lijkt ook toe te nemen, train ook elke week zwaarder, ben daarom ook niet te zwaar begonnen, opbouwen dus en genoeg cardio doen...

Als ik na de cut terug wil opbouwen (enkel spiermassa dan) dan ga ik proberen me daan de 40/40/20 te houden maar dan geleidelijk naar mijn onderhoud kcal...ben benieuwd...

Zal volgende week mijn vetpercentage eens laten meten dan kunnen we dit ook per week of 2 weken volgen....

Sjonge jonge, maak dan geen topic met de vraag "zwaar cutten zonder spierverlies...mogelijk? " Als je het toch allemaal zo ongelofelijk goed weet !@#$%. Mensen proberen je hier gewoon netjes een antwoord te geven, blaf je ze af. Daar maak je mijn inziens niet echt vrienden mee,

Dat had je evengoed niet als je het in de helft van de tijd had gedaan.

Ik hoop voor jou dat je nu compleet shizzled en shredded abs en tri's hebt en niet alsnog op een semi rip 13% hangt. Wanneer komen er pics?

Weet je, als je al amper wat opgebouwd hebt.. Valt er weinig te verliezen bij een cut van amper 1500 kcal. Bij mij is dat echter anders :)

Lief dat je dat voor me hoopt. Helaas nog niet van toepassing. Kom van een zeer hoog vetpercentage af ;)

Foto's, not gonna' happen. Ben een e-hero, je weet toch.

Weet je, als je al amper wat opgebouwd hebt.. Valt er weinig te verliezen bij een cut van amper 1500 kcal. Bij mij is dat echter anders :)

Lief dat je dat voor me hoopt. Helaas nog niet van toepassing. Kom van een zeer hoog vetpercentage af ;)

Foto's, not gonna' happen. Ben een e-hero, je weet toch.

85 kilo compleet shredded op 1.85 is nog altijd goed buff (voor een natural) zeker respect daarvoor.

Ik denk alleen dat je minder hoog in bf kan gaan in die 'clean bulk' die iedereen hier doet. Dan is het ook niet nodig om 8 maand + te cutten.

Hoeveel cal onder je onderhoud kan je gaan eigenlijk? 1500 cal overleef ik niet zelf heb ik honger op 2500 cal (onderhoud is rond 2700) voor training carb maaltijd en daarna weinig carbs

Carb cycling is de meest efficiente en leuke manier van cutten i.c.mbehoud van massa.

Dag 1: 20% van je kcal komt uit koolhydraat
Dag 2: 20% van je kcal komt uit koolhydraat
Dag 3: 30% van je kcal komt uit koolhydraat
Dag 4: 40% van je kcal komt uit koolhydraat
Dag 5: 60% van je kcal komt uit koolhydraat
Dag 6: repeat dag 1
Dag 7: repeat dag 2

Daarbij is het belangrijk om je kcal inname vanaf je eerste dag dat je gaat cutten geleidelijk af te bouwen, en cardio te beperken voor de perioden dat je op een plateau komt/geen gewicht meer verliest.

Carb cycling is de meest efficiente en leuke manier van cutten i.c.mbehoud van massa.

Dag 1: 20% van je kcal komt uit koolhydraat
Dag 2: 20% van je kcal komt uit koolhydraat
Dag 3: 30% van je kcal komt uit koolhydraat
Dag 4: 40% van je kcal komt uit koolhydraat
Dag 5: 60% van je kcal komt uit koolhydraat
Dag 6: repeat dag 1
Dag 7: repeat dag 2

Daarbij is het belangrijk om je kcal inname vanaf je eerste dag dat je gaat cutten geleidelijk af te bouwen, en cardio te beperken voor de perioden dat je op een plateau komt/geen gewicht meer verliest.

En hoe vul je dan de rest aan? 3gr E/kgLBM constant houden en voor de rest je vetten variëren?

Eigen bevinding?

volgens dat rapid fat loss handbook kun je zelfs op 600-800kcal je spiermassa behouden. dus tja. waarom niet op 1500kcal.

Mijn ervaringen...

Wel, bij mij lijkt het net zo te gaan...en aan 1500kcal heb ik echt geen hongergevoel...je moet ook beetje naar je lichaam luisteren en dat zal idd niet voor iedereen hetzelfde zijn...

Mijn ervaringen met een idioot lage dagelijkse intake aan calorieen (ter referentie, mijn maintenance is 3820/dag) is dat het wel werkt, maar relatief kort. Denk hierbij aan een aantal weken, ik geloof dat men uitgaat van max 6 weken. Venuto stelt overigens ook dat een crash dieet wel werkt voor wedstrijden, maar niet voor langere perioden. Je lichaam komt dan in Starvation Mode en zal vet gaan vasthouden omdat het denkt dat het aan het verhongeren is.

Dit is mij inmiddels 2x overkomen - ik heb dan ook aanzienlijk minder moeite met heel weinig eten dan met genoeg eten. Hierbij zat ik zelf dan op een 2000 calorieen per dag en zigzagde elke 4e dag naar boven mn maintenance. Toch gebeurde het laatst dus weer, en werd ik na een paar weken alleen maar dikker.

Dat je geen hongergevoel hebt is eerder een waarschuwing dan dat het gunstig is. Ik had dit namelijk ook. Dit betekent alleen maar dat je metabolisme ontregeld is, en je lichaam dus geen tekenen van honger meer produceert. Tevens is het zo dat wanneer je lichaam spieren verbrandt om aan je energie eisen te komen, dit soms gepaard gaat met een (heel) licht euforisch gevoel waardoor je alles prima lijkt te trekken en vrolijk doorgaat.

Ik zag eerder ook iemand reageren dat spierverlies wel mee zou vallen. Dat kan, maar heel waarschijnlijk heeft die persoon ook geen spier gewonnen tijdens zijn cut. Afhankelijk van je lichaamseigenschappen kan het ook zo zijn dat je precies blijft waar je was. Geloof mij, het is nog veel frustrerender als je je maandenlang helemaal de pest traint zonder enig resultaat :P

Bottom line: Ik zou zeker ook meer eten. In je reacties kom ik nergens harde waardes tegen van je Maintenance waardes e.d. Die zou ik eerst eens uitrekenen, en daar dan maximaal 20% (dus niet meer) onder gaan zitten. Je hebt trouwens ook dikke kans dat je eerst je metabolisme moet repareren voordat je verder kunt, dus een weekje op je Maintenance gaan zitten met je intake is wel zo verstandig voordat je weer verder cut.

Nuttige 1e post

Dank je Vito. Ik lees hier al een tijdje maar vond het inmiddels wel zinvol om ook eens te registreren en te posten. Heb hier al zo veel opgestoken :)

@gjtc: Ik ben allesbehalve een expert hoor. Maar ik weet wel wat ik zelf ondervonden heb. Niet dat ik daar altijd even blij mee geweest ben :(

Terug
Naar boven