davako zei:
Ik ben 1.82 ik weeg 71 kilo.
ik heb 6 procent vetpercentage op atleet en als normaal 13 procent.
Ik heb eerlijk gezegd geen eetschema ik zou ook eerlijk niet weten waar ik moet beginnen. Helpen eetschema's goed??
Als de verhoudingen van Koolhydraten, Eiwitten en vetten goed zijn helpt het wel degelijk. Zoek gewoon naar een bulkschema hier op het board en lees de gegeven feedback aandachtig door. Daarna ga je je behoefte uitrekenen.
Dat doe je als volgt:
Let op dit is met een gewicht van 73 kg. nu wijkt dit trouwens niet veel af van het jouwe, dus dit is een aardig begin.
Mijn gewicht=73
vet%= gemiddeld 13 %
13% van 73 = 9.49
vetvrije massa is dan 73 – 9.49 (13% van 73) = 63.51 kg vetvrije massa
Als je dit vervolgens vermeningvuldigt met 25 krijg je je grondstofwisseling. (1587) hier mag je dus absoluut niet onder komen. De GS is namelijk bedoeld om de ingenomen energie te benutten voor metabole processen.
Is je dieet goed met voldoende onverzadigde vetten en eiwitten en matig koolhydraten kan je door thermogeen effect hier 15% bij optellen
dus 15% van de GS=238 kcal
Als je niet zwaar werkt en wel voldoende traint komt hier arbeidstoeslag bij: 60%--> 952
en als je stofwisseling hoog houdt door en sporten en dieeten hou je een permanente hoge stofwisseling dat goed is voor 10% extra (158 )
Als we het gegeven nu optellen kunnen we het volgende concluderen
1587
238
952
158
------+
2935
Tijdens bulk kan je hier 20% boven gaan zitten (3522).
Probeer nu een schema op te stellen waarin je voldoende Koolhydraten, Eiwitten en vetten hebt.
Je kan ongeveer bekijken wat je nodig hebt door het volgende:
Een Eiwit is 4 Kcal., een KH is ook 4 Kcal en een V is 9 Kcal.
Je kan beginnen bv. met:
150 gram eiwitten, (200 x 4 = 800 Kcal)
300 gram KH, (450 x 4 = 1800 Kcal)
100 gram V, (100 x 9 = 900 Kcal)
TOTAAL = dan +- 3500 Kcal.
Dit probeer je te eten per/dag. Zodra je merkt dat het bv. te veel is matig je gewoon wat met de waarden en als je niks meer groeit. Schroef je het gewoon wat op.
Succes.
ps. ik verveelde me een beetje, vandaar dat het zo uitgebreid is