XXL Nutrition

20 herhalingen bij squats?

wwe

Colossal Veteran
10.000 berichten
Waardering
1.154
Lengte
1m71
Massa
83kg
Vetpercentage
15%
ik heb hier wel eens iets gelezen over 20 herhalingen bij squatten, en dat je daar mee vooruit zou gaan. Maar bij zoveel herhalingen ga je toch niet vooruit op gebied van kracht en massa of wel?

Je doet dan 20 herhalingen met een 10 rep max.
Breathing style

je zal waarschijnlijk gelezen hebben over de squats and milk program

Super Squats 20 Rep Squat Routine

Ik heb dit programma zelf nooit gevolgd dus ik weet niet of het daadwerkelijk zo'n effecitief programma is als in het artikel gesteld wordt.

• Topic Starter Topic Starter
Mijn wielen groeien prima op lage reps, maar ik heb gehoord dat hoge reps bij sommigen ook goed werken.

10 reps max = 10 rep max en niet eentje meer....

ik kan je niet helemaal volgen, wat houdt breathing style in dan?
De kunst van het googlen:
*Breathing squat technique: There are a few ways to do this, but here's a basic description. Choose a weight you normally use for a ten rep set of squats. You'll now use that weight to get twenty reps with appropriate breathing during each rep:

Reps 1-10: One breath each rep

Reps 11-15: Two breaths each rep, second one taken during pause at top of rep

Reps 16-20 : Three breaths per rep, second and third one taken during pause at top of rep
Is allemaal maar een indicatie (ook die 10rm)

To do this program, one takes 3 deep breaths in between each rep. And, of course you're only supposed to do one set. What's really happening is that you're doing 20 single-rep sets with 10 seconds between each rep. This 10-second pause, while taking the 3 deep breaths, allows you to recruit higher-threshold motor units than if you did the 20 reps in a slam-bam fashion. Hence the greater-than-normal motor unit recruitment. When performed with the right load, you'll cough up a lung at the end of the set (which is a real badge of honor among hardcore trainers).

Breathing style houd voor mij in dat ik idd een gewicht neem waar ik op een normale manier net 10 reps mee aankan vervolgens en paar keer extra ademhaal en dan weer een rep maak, enz

voor je eerste extra rep zulen dat er 2 zijn, maar voor je laatste mischien wel 10-20.
Moet ook zegen dat het niet iets is voor beginners maar meer voor mensen die weten waneer hun lichaam genoeg hersteld is voor de volgende rep.

Ik pak altijd de eerste 2 reps met het squaten heel licht. Ik gooi er dan geen gewichten op.. dus alleen de stang in me nek. Meer iets van warming-up dus... een stuk of 25 reps.
De 3,4 en 5e set pak ik wel zwaarder. Meestal 10-10-10.. soms heb ik nog wel eens kracht over om de 11de rep eruit te persen (dat geeft achteraf altijd een heerlijk gevoel)

Cooling-down doe ik ook altijd na squaten... bijvoorbeeld 10 minuutjes loopband met een hartslag van 120 ongeveer. (voelt lekker aan)

zullen de bovenbenen niet meer rode spiervezels (Slow Twitch spiervezel) bevatten ?
Dit vraag ik me wel eens af omdat men veel met de benen in beweging zijn zoals met werken fietsen lopen ezv

ik ben er sinds vorige week mee begonnen, zo'n setje sloopt je enorm. ik heb geen idee wet welke rep-max ik het doe pleur er gewoon elke week 5 kilo op. 1 zon setje in de week, ben benieuwd wat het uit gaat halen, ik kan tot op heden alleen zeggen dat die pomp extreem is en ik vooral conditioneel gesloopt ben. vanaf rep 10 gaat het bij mij wat langzamer en vanaf rep 14-15 doe ik nog maar 1 per keer en dan ff in en uit ademen tot het weer gaat..

Voor af en toe te doen, lijkt het me wel een heerlijke sloper.

vanavond zal ik het ook eens proberen. ben benieuwd :)

ik doe al enige tijd 20-25 reps voor de benen telkens 4sets.

ik doe dit om uithoudingskracht op te bouwen, massa heb ik daarvoor beetje opgebouwd. is me goed bevallen voor het wielrennen, kan hard stampen alvorens mijn benen echt beginnen te branden.

groeien doe je er wel van hoor. maar het is idd slopend.

als voorbeeld : ik kan wel maar 40kilo duwen met squaten en de schuine legpress houd het voor bekeken met 100kilo - ik weet wel niet wat de slede weegt ik vermoed een dertig kilo.

ik doe meestal zo

leg extensions : 4 x 20 maar slechts één been tegelijk (heb en geweldig onevenwicht tussen links en rechts)
leg press (schuin) : 4 x 25
squat : 4 x 20
leg curl (liggend) : 4 x 25
stiff legged deadlift : dit hou ik bij 4 x 12
kuiten doe ik tot het echt volledig over and out is, doe meestal zittend kuitheffen, doe wel elke training een setje. maar altijd minstens 20 - 25 , echt groeien doe ze niet m'n kuiten maar ze worden wel sterker.

het is wel zo ik reageer zowizo beter op meer herhalingen, althans voor grotere spiergroepen zoals rug borst en de benen dan.

Verschrikkelijk! Ik doe ze regelmatig en elke keer kan ik mezelf wel voor me kop slaan waarom ik het weer doe :D Intens!

Doe jij ze ook met 40kg kale?

@ harpep : ik heb een uitstekende conditie maar ik heb meer nodig dan 5-10 sec hoor. ik ga dan mss niet zo zwaar (heb ik kracht niet voor , @ jesaja : ik snap wat je zeggen wilt, en neen ik ga vast niet zo zwaar als hem, is dan ook maar een training naast hetgeen ik doe) ik ga meestal voor tien ademhalingen en dan terug.

je kweekt er vooral uithoudingskracht mee, naar mijn ervaring dan.

Terug
Naar boven