XXL Nutrition

22% - 12%

Piemelaar

Novice
Waardering
0
Lengte
1m74
Massa
76kg
Vetpercentage
21%
Lui'tjes wellicht dat ik niet genoeg gekeken hebt maar:
Op dit forum en in mijn omgeving ken ik vooral mensen die van skinny naar muscilair zijn gegaan. Zij hebben nooit overgewicht gehad (zover ik weet)

Omdat ik het idee hebt dat de meeste adviezen die zij geven wellicht niet op mij van toepassing zijn, op dit moment, ben ik opzoek naar iemand die in het zelfde schuitje als mij heeft gezeten. Hopelijk kan ik van jouw ervaring leren.

Zoals de titel luidt: ik zou graag van 22% bf naar 12% bf gaan. Wie o wie heeft dit voor elkaar gekregen en hoe?

Hoelang duurde dit? Welke obstakels kwam je tegen?
Welke oefeningen heb je gedaan?
Wat was je voedingsschema en kon je dit de hele periode gebruiken om af te vallen of moest je deze telkens aanpassen?
Hoe hield je de voortgang bij?
Wat motiveerde je?

Ik heb begrepen dat 1% per maand verliezen gezond is (dit is wel heel minimaal en kan dit niet omhoog?)

Hoor graag van je/jullie.

Mijn stats:
Man 76 KG
22% bf 172 cm
Train 4 jaar 4x per week
3 weken geleden begonnen met 30 min cardio (geen HIIT)

P.s. sommige adviseren om koolhydraten te schrappen maar hoe vullen jullie dit op als je een onderhoudt hebt van 3000 kcal?
Is een weightgainer aan te raden om naar de 3000kcal te gaan? Ik ervaar dit als super zwaar om aan die 3000 kcal te komen

Laatst bewerkt:
Ik ben nog een stuk dikker geweest dan jij.

Ben in een maand of 4-5 van 118kg naar 91kg gegaan. (op lengte van 1m90, vetpercentage van bijna 30% naar <15%.

Ben verder geen plateau's of obstakels tegen gekomen.

Training deed ik 5 dagen per week split schema. 1 uur kracht gevolgd door 30-45 behoorlijk intensieve cardio.

Voedingschema heb ik niet gebruikt. Puur op gevoel gedaan. Gewoon niet zo veel eten. Paar uurtje per dag honger lijden. Gezonde voedselkeuzes maken. Veel eiwit. En één dag in de week dat ik mezelf junkfood gunde.

Voortgang hield ik bij met behulp van Jefit. Dagelijks wegen en voortgang bijhouden. Viel 1-1,5 kg per week af gemiddeld. Ook krachtontwikkeling hield ik bij met Jefit.

De vooruitgang in de spiegel, op de weegschaal en de prestaties in de gym waren een grote motivatie. Naast de walging over mijn lichaam.

• Topic Starter Topic Starter
Ik ben nog een stuk dikker geweest dan jij. Ben in een maand of 4-5 van 118kg naar 91kg gegaan. (op lengte van 1m90, vetpercentage van bijna 30% naar <15%. Ben verder geen plateau's of obstakels tegen gekomen. Training deed ik 5 dagen per week split schema. 1 uur kracht gevolgd door 30-45 behoorlijk intensieve cardio. Voedingschema heb ik niet gebruikt. Puur op gevoel gedaan. Gewoon niet zo veel eten. Paar uurtje per dag honger lijden. Gezonde voedselkeuzes maken. Veel eiwit. En één dag in de week dat ik mezelf junkfood gunde. Voortgang hield ik bij met behulp van Jefit. Dagelijks wegen en voortgang bijhouden. Viel 1-1,5 kg per week af gemiddeld. Ook krachtontwikkeling hield ik bij met Jefit. De vooruitgang in de spiegel, op de weegschaal en de prestaties in de gym waren een grote motivatie. Naast de walging over mijn lichaam.

Wauw, bedankt voor het delen van je verhaal!
Dat je van 30% naar 15% in 5 maanden ben gegaan is een hele vooruitgang + dat je dit zonder een strikte voedingsschema hebt gedaan. Goed bezig, hoe sta je er nu voor?

Zo zag ik er uit aan het einde van mijn cut. Before foto's had ik niet omdat ik daar totaal geen behoefte aan had. Maar geloof me dat het vrij ernstig was.

GmDzVPY.png

Nu, 3 jaar later, ben ik 104kg met ongeveer hetzelfde vetpercentage.

Belangrijkste is consistentie. Niet verzaken.

Denk verder dat 3000kcal een beetje te veel is voor je. Carbs kan je gewoon eten. Net als vet. Gewoon zorgen dat het niet te veel wordt. Als je een half brood wegwerkt, of een paar handjes noten, dan tellen de kcal wel erg snel op. Weightgainer zou ik zeker niet aanraden in de cut. Zou gewoon rond de 2200-2500kcal per dag gaan zitten als ik jou was, en dan kcal verlagen of cardio toevoegen als je niet afvalt.

Laatst bewerkt:
Zelf van 97 kg met 70kg vetvrije massa naar zelfde gewicht met 75kg vetvrij gegaan in 3 maanden~ zonder voedingschema, nu drie weken aan het cutten en zit rond de 93-4kg met hopelijk nog steeds in de buurt van die 75kg vetvrij haha.

Belangrijkste tips,
1.maakt een goede berekening, zelf cut ik met 93kg en 4 keer trainen op 2200 kcal, shake extra op trainingsdagen. Denk dat jij daar zeker niet boven moet zitten, eerder lager. Gewoon 400-500 onder je onderhoud. Val je na twee weken niet af, lager gaan zitten, val je wel af maar verlies je teveel kracht voor je gevoel, wat erbij.
2. Weeg je niet dagelijks, vast moment in de week is het beste imho, je resultaat ga je vanzelf in de spiegel zien, elke dag wegen helpt niet bepaald aangezien het nogal eens schommelt.
3. Houd je lichaam in de gaten, zowel met je voeding als training, zelf vind ik een UB/LB schema fijner in mijn cut, minder zware belasting voor mij gewrichten imho en pak meer been / grotere spiergroepen, zweet meer en val meer af voor mij gevoel dan een split. Split vind ik voor 4 dagen sws niet echt geslaagd maar dat is mijn ervaring.
4. Deel je voedsel goed in, kan je bijvoorbeeld (zoals ik) niet elke avond kip met rijst eten omdat je ma je dan voor gek uit maakt plan gewoon een x aantal kcal voor die maaltijd en bouw het om je andere maaltijden heen. Zoek naar makelijke vervangers, ik schoot al 300 kcal op door van brood met beleg naar yoghurt met gezonde noten en muesly enzo te switchen. Zijn zat lekkere dingen, omeletjes, shakes vanalles.

Sommige mensen zijn machines en kunnen zich bij wijze van spreken tot een voedingsschema van kip rijst whey en groenten zetten, ik niet, en aangezien het voor jou niet na een of twee maanden klaar zal zijn raad ik je echt aan een manier te vinden waarop jij 'lekker' kan eten en dit langer vol kan houden dan je cut.

Daarnaast is afvallen gewoon een kwestie van onder je onderhoud zitten, cardio helpt daarbij en als jij het lastig vind om eronder te eten dan kan je idd miss wat meer cardio pakken, ik moet zelf zeggen dat ik het red zonder, gaat miss wat langszamer maarja.

Succes ermee!

-Zorgen dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt
-Voldoende goeie vetten
-Voldoende vezels
-Laat je resultaten bepalen hoeveel kcal de sweetspot is
-Wees consistent, ga dus niet teveel rekenen maar zoek wat werkt en hou dat vast
-Maak aanpassingen wanneer nodig maar ga niet overcompenseren

Ik ben in 4 maanden tijd door IF en full body training van 21% naar 8% gegaan.. Kcal's en macros elke dag bijhouden via myfitnesspal ..

Ga lekker aan de t5 of clenbuterol bende zo 12%

• Topic Starter Topic Starter
Dat is wel heel veel in zo een korte tijd. Wat was jouw calorie inname gedurende die 4 maanden?

Ik woog 83 kg .. dus begon op 2400 kcal per dag. En eindigde op 68 kg op 1700 kcal per dag.. langzaam ging er steeds 50-100kcal eraf. En at in een 6-8 uur eating window.

Terug
Naar boven