MuscleMeat

2x zelfde spier per week vs 1x ?

Klopt, maar bij mij werkt het ook hé, dus ik ga er van uit dat het bij veel mensen zo werkt want we zitten niet veel anders in elkaar per persoon. Voor kracht geloof ik weer in wat trug gaan in de gewichten en weer opbouwen naar de max toe tot 1-6 reps.
Ik zie iedereen die serieus traind en eet en voornamelijk tot failure gaan ook gewoon groeien, het vraagt wat meer van je lichaam, maar je krijgt er zeker wat voor trug alleen ziijn veel mensen er te lui voor lijkt het wel.

Laatst bewerkt:
IMO werkt 2x een spier aanpakken beter dan 1x

Maarrrrr stel: je traint een 4 daagse split, dus alle spieren 1x in de week gericht aanpakken. Als je dan een spier traind, doe je afhankelijk van de spiergroep ongeveer 2 tot 5 oefeningen. Deze oefeningen doe je zeer intens en na afloop van de training is je spier gesloopt. Oftewel 1x in de week een hoge intensiteit en een hoog volume voor een spier.

Stel nu: je traint een UB/LB, 2x UB en 2x LB in de week. Je traint de spieren dan 2x per week. Maar dit doe je dan wel door minder oefeningen voor een spier per training te doen. Je traint dus de spier op hoge intensiteit maar met een lager volume waardoor je 3 dagen later weer maximaal kan trainen. Je traint dus wel maximaal zwaar maar put de spier niet compleet uit.

Ik gain veel beter op een full-body 3x per week of UB/LB 4x per week. Dit zit hem er in om elke training maximaal te gaan (hoge intensiteit) maar het volume laag te houden (de hoeveelheid oefeningen). Als ik bijvoorbeeld een periode een 3 daagse split doe (1x per week spieren aanpakken) en ik switch dan naar UB/LB of FB, maak ik heerlijke kracht gains, geen idee waarom maar het werkt. Als ik merk dat ik weer minder vooruit ga bij de FB of UB/LB, switch ik weer terug naar de 3 daagse of 4 daagse split, en andersom.

Het heeft alles met voorkeur en het kennen van het eigen lichaam en het afwisselen van trainingsmethoden.

Begrijp me niet verkeerd, ben geen tegenstander van spieren 1x per week aanpakken, afwisseling is ideaal maar ik denk dat bepaalde periodes je ook je spieren 2x moet aanpakken met een lager volume.

Jeps dat is juist weer goed voor krachtontwikkeling, ik doe dat ook.
Ik tain momenteel 5x5 op de belangrijke oefeningen 2 keer per week 6 dagen trainen gaat lekker imo

Jeps dat is juist weer goed voor krachtontwikkeling, ik doe dat ook.
Ik tain momenteel 5x5 op de belangrijke oefeningen 2 keer per week 6 dagen trainen gaat lekker imo

Een 3 daagse split 2x per week uitvoeren is in de meeste gevallen zware overkill, tenzij je niet te vaak tot failure gaat. Maar dacht dat jij AAS gebruikte dus dan kan ik het wel begrijpen.

Indd maar ben momenteel off en dan train ik ook gewoon zo. Alleen dan niet tot failure momenteel. Ik ga ff voor krachtwinst, ik doe dan verder wel 2 e en 3e oefepningen waarbij ik tot de laatste rep ga met de laatste set.

Volg een double-split routine, en je gaat geheid kapot.

Als je je spieren beschadigd tijdens de training moeten zij herstellen. Na ongeveer 48 tot 72 uur (afhankelijk van de training) vindt supercompensatie plaats. Dit betekent dat de spieren net iets sterken zijn hersteld om zich te beschermen (voor een volgende aanslag). Tijdens deze supercompensatie wil je trainen om op deze manier weer supercompensatie te creëren en zo progressie te boeken.
Één keer per week een spiergroep trainen betekent dat je zo zwaar moet trainen dat er een week lang herstel nodig is en na een week dus pas supercompensatie. In andere woorden: Dit komt zelden voor.
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Juist.
Het is ook vaak zo dat men bijvoorbeeld altijd op maandag borst wil trainen, op woensdag rug, etc. Train gewoon je borst weer als je herstelt bent, dus bijvoorbeeld op maandag, dan vrijdag, dan dan dinsdag, etc. Train ook gewoon in het weekend als het zo uitkomt.

---------- Post added zo 12 jun 2011 at 09:53 ----------

Nee dat komt om dat veel mensen maar wat aankloten en nooit echt maximaal gaan. Dit soort mensen groeien ook niet. Mensen die serieus trainen zullen groeien als een beer op split, iedereen kan op en duur zo veel verzetten om 10 dagen rust nodig te hebben.
niet alleen kracht komt daar bij kijken want je gebruikt maar ook vollume.
Train je split en ga je niet tot failure dan ben je al fout bezig. Als je normaal fitnses traind dan klopt die 72 uur wel 3x10 met een gewicht bvb, maar dat noem ik geen bb trainen maar lui wezen.

Heb je bijvoorbeeld de turner youri van gelder wel eens gezien. Die traint z'n spieren echt niet maar 1x per week, maar dagelijk keihard fullbody en ook nog naturel. En zijn lichaam is toch niet echt zwak te noemen.

Hij traint al vanaf zijn 5e en is heel klein. Zwaar is ie ook niet.

Als beginner kan je in een FB ook 3x doen, werkt prima als je begint

Juist.
Het is ook vaak zo dat men bijvoorbeeld altijd op maandag borst wil trainen, op woensdag rug, etc. Train gewoon je borst weer als je herstelt bent, dus bijvoorbeeld op maandag, dan vrijdag, dan dan dinsdag, etc. Train ook gewoon in het weekend als het zo uitkomt.

---------- Post added zo 12 jun 2011 at 09:53 ----------

Heb je bijvoorbeeld de turner youri van gelder wel eens gezien. Die traint z'n spieren echt niet maar 1x per week, maar dagelijk keihard fullbody en ook nog naturel. En zijn lichaam is toch niet echt zwak te noemen.

jeps en hij weegt 72kg geloof ik en is erg klein, ik geloof nog 2vcm kleiner dan mij. Hoevweet jij hoe van gelder traind hebje zijn schema gezien ? Als je mij naast hem zet en ik heb 4% minder ben ik wel een keer zo groot denk ik genoen mijn eigen stats.

Laatst bewerkt:
jeps en hij weegt 72kg geloof ik en is erg klein, ik geloof nog 2vcm kleiner dan mij. Hoevweet jij hoe van gelder traind hebje zijn schema gezien ? Als je mij naast hem zet en ik heb 4% minder ben ik wel een keer zo groot denk ik genoen mijn eigen stats.

Ja maar jij bent een bodybuilder en hij niet, hij traint niet om zo groot mogelijk te worden, zijn fysiek is een gevolg van zijn turntrainingen die veelal zijn gehele (boven)lichaam zullen aanspreken. Ben benieuwd als hij zou eten als een bodybuilder.
Komt nog eens bij dat jij aan de AAS zit dacht ik te lezen (niet dat ik daarop tegen ben hoor).

Nee klopt indd, ik denk dat van gelder een heel groot en goed fysiek zal krijgen,zeker podium waardig.

Terug
Naar boven