AndroidHealthClinic

-

Ik (1.68m en 59 kilo) ben benieuwd en lees mee.. :)

Hoeveel gram kan een vrouw maximaal aan vet verliezen per week, zonder dat de spiermassa wordt aangesproken?
Nu snap ik dat het per persoon verschillend is, dus laten we uitgaan van de volgende (verzonnen) statistieken:

Vrouw
25 jaar
1.65m
70 kg
30% vetpercentage

In deze vraagstelling is het van belang dus hoeveel zij maximaal aan vet kan verliezen, tót het moment dat het lichaam ook spiermassa gaat aanspreken om te verbranden.

Om dit voor elkaar te krijgen, zal dus moeten worden gedacht aan een kcal tekort (hoeveel zal dit dan zijn, om dat maximale te bereiken?)
Ik ga er even voor het gemak vanuit dat er geen andere factoren meespelen aan het eventueel blokkeren van vetverlies en dat er geen supplementen worden gebruikt om vetverlies extra te verhogen.

De hoofdvraag hierin is dus: hoeveel gram aan vet kan zij maximaal verliezen per week (of anders als er al feiten bekend zijn) tót het moment dat het lichaam de spieren gaat aanspreken?

Als er dingen zijn die ik vergeet die van belang zijn, hoor ik het graag. De reden dat ik factoren die meespelen aan het eventueel blokkeren van vetverlies weglaat, is dat de ene beweert dat hetgeen wél het vetverlies hindert en de ander beweert dat hetgeen niet het vetverlies hindert (zoals suikers/geen suikers, cardio/geen cardio, alcohol/geen alcohol en dergelijke).

hehe eindelijk weer een goed topic hell 93 in

gr opa

Wel of geen KT, cardio, etc. is natuurlijk wel degelijk van belang.

Is echt niets op te zeggen zo, maar bij zo'n hoog vetpercentage kan ik me niet voorstellen dat je lichaam iets anders dan direct suikers of vet zou gebruiken als brandstof. Waarom je spieren aanspreken?

• Topic Starter Topic Starter
Wel of geen KT, cardio, etc. is natuurlijk wel degelijk van belang.

Is echt niets op te zeggen zo, maar bij zo'n hoog vetpercentage kan ik me niet voorstellen dat je lichaam iets anders dan direct suikers of vet zou gebruiken als brandstof. Waarom je spieren aanspreken?

Als je te weinig eet of teveel cardio doet, spreekt het dan niet ook nog eens spieren aan?
In mijn voorbeeld is KT aanwezig en cardio is er als dit meedraagt aan een betere vetverbranding (ik vraag naar de ideale situatie waarin maximaal vet kan worden verbrand, als daar cardio bij moet horen dan hoor ik dat graag, ook wil ik weten welk tekort er dan gehanteerd moet worden).

IN

ik ben ook wel erg benieuwd naar de uitkomst. Hoe we vet kunnen verbranden dmv cardio is duidelijk en vaak al onderbouwt. Ik geloof ook wel dat je cardio nodig hebt.
Erg benieuwd naar de onderbouwing van vetverbranding dmv voeding en waar de grens ligt icm spiermassa.

Nice topic

Heb ook een soort zelfde vraag gesteld tijdje geleden: http://forum.dutchbodybuilding.com/f129/wanneer-vetverlies-vocht-spiermassa-368997/

---------- Toegevoegd om 09:04 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 08:52 ----------

Als je te weinig eet of teveel cardio doet, spreekt het dan niet ook nog eens spieren aan?
In mijn voorbeeld is KT aanwezig en cardio is er als dit meedraagt aan een betere vetverbranding (ik vraag naar de ideale situatie waarin maximaal vet kan worden verbrand, als daar cardio bij moet horen dan hoor ik dat graag, ook wil ik weten welk tekort er dan gehanteerd moet worden).

Wat ik heb begrepen is als je een te groot tekort heb dat je lichaam in soort surveivel mood gaat en dus vet opslaat.. volgens mij maakt dit niet uit of dit alleen door voeding komt, crashdieet, of cardio of combi. Wel mijn eigen beredenering.

Volgens mij maakt in jouw vraagstelling niet uit of het voeding is of cardio maar meer waar de grens ligt tussen vetverbranding en dat het lichaam overgaat op verbranding van spiermassa.
Nog geen antwoord sorry hhh

Laatst bewerkt:
Dat je in een survival mode komt is niet waar, je lichaam slaat bij een tekort geen vet op (even andere theoriën over suikers daargelaten, daar ben ik nog niet over uit). Hier was laatst ook een topic over.

Bij mij ga ik uit van een ideale situatie. Als je meer vet kan verbranden dmv cardio dan doe je cardio, maakt het niets uit, dan doe je geen cardio. (hier ook weer, cardio op lege maag even buiten beschouwing).

Ik ben zelf erg benieuwd of er meerdere met een antwoord komen.

IN

ik ben ook wel erg benieuwd naar de uitkomst. Hoe we vet kunnen verbranden dmv cardio is duidelijk en vaak al onderbouwt. Ik geloof ook wel dat je cardio nodig hebt.
Erg benieuwd naar de onderbouwing van vetverbranding dmv voeding en waar de grens ligt icm spiermassa.

Nice topic

Heb ook een soort zelfde vraag gesteld tijdje geleden: http://forum.dutchbodybuilding.com/f129/wanneer-vetverlies-vocht-spiermassa-368997/

---------- Toegevoegd om 09:04 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 08:52 ----------

Wat ik heb begrepen is als je een te groot tekort heb dat je lichaam in soort surveivel mood gaat en dus vet opslaat.. volgens mij maakt dit niet uit of dit alleen door voeding komt, crashdieet, of cardio of combi. Wel mijn eigen beredenering.

Volgens mij maakt in jouw vraagstelling niet uit of het voeding is of cardio maar meer waar de grens ligt tussen vetverbranding en dat het lichaam overgaat op verbranding van spiermassa.
Nog geen antwoord sorry hhh

Survival mode bestaat niet. Verschil in metabool niveau komt door spierverlies en het minder eten zelf.

OT: doet mevrouw optimale krachttraining (dus geen droogtrain onzin)en eet ze voldoende eiwitten?

Survival mode bestaat niet. Verschil in metabool niveau komt door spierverlies en het minder eten zelf.

OT: doet mevrouw optimale krachttraining (dus geen droogtrain onzin)en eet ze voldoende eiwitten?

Zoals ik al zei, we gaan uit van een ideale situatie.
Optimale krachttraining en voldoende eiwitten eten lijken mij gunstig voor deze situatie (om het maximale vet te kunnen verbranden) dus kan je ervan uitgaan dat zij het beste trainingsschema heeft (gewoon normaal dus, geen ''high reps voor hogere verbranding'' zooi) en een goed eetschema met voldoende eiwitten en het benodigde tekort heeft.

Zoals ik al zei, we gaan uit van een ideale situatie.
Optimale krachttraining en voldoende eiwitten eten lijken mij gunstig voor deze situatie (om het maximale vet te kunnen verbranden) dus kan je ervan uitgaan dat zij het beste trainingsschema heeft (gewoon normaal dus, geen ''high reps voor hogere verbranding'' zooi) en een goed eetschema met voldoende eiwitten en het benodigde tekort heeft.

Dacht dat 0,5 tot maximaal 1% lichaamsgewicht verandering per week dan een goede vuistregel is.

maar wat heb je aan al die theoretische "alles is optimaal"
Dat ga je sowieso nooit halen

Ik zei alles is ideaal, niet optimaal.
Hiermee bedoel ik, wat is het maximale aan vet dat een vrouw kan verbranden (500 gram dus? Of is dat inclusief vocht?) als deze vrouw de juiste dingen doet?

Voorbeelden van ideale dingen is het juiste kcal tekort aanhouden, het juiste aan cardio (of geen cardio).

Simpelweg bedoel ik: maximaal aantal te verbranden vet, zonder dat zij spiermassa aanspreekt, er vanuit gaande dat er géén factoren zijn die vetverbranding in de weg kunnen staan. Als bijvoorbeeld hoog in vetten zitten, dit tegengaat, dan moet je ervan uit gaan dat zij dit niet doet. Als alcohol de vetverbranding in de weg staat, kan je ervan uitgaan dat ze dit niet doet.

---------- Toegevoegd om 21:25 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:19 ----------

Ik begreep wel dat het ongeveer 250 gram aan vet is per week, maar is dat ook echt het maximale?
En geldt dit ook voor vrouwen?

Als dit klopt dan zou je dus 1 kg aan vet per maand (4 weken althans) kunnen verliezen.
Voor 1 kg vet is er een tekort van circa 8.000 tot 10.000 kcal nodig, wat betekent dat je per dag gemiddeld een tekort zou moeten hanteren van 320 kcal per dag.
Waar komt dan de 500 kcal vandaan? Dat zou betekenen dat als men een tekort houdt van 500 kcal per dag, hij/zij dan wél spieren aan zal spreken? (Er vanuit gaande dat het klopt dat je maximaal 250 gram vet per week kan verbranden).

Laatst bewerkt:
een auto heeft een 80 pk motor, hoe hardt zal die gaan?

On topic houden. Geen normale bijdrage = geen post.

En dat moet je duidelijk maken door een tegenvraag te geven?

Kun je uitleggen waarom deze niet te beantwoorden is?

het heeft helemaal te maken met de aanleg van de persoon. Niet iedereen heeft even goede genetics.

dus de ene persoon zal meer vet kunnen verliezen zonder spiermassa te verliezen dan de andere persoon.

en hoe wil je dit überhaupt testen? En hoe zou een dbb´er aan dit getal kunnen komen?

het heeft helemaal te maken met de aanleg van de persoon. Niet iedereen heeft even goede genetics.

dus de ene persoon zal meer vet kunnen verliezen zonder spiermassa te verliezen dan de andere persoon.

en hoe wil je dit überhaupt testen? En hoe zou een dbb´er aan dit getal kunnen komen?

Oke..een gemiddelde dan van de personen?

Er zijn blijkbaar onderzoeken die aantonen wat dit getal is. Ik denk nietdat het ''250 gram per week'' verhaal uit de lucht is komen vallen, dus vraag ik me af hoe dit dan echt zit, of dit ook bij vrouwen zo is en of dit puur vetten zijn of ook spieren.

Naar mijn weten zijn hier geen specifieke onderzoeken naar geweest (tenminste heb ik die nog niet kunnen vinden).

In feite blijft 0,5 kg afvallen altijd een uit de duim gezogen getal. De variabelen:
- genetische aanleg
- stofwisseling
- achtergrond (altijd stabiel geweest, overeter of een jojo-er)
- duur van de cut. Ik heb wel onderzoeken gelezen waar ze een langdurige cut van circa 8 weken hebben vergeleken met een kort crashdieet. Hierin bleek al dat 4 dagen crashen wel je organen laat slinken, maar dat spierverlies gering is
Na een dieet schijn je de verloren spiermassa zeer snel te hebben terug gewonnen
- vetpercentage
- trainingsjaar (in het eerste trainingsjaar bouw je makkelijker massa op, ook bij een licht tekort. Aan de andere kant zal je lichaam massa wat er langer zit makkelijker kunnen vasthouden)

Als ik een onderzoek tegen kom dan laat ik je dat weten!

Ben je nou nog niet afgevallen? Heb je al geprobeerd om wat minder en gezonder te eten in combinatie met sporten?

Naar mijn weten zijn hier geen specifieke onderzoeken naar geweest (tenminste heb ik die nog niet kunnen vinden).

In feite blijft 0,5 kg afvallen altijd een uit de duim gezogen getal. De variabelen:
- genetische aanleg
- stofwisseling
- achtergrond (altijd stabiel geweest, overeter of een jojo-er)
- duur van de cut. Ik heb wel onderzoeken gelezen waar ze een langdurige cut van circa 8 weken hebben vergeleken met een kort crashdieet. Hierin bleek al dat 4 dagen crashen wel je organen laat slinken, maar dat spierverlies gering is
Na een dieet schijn je de verloren spiermassa zeer snel te hebben terug gewonnen
- vetpercentage
- trainingsjaar (in het eerste trainingsjaar bouw je makkelijker massa op, ook bij een licht tekort. Aan de andere kant zal je lichaam massa wat er langer zit makkelijker kunnen vasthouden)

Als ik een onderzoek tegen kom dan laat ik je dat weten!

Okee dus het is zó persoonlijk dat alleen die persoon zelf dit kan uitproberen?
Dankjewel, ik blijf ook wel wat zoeken.

In principe blijft tot zover de conclusie dan dat je ongeveer 250 gram vet kan verliezen per week, maar als je trainingen achteruit gaan, dat je dan al sneller spiermassa verliest, dan wanneer je 250
gram vet verliest en juist pr's maakt(?).

Ik had bepaalde variabelen niet eens in mijn hoofd zitten dus dankje dat je ze nog even op een rijtje hebt gezet.

Ik ga ook zoeken of hier iets over te vinden is voor mannen.

Ben je nou nog niet afgevallen? Heb je al geprobeerd om wat minder en gezonder te eten in combinatie met sporten?

Ik wel. Dit gaat ook niet over mij, zoals je kunt lezen (en als het wel om mij ging had ik wel irl stats gebruikt).

Terug
Naar boven