Laatst bewerkt:
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Hoeveel gram kan een vrouw maximaal aan vet verliezen per week, zonder dat de spiermassa wordt aangesproken?
Nu snap ik dat het per persoon verschillend is, dus laten we uitgaan van de volgende (verzonnen) statistieken:
Vrouw
25 jaar
1.65m
70 kg
30% vetpercentage
In deze vraagstelling is het van belang dus hoeveel zij maximaal aan vet kan verliezen, tót het moment dat het lichaam ook spiermassa gaat aanspreken om te verbranden.
Om dit voor elkaar te krijgen, zal dus moeten worden gedacht aan een kcal tekort (hoeveel zal dit dan zijn, om dat maximale te bereiken?)
Ik ga er even voor het gemak vanuit dat er geen andere factoren meespelen aan het eventueel blokkeren van vetverlies en dat er geen supplementen worden gebruikt om vetverlies extra te verhogen.
De hoofdvraag hierin is dus: hoeveel gram aan vet kan zij maximaal verliezen per week (of anders als er al feiten bekend zijn) tót het moment dat het lichaam de spieren gaat aanspreken?
Als er dingen zijn die ik vergeet die van belang zijn, hoor ik het graag. De reden dat ik factoren die meespelen aan het eventueel blokkeren van vetverlies weglaat, is dat de ene beweert dat hetgeen wél het vetverlies hindert en de ander beweert dat hetgeen niet het vetverlies hindert (zoals suikers/geen suikers, cardio/geen cardio, alcohol/geen alcohol en dergelijke).
Wel of geen KT, cardio, etc. is natuurlijk wel degelijk van belang.
Is echt niets op te zeggen zo, maar bij zo'n hoog vetpercentage kan ik me niet voorstellen dat je lichaam iets anders dan direct suikers of vet zou gebruiken als brandstof. Waarom je spieren aanspreken?
Als je te weinig eet of teveel cardio doet, spreekt het dan niet ook nog eens spieren aan?
In mijn voorbeeld is KT aanwezig en cardio is er als dit meedraagt aan een betere vetverbranding (ik vraag naar de ideale situatie waarin maximaal vet kan worden verbrand, als daar cardio bij moet horen dan hoor ik dat graag, ook wil ik weten welk tekort er dan gehanteerd moet worden).
IN
ik ben ook wel erg benieuwd naar de uitkomst. Hoe we vet kunnen verbranden dmv cardio is duidelijk en vaak al onderbouwt. Ik geloof ook wel dat je cardio nodig hebt.
Erg benieuwd naar de onderbouwing van vetverbranding dmv voeding en waar de grens ligt icm spiermassa.
Nice topic
Heb ook een soort zelfde vraag gesteld tijdje geleden: http://forum.dutchbodybuilding.com/f129/wanneer-vetverlies-vocht-spiermassa-368997/
---------- Toegevoegd om 09:04 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 08:52 ----------
Wat ik heb begrepen is als je een te groot tekort heb dat je lichaam in soort surveivel mood gaat en dus vet opslaat.. volgens mij maakt dit niet uit of dit alleen door voeding komt, crashdieet, of cardio of combi. Wel mijn eigen beredenering.
Volgens mij maakt in jouw vraagstelling niet uit of het voeding is of cardio maar meer waar de grens ligt tussen vetverbranding en dat het lichaam overgaat op verbranding van spiermassa.
Nog geen antwoord sorry hhh
Survival mode bestaat niet. Verschil in metabool niveau komt door spierverlies en het minder eten zelf.
OT: doet mevrouw optimale krachttraining (dus geen droogtrain onzin)en eet ze voldoende eiwitten?
Zoals ik al zei, we gaan uit van een ideale situatie.
Optimale krachttraining en voldoende eiwitten eten lijken mij gunstig voor deze situatie (om het maximale vet te kunnen verbranden) dus kan je ervan uitgaan dat zij het beste trainingsschema heeft (gewoon normaal dus, geen ''high reps voor hogere verbranding'' zooi) en een goed eetschema met voldoende eiwitten en het benodigde tekort heeft.
On topic houden. Geen normale bijdrage = geen post.
zie je niet in dat de vraag die je stelt niet te beantwoorden is?
verwacht dan ook geen antwoorden
gr meaantje
En dat moet je duidelijk maken door een tegenvraag te geven?
Kun je uitleggen waarom deze niet te beantwoorden is?
het heeft helemaal te maken met de aanleg van de persoon. Niet iedereen heeft even goede genetics.
dus de ene persoon zal meer vet kunnen verliezen zonder spiermassa te verliezen dan de andere persoon.
en hoe wil je dit überhaupt testen? En hoe zou een dbb´er aan dit getal kunnen komen?
Naar mijn weten zijn hier geen specifieke onderzoeken naar geweest (tenminste heb ik die nog niet kunnen vinden).
In feite blijft 0,5 kg afvallen altijd een uit de duim gezogen getal. De variabelen:
- genetische aanleg
- stofwisseling
- achtergrond (altijd stabiel geweest, overeter of een jojo-er)
- duur van de cut. Ik heb wel onderzoeken gelezen waar ze een langdurige cut van circa 8 weken hebben vergeleken met een kort crashdieet. Hierin bleek al dat 4 dagen crashen wel je organen laat slinken, maar dat spierverlies gering is
Na een dieet schijn je de verloren spiermassa zeer snel te hebben terug gewonnen
- vetpercentage
- trainingsjaar (in het eerste trainingsjaar bouw je makkelijker massa op, ook bij een licht tekort. Aan de andere kant zal je lichaam massa wat er langer zit makkelijker kunnen vasthouden)
Als ik een onderzoek tegen kom dan laat ik je dat weten!
Ben je nou nog niet afgevallen? Heb je al geprobeerd om wat minder en gezonder te eten in combinatie met sporten?