AndroidHealthClinic

Aanpassen calorie-inname per dag?

cnh

Competitive Bodybuilder
Waardering
1.305
Lengte
1m92
Massa
86kg
Hey gasten,

Ik kon er zo snel niets over vinden, maar ik vroeg mij het volgende af: Zou het veel verschillen of je je calorie-inname per dag aanpast aan je activiteit of gewoon hetzelfde voor iedere dag aanhoudt??

Voorbeeld:
Gister op mn reet gezeten á 0kcal
Vandaag anderhalf uur gefietst en anderhalf uur krachttraining á ~1000kcal (ja, veel cardio ik weet het, helaas geen OV in de buurt hier)

Zou ik dan gister 2800kcal moeten eten (onderhoud+500) en vandaag 3800 (onderhoud+500+1000)? Enzovoorts voor iedere dag van de week...
Of gewoon iedere dag 3500 (dit krijg ik als ik mijn behoefte+500 uitreken met Harris Benedict formule)?

Ik houd me nu gewoon netjes aan 3500 per dag maar vroeg mij af of dit mogelijk beter zou zijn omdat je energiebalans op deze manier positief zou houden op iedere dag, ipv negatief/neutraal op dagen dat je hard traint en veel beweegt en enorm hoog overschot op dagen dat je niet zoveel doet. Bij mij is het namelijk zo dat ik de dagen dat ik train ook vaak veel fiets en andere fysieke dingen moet doen terwijl ik op mijn rustdagen alleen maar een beetje achter mn computer zit te werken, dus verschilt mij activiteit tussen die dagen echt enorm.

Hoe meer kcals je verbrandt, hoe meer kcals je moet eten. Ik ga er nu even van uit dat je bulkt. Als je veel fietst, is het logisch dat je ook meer zult moeten eten om in een calorie surplus te komen. Anders eet je op trainingsdagen onder onderhoud, als je zo veel verbrandt als je zegt.

• Topic Starter Topic Starter
Dus dan moet ik op trainingsdagen 3800 eten en op rustdagen 2800? Dan zit ik iedere dag ongeveer 500 boven onderhoud.

Edit:
Ik eet nu trouwens als ik het op iedere dag 3500 houdt ook op trainingsdagen boven onderhoud (2300 onderhoud+1000 verbrand =3300) alleen is dit dan maar 200 erboven.

Laatst bewerkt:
Dat is afhankelijk van hoe je je calorisch onderhoud hebt uitgerekend.
Ben je er vanuit gegaan dat je 3x in de week krachttraining doet en daarnaast een kantoorbaan hebt (zittend werk of iets dergelijks), dan kun je elke dag die hoeveelheid calorieën eten die uit de berekening kwam (als richtlijn).
Ga je vervolgens extra cardio doen en wil je niet afvallen, zul je de verbrande calorieën terug moeten eten om weer op onderhoud te komen.

Op een week gezien zal het voor lichaamssamenstelling niet uitmaken of je (bijvoorbeeld) 7*3000 kcal (21.000) eet of 2*3000, 2*2500, 3*3333 (21.000).
Qua performance kan het wel geringe invloed hebben, daar je de ene dag meer energie hebt dan andere. Maar ook dit is nog maar de vraag of het zich uit.

Vergeet ook niet de zogenaamde Afterburn

Zou het gemiddelde nemen, gemiddeld 3/4 x per week trainen/cardio/whatever.
En dan onderhoud plus je activiteiten zeg x 1.55 bmr plus 500 kc en klaar.

Terug
Naar boven