MuscleMeat

Aanpassing schema n.a.v. knieklachten.

Arjan8

Cool Novice
Waardering
1
Lengte
1m88
Massa
87kg
Hoi, ik volg al een tijdje UB/LB programma, maar wil het LB gedeelte (tijdelijk) aanpassen... Ik krijg af en toe namelijk pijn aan mijn knieën. Ik heb vrij lange benen en heb het idee dat bij squat en legpress er behoorlijk veel druk op de knieën komt (ik kan niet echt de goede hoek krijgen). Daarnaast zijn extension en curl ook niet bepaald goed voor de knieën, dus wil die ook even vermijden.

Wat dan overblijft als oefeningen zijn lunges en deadlift. Deze zijn prima te doen. Hebben jullie ideeën hoe ik hier een training mee kan vullen? Of is het dan praktischer om Full Body te doen met deze twee oefeningen voor onderlichaam?

Misschien is je uitvoering/houding op squat en legpress gewoon niet goed?

Zoals hierboven gezegd zou ik eens naar je uitvoering kijken. Pijnlijke knieën na legpressen of squatten is iets typisch als je techniek niet goed zit of dat je ergens srs mobiliteitsrestricties hebt.

En als het echt niet gaat de oefeningen doen die je wel kan doen. Dat zullen dan vooral unilaterale oefeningen zijn veronderstel ik.

Gewoon squatten no pain no gain.

Heb last van knie gehad na squatten. Bleek dat ik een bounce maakte in de hole omdat ik te snel zwaar wilde gaan. Gecontroleerd laten zakken en diep genoeg zakken heeft voor mij geholpen. Kneesleeves zijn ook een aanrader. Dan blijven ze lekker warm. Meer fietsen heeft ook veel geholpen.

Dit is een vd beste squatinstructievids die ik op youtube ben tegengekomen:
https://www.youtube.com/watch?v=bs_Ej32IYgo

hoi Arjan,

zelf heb ik een aantal maanden geleden een voorste kruisband operatie gehad en daarbij is ook nog mn meniscus vastgemaakt door middel van een hechting.

nu revalideer ik flink en heb ik zelf een Upper/ lower body schema.
ik fiets daarbij 2x per week een uur bij op de hometrainer.
maar goed, de oefeningen die goed voor je knie zijn en spieren er omheen:

Warming up: 10 tot 15 minuten fietsen.

vervolgens:
Squats: zoals je zei zijn ze pijnlijk. probeer gewoon met een laag aantal gewichten te werken en gooi de herhalingen maar omhoog.

Goodmornings: 15 herhalingen, niet te zwaar en bouw het rustig op

Leg press (enkel benig): probeer je voet heel hoog tegen de wand aan te zetten zodat je knie niet hoger komt dan je tenen, dat is het punt waarop extra druk op je knie komt.

Bosu Ball (balansoefening): 30 seconden per been balanseren ( het liefst deze oefening als laatst aangezien je dan moe bent en het is dus een grotere uitdaging is). je zal merken dat dit een goeie oefening is aangezien je je hele been aanspant.

Bridges: 15 herhalingen, kan met stang en gewicht. ik kan dat nog niet dus ik gebruik alleen mn lichaamsgewicht

Side plank leg raises: goeie oefeningen voor je core, glutes en quadriceps.

leg curl: laag gewicht weer en meer herhalingen, leg curl is niet noodzakelijk als je 4 sets van goodmornings doet.
of je doet je lunges, al zijn die meer gericht op je quadriceps.

vervolgens je benen goed rekken, iets wat maar weinig mensen doen. dus quadriceps, kuiten en hamstrings goed rekken!

ps: zoals je ziet train ik momenteel nog geen kuiten specifiek dus daar heb ik helaas geen oplossing voor

hoop dat er een paar oefeningen tussen zitten voor je en dat het geholpen heeft,

Terug
Naar boven