MuscleMeat

Aanslag Parijs.. MOSLIMS

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het geloven is het probleem niet, maar uit de naam van het boek iemand dood maken is het probleem.

Volgens mij is dat ook de reden waarom religie in eerste instantie is opgericht. Althans dat geloof ik :)

Macht. Ik bedoel het is toch gewoon een soort wetboek maar dan duizenden jaren oud met kinderverhalen erin. En je vertelde eigenlijk mensen als je dit en dat doet dan snij ik je ballen eraf hoor!!11!!!

Tegenwoordig hebben we ook zoiets alleen heet het gewoon Wetboek van strafrecht . en dan hebben we het gedeelte met de kinderverhalen eruit gelaten.

Volgens mij is dat ook de reden waarom religie in eerste instantie is opgericht. Althans dat geloof ik :)

Macht. Ik bedoel het is toch gewoon een soort wetboek maar dan duizenden jaren oud met kinderverhalen erin. En je vertelde eigenlijk mensen als je dit en dat doet dan snij ik je ballen eraf hoor!!11!!!

Tegenwoordig hebben we ook zoiets alleen heet het gewoon Wetboek van strafrecht . en dan hebben we het gedeelte met de kinderverhalen eruit gelaten.

Nouh.. met jou zit ik op 1 lijn.. daten? :D

Ik snap nog steeds niet hoe iemand in een god kan geloven of een boek van duizenden jaren oud.

*Gaat verder met trainen*

Makkelijk: indoctrinatie.

2 van de sterkste biases dat de mens heeft zijn "primacy bias" en "confirmation bias".

Primacy bias is dat men het liefst blijft vasthouden aan hetgeen men eerst aangeleerd zijn. Dus stamp zoiets erin voor men kritisch leert denken(kinderen). Daarna komt de conformation bias, of dat mensen actief zoeken om hun huidige gedachtegoed te bevestigen, en dat tegenstrijdige informatie voor emotionele stress zorgt(cognitieve dissonantie)en ze dus actief willen vermijden.

Een van de meest rare zaken die ik me steeds realiseer als ik een intelligente filosoof hoor spreken, is dat sommige hiervan echt geloven in alchemie, transmutatie, zombies en sprekende dieren, en dit actief met rede proberen te verdedigen...

Laatst bewerkt:
Een van de meest rare zaken die ik me steeds realiseer als ik een intelligente filosoof hoor spreken, is dat sommige hiervan echt geloven in alchemie, transmutatie, zombies en sprekende dieren, en dit actief met rede proberen te verdedigen...

Wat is hier mis mee? Als hun het 'echt' geloven, zal het voor hun situatie waarschijnlijk ook zo zijn.
Net zoals iemand die geloofd, die uiteindelijk ook echt van de placebo effect profiteert.

Placebo = gedeeltelijk conformation bias.

Wat is hier mis mee? Als hun het 'echt' geloven, zal het voor hun situatie waarschijnlijk ook zo zijn. Net zoals iemand die geloofd, die uiteindelijk ook echt van de placebo effect profiteert.

Maar als het werkt, is het dan echt een placebo?

• Like
Waarderingen: mat
Wat is hier mis mee? Als hun het 'echt' geloven, zal het voor hun situatie waarschijnlijk ook zo zijn.
Net zoals iemand die geloofd, die uiteindelijk ook echt van de placebo effect profiteert.

Ik heb het niet over het effect, maar over hoe filosofie gebruikt wordt tot het perverse door deze apologisten.

Placebo = gedeeltelijk conformation bias.

Als ik zeeziek word en een vriend mij voor de grap een tictac geeft, die tenslotte blijkt te werken (placebo), dan is het ''voor mijn beleving'' een echt middel en maakt het mij geen f**k uit als hij achteraf zegt dat het een tictac was :roflol:

In de praktijk werkt het dus anders.

---------- Toegevoegd om 14:01 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:59 ----------

Maar als het werkt, is het dan echt een placebo?

zal het voor hun situatie waarschijnlijk ook zo zijn.

Begrijpend lezen, not even once.

hihi hoody probeert weer na te denken

schattig

Als ik zeeziek word en een vriend mij voor de grap een tictac geeft, die tenslotte blijkt te werken (placebo), dan is het ''voor mijn beleving'' een echt middel en maakt het mij geen f**k uit als hij achteraf zegt dat het een tictac was :roflol:

In de praktijk werkt het dus anders.

Sure, je kan altijd voorbeelden vinden van foute geloven die situationeel voordelig zijn.

Maar zou je dit in het algemene trekken, of denk je dat in het overgrote deel dit soort foute geloven veel vaker slechter uitpakken dan ware, en het beste dat je kan doen jouw interne model van de realiteit zo sterk mogelijk te doen gelijken aan het (als het bestaat) externe model?

Laatst bewerkt:
Zijn er dan ook zogeheten anti zeeziekte placebo extremisten die waterstofcyanide pillen uitdelen aan zeezieke mensen?

Janmaat waarschuwde ons al in de jaren 80

Hans Janmaat waarschuwde ons al in de jaren 80
Niemand wou naar hem luisteren.
Nu wil niemand toegeven dat hij gelijk had
http://www.youtube.com/watch?v=pz-r4Uny02Q

Dus kom nu niet klagen
U BENT GEWAARSCHUWD

Ja oké man, had ik moeten weten, dat 30 jaar geleden iemand de helderheid had dit te voorspellen.

Sure, je kan altijd voorbeelden vinden van foute geloven die situationeel voordelig zijn.

Maar zou je dit in het algemene trekken, of denk je dat in het overgrote deel dit soort foute geloven vaak slechter uitpakken dan ware, en het beste dat je kan doen jouw interne model van de realiteit zo sterk mogelijk te doen gelijken aan het (als het bestaat) externe model?

Voor veel gelovigen is het externe reële model, vaak het geloof zelf. bv. in het midden-oosten waar je op iedere hoek van de straat wel met geloof geconfronteerd wordt. Die mensen profiteren dan ook het meest daar (gelovigen), in tegenstelling tot ongelovigen. In die zin hangt het dus sterk af van de determinanten/situatie.

Voor veel gelovigen is het externe reële model, vaak het geloof zelf. bv. in het midden-oosten waar je op iedere hoek van de straat wel met geloof geconfronteerd wordt.

Niet wat ik bedoel, met het interne op het externe afstellen doel ik op dat jouw model van de werkelijkheid niet per se de werkelijkheid is(en het naief is op dit te denken), maar je hiernaar wel moet proberen streven.

Een voorbeeld:
Achmed Al-Killy denkt dat hij Allah's Superman is in Syrie omdat hij nog geen 1 kogel heeft genomen na veel vuurgevechten, en dus onschadelijk is(false induction). Achmed loopt direct ackbarrent naar de vijandige vuurlinie. Achmed wordt doorzeeft en is kebab. Achmed pls.

Achmed zijn model van de werkelijkheid was niet dezelfde als de (mogelijke) externe werkelijkheid.

Laatst bewerkt:
Niet wat ik bedoel, ik bedoelmet het interne op het externe afstellen doel ik op dat jouw model van de werkelijkheid niet per se de werkelijkheid is(en het naief is op dit te denken), maar je hiernaar wel moet proberen streven.

Een voorbeeld:
Achmed Al-Killy denkt dat hij Allah's Superman is in Syrie omdat hij nog geen 1 kogel heeft genomen, en dus onschadelijk is. Achmed loopt direct naar vuurlinie. Achmed wordt doorzeeft is kebab. Achmed pls.

Achmed zijn model van de werkelijkheid was niet dezelfde als de werkelijkheid.

Dan kan je het idd niet in zijn algemeen trekken. Als ik slangengif krijg in plaats van een tictac, dan overleef ik het niet. Mijn punt is meer dat een placebo in 'sommige situaties' meer voordelen met zich meebrengt dan de werkelijkheid zelf. In die zin is het ook discutabel waarom sommigen naar ''de werkelijkheid'' moeten streven, als hun in een positie zitten waarbij ''de placebo'' op langer termijn effectiever is.

Ontstaan is vaak folklore, uitbreiding is vaak macht door eenheid / casus belli op een manier van "hij gelooft wat anders, mijn verhaal zegt dat!!!"

Gelukkig worden causale verbanden al sinds het begin van het internet en daarvoor achterstevoren gebruikt of erger

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven