XXL Nutrition

Aantal-welke borstoefeningen.

Molleninho

Dutch Bodybuilder
Waardering
9
Lengte
1m72
Massa
74kg
Naar mezelf wat ingelezen te hebben hier op het forum vraag ik me af als je je borst traint hoeveel oefeningen en welke je dan het beste kan doen.

Momenteel train ik op maandag borst:
Bench Press.
DB press (schuin rug), weet zo niet de oefening naam...
Fly's
ChestPress.
OverHead-dumbbell.

Teveel?
Ik blijf namelijk op het zelfde niveau zitten met Bench.
Op de andere ga ik wel wat vooruit.

Tnx!

Borst is niet een hele grote spiergroep dus dit is wss te veel. Probeer eens 3 borst oefeningen en wissel de oefeningen af.

Hoeveel sets per oefening? Lijkt me ook veel te veel. Doe een plat/decline, incline en flye oefening. 3 sets max per stuk. (zonder opwarmen)

Je doet veel teveel.

Flat BB/Incline BB press (kies) 3/4 sets (kies) 6-12 reps
Flat DB/Incline DB press (kies) 3/4 sets (kies) 6-12 reps

DB Fly's (optioneel) 3/4 sets (kies) 8-15 reps

Meer heb je niet echt nodig.

Edit: Dips is nog een hele goeie ja:)

Laatst bewerkt:
Ikke doe incline bp, incline dp, cably flys en dips

Ben ik de enige die dit niet teveel vind? Ok, die chestpress kan je er wel uitlaten... maar die overhead dumbbell (pullovers) is zeker goede oefening om mee af te sluiten.

Ik zou kijken naar (sommige reeds genoemd)

Benchpress, sommige weken afwisslelen met DB press
Incline benchpress, ook sommige weken afwisselen met dumbbells
Flyes, afwisselen met dumbbell, kabels, incline/straight (eventueel peckdeck, liever niet)
Pullovers

DECLINE ontwijken joh.. begin daar later mee, is amper van belang imo.

Dat je blijft hangen met BP heeft wss meer met je voeding te maken dan met je borstschema.

Pullover is meer voor rug dan kan je beter wat anders doen

voorovergebogen dips bijna 1 van de beste oefeningen voor borst

@ ts: als je wilt vooruitgaan op de bench zul je je moeten focussen op de bench en niet de reutemeteut eromheen

---------- Post toegevoegd Mon 23 Apr 2012 om 23:13 ----------

Je pakt er idd je lats mee, maar is een heerlijke stretch voor je upper chest en serratus. Ik doe 'm in elke chest workout, beste keuze die ik ooit gemaakt heb als ik eerlijk ben :D

die stretch zegt toch weinig tot niks.

Ben ik de enige die dit niet teveel vind? Ok, die chestpress kan je er wel uitlaten... maar die overhead dumbbell (pullovers) is zeker goede oefening om mee af te sluiten.

Ik zou kijken naar (sommige reeds genoemd)

Benchpress, sommige weken afwisslelen met DB press
Incline benchpress, ook sommige weken afwisselen met dumbbells
Flyes, afwisselen met dumbbell, kabels, incline/straight (eventueel peckdeck, liever niet)
Pullovers

DECLINE ontwijken joh.. begin daar later mee, is amper van belang imo.

Dat je blijft hangen met BP heeft wss meer met je voeding te maken dan met je borstschema.

waarom?

Decline is juist één van de beste keuzes die ik ooit heb gemaakt.
Heerlijk zwaar gaan met decline dumbbell press, veel minder belasting van de schouders, waardoor je dus veel meer je borst belast.

Imo ondergewaardeerde oefening. :)

• Topic Starter Topic Starter
1.
Bench Press
Schuin dumbbells
Fly´s

2.
DB Press.
Cable
Over head DB

Deze 2 dan afwisselen?

Met enkel een flat bench press kom je ook toe :trollface:

Volume?
@5rep range ca 9 sets/week
@10rep range ca 6-9sets/week
@15rep range ca 6 sets/week

Je mag natuurlijk meer doen van mij en accenten leggen indien dat nodig is, maar denk dat bovenstaande meer dan genoeg is en dat meer dan dit voor 95% van dbb overbodig is :)

Misschien een vreemde opmerking, maar waarom pak je eerst je combinatie oefeningen (BP, DP, dips) en daarna pas je isolatie oefening? (flye)

Mijn ervaring is dat ik m'n borst beter aanspreek met de combinatie oefeningen als ik eerst flye's doe. Pre exhaustion heet dat volgens mij?

Misschien een vreemde opmerking, maar waarom pak je eerst je combinatie oefeningen (BP, DP, dips) en daarna pas je isolatie oefening? (flye)

Mijn ervaring is dat ik m'n borst beter aanspreek met de combinatie oefeningen als ik eerst flye's doe. Pre exhaustion heet dat volgens mij?

je voelt de borst dan "beter", ja. alleen moet je je afvragen wat het daadwerkelijk nut ervan is.
als je erna gaat banken zul je minder gewicht kunnen pakken en zo minder spiervezels/motorunits aanspreken om alleen een beter gevoel in je pecs te krijgen.
helemaal als ts aangeeft te blijven steken met de bench is pre exhaustion iets wat je compleet moet vermijden.

normale bench eruit
en alleen incline en decline en flies deden wonderen voor de borst

Laatst kwam nog een artikel voorbij dat decline het best (weinig verschil) was op basis van een EMG studie.

En ik vind 'm ook veel minder strain op m'n schouders geven.

Voor borst doe ik altijd:

bench press: 8x40 - 6x 50 - 3x55 en met hulp 60
Incline dumbbell press: 8x18 - 6x20 - 6x20
Dumbbell press: 8x20 - 6x22 - 6x 24

Drie oefeningen is voor mij echt voldoende ;-)

Terug
Naar boven